اخبار داغ

قبرستانی متعلق به دوره پارت در دل کوه+تصاویر

قبرستانی متعلق به دوره پارت در دل کوه+تصاویر
گور دخمه اسحاقوند شهرستان هرسین از سه گور دخمه در کنار هم تشکیل شده است که مربوط به دوره های پیش از اسلام احتمالأ دوره ماد، هخامنشی و یا پارتی ها است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا به نقل از دیوانگاه، گور دخمه اسحاقوند شهرستان هرسین از سه گور دخمه در کنار هم تشکیل شده است که مربوط به دوره های پیش از اسلام احتمالأ دوره ماد، هخامنشی و یا پارتی هاست.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, دیوانگاه،,

این گوردخمه در 25کیلومتری جنوب غربی هرسین و در شمال شرقی رستای ده نو قرار دارد و نام این گور دخمه ها از روستایی به نام اسحاقوند گرفته شده است.

,

در میان اهالی این گوردخمه ها به فرهاد تاش معروف است این مجموعه شامل سه گور دخمه است، گوردخمه سمت راست بالاتر از دو گوردخمه دیگر قرار گرفته است، گوردخمه سمت چپ به شکل طاقچه ای به عمق 85سانتی متر و عرض 2/10سانتی متر است و گور دخمه میانی به عمق 1/75سانتی متر و عرض 1/63 است.

,

, ,

اطراف هر یک از این گوردخمه ها قالب بندی شده است در قسمت بالای گوردخمه میانی تصویر مردی به حالت تمام قد به ارتفاع 1/87 متر و با چهره ای نیم رخ حجاری شده است این شخصیت لباس بلند و چین داری به تن دارد و دست خود را به علامت نیایش در جلوی صورت خود قرار داده است.

,

در مقابل او مشعلی به ارتفاع 83سانتی متر و سپس آتش دانی به ارتفاع 94سانتی متر دیده می شود و در پشت این آتش دان فردی به ارتفاع 80سانتی متر حجاری شده که دستهایش را بلند کرده و از پیش یک شیء را گرفته است.

,

, ,

در گذشته این گوردخمه ها را به دوره ماد نسبت می دادند ولی امروزه در مورد زمان ساخت آنها اختلاف نظرهایی نیز وجود دارد هرتسفلند آنها را به دوره هخامنشی نسبت می دهد و معتقد است که گوردخمه میانی قبر گئومات مغ است.

,

اگر چه عده ای دیگر نیز این گوردخمه ها را متعلق به دوره هخامنشی می دانند ولی انتساب آن را به دوره گنومات مغ بی اساس می دانند.

,

در پژوهش های اخیر این گوردخمه ها را به دوره سلوکی نسبت داده اند، در زمان اشکانیان نقش آتشدان و پیکره شخصیتی که هر دو دست هایش را بلند کرده و از پشت شیء را گرفته حجاری شده است .

,

 

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه