اخبار داغ

رواندازی که زیرانداز و پرده نیز می شود/«موج بافی» هنری اصیل و ماندگار از هنرمندان استان کرمانشاه+تصاویر

رواندازی که زیرانداز و پرده نیز می شود/«موج بافی» هنری اصیل و ماندگار از هنرمندان استان کرمانشاه+تصاویر
موج بافی یکی از هنرهای اصیل و ماندگار دستی از هنرمندان استان کرمانشاه است که هم اکنون به شکل های متنوع و کاربردی تری در استان کرمانشاه تولید و عرضه می شود.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا به نقل از طاق نیوز، «موج بافی» از جمله صدها هنر و صنایع دستی مردمان مناطق غربی ایران است که از قدمتی دیرینه برخودار و سالیان سال با مردم عشایر و روستایی و شهری استان کرمانشاه همراه و همسفر بوده است.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, طاق نیوز،,

این هنر که روزگاری جزو کالاهای اصلی هر خانواده ای در کرمانشاه بود و  مردم شهرهای غربی کشور، به خصوص استان کرمانشاه از «موج» استفاده های مختلفی می کردند.

,

روزگاری نه چندان دور در کوچه پس کوچه های این شهر، صدای به هم خوردن ماسوره و بند کارگاه های «موج بافی»، گوش هر شنونده ای را نوازش می داد و استفاده هایی چون رختخواب پیچ، پتو، پشتی، رویه کرسی، سجاده و گاه برای چادرهای عشایر از آن می شد.

,

«موج»  و در اصطلاح محلی رختخواب پیچ و مفرش از پشم خالص بافته می شود.

, , ,

 در واقع «موج بافی» یکی از هنرهای خانگی است که هنوز هم در بخش های مختلف استان کرمانشاه خصوصا در منطقه اورامانات رواج دارد و «موج های» رنگین کمان در اورامانات و جوانرود از شهرتی خاص برخوردار است.

, , ,

 در جوانرود این صنعت شکل کارگاهی پیدا کرده به طوریکه در در این کارگاه ها جولاها هنوز در پشت دستگاه ها به کار «موج بافی» مشغولند.

, , , , ,

علی رغم تکنولوزیک شدن وسایل زندگی و استفاده از اقلام رنگارنگ و متنوع بافتی که به جای این صنعت دستی وارد بازار شده است،«موج» هنوز مورد استفاده قرار می گیرد به طوری که در مواردی هم به جای پتو یا روانداز یا رویه کرسی، زیر انداز، پرده و حتی به جای بقچه های بزرگ کاربرد دارد.

, , , , ,

جانماز یا سجاده تولید دیگر کارگاه «موج بافی» بوده و قطع جانماز کوچک و حدود 60*110 سانتی متر است و خریداران می توانند برو روی این صنعت اصیل دستی به عبادت معبودشان مشغول شوند.

, , ,

 رنگ آمیزی و نقش پردازی جانماز متأثر از جنبه معنوی کاربرد آن است و برخلاف «موج»  که دارای رنگ های شاد بوده ترکیب رنگی آن، سیاه، سفید و قهوه ای است.

, , , , ,

از مهمترین طرح های موج بافان می توان به کشکولی، چهار خانه، سیاه و سفید، تخت قرمز، برمالی و شطرنجی اشهره کرد. ضمن اینکه موج بافان قادرند هر گونه پیشنهاد سفارش دهندگان را بافته و ارائه دهند.

, , , , , , , ,

خوشبختانه صنعت «موج بافی » نیز چون سایر صنایع دستی استان کرمانشاه به روز رسانی شده و هم اکنون شاهد تولید کالاهایی چون کیف، کفش، کیف موبایل، قاب آیینه و... از این صنعت دستی هستیم و گردشگران و علاقه مندان به این حوزه می توانند در صورت تمایل کالاهای متنوعی را از این صنعت خریداری کنند.

,

 

]

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه