اخبار داغ

اشتغال زنان؛ تهدیدها و آسیب‌ها

اشتغال زنان؛ تهدیدها و آسیب‌ها
از جدی شدن مسئله اشتغال زنان کشور بیش از سه دهه می گذرد و با وجود آشکار شدن آسیب‌های جبران ناپذیری که بر جامعه دارد؛ همچنان ادامه دارد.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از درگزخبر، با گسترش و توسعه جوامع بشری در بعد رفاهی، اقتصادی و اجتماعی، شرایط مناسب برای اشتغال زنان جامعه فراهم شده و قسمتی از فعالیت جامعه بر دوش زنان نهاده شده است.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, درگزخبر,

به طور طبیعی معمولا 50 درصد آمار جمعیت هر جامعه به زنان اختصاص دارد؛ بنابراین کوچکترین تغییراتی که بر سبک زندگی زنان جامعه روی می دهد؛ تاثیرات عمیقی در جامعه مشاهده می شود.

,

بی شک جامعه به زنان شاغل در عرصه های تربیتی، آموزشی، پزشکی و مددجویی نیازمند است و نقش مهم و مثبت آن قابل انکار نیست.

,

 اما برای بررسی این پدیده اجتماعی که تقریبا در سه دهه گذشته در کشور رشد یافته است؛ باید تمام زوایای این پدیده بررسی شود.

,

 زنان جامعه نقش و وظیفه سنگین و مهمی در جامعه دارند که برای آن جایگزینی وجود ندارد و آن وظیفه مقدس همسری و مادری است؛ چراکه برای اکثر مشاغل و فعالیت‌ها می توان از جایگزین نیروی انسانی مرد استفاده کرد؛ اما برای تربیت فرزندان جامعه و یا به عبارتی تربیت نیروی کار آینده جایگزین دیگری وجود ندارد.

,

به دلیل وجود حکمت خداوند زنان از ظرافت بیشتری نسبت به مردان جامعه برخوردار هستند و همین امر آنها را در برابر چالش‌ها و مشکلات زندگی آسیب پذیرتر می کند؛ حال با این اوصاف زنان شاغل که در بهترین حالت ممکن 8 ساعت از فعالیت روزانه خود را به کار خارج از خانه سپری می کنند با بازگشت به خانه خود علاوه بر وجود خستگی و اضطراب فعالیت خارج از خانه، با حجم زیادی از کار‌های عقب افتاده منزل خویش مواجهه می شوند؛ و همین امر میل زنان را به داشتن فرزند، که خود مسئولیت سنگین‌تری است را کاهش می دهد.

,

بر خلاف آنچه که در گذشته تصور می شد: که مشکلات کشور رابطه مستقیمی با جمعیت آن دارد؛ کاهش جمعیت تبعات مختلف منفی در بعد امنیتی، اجتماعی و اقتصادی به بار می آورد.

,

اثر سوء دیگر اشتغال زنان، بیکاری مردان جامعه است چراکه با اشتغال یک زن، در واقع فرصت یک کار از یک مرد گرفته می شود و ار آنجایی که معمولا زنان شاغل با مردان شاغل ازدواج می کنند در نهایت جامعه اختلاف طبقاتی را تجربه می کند که به ضرر تمام افراد جامعه خواهد بود و از طرف دیگر به دلیل اینکه معمولا مردان بیکار ازدواج نمی کنند باعث کاهش تشکیل خانواده‌ها می شود.

,

بنابراین با در نظر گرفتن تمام شرایط می توان به این مسئله پی برد که اشتغال زنان در نهایت موجب استرس بیشتر برای زنان، خلاء عاطفی همسر و فرزندان، اختلاف طبقاتی، بیکاری مردان جامعه، عدم تشکیل خانواده‌های جدیدتر، بالا رفتن سن ازدواج، کاهش جمعیت، روی آوری مردان بیکار جامعه به شغل‌های کاذب، می‌شود.

,

بنابراین لازم است هر چه سریعتر دولت نسبت به ارائه برنامه جامعه و اصلاح قوانین مربوط به اشتغال زنان اقدام کند و مانع از ادامه این آسیب به جامه شود.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه