اخبار داغ

جاذبه های گردشگری و مناطق دیدنی آذربایجان غربی+لیست هتل ها

جاذبه های گردشگری و مناطق دیدنی آذربایجان غربی+لیست هتل ها
آذربایجان غربی یکی از دیدنی ترین استان های کشور، با آثار تاریخی، طبیعی و جذابیت های گردشگری فراوان است؛ از لحاظ تعداد نقاط دیدنی، شاید کمتری استانی در ایران قدرت رقابت با آذربایجان غربی را داشته باشد.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی دانا و به نقل از اروم نیوز ؛استان آذربایجان غربی با وسعت 43660 کیلومتر مربع در شمال غرب کشور ایران قرار دارد و از جمله کهن ترین استان های ایران می باشد. مرکز این استان شهر ارومیه است و شهرهای تابعه  این استان: خوی، ماکو، سلماس، سردشت، مهاباد، میاندوآب، نقده، پیرانشهر، اشنویه، بوکان، تکاب، شاهین دژ و سیه چشمه (چالدران) می باشد. اکثریت مردم این استان پیرو دین اسلام و مذهب شیعه بوده؛ ولی مردم شهرهای مهاباد، سردشت و پیرانشهر بیشتر اهل تسنن و کرد نشین هستند. تعدادی از اقلیت های مسیحی، یهودی و زرتشتی نیز در ارومیه زندگی می کنند.

, شبکه اطلاع رسانی دانا و به نقل از اروم نیوز ؛,

, ,

نقشه استان آذربایجان غربی؛ عکس از سازمان نقشه برداری کشور

,

آذربایجان در فارسی میانه؛ آتورپاتکان، در آثار کهن فارسی؛ آذربادگان و در فارسی کنونی آذربایجان نامیده می شود. تاریخ باستانی آذربایجان با تاریخ قوم ماد درآمیخته است. قوم ماد پس از مهاجرت به ایران، قسمت های غربی ایران از جمله آذربایجان را تصرف کرد. بعد از غلبه اسکندر مقدونی بر ایران، سرداری به نام آتوپارت در آذربایجان ظهور کرد و این سرزمین به نام آتوپارتگان معروف شد. در زمان حکومت سلوکی ها، ناحیه آتوپارتگان پناهگاه و تکیه گاه ایرانیت در مقابل یونانیت شد. حکومت های محلی متعددی قدرت را در آذربایجان به دست گرفتند. پس از تصرف آذربایجان به دست شاه اسماعیل اول صفوی، آذربایجان مرکز عمده گردآوری قوای نظامی برای شاهان صفوی گردیده و در زمان صفویه آذربایجان محل جنگ های خونین میان سپاهیان ایران و عثمانی شد که جنگ چالدران از عمده ترین آنها به شمار می رود. در آن جنگ سید صدرالدین وزیر اعظم شاه اسماعیل صفوی به شهادت رسیده و مقبره ایشان هم اکنون در چهار کیلومتری شهر چالدران در روستای سعدل قرار دارد.
این استان یکی از دیدنی ترین استان های کشور، با آثار تاریخی، طبیعی و جذابیت های گردشگری فراوان است. از لحاظ تعداد نقاط دیدنی، شاید کمتری استانی در ایران قدرت رقابت با آذربایجان غربی را داشته باشد. وجود آثار باستانی همچون تخت سلیمان، تپه حسن لو، قره کلیسا و ... با قدمت بسیار طولانی، نشان از تمدن کهن این منطقه از کشور عزیزمان دارد.

,
,

ارومیه:

,

ارومیه یا اورمیه مرکز استان آذربایجان غربی، یکی از شهرهای قدیمی ایران به شمار می رود که قدمت آن به 2000 ق. م. می رسد. این شهر در جلگه وسیع و سرسبزی که اطراف آن تا کیلومترها پوشیده از باغات انگور و سیب و مزرعه می باشد، واقع گردیده است. مورخین معتقدند که نام اصلی این شهر "چی چست" بوده ولی درباره نام فعلی آن اختلاف نظر وجود دارد. برخی معتقد هستند که اورمیه از دو کلمه اور+میه تشکیل یافته است که "اور" به معنی جا و مکان و "میه" به زبان آشوری یعنی آب. این شهر در دوران حکومت رضاخان بنام رضائیه تغییر نام داده بود که پس از پیروزی انقلاب، مجددا به نام اصلی خود یعنی ارومیه بازگشت.
ارومیه یکی از شهرهای زیبا و دیرپای آذربایجان غربی در جلگه ای بطول 70 کیلومتر و به عرض 30 کیلومتر و در کنار دریاچه لاجوردی به همین نام گسترده شده است. این شهر به علت آب و هوای معتدل و داشتن مناظر زیبا یکی از شهرهای توریستی کشور است. تنوع مذهبی در شهر ارومیه بسیار زیاد است و شیعه، سنی، یهودی، آشوری و ارمنی ها در کنار هم و به صورت کاملا مسالمت آمیز زندگی می کنند. به فراخور تنوع مذهبی تنوع زبانی نیز در این شهر بسیار زیاد است. مردم این شهر به زبان های ترکی، کردی آشوری و ارمنی صحبت می کنند. ولی اکثر قریب به اتفاق آنان به زبان های ترکی و کردی (و البته زبان رسمی کشور: پارسی) مسلط هستند و نباید چندان در زمینه برقراری ارتباط با مردم این شهر نگران بود.
تنوع محصولات کشاورزی در استان آذربایجان غربی مخصوصا شهر ارومیه باعت شده که این استان از اهمیت ویژه ای از این لحاظ برخوردار باشد. باغات گسترده انگور و سیب از شهرت خاصی نسبت به شهرستان های دیگر برخوردار است و نظر هر بیننده ای را در فصل تابستان به خود جلب می کند. تنوع انگور و سیب ها در نوع خود کم نظیر است.

,
,
,

مناطق دیدنی/

,

دریاچه مارمیشلو:

,

در حدود 45 کیلومتری غرب شهر ارومیه و در میان کوهستان های این شهرستان وقتی به مرز ایران و ترکیه می رسیم؛ دریاچه ای طبیعی و بسیار زیبا و دیدنی به وسعت تقریبی 5 هکتار وجود دارد؛ که زیستگاه انواع آبزیان از جمله ماهی قزل آلا، و پرندگان مهاجر مختلف بوده که محل بسیار مناسبی جهت گذراندن اوقات فراغت گردشگران و دوستداران طبیعت می باشد.

,

 

, , ,

منظره ای از دریاچه مارمیشلو ماهیگیری در دریاچه مارمیشلو

,


این دریاچه در مسیر رودخانه ای پرآب و خروشان قرار گرفته و وجود کوه های بسیار زیبای کناره ی دریاچه که از اواسط اردیبهشت تا مهر ماه سرسبز و بسیار دلگشا هستند، منظره ای بدیع را ایجاد نموده است. البته به دلیل اینکه این دریاچه در منطقه ای کوهستانی است، طبیعتا تنها در ماه های گرم سال می تواند به عنوان استراحت گاه مورد استفاده قرار گیرد. در فصل گرما وجود انواع گیاهان و پرندگان آنچنان جذابیتی به این منطقه می دهد که هر بیننده ای را مبهوت خویش می نماید. رودخانه در فصل گرما کم عمق بوده و با احتیاط می توان از برخی نقاط آن گذشت و از مناطق بکر و دیدنی آن بیشتر استفاده نمود؛ هرچند این کار چندان خالی از خطر نیست و با توجه به سرعت آب رودخانه مخصوصا در مورد کودکان به هیچ وجه توصیه نمی شود.

,
,

 
گل های کنار دریاچه مارمیشلو درختان کنار دریاچه مامیشلو

, , ,
,


عمق دریاچه نیز زیاد به نظر می رسد و بهتر است تنها از مناظر بسیار زیبای حاشیه رودخانه استفاده شود. پیگیری رودخانه مارمیشلو در جهت سر چشمه به پاسگاه مرزی منتهی می شود که بیشتر از آن نمی توان پیش رفت. برای رسیدن به این دریاچه ناگزیر استفاده از جاده نه چندان مناسب آن خواهید بود. جاده ای که در مناطقی خاکی بوده و برخی نقاط آنرا آب فرا می گیرد.  ولی بدون شک دیدن این دریاچه به زحمات آن می ارزد و از رفتن به آنجا پشیمان نخواهید شد.

,
,

دره شهداء:

,

دره شهدا یا به کردی قاسملو به ترکی خان دره سی درمحور جاده ارومیه-اشنویه در استان آذربایجان غربی ایران قرار دارد.
نامگذاری این دره به قاسملو توسط حزب دموکرات کردستان صورت گرفته است، که نام رهبر سابق این حزب می باشد. سپس با اتمام جنگ و درگیری ها، جمهوری اسلامی ایران نام این مکان را به دره شهدا تغییر نام داد، که عده ای زیادی در این منطقه کشته شدند.

,
,

, ,

وجود رودخانه های باراندوز و شهدا (قاسملو) و جویبارها و انهار مختلف و چشمه های متعدد بزرگ و کوچک و همچنین پوشش جنگلی و گیاهی دره شهیدان را علاوه از زیستگاه وحوش به یک منطقه تفریحی و گردشگری مبدل ساخته است.

,

, ,

منطقه شکار ممنوع دره قاسملو (دره شهدا) به دلیل داشتن جاذبه های طبیعی زیبا، یکی از تفرجگاهای ارومیه نیز می باشد. به منظور احیای قوچ ومیش ارمنی که نسل آن در منطقه به علل مختلف منقرض شده بود، 1376 حدود 200 راس از جزیره قویون داغی (کبودان) به این منطقه منتقل شد.

,

, ,

 

,

تفرجگاه بند ارومیه:

,

روستای گردشگاهی بند , از توابع بخش مرکزی شهرستان ارومیه، در ۳ کیلومتری جنوب غربی ارومیه واقع شده است. ارتفاع این روستا از سطح دریا ۱۴۰۰ متر می‌باشد. این روستا از شمال به روستای میرآباد، از غرب به روستاهای اوعلی، نوشان علیا و سفلی، از طرف شرق به کلیسای سیرجانوسلو و بزوه و از جنوب به روستای شملکان محدود شده است. آب و هوای این روستا در فصول بهار و تابستان معتدل و در پاییز و زمستان سرد است.

,

, ,

این روستا از دیرباز محل مبادله کالاها و بازار روستایی منطقه ارومیه بوده است و در کنار بستر رودخانة شهرچای به صورت خطی استقرار و امتداد یافته است. قدمت روستای بند به بیش از سه قرن می‌رسد. مردم روستای بند به زبان‌های آذری و کردی سخن می‌گویند. دین رسمی آن اسلام و پیرو مذهب شافعی هستند. درآمد اکثر مردم روستای بند، از فعالیت‌های زراعی و دامداری تأمین می‌شود. زمین‌های زراعی و دامداری تأمین می‌شود. زمین‌های زراعی روستا به صورت قطعات کوچک و پراکنده در جنوب، غرب و شرق روستا گسترده شده‌اند. گندم و جو بیشترین سهم تولیدات زراعی این روستا را تشکیل می‌دهد. دامپروری نیز رونق قابل توجهی دارد و لذا گوشت، فرآورده‌های لبنی و پشم از محصولات دامی این روستاست. باغات سیب و انگور در دامنه ارتفاعات و حواشی رودخانه گسترش یافته‌اند. گروهی از مردم روستا نیز در امور خدماتی اشتغال دارند.

,

بند روستایی کوهپایه‌ای با بافت مس ی متمرکز است. خانه‌های روستا در بافت قدیم ساختاری سنتی دارند و از مصالحی مانند سنگ، چوب، خشت، گل و انواع آجر ساخته شده‌اند. در ساخت خانه‌های جدید، از مصالح سیمان و تیرآهن نیز استفاده می‌شود. خانه‌های روستاییان از فضاهای متنوعی چون آغل، اصطبل، انبار علوفه، اتاق‌های استراحت، سرویس بهداشتی و راهرو یا دالان و حیاط برخوردار می‌باشند

,

*****جاذبه‌های گردشگری

,

, ,

روستای بند یکی از تفرجگاه‌های اصلی مردم ارومیه است و مهم‌ترین جاذبه‌های طبیعی آن عبارتند از:

,

تفرجگاه‌های حاشیه رودخانه شهرچای،

,

باغات پیرامون روستا،

,

چشم‌انداز کوهستان و تفرجگاه زمستانی بند،

,

دریاچه پشت سرد شهرچای با قابلیت‌های ورزش‌های آبی،

,

تفرجگاه پیرامونی سد شهرچای،

,

مسجد روستای بند که محل برگزاری مراسم و آیین‌های مذهبی است، از آثار قدیمی روستا به شمار می‌رود.

,

جاذبه‌های فرهنگی در روستای بند از قبیل برگزاری جشن‌های ملی و مذهبی و آیین‌های مذهبی، جلوه‌گاه آداب و رسوم بومی و نشانه‌هایی از فرهنگ عمومی مردم روستا است. مراسم و آیین‌های ملی از قبیل عید نوروز، شب یلدا و چهارشنبه سوری با حضور و مشارکت روستاییان برگزار می‌شود. در مراسم عروسی، نوازندگان و عاشیق‌های محلی با اجرای موسیقی و آوازهای آذری و کردی فضایی جذاب و شاد فراهم می‌کنند. در ایام اعیاد مذهبی، مردم روستا مناسک مربوطه را به جا می‌آورند.

,

تولید صنایع دستی روستایی از قبیل گلیم و قالی از گذشته‌های دور در این روستا رواج دارد و همچنان توسط مردم به ویژه زنان روستا انواع قالی و فرش بافته می‌شود.

,

لباس و پوشاک مردم روستای بند با توجه به ترکیب جمعیت روستا، در دو نوع کردی و آذری رواج دارد. مردان کرد از نوعی کت به نام «چوخا» استفاده می‌کنند و شلواری به نام «رانک» و دستاری به نام «جامانه» می‌پوشند و پاپوشی به نام «ملکی» به پا می‌کنند. لباس‌های زنان شامل پیراهن بلند و گشاد و شلوارهای زنانة دهانه بسته می‌باشد.

,

زنان دستمالی بر سر می‌بندند که «پوشین» نامیده می‌شود. مردم روستا در مراسم عروسی از لباس‌های رنگارنگ استفاده می‌کنند.

,

انواع غذاهای محلی در روستای بند با حبوبات، سبزی‌ها، گوشت و مواد لبنی تهیه می‌شود. از جملهاین غذاها می‌توان به آبگوشت، کوفته، انواع کباب و آش اشاره کرد.

,

پیست اسکی خوشاکو:

,

پیست اسکی خوشاکو یکی از مناطق خوش آب و هوای کشور میباشد که بسیار مستعد و کم‌نظیر است و در فصل زمستان به دلیل موقعیت طبیعی و آب و هوایی همچنین بارش مناسب برف، شرایط مناسبی برای پیست اسکی در این منطقه به وجود آمده است. و سالانه گردشگران و ورزشکاران زیادی را از سراسر کشور به خود جذب می‌نماید .

,


پیست اسکی خوشاکو در 30کیلومتری غرب ارومیه در منطقه راژان واقع شده است. جایی در کوه‌های پرشیب ارومیه که همراه با تجهیزات ویژه اسکی و پوشش گیاهی مناسب می‌تواند به عنوان پیست اسکی روی برف و روی چمن در فصل‌های مختلف سال مورد استفاده قرار گیرد. 

, ,
,

, ,

, ,

کوه سیر ارومیه:

,

اینجاکوه سیر است. تپه ماهوری مرتفع ایستاده بر منتهی الیه جنوب غرب شهر سبز اورمیه.با سینه ای مالامال از رازهای سربه مهر مردم و تاریخ پرفراز و نشیبش و با دره ها و تپه های سبز و دلربایش. سیر، سنگ صبور اورمیه ای هاست.

,

, ,

از این رو مردم آن را " سرداغی " ( کوه راز) می نامند. با ما به دامنه های مخملین سیر بیایید و همراه شوید با دیدن این تصاویر در جشن عروسی بهاری نماد سرسختی و مقاومت اورمیه ای ها.

,

, ,

, ,

 

,

آبشار سلوک ارومیه:

,

انشعاب آبشار سلوک از ارتفاعات کوههای سلوک از رشته کوههای زاگرس از ذوب برفها و چشمه سارها تأمین و جاری است.

,

, ,

ارتفاع آبشار حدود ۷۶ متر بوده و در دره­ای پرشیب ازلای صخره­های مشرف به روستا عبور و در مسیر بصورت پله­های طبیعی بوده که بر زیبائی آن افزوده است. این محل بصورت مکان تفرجی گسترده در بین اهالی مردم ارومیه شناخته شده و روزهای تعطیل هزاران نفر در دامن طبیعت زیبای این تفرجگاه به تفریح می پردازند. راه دسترسی به این آبشار از طریق جاده انهر به جاده منتهی به محور سرو ـ راژان می­باشد که در غرب جاده مذکور اولین روستا بنام سلوک در آن قرار دارد.

,

, ,

این آبشار در۳۲کیلومتری غرب ارومیه در نزدیکی روستای سلوک واقع شده است.

,

بازار قدیمی ارومیه:

,

 

,

 
,
  ,
  , , , , , , ,
 , ,
,

بازار ارومیه در گوشه جنوب شرقی شهر ارومیه واقع گردیده است که در حال حاضر بخش عمده و سالم آن در بین خیابانهای امام - عسگرآبادی - اقبال و مهاباد (منتظری ) محصور می باش طول و عرض بنا : حدودا 100 * 300 متر کاربری قبلی و فعلی و پیشنهادی بنا : تجاری – اجتماعی واحدهای مختلفی می باشد از جمله مسجد جامع شهر در این محدوده قرار گرفته که بنائیست مربوط به قرن 6 ه. ق. ولی قدیمی ترین بخشهای باقیمانده محدوده بازار از دوره صفویه به بعد می باشند , مخصوصا حمامهائی از دوره زندیه و قاجار باقی مانده که نمایانگر ذوق معماری دوره های مختلف می باشند. هر راسته و بخشی از این مجموعه دارای فرم و شکل بندی خاص خود می باشد. وجود تیمچه ها , سراها , مسجد , حمامها , تماما دال بر آبادانی و تحرک این بخش از شهر در زمانی نه چندان دور می باشد از خصوصیات بارز این مجموعه سادگی معماری آن است , با وجود تفاوتهائی که از نظر فرم در طاقها و چشمه و گنبدهای بازار مشاهده می شود , هیچ نوع تنوعی از حیث تکنیک هنری مانند کاشیکاری , گچبری , سنگ کاری و دربهای قدیمی پرکار چوبی در بازار دیده نمی شود , مصالح تمام راسته بازارها و چهارسوها از آجر انتخاب و اکثرا حتی فاقد اندود ساده گچ نیز می باشند تنها تنوع مجموعه ذوق و سلیقه معماران دوره های مختلف است که هر کدام با انتخاب فرمی خاص از نظر شکل قوسها , اثری از خود به یادگار گذاشته اند در سالهای گذشته این اثر تاریخی ( بازار ارومیه ) مورد مرمت و بازسازی قرار گرفت.

,

جاذبه بنای سه گنبد

,

سه گنبد نام برجی در جنوب شرقی ارومیه،در سال ۵۸۰ ه.ق ساخته شده است.در داخل بنا سه کتیبه به خط کوفی وجود دارد که آن را از سنگ تراشیده اند. طبق نوشته این کتیبه، این بنا به دستور یکی از امرای سلجوقی به نام شیث قاطه المظفری ساخته شده و مربوط به قرن ششم ه.ق می باشد. سه گنبد شامل سکوی بلندی به شکل استوانه و مدور است.

,

ساختمان آن دو طبقه و در چهار سمت آن، دریچه هایی وجود دارد. طبقه اول به نام سردابه خوانده می شود که دارای پوشش قوس دار است و از طبقه دوم جدا می شود. تزئینات سردر ورودی، به صورت قطعات سنگ و گچ با نقوش هندسی به رنگ خاکستری و لاجوردی است.

,

, ,

 

,

دریاچه ارومیه

این دریاچه که در گذشته چی چست یا کبودان نام داشته، بزرگترین و شورترین دریاچه دائمی ایران و یکی از دریاچه های فوق اشباع از نمک دنیا است که از این نظر به دریاچه بزرگ نمک آمریکا شباهت دارد.

آب آن فوق العاده شور بوده و بیشتر از رودخانه های زرینه رود، سیمینه رود، باراندوز، شهرچای، نازلو و زولا تغذیه می شود. پارک ملی دریاچه پس از مرداب انزلی، از جالب ترین زیستگاه های طبیعی جانوران در ایران به شمار می رود. ۲۷ گونه پستاندار، ۲۱۲ گونه پرنده، ۴۱ گونه خزنده، ۷ گونه دوزیست، ۲۶ گونه ماهی در این دریاچه یافت می شود. نمک های سنگی و قندیلی ساحل دریاچه، به تنهایی کافی است تا نظر هر بیننده را به خود جلب نماید.

 

http://images.hamshahrionline.ir/images/upload/news/pose/8805/oromiyeh-2105-mm1.gif

 
,

دریاچه ارومیه

,

این دریاچه که در گذشته چی چست یا کبودان نام داشته، بزرگترین و شورترین دریاچه دائمی ایران و یکی از دریاچه های فوق اشباع از نمک دنیا است که از این نظر به دریاچه بزرگ نمک آمریکا شباهت دارد.

,

آب آن فوق العاده شور بوده و بیشتر از رودخانه های زرینه رود، سیمینه رود، باراندوز، شهرچای، نازلو و زولا تغذیه می شود. پارک ملی دریاچه پس از مرداب انزلی، از جالب ترین زیستگاه های طبیعی جانوران در ایران به شمار می رود. ۲۷ گونه پستاندار، ۲۱۲ گونه پرنده، ۴۱ گونه خزنده، ۷ گونه دوزیست، ۲۶ گونه ماهی در این دریاچه یافت می شود. نمک های سنگی و قندیلی ساحل دریاچه، به تنهایی کافی است تا نظر هر بیننده را به خود جلب نماید.

,

 

,

http://images.hamshahrionline.ir/images/upload/news/pose/8805/oromiyeh-2105-mm1.gif

, http://images.hamshahrionline.ir/images/upload/news/pose/8805/oromiyeh-2105-mm1.gif,
 
,

پارک ملی دریاچه ارومیه

,

این پارک بین استان های آذربایجان شرقی و آذربایجان غربی قرار دارد و جمعا دارای ۱۰۲ جزیره بزرگ و کوچک می باشد. پوشش گیاهی این پارک ملی عبارتند از: سرو کوهی، پسته وحشی، داغداغان، زالزالک، بادام کوهی، شیر خشت، آلبالو، آویشن، علف شور، کاکوتی، زنبق و شقایق است.

,

پستاندارانی چون قوچ و میش ارمنی و گوزن زرد ایرانی در آن زندگی می کنند. پرندگانی شامل فلامینگو، پلیکان و کاکایی دارد. در کل این پارک جنگلی مهم ترین منطقه توریستی ارومیه بوده و دارای آب و هوایی بس دلپذیر می باشد.

,

http://www.westadoe.ir/portals/westadoe.ir/90/3/%D9%85%DB%8C%D8%B42.JPG

, http://www.westadoe.ir/portals/westadoe.ir/90/3/%D9%85%DB%8C%D8%B42.JPG,

, ,

مجتمع تجاری، تفریحی باری

,

 

,

مجتمع گردشگری باری مجموعه ای اقامتی، درمانی، ورزشی، گردشگری، پذیرایی و فرهنگی است که در ساحل زیبا و کم نظیر دریاچه ارومیه بنا نهاده شده است. از نظر آب و هوا و مناظر طبیعی یکی از بی نظیرترین مناطق ایران می باشد. ایجاد مجموعه ایی منطبق بر استانداردهای جهانی و فراهم کردن فضایی مناسب و شایسته برای گردشگران داخلی و خارجی از دیگر اهداف ایجاد و احداث این مجموعه است. باری اولین و تنها طرح ملی عملی شده دهکده سلامت در کشور است و تا کنون بخش های بزرگی از آن به بهره برداری رسیده است.

,

کلیسای حضرت مریم (ننه مریم)

,

این کلیسا از قدیمی ترین و مهم ترین کلیساهای ارومیه می باشد. نام این کلیسا حضرت مریم است ولی به ننه مریم مشهور است. در مرکز شهر ارومیه و در خیابان خیام قرار دارد. بنای اولیه آن، مربوط به قرن اول میلادی است. کتیبه ای که در این کلیسا وجود دارد، تاریخ بنای آن به سال ۱۸۷۹ میلادی نسبت می دهد. کلیسا دارای صحن نسبتا بزرگی است و حیاط کلیسا بوسیله دو ورودی به خیابان راه می یابد. از نظر معماری بارها مرمت و بازسازی شده است.

,

 

,


http://images.hamshahrionline.ir/images/upload/news/pose/8808/naneh-0801-mm1.jpg

,
, http://images.hamshahrionline.ir/images/upload/news/pose/8808/naneh-0801-mm1.jpg,

مسیرهای ارتباطی ارومیه:
درحال حاضر ارتباط با شهر ارومیه از طریق پنج مسیر شمالی به سمت شهر سلماس و مسیر جنوبی به سمت شهر مهاباد وغرب به مرز سرو وترکیه وجنوب غربی به اشنویه  و همچنین راه دریاچه ارومیه که از وسط دریاچه ایجاد شده وبه تبریز میرسد انجام میپذیرد و ارومیه دارای فرودگاه فعال بین المللی میباشد ولی راه آهن هنوز به این شهر نرسیده است.

,
,

شهرستان مهاباد:

,

مهاباد یکی از شهرهای مهم آذربایجان غربی است که در جنوب دریاچه ارومیه واقع شده است. این شهر نیز مانند سایر شهر های استان دارای آب و هوای سرد سیری است و بهترین زمان برای سفر به آن از اردیبهشت تا مهر ماه و به ویژه تابستان می باشد. جمعیت زیاد و وجود مراکز خدماتی و دولتی، این شهر را به یکی از شهرهای مهم استان تبدیل کرده است. یشتر مردم این منطقه کرد و اهل تسنن بوده و دارای مذهب شافعی هستند؛ و از این رو نام امام شافعی بر روی بسیاری از کوچه ها و خیابانها و مساجد دیده می شود.

 

,
,
,

نمایی از شهر مهاباد و سد این شهر نمایی دیگر از مهاباد
نماهایی از شهر مهاباد

, نمایی از شهر مهاباد و سد این شهر, نمایی از شهر مهاباد و سد این شهر, نمایی دیگر از مهاباد, نمایی دیگر از مهاباد,
,

این شهر در میان شهرهای استان به عنوان یک شهر کاملا توریستی و با جذابیت های فراوان شناخته شده و در ایام تعطیل به خصوص در فصل تابستان، سیل عظیم مسافران از شهرهای اطراف به سمت این شهر سرازیر می شود. مهاباد دارای مردمی بسیار با فرهنگ و مبادی آداب است؛که از حضور گردشگران استقبال خوبی می کنند و برخورد بسیار مناسبی با توریست و گردشگر خارجی دارند به نحوی که این شهر در بین شهر های اطراف عنوان "پاریس کوچولو" را به خود اختصاص داده است و اگرچه کمبود هتل و اماکن اسکان گردشگر در این شهر مشهود است اما باتوجه بیشتر این شهر می تواند به ویژه برای تحقیقات مردم شناسانه محلی بسیار مناسب باشد. 
سد مهاباد و رودخانه آن، پارک ملت و بازار اجناس خارجی از جمله مراکز تفریحی و دیدنی شهر به حساب آمده و علاوه بر آن وجود غار دیدنی سهولان و غار تاریخی فخریگاه در نزدیکی این شهر نیز امتیازی برای جذب گردشگر می باشد.

,
,

جاذبه های دیدنی:

,

غار سهولان:

,

غارهای متعدد موجود در استان آذربایجان غربی همواره مورد توجه و بازدید اغلب گردشگران قرار بوده است که می توان از معروفترین آنها غار سهولان را نام برد.  این غار در 35 کیلومتری شهرستان مهاباد و جاده مهاباد-بوکان واقع و از چند حوضچه بزرگ که به وسیله دالان های آبی به هم متصل شده اند تشکیل یافته است. ارتفاع سقف غار از سطح آب در حوضچه آخر 50 متر و عمق آب در حوضچه وسط به 35 متر می رسد.

,

 این غار به تازگی در میان ایرانگرادان معروف شده و به سرعت جایگاه ویژه ای به عنوان یکی از مهم ترین غارهای آبی ایران یافته است. این غار تا اندازه ای شبیه به غار علیصدر همدان است با این تفاوت که قسمت کشف شده آن در حال حاضر چندان طولانی نبوده و قندیل های بسیار زیبا و فراوان موجود در غار علیصدر را به صورت موردی می توان در این غار مشاهده کرد.

,

غار سهولان دارای دو در اصلی است که به هم راه دارند و می توان از هر یک از آنها وارد غار و از در دیگر خارج شد.بعد از ورود به غار و پس از طی مسیر پیاده سوار قایق خواهید شد و به دیدن غار خواهید پرداخت. هم اکنون به لطف نور پردازی محیط درونی غار که با انواع لامپ ها و نورافکن ها چراغانی شده، مناظر شگفت انگیزی را می توان مشاهده کرد؛ رسوبات داخل غار اشکال گوناگونی دارد: پای فیل، عروس دریایی، خفاش و... که به همراه قندیل های زیبای غار آنرا بسیار دیدنی کرده است.
 

,
,

, ,

نمایی دیگر از غار سهولان

,

کلمه سهول در زبان محلی کردی به معنای یخ است که شاید وجه تسمیه این غار مربوط به یخ بندان های طولانی زمستانی و خنکای تابستانی آن باشد. در حال حاضر می توان با اتومبیل تا نزدیکی غار رفت و تنها مسیر کوتاهی را مجبور به پیاده روی خواهید بود. بر سر راه غار، منطقه ای وجود دارد که تابلویی با عنوان "جاذبه معکوس" در کنار جاده دیده می شود. ظاهرا در این منطقه با وجود سرازیری جاده بر اثر کشش کوه، سرعت و شتاب اتومبیل کاهش می یابد. البته در بازدید تیم این سایت چیزی احساس نشد. طبق گفته راننده ظاهرا این پدیده بیشتر برای ماشین های سنگین و مینی بوس ها تاثیر گذار است. دلیل آن هم احتمالا وجود سنگ هایی با خاصیت مغناطیسی در کوههای کنار جاده می باشد؛ که در نوع خود پدیده جالبی است.

,

تالاب کانی برازان:

,

در حوزه استحفاظی شهرستان مهاباد و در سواحل جنوبی پارک ملی دریاچه ارومیه، تالابهای زیبایی همچون تالاب قوپی باباعلی، کانی برازان، گروس، داشخانه، قره قشلاق، تالاب حسنخان، چنگیز گل، و دریاچه مخزنی سد مهاباد واقع گردیده است که مامن و ماوای هزاران پرنده مهاجر آبزی و کنارآبزی و بومی منطقه می‌باشد. از بین این تالاب‌ها تالاب قوپی باباعلی در کنوانسیون بین‌المللی تالاب‌ها به عنوان تالاب بین‌المللی ثبت گردیده است. تالاب کانی برازان به دلیل موقعیت خاص و وجود گونه‌های در حال انقراض همچون اردک سرسفید و گونه‌های حمایت شده اردک مرمری، پلیکان سفید و ... جهت ارتقای سطح حفاظتی معرفی و پیشنهاد گردیده تا به عنوان یکی از مناطق چهارگانه سازمان حفاظت محیط زیست، تحت مدیریت قرار گیرد. این تالاب در ۴۰ کیلومتری شمال شهرستان مهاباد و ما بین روستاهای بفروان، قره داغ و خورخوره واقع گردیده است. مساحت کل آن حدود ۹۰۰ هکتار و عمق متوسط آب در آن ۶۰ سانتی‌متر و حداکثر عمق آن ۱۲۰ سانتی‌متر می‌باشد.

,

, ,

ارتفاع آب از سطح دریای آزاد ۱۶۲۵ متر می‌باشد. دایک ساحلی احداثی توسط وزارت نیرو، تالاب را به دو قسمت شمالی و جنوبی تقسیم کرده است. آب تالاب از چشمه آب شیرین روستای قره داغ و شاخه انحرافی رودخانه مهاباد در پایین دست روستای خورخوره تامین می‌گردد. بخش جنوبی تالاب در دامنه کوه قره داغ (سیاه کوه) واقع گردیده و کوه مذکور و تپه باباحیدر بر آن مشرف هستند. به دلیل موقعیت توپوگرافی و وجود توده‌های نی‌زار، پذیرای بیشترین جمعیت پرندگانی همچون میش مرغ، پلیکان، قو، فلامینگو، حواصیل، عقاب تالابی و انواع غاز، انواع مرغابی، آنقوت و... می‌باشد. غیر از پرندگان موجود در تالاب یک نوع وزغ سبز معمولی و یک نوع قورباغه مردابی و همچنین ماهی کپور در این تالاب زیست می‌نمایند.

,

شهرستان ماکو :

,

شهر ماکو مرکز شهرستان ماکو، در شمال غربی آذربایجان غربی واقع شده و دارای موقعیت جغرافیایی و نظامی مهمی است؛ زیرا در سرحد سه کشور ایران، ترکیه و جمهوری آذربایجان قرار گرفته است. بر اساس همین اهمیت، روس ها در زمان جنگ جهانی راه آهنی از شاه تختی به بایزید دایر نمودند که از شهر ماکو می گذشت و قریب 150 کیلومتر آن در خاک ایران بود. متاسفانه اکنون این مسیر  راه آهن به کلی مخروبه شده و غیر قابل استفاده است. این شهر از طرف شمال به رود ارس، از طرف مغرب به کدوک کلامه (سرحد ترکیه)، از طرف مشرق به پل خدا آفرین ارس و از طرف جنوب به خاک ترکیه و خوی محدود می شود. شهرستان ماکو، کوهستانی بوده و کوه های متعددی در آن قرار دارند.

,

منطقه چالدران و کلیسای طاطاووس (قره کلیسا) نیز در این شهرستان واقع شده اند. اس. جی. ویلسون، کشیش آمریکایی پس از گذر از شهر ماکو در باره آن چنین نوشته است: "همچنان که به ماکو نزدیک شدیم جاده مارپیچ از میان دره باریکی گذشت که از میان آن رودی به همین نام در جریان بود و پی در پی به شکل آبشارهای غران کوچکی فرو می ریخت. در یکی از این خمیدگی های کوهستان ناگاه منظره شهر ماکو به صورت دلپذیر و شگفت آوری در برابر دیدگانم پدیدار شد. کوهستان های برهنه پر صخره، ناگهان در دو سو سر به آسمان کشیده و دست کم به ارتفاع هزار پا گردن برافراشته بودند. کوهی که در سمت راست قرار دارد، هر قدر بالا می رود بر آمدگی پیدا می کند و همچون سایبانی بر فراز شهر گسترده می شود. در فرورفتگی صخره ها، قلعه ای ساخته اند ".

,

باغچه جوق:

,

در فاصله 6 کیلومتری شهر ماکو و حدود 2 کیلومتری از سمت غرب جاده اصلی ماکو-بازرگان، روستایی به نام باغچه جوق واقع شده که غرب و جنوب آن به دامنه کوه با صفای "چرکین" و چشمه ای به نام "کلیسه" منتهی می شود. در بخش جنوب شرقی آبادی مذکور، ساختمان مجلل و تاریخی قصر باغچه جوق دیده می شود که مربوط به اواخر دوره قاجاریه و بانی آن تیمور تیموری معروف به اقبال السلطنه ماکوئی یکی از حکام مقتدر وقت و از سرداران مظفر الدین شاه بوده است.
ساختمان 2500 متری کاخ باغچه جوق در میان باغی به مساحت 11 هکتار احداث شده و از شاهکارهای به جای مانده از اواخر دوران قاجار است. به دلیل ویژگیهای ممتاز هنری و معماری، در سال۱۳۵۳، این اثر توسط دولت از وراث سردار خریداری و بعد از انجام تعمیرات ضروری از سال ۱۳۶۴ برای بازدید عمومی آماده شد.

,
,

, ,

نمایی از باغچه جوق

,

آبگرم باش کندی:

,

چشمه آبگرم باش کندی در فاصله 2 کیلومتری روستای باش کندی و 13 کیلومتری جاده ماکو بازرگان واقع شده است. در این ناحیه دره وسیعی وجود دارد که غربی – شرقی است و چشمه آبگرم در سمت راست بستر رودخانه و دامنه ارتفاعات آهکی جنوب دره قرار گرفته است. آب و گاز از چند نقطه کناره حوضچه از زمین می جوشد. آبدهی چشمه حدود 6 لیتر در ثانیه است.

,

قاعده حوضچه مثلثی شکل، 6 متر اضلاع دو طرف هر یک 9 متر و عمق حوضچه 40 سانتی متر است. سمت چپ بستر رودخانه و مقابل این حوضچه از چندین نقطه دیگر نیز آب یا حباب های گازدار خارج می شود و باتلاقی را تشکیل داده است. این آب در ردیف آب های معدنی بیکربنات کلسیک گازدار و گرم است.

,

شهرستان خوی:

,

خوی به عنوان مهد تمدن ۶۰۰۰ ساله که در سالنامه های آشوریان بنام حویه وه (hovaiava) و در تورات بنام حویه (hovaiya) و در کتاب "العالم من المشرق الی المغرب" با نام خویه (khovaiya) و بالاخره در سال۲۵۰ هجری قمری، ابن خرداد در کتاب "المسالک و الممالک" بنام کنونی خوی، از آن یاد می کند. در برخی نوشته ها وجه تسمیه خوی را از کلمه معادل کردی به معنای نمک و برخی دیگر از کلمه ای ارمنی به معنای قوچ برداشت شده می دانند که در مورد آن تردید وجود دارد. 
بر طبق سنگ نوشته های آشوری، خوی شهری آباد بوده و احتمال دارد، لقب "هزاردیه" که در سنگ نبشته های آشوری آمده در مورد این شهر باشد، که هرتسفلد به آن اشاره کرده است. بنا به گفته مرحوم علامه دکتر رزیاب خویی، نام "خوی"، در سنگ نبشته "داریوش" شاه هخامنشی نیز، با قریب همین تلفظ آمده که خود نمادی از قدمت تاریخی این شهر است.
آثار باستانی متعددی در این شهر وجود دارد که از میان آنها می توان به مناره شمس تبریزی، مسجد مطلب خان، دروازه سنگی و پل خاتون اشاره نمود.


 

,
,
,
,
,
,

مسجد مطلب خان خوی
مسجد مطلب خان؛ خوی 
 

, مسجد مطلب خان خوی, مسجد مطلب خان خوی,
, مسجد مطلب خان, خوی ,
,

 

,

مناره شمس تبریزی
مناره شمس تبریزی؛ خوی

, مناره شمس تبریزی, مناره شمس تبریزی,
, مناره شمس تبریزی, خوی,

  بازار و دروازه سنگی خوی 

,

بازار خوی در مرکز شهر واقع شده و طبق کتیبه موجود که در گنجینه خوی نگهداری می شود، در زمان شاه طهماسب ساخته شده و در زمان عباس میرزا نایب السلطنه دخل و تصرفاتی در آن صورت گرفته است. بازار سرپوشیده خوی از چندین راسته، سرا، کاروانسرای شهری و چهارسوق خوش ترکیب تشکیل شده. دروازه سنگی مشهور خوی نیز که زمانی یکی از ورودی های اصلی شهر بوده در امتداد این بازار قرار دارد.

,

, ,

 

,

مسیرهای گردشگری آذربایجان غربی

,

ردیف

مبدأ سفر

مقصد سفر

مسیر سفر

فهرست جاذبه ها

1

ارومیه

پیرانشهر

ارومیه- اشنویه- پیرانشهر

دره شهدا - چشمه عین الروم - بازارچه مرزی – پردانان - هفت چشمه - آبگرم شیخ معروف

2

ارومیه

سردشت

ارومیه- مهاباد- سردشت

غار سهولان - سدجزیره گردشگری مهاباد - مسجد جامع مهاباد - بازار سنتی - تالاب کانی برازان - حمام لج میرآباد - جنگلهای سردشت - آبشار شلماش - رودخانه زاب - چشمه گراو

3

ارومیه

تکاب

ارومیه- میاندوآب- تکاب

رودخانه زرینه رود - موزه میاندوآب - تخت سلیمان - زندان سلیمان - آبگرم احمدآباد - چمن متحرک چملی - کوه بلقیس - غار کرفتو

4

ارومیه

مرز بازرگان

ارومیه- ماکو- پلدشت- مرز بازرگان

کاخ باغچه جوق - مسجد حضرت ابوالفضل (ع) - دخمه شیرین و فرهاد - دشت بورالان - منطقه عشایری - عمارت کلاه فرنگی - دامنه های آرارات - چشمه ثریا - تالاب آغ گل – سد ارس - رودخانه ارس - ساختمان شهربانی سابق بازرگان - سد بارون

5

ارومیه

چالدران

ارومیه- سلماس- خوی- قره ضیاءالدین- چالدران

مسجد مطلب خان - بازار سنتی - دروازه سنگی - پل قطور - مرز رازی - تفرجگاه فیرورق - مزارع آفتاب گردان - آبشار خوی - کلیسای سورپ سرگیس - قلعه تاریخی بسطام قره کلیسا - دشت تاریخی چالدران - مقبره سید صدرالدین - کلیسای زرزر - کتیبه خان تختی

,

ردیف

مبدأ سفر

مقصد سفر

مسیر سفر

فهرست جاذبه ها

1

ارومیه

پیرانشهر

ارومیه- اشنویه- پیرانشهر

دره شهدا - چشمه عین الروم - بازارچه مرزی – پردانان - هفت چشمه - آبگرم شیخ معروف

2

ارومیه

سردشت

ارومیه- مهاباد- سردشت

غار سهولان - سدجزیره گردشگری مهاباد - مسجد جامع مهاباد - بازار سنتی - تالاب کانی برازان - حمام لج میرآباد - جنگلهای سردشت - آبشار شلماش - رودخانه زاب - چشمه گراو

3

ارومیه

تکاب

ارومیه- میاندوآب- تکاب

رودخانه زرینه رود - موزه میاندوآب - تخت سلیمان - زندان سلیمان - آبگرم احمدآباد - چمن متحرک چملی - کوه بلقیس - غار کرفتو

4

ارومیه

مرز بازرگان

ارومیه- ماکو- پلدشت- مرز بازرگان

کاخ باغچه جوق - مسجد حضرت ابوالفضل (ع) - دخمه شیرین و فرهاد - دشت بورالان - منطقه عشایری - عمارت کلاه فرنگی - دامنه های آرارات - چشمه ثریا - تالاب آغ گل – سد ارس - رودخانه ارس - ساختمان شهربانی سابق بازرگان - سد بارون

5

ارومیه

چالدران

ارومیه- سلماس- خوی- قره ضیاءالدین- چالدران

مسجد مطلب خان - بازار سنتی - دروازه سنگی - پل قطور - مرز رازی - تفرجگاه فیرورق - مزارع آفتاب گردان - آبشار خوی - کلیسای سورپ سرگیس - قلعه تاریخی بسطام قره کلیسا - دشت تاریخی چالدران - مقبره سید صدرالدین - کلیسای زرزر - کتیبه خان تختی

,

ردیف

مبدأ سفر

مقصد سفر

مسیر سفر

فهرست جاذبه ها

,

ردیف

,

ردیف

,

مبدأ سفر

,

مبدأ سفر

,

مقصد سفر

,

مقصد سفر

,

مسیر سفر

,

مسیر سفر

,

فهرست جاذبه ها

,

فهرست جاذبه ها

,

1

ارومیه

پیرانشهر

ارومیه- اشنویه- پیرانشهر

دره شهدا - چشمه عین الروم - بازارچه مرزی – پردانان - هفت چشمه - آبگرم شیخ معروف

,

1

,

1

,

ارومیه

,

ارومیه

,

پیرانشهر

,

پیرانشهر

,

ارومیه- اشنویه- پیرانشهر

,

ارومیه- اشنویه- پیرانشهر

,

دره شهدا - چشمه عین الروم - بازارچه مرزی – پردانان - هفت چشمه - آبگرم شیخ معروف

,

دره شهدا - چشمه عین الروم - بازارچه مرزی – پردانان - هفت چشمه - آبگرم شیخ معروف

,

2

ارومیه

سردشت

ارومیه- مهاباد- سردشت

غار سهولان - سدجزیره گردشگری مهاباد - مسجد جامع مهاباد - بازار سنتی - تالاب کانی برازان - حمام لج میرآباد - جنگلهای سردشت - آبشار شلماش - رودخانه زاب - چشمه گراو

,

2

,

2

,

ارومیه

,

ارومیه

,

سردشت

,

سردشت

,

ارومیه- مهاباد- سردشت

,

ارومیه- مهاباد- سردشت

,

غار سهولان - سدجزیره گردشگری مهاباد - مسجد جامع مهاباد - بازار سنتی - تالاب کانی برازان - حمام لج میرآباد - جنگلهای سردشت - آبشار شلماش - رودخانه زاب - چشمه گراو

,

غار سهولان - سدجزیره گردشگری مهاباد - مسجد جامع مهاباد - بازار سنتی - تالاب کانی برازان - حمام لج میرآباد - جنگلهای سردشت - آبشار شلماش - رودخانه زاب - چشمه گراو

,

3

ارومیه

تکاب

ارومیه- میاندوآب- تکاب

رودخانه زرینه رود - موزه میاندوآب - تخت سلیمان - زندان سلیمان - آبگرم احمدآباد - چمن متحرک چملی - کوه بلقیس - غار کرفتو

,

3

,

3

,

ارومیه

,

ارومیه

,

تکاب

,

تکاب

,

ارومیه- میاندوآب- تکاب

,

ارومیه- میاندوآب- تکاب

,

رودخانه زرینه رود - موزه میاندوآب - تخت سلیمان - زندان سلیمان - آبگرم احمدآباد - چمن متحرک چملی - کوه بلقیس - غار کرفتو

,

رودخانه زرینه رود - موزه میاندوآب - تخت سلیمان - زندان سلیمان - آبگرم احمدآباد - چمن متحرک چملی - کوه بلقیس - غار کرفتو

,

4

ارومیه

مرز بازرگان

ارومیه- ماکو- پلدشت- مرز بازرگان

کاخ باغچه جوق - مسجد حضرت ابوالفضل (ع) - دخمه شیرین و فرهاد - دشت بورالان - منطقه عشایری - عمارت کلاه فرنگی - دامنه های آرارات - چشمه ثریا - تالاب آغ گل – سد ارس - رودخانه ارس - ساختمان شهربانی سابق بازرگان - سد بارون

,

4

,

4

,

ارومیه

,

ارومیه

,

مرز بازرگان

,

مرز بازرگان

,

ارومیه- ماکو- پلدشت- مرز بازرگان

,

ارومیه- ماکو- پلدشت- مرز بازرگان

,

کاخ باغچه جوق - مسجد حضرت ابوالفضل (ع) - دخمه شیرین و فرهاد - دشت بورالان - منطقه عشایری - عمارت کلاه فرنگی - دامنه های آرارات - چشمه ثریا - تالاب آغ گل – سد ارس - رودخانه ارس - ساختمان شهربانی سابق بازرگان - سد بارون

,

کاخ باغچه جوق - مسجد حضرت ابوالفضل (ع) - دخمه شیرین و فرهاد - دشت بورالان - منطقه عشایری - عمارت کلاه فرنگی - دامنه های آرارات - چشمه ثریا - تالاب آغ گل – سد ارس - رودخانه ارس - ساختمان شهربانی سابق بازرگان - سد بارون

,

5

ارومیه

چالدران

ارومیه- سلماس- خوی- قره ضیاءالدین- چالدران

مسجد مطلب خان - بازار سنتی - دروازه سنگی - پل قطور - مرز رازی - تفرجگاه فیرورق - مزارع آفتاب گردان - آبشار خوی - کلیسای سورپ سرگیس - قلعه تاریخی بسطام قره کلیسا - دشت تاریخی چالدران - مقبره سید صدرالدین - کلیسای زرزر - کتیبه خان تختی

,

5

,

5

,

ارومیه

,

ارومیه

,

چالدران

,

چالدران

,

ارومیه- سلماس- خوی- قره ضیاءالدین- چالدران

,

ارومیه- سلماس- خوی- قره ضیاءالدین- چالدران

,

مسجد مطلب خان - بازار سنتی - دروازه سنگی - پل قطور - مرز رازی - تفرجگاه فیرورق - مزارع آفتاب گردان - آبشار خوی - کلیسای سورپ سرگیس - قلعه تاریخی بسطام قره کلیسا - دشت تاریخی چالدران - مقبره سید صدرالدین - کلیسای زرزر - کتیبه خان تختی

,

مسجد مطلب خان - بازار سنتی - دروازه سنگی - پل قطور - مرز رازی - تفرجگاه فیرورق - مزارع آفتاب گردان - آبشار خوی - کلیسای سورپ سرگیس - قلعه تاریخی بسطام قره کلیسا - دشت تاریخی چالدران - مقبره سید صدرالدین - کلیسای زرزر - کتیبه خان تختی

,
 
,
 
,
لیست هتل های آذربایجان غربی:
,

شهرستان

نام هتل

آدرس تقریبی

تلفن تماس

ستاره

ارومیه

ساحل

روبروی شهربازی

۰۴۴۱-۳۳۶۹۹۷۰

۴

ارومیه

مهمانسرای ارومیه

خ-کاشانی

۰۴۴۱-۲۲۲۳۰۸۰

۳

ارومیه

مروارید-استانداری

خ-ساحلی

۰۴۴۱-۳۴۶۶۳۰۰

۳

ارومیه

باشگاه فرهنگیان

بیمارستان آذربایجان

 

۳

ارومیه

آذران

نزدیک میدان ولایت

۰۴۴۱-۲۳۵۵۸۸۱

۲

ارومیه

آنا

خ-کاشانی

۰۴۴۱-۳۴۵۳۳۱۴

۲

ارومیه

خرم

خ-امام

۰۴۴۱-۲۲۳۹۹۰۸

۲

ارومیه

دریا

خ-خیام-خ-چمران

۰۴۴۱-۲۴۴۰۳۵۱

۲

ارومیه

رضا

خ-امام

۰۴۴۱-۲۲۳۹۹۰۸

۲

ارومیه

لاله

خ-منتظری

۰۴۴۱-۲۳۵۲۷۴۰

۱

ارومیه

ارک

خ-منتظری

۰۴۴۱-۲۳۵۶۰۵۱

۱

ارومیه

تک ستاره

خ-امام

۰۴۴۱-۲۲۳۱۸۶۱

۱

ارومیه

ستارخان

خارج از شهر

۰۴۴۱-۴۳۶۲۳۵۸

۴

ارومیه

دهکده توریستی

خارج از شهر

۰۴۴۱-۲۳۶۲۰۱۱

-

ارومیه

تفرجگاه فانوس

خارج از شهر

۰۴۴۳-۲۳۶۲۳۵۸

-

         

خوی

مهمانسرای خوی

خ-انقلاب

۰۴۶۱-۲۴۴۰۳۵۱

۲

ماکو

مهمانسرای ماکو

خ-امام

۰۴۶۲-۳۲۲۵۳۱۰

۱

ماکو

الوند

م-امام حسین

۰۴۶۲-۲۲۲۳۴۹۱

۱

ماکو

لاله

م-امام حسین

۰۴۶۲-۳۲۲۵۸۹۷

۱

میاندوآب

برنجیان

خ-امام

۰۴۸۱-۲۲۲۴۹۷۸

۲

مهاباد

کویستان

شهرکندی

۰۴۴۲-۲۳۳۵۷۴۰

۲

پیرانشهر

دریا

خ-قدس

۰۴۴۴-۴۲۲۳۴۸۷

۱

بازرگان

حمید

-

۰۴۶۲-۳۳۷۲۴۳۵

۱

بازرگان

بابک

-

۰۴۶۲-۳۳۷۲۵۸۴

۱

تکاب

رنجی

م-۱۷شهریور

۰۴۸۲-۵۲۲۲۶۵۰

۲

,

شهرستان

نام هتل

آدرس تقریبی

تلفن تماس

ستاره

ارومیه

ساحل

روبروی شهربازی

۰۴۴۱-۳۳۶۹۹۷۰

۴

ارومیه

مهمانسرای ارومیه

خ-کاشانی

۰۴۴۱-۲۲۲۳۰۸۰

۳

ارومیه

مروارید-استانداری

خ-ساحلی

۰۴۴۱-۳۴۶۶۳۰۰

۳

ارومیه

باشگاه فرهنگیان

بیمارستان آذربایجان

 

۳

ارومیه

آذران

نزدیک میدان ولایت

۰۴۴۱-۲۳۵۵۸۸۱

۲

ارومیه

آنا

خ-کاشانی

۰۴۴۱-۳۴۵۳۳۱۴

۲

ارومیه

خرم

خ-امام

۰۴۴۱-۲۲۳۹۹۰۸

۲

ارومیه

دریا

خ-خیام-خ-چمران

۰۴۴۱-۲۴۴۰۳۵۱

۲

ارومیه

رضا

خ-امام

۰۴۴۱-۲۲۳۹۹۰۸

۲

ارومیه

لاله

خ-منتظری

۰۴۴۱-۲۳۵۲۷۴۰

۱

ارومیه

ارک

خ-منتظری

۰۴۴۱-۲۳۵۶۰۵۱

۱

ارومیه

تک ستاره

خ-امام

۰۴۴۱-۲۲۳۱۸۶۱

۱

ارومیه

ستارخان

خارج از شهر

۰۴۴۱-۴۳۶۲۳۵۸

۴

ارومیه

دهکده توریستی

خارج از شهر

۰۴۴۱-۲۳۶۲۰۱۱

-

ارومیه

تفرجگاه فانوس

خارج از شهر

۰۴۴۳-۲۳۶۲۳۵۸

-

         

خوی

مهمانسرای خوی

خ-انقلاب

۰۴۶۱-۲۴۴۰۳۵۱

۲

ماکو

مهمانسرای ماکو

خ-امام

۰۴۶۲-۳۲۲۵۳۱۰

۱

ماکو

الوند

م-امام حسین

۰۴۶۲-۲۲۲۳۴۹۱

۱

ماکو

لاله

م-امام حسین

۰۴۶۲-۳۲۲۵۸۹۷

۱

میاندوآب

برنجیان

خ-امام

۰۴۸۱-۲۲۲۴۹۷۸

۲

مهاباد

کویستان

شهرکندی

۰۴۴۲-۲۳۳۵۷۴۰

۲

پیرانشهر

دریا

خ-قدس

۰۴۴۴-۴۲۲۳۴۸۷

۱

بازرگان

حمید

-

۰۴۶۲-۳۳۷۲۴۳۵

۱

بازرگان

بابک

-

۰۴۶۲-۳۳۷۲۵۸۴

۱

تکاب

رنجی

م-۱۷شهریور

۰۴۸۲-۵۲۲۲۶۵۰

۲

,

شهرستان

نام هتل

آدرس تقریبی

تلفن تماس

ستاره

,

شهرستان

,

شهرستان

,

نام هتل

,

نام هتل

,

آدرس تقریبی

,

آدرس تقریبی

,

تلفن تماس

,

تلفن تماس

,

ستاره

,

ستاره

,

ارومیه

ساحل

روبروی شهربازی

۰۴۴۱-۳۳۶۹۹۷۰

۴

,

ارومیه

,

ارومیه

,

ساحل

,

ساحل

,

روبروی شهربازی

,

روبروی شهربازی

,

۰۴۴۱-۳۳۶۹۹۷۰

,

۰۴۴۱-۳۳۶۹۹۷۰

,

۴

,

۴

,

ارومیه

مهمانسرای ارومیه

خ-کاشانی

۰۴۴۱-۲۲۲۳۰۸۰

۳

,

ارومیه

,

ارومیه

,

مهمانسرای ارومیه

,

مهمانسرای ارومیه

,

خ-کاشانی

,

خ-کاشانی

,

۰۴۴۱-۲۲۲۳۰۸۰

,

۰۴۴۱-۲۲۲۳۰۸۰

,

۳

,

۳

,

ارومیه

مروارید-استانداری

خ-ساحلی

۰۴۴۱-۳۴۶۶۳۰۰

۳

,

ارومیه

,

ارومیه

,

مروارید-استانداری

,

مروارید-استانداری

,

خ-ساحلی

,

خ-ساحلی

,

۰۴۴۱-۳۴۶۶۳۰۰

,

۰۴۴۱-۳۴۶۶۳۰۰

,

۳

,

۳

,

ارومیه

باشگاه فرهنگیان

بیمارستان آذربایجان

 

۳

,

ارومیه

,

ارومیه

,

باشگاه فرهنگیان

,

باشگاه فرهنگیان

,

بیمارستان آذربایجان

,

بیمارستان آذربایجان

,  ,

۳

,

۳

,

ارومیه

آذران

نزدیک میدان ولایت

۰۴۴۱-۲۳۵۵۸۸۱

۲

,

ارومیه

,

ارومیه

,

آذران

,

آذران

,

نزدیک میدان ولایت

,

نزدیک میدان ولایت

,

۰۴۴۱-۲۳۵۵۸۸۱

,

۰۴۴۱-۲۳۵۵۸۸۱

,

۲

,

۲

,

ارومیه

آنا

خ-کاشانی

۰۴۴۱-۳۴۵۳۳۱۴

۲

,

ارومیه

,

ارومیه

,

آنا

,

آنا

,

خ-کاشانی

,

خ-کاشانی

,

۰۴۴۱-۳۴۵۳۳۱۴

,

۰۴۴۱-۳۴۵۳۳۱۴

,

۲

,

۲

,

ارومیه

خرم

خ-امام

۰۴۴۱-۲۲۳۹۹۰۸

۲

,

ارومیه

,

ارومیه

,

خرم

,

خرم

,

خ-امام

,

خ-امام

,

۰۴۴۱-۲۲۳۹۹۰۸

,

۰۴۴۱-۲۲۳۹۹۰۸

,

۲

,

۲

,

ارومیه

دریا

خ-خیام-خ-چمران

۰۴۴۱-۲۴۴۰۳۵۱

۲

,

ارومیه

,

ارومیه

,

دریا

,

دریا

,

خ-خیام-خ-چمران

,

خ-خیام-خ-چمران

,

۰۴۴۱-۲۴۴۰۳۵۱

,

۰۴۴۱-۲۴۴۰۳۵۱

,

۲

,

۲

,

ارومیه

رضا

خ-امام

۰۴۴۱-۲۲۳۹۹۰۸

۲

,

ارومیه

,

ارومیه

,

رضا

,

رضا

,

خ-امام

,

خ-امام

,

۰۴۴۱-۲۲۳۹۹۰۸

,

۰۴۴۱-۲۲۳۹۹۰۸

,

۲

,

۲

,

ارومیه

لاله

خ-منتظری

۰۴۴۱-۲۳۵۲۷۴۰

۱

,

ارومیه

,

ارومیه

,

لاله

,

لاله

,

خ-منتظری

,

خ-منتظری

,

۰۴۴۱-۲۳۵۲۷۴۰

,

۰۴۴۱-۲۳۵۲۷۴۰

,

۱

,

۱

,

ارومیه

ارک

خ-منتظری

۰۴۴۱-۲۳۵۶۰۵۱

۱

,

ارومیه

,

ارومیه

,

ارک

,

ارک

,

خ-منتظری

,

خ-منتظری

,

۰۴۴۱-۲۳۵۶۰۵۱

,

۰۴۴۱-۲۳۵۶۰۵۱

,

۱

,

۱

,

ارومیه

تک ستاره

خ-امام

۰۴۴۱-۲۲۳۱۸۶۱

۱

,

ارومیه

,

ارومیه

,

تک ستاره

,

تک ستاره

,

خ-امام

,

خ-امام

,

۰۴۴۱-۲۲۳۱۸۶۱

,

۰۴۴۱-۲۲۳۱۸۶۱

,

۱

,

۱

,

ارومیه

ستارخان

خارج از شهر

۰۴۴۱-۴۳۶۲۳۵۸

۴

,

ارومیه

,

ارومیه

,

ستارخان

,

ستارخان

,

خارج از شهر

,

خارج از شهر

,

۰۴۴۱-۴۳۶۲۳۵۸

,

۰۴۴۱-۴۳۶۲۳۵۸

,

۴

,

۴

,

ارومیه

دهکده توریستی

خارج از شهر

۰۴۴۱-۲۳۶۲۰۱۱

-

,

ارومیه

,

ارومیه

,

دهکده توریستی

,

دهکده توریستی

,

خارج از شهر

,

خارج از شهر

,

۰۴۴۱-۲۳۶۲۰۱۱

,

۰۴۴۱-۲۳۶۲۰۱۱

,

-

,

-

,

ارومیه

تفرجگاه فانوس

خارج از شهر

۰۴۴۳-۲۳۶۲۳۵۸

-

,

ارومیه

,

ارومیه

,

تفرجگاه فانوس

,

تفرجگاه فانوس

,

خارج از شهر

,

خارج از شهر

,

۰۴۴۳-۲۳۶۲۳۵۸

,

۰۴۴۳-۲۳۶۲۳۵۸

,

-

,

-

,           ,  ,  ,  ,  ,  ,

خوی

مهمانسرای خوی

خ-انقلاب

۰۴۶۱-۲۴۴۰۳۵۱

۲

,

خوی

,

خوی

,

مهمانسرای خوی

,

مهمانسرای خوی

,

خ-انقلاب

,

خ-انقلاب

,

۰۴۶۱-۲۴۴۰۳۵۱

,

۰۴۶۱-۲۴۴۰۳۵۱

,

۲

,

۲

,

ماکو

مهمانسرای ماکو

خ-امام

۰۴۶۲-۳۲۲۵۳۱۰

۱

,

ماکو

,

ماکو

,

مهمانسرای ماکو

,

مهمانسرای ماکو

,

خ-امام

,

خ-امام

,

۰۴۶۲-۳۲۲۵۳۱۰

,

۰۴۶۲-۳۲۲۵۳۱۰

,

۱

,

۱

,

ماکو

الوند

م-امام حسین

۰۴۶۲-۲۲۲۳۴۹۱

۱

,

ماکو

,

ماکو

,

الوند

,

الوند

,

م-امام حسین

,

م-امام حسین

,

۰۴۶۲-۲۲۲۳۴۹۱

,

۰۴۶۲-۲۲۲۳۴۹۱

,

۱

,

۱

,

ماکو

لاله

م-امام حسین

۰۴۶۲-۳۲۲۵۸۹۷

۱

,

ماکو

,

ماکو

,

لاله

,

لاله

,

م-امام حسین

,

م-امام حسین

,

۰۴۶۲-۳۲۲۵۸۹۷

,

۰۴۶۲-۳۲۲۵۸۹۷

,

۱

,

۱

,

میاندوآب

برنجیان

خ-امام

۰۴۸۱-۲۲۲۴۹۷۸

۲

,

میاندوآب

,

میاندوآب

,

برنجیان

,

برنجیان

,

خ-امام

,

خ-امام

,

۰۴۸۱-۲۲۲۴۹۷۸

,

۰۴۸۱-۲۲۲۴۹۷۸

,

۲

,

۲

,

مهاباد

کویستان

شهرکندی

۰۴۴۲-۲۳۳۵۷۴۰

۲

,

مهاباد

,

مهاباد

,

کویستان

,

کویستان

,

شهرکندی

,

شهرکندی

,

۰۴۴۲-۲۳۳۵۷۴۰

,

۰۴۴۲-۲۳۳۵۷۴۰

,

۲

,

۲

,

پیرانشهر

دریا

خ-قدس

۰۴۴۴-۴۲۲۳۴۸۷

۱

,

پیرانشهر

,

پیرانشهر

,

دریا

,

دریا

,

خ-قدس

,

خ-قدس

,

۰۴۴۴-۴۲۲۳۴۸۷

,

۰۴۴۴-۴۲۲۳۴۸۷

,

۱

,

۱

,

بازرگان

حمید

-

۰۴۶۲-۳۳۷۲۴۳۵

۱

,

بازرگان

,

بازرگان

,

حمید

,

حمید

,

-

,

-

,

۰۴۶۲-۳۳۷۲۴۳۵

,

۰۴۶۲-۳۳۷۲۴۳۵

,

۱

,

۱

,

بازرگان

بابک

-

۰۴۶۲-۳۳۷۲۵۸۴

۱

,

بازرگان

,

بازرگان

,

بابک

,

بابک

,

-

,

-

,

۰۴۶۲-۳۳۷۲۵۸۴

,

۰۴۶۲-۳۳۷۲۵۸۴

,

۱

,

۱

,

تکاب

رنجی

م-۱۷شهریور

۰۴۸۲-۵۲۲۲۶۵۰

۲

,

تکاب

,

تکاب

,

رنجی

,

رنجی

,

م-۱۷شهریور

,

م-۱۷شهریور

,

۰۴۸۲-۵۲۲۲۶۵۰

,

۰۴۸۲-۵۲۲۲۶۵۰

,

۲

,

۲

,
 
]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه