اخبار داغ

گفت‌وگو با مامای نمونه کشوری:

ماما یا آچار فرانسه/ مامای نمونه کشوری هنوز استخدام نیست!

ماما یا آچار فرانسه/ مامای نمونه کشوری هنوز استخدام نیست!
مامای نمونه کشوری با 11 سال سابقه مامایی با گله‌مندی‌از وضعیت استخدامی، گفت: از سال 84 شروع به کار کردم اما شرایط استخدامی ماماها، پرستاران و حتی پزشکان عمومی هم مشخص نیست.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا به نقل از بلاغ، خدمات و زحمات دلسوزانه جمعیت مامایی کشور که با صبر، دانش و تجربه، وظیفه‌شناسی و احساس مسئولیت حرفه‌ای، مهمترین نقش را در حفظ سلامت مادر و کودک ایفا می‌کنند، قابل قدردانی است و بر همین اساس، تمام مردان و زنان مرهون تلاش‌های خالصانه ماماها هستند و این قشر نیز همواره از احترام و تکریم ویژه‌ای در میان مردم برخوردار بوده‌ است.(رهبرمعظم انقلاب 93/2/15)

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, بلاغ,

چندسالی است که 15 اردیبهشت هر سال از سوی سازمان بهداشت جهانی و کنفدراسیون بین‌المللی مامایی به نام روز جهانی ماما نامگذاری شده‌است.

همه ما نام ماما را شنیده‌ایم، کسانی که اولین صدای تپش قلب نوزاد را می‌شنوند و همراه با روزها و ماه‌های خاص که مادرها منتظر بدنیا آمدن فرزندان‌شان هستند، از او مراقبت می‌کنند، از همین رو ماما را می‌توان شبه‌مادر برای نوزدانی که قرار است پا به این دنیا بگذارند دانست که سرنوشت تولدشان به دستان پرمهر و نگاه وظیفه‌شناس‌شان بستگی دارد.

سیدفاطمه مومنی 41 ساله از تنکابن، یکی از اعضای جمعیت مامایی کشور است که نه‌تنها به‌عنوان سرمایه‌ی متخصص و متعهد نمونه شهرستان عباس‌آباد، بلکه بعنوان مامای نمونه کشوری هم معرفی شده‌ است.

خانم مومنی این روزها در مرکز بهداشتی درمانی روستای سیدمحله از بخش مرکزی شهرستان عباس‌آباد مشغول تأمین سلامت مادران و زن‌های عباس‌آبادی است، مرکزی که تقریبا 7 هزار جمعیت روستایی را در 12 پایگاه تحت پوشش خود قرار می‌دهد.


این مامای نمونه کشوری در گفت‌وگو با خبرنگار ما، با اشاره به دوران کودکی‌اش و اینکه چگونه ماما شد، گفت: در کودکی بخاطر شرایط کاری پدرم که سرجنگلبان بوده، در آذربایجان غربی زندگی می‌کردیم و چند سالی هم در مناطق جنگی بودیم، زندگی کردن در این مناطق به من نشان داد مردمی که در مناطق محروم هستند بیشتر به کمک نیاز دارند و من هم خیلی دوست داشتم کاری انجام دهم که هم خدا راضی باشد و هم برای مردم مفید واقع شوم، برای همین با ورود به رشته تجربی براساس علاقه رشته مامایی را انتخاب کردم.

وی ادامه داد: تحصیلات دانشگاهی را در دانشگاه آزاد واحد تنکابن طی کردم و آمار مامایی را در بیمارستان گلسار رشت گذراندم و بلافاصله بعد از اتمام تحصیل در بیمارستان امام خمینی(ره) پارس‌آباد مغان از توابع استان اردبیل شروع به کار کردم.

محرومیت مناطق محروم از منابع انسانی متخصص

خانم مومنی که اولین تجربه مامایی خود را در استان اردبیل به‌دست آورد، بیان کرد: بهتر دانستم در منطقه محروم خدمت کنم و چون به زبان مردم آشنایی داشتم، راحت‌تر توانستم با مردم ارتباط برقرار کرده و به رفع نیازهای مردم این منطقه بپردازم.

وی در بیان ادامه خدمت به مردم اردبیل، افزود: 2 سال در بیمارستان پارس‌آباد کار کردم، در آنجا هم جزو ماماهای موفق شناخته شدم، در حین طرح ازدواج کردم.

مامایی، که در مادری هم نمونه است، از انتقال به مازندران و زادگاه خود گفت و ادامه داد: چون محل زندگی‌ام سیدمحله عباس‌آباد بود، خدمت در این مرکز را برای فعالیت به من پیشنهاد دادند.

ماما یا آچار فرانسه؟!

این کارشناس مامایی با اشاره به اینکه مجوز ایجاد مطب را نیز داشته است، گفت: وقتی طرح پزشک خانواده مطرح شد با 8 ساعت کار در روز وارد این طرح شدم.

مومنی با اشاره به اینکه به جزء وظیفه مامایی مسئولیت‌های دیگری هم در این مرکز برعهده دارد، افزود: علاوه بر طرح پزشک خانواده مسئول داروخانه این مرکز، مسئول تزریقات و پانسمان و همچنین به‌عنوان ماما مسئول مراقبت‌های پیش از بارداری، بارداری و پس از زایمان و افزایش باروری، مسئول کودکان بیمار زیر پنج سال و مانا، رابط آموزشی مرکز و اخیرا نیز مسئول رابطین، ایجاد فرم‌های میانسال و موقعیت حیاتی هستم.


وی ادامه داد: حجم زیاد کاری و داشتن مسئولیت‌هایی که مرتبط به کار مامایی نیست باعث کاهش کیفیت خدمات‌دهی مطلوب ماماها می شود.

سلامت یک جامعه در گرو سلامت مادر است

وی با اشاره به اینکه عاشق شغلم هستم، ادامه داد: احساس می‌کنم یک مادر الگوی واقعی برای تمام اقشار جامعه است برای همین وقتی فرزندان یک جامعه سالم باشند جامعه‌ای سالم خواهیم داشت و در حقیقت سلامتی فرزند در ابتدا بستگی به سلامتی مادر دارد و یک مادر سالم می‌تواند خانواده را بهتر تحت پوشش قرار دهد.

مازندرانی‌ها از بدغذایی رنج می‌برند

مومنی بیان کرد: با اینکه شمال یک منطقه زیبا است اما به تجربه فهمیدم مردمانش دچار کاستی هستند بنابراین باید به این منطقه بیشتر توجه شود در پایشی که انجام می دهیم می بینیم مردم واقعا ضعیف‌اند چه از لحاظ تامین مواد غذایی و چه از لحاظ آگاهی مصرف درست موادغذایی.

وی افزود: با توجه به ویزیت‌هایی که از مادران باردار داشتم باید بگویم اکثر مردم از فقر مصرف درست غذایی رنج می‌برند و در بعضی موارد دقیقا نمی‌دانند باید از چه مواد غذایی که منابع از پروتئین‌ها و ویتامین‌ها است و برای بدن مفید است، استفاده کنند. عادت غذایی درست باید در مدارس به دانش‌آموزان آموزش داده شود تا در آینده که می‌خواهند مادر شوند در سلامت فرزند و مادر تاثیرگذار باشد.

این ماما خاطرنشان کرد: مادری که تحت مراقبت بارداری و پیش از بارداری درست قرار نگیرد، ممکن است در دوره بارداری تحت یک سری مشکلات همچون کم‌خونی و یا فقر آهن قرار بگیرد و در نتیجه منجر به زایمان زودرس شده و نوزاد نارس به‌ دنیا بیاید.

وی با اشاره به پایشی که از منطقه تحت پوشش خود داشته، گفت: سطح آگاهی دختران جوانی که با سن پایین ازدواج می‌کنند و باردار می‌شوند بسیار پایین بوده و حتی از ابتدایی‌ترین آزمایش‌های بارداری، از مراقب‌های قبل و بعد از بارداری و رژیم‌های غذایی آن هم بی اطلاع هستند.

کمبود نیرو و امکانات دستان ماماها را بسته است

این مامای نمونه کشوری در بخش دیگری از سخنان خود از مشکلاتی که ماماها با آن دست و پنجه نرم می‌کنند گفت و افزود: همکاران ما در گروه مامایی بخاطر فشار کاری و کمبود نیرو نمی‌توانند آن طور که می‌خواهند خدمات مطلوب به مردم ارائه دهند.


وی ادامه داد: داشتن یک محیط امن که امکاناتش هم به اندازه کافی باشد در عین حال داشتن نیروی کادر کافی همراه با آگاهی و تجربه کاری تأمین‌کننده سلامت مادران است.

عباس‌آباد شهرستانی بدون بیمارستان!

مومنی با اشاره به اینکه بیماران برای زایمان اکثرا به بیمارستان شهید رجایی تنکابن انتقال داده می‌شوند، تصریح کرد: مشکلات مسافتی به بیمارستان در این شهرستان وجود دارد همچنین مناطقی در عباس‌آباد مثل دراسرا، جیسا، سی‌بن و... نزدیک جنگل هستند و دسترسی‌شان به بیمارستان و مرکز درمانی بسیار دشوار است، برای همین نیاز است حتما در شهرستان عباس‌آباد بیمارستان احداث شود.

وی با بیان اینکه در حال انتقال مادر باردار به بیمارستان شهرستان مجاور خطراتی جان مادر و نوزاد را تهدید می‌کرد، افزود: چندین‌بار با همکاری اورژانس عباس‌آباد مجبور شدم خودم همراه مادرانی که نزدیک زایمان‌شان بود و هر لحظه امکان تولد نوزاد می‌رفت به بیمارستان شهرستان مجاور بروم.

این مامای عباس‌آبادی با قدردانی از همکاری دکتر سیدعالیه علوی رئیس مرکز بهداشتی درمانی شهرستان عباس‌آباد، گفت: از استقرار برخی پزشکان متخصص در مرکز درمانی عباس‌آباد توسط دکتر علوی باید قدرانی شود، وی در جهت ساخت مرکز درمانی سیدمحله و بیمارستان در حال احداث عباس‌آباد و بهبود شرایط بهداشتی درمانی این شهرستان با پشتکار در تلاش است.

مومنی بیان کرد: ساختمانی که در آن فعالیت می‌کنیم استیجاری و از امکانات محدود برخوردار است و ساختمان مرکز درمانی سیدمحله در حال ساخت است تا آماده شدن ساختمان مرکز درمانی باید کاستی‌ها، کمبود امکانات و کمبود نیروی‌کار را تحمل کنیم.

آینده شغلی ماماها معلوم نیست

فاطمه مومنی عشق به مامایی را عامل اصلی تحمل همه کمبودها برشمرد و از مسئولین خواست تا نسبت به این احساس وظیفه ماماها آنها هم قدمی برایشان بردارند.

این ماما با اشاره به علاقه و احترام خاص مردم به قشر ماماها اظهار کرد: اگر محبت مردم نباشد مطمئمنا با این حجم کاری هر کسی خسته می‌شود و نمی‌تواند وظیفه خود را بدرستی انجام دهد اما این مردم هستند که به ما انگیزه کار کردن می‌دهند.


وی تاکید کرد: وضعیت استخدام کسانی که جز گروه علوم پزشکی هستند هنوز مشخص نیست و به دلیل مشغله کاری ماماها از ادامه تحصیل باز می‌مانند، ادامه تحصیل و به‌روز بودن همکاران بر روند خدمات‌دهی مطلوب به مردم تأثیر به‌سزایی دارد. امیدوارم شرایطی اتخاذ شود تا با حجم کاری کم‌تر همکاران در حین ضمن خدمت به تحصیل خود هم ادامه دهند.

مامای نمونه کشوری هنوز استخدام نشده است!

مامای نمونه کشوری با 11 سال سابقه مامایی با گله‌مندی از شرایط استخدامی، گفت: از سال 84 شروع به کار کردم اما شرایط استخدامی ماماها، پرستاران و حتی پزشکان عمومی هم مشخص نیست.

مومنی مامای نمونه کشوری از مسئولین خواست تا با ایجاد یک بیمارستان در شهرستان عباس‌آباد که از احتیاجات مبرم مردم منطقه است بتوان با جذب نیروهای بومی هم باعث اشتغال‌زایی شد و هم بهتر و بیشتر به مردم این خطه خدمت کرد.
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
, ,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
, ,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
, ,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
, ,
,
,
,
,
,
,
,

انتهای پیام/رض

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه