اخبار داغ

یادداشت:

صلیب سرخ و هلال احمر بزرگ ترین امدادرسان بشر دوستانه و غیر سیاسی در جهان

صلیب سرخ و هلال احمر بزرگ ترین امدادرسان بشر دوستانه و غیر سیاسی در جهان
جایگاه جمعیت هلال احمر از نظر عرف بین‌المللی نیز بسیار حائز اهمیت است.در حال حاضر صلیب سرخ و هلال احمر بین‌المللی بزرگ ترین شبکه بشر دوستانه غیر سیاسی و امداد رسانی جهانی را تشکیل می ‌دهد کمیته بین‌المللی صلیب سرخ که منشأ نهضت بین‌المللی صلیب سرخ و هلال احمر محسوب می‌شود و کمیته بین‌المللی، کار هدایت و هماهنگ‌سازی فعالیت‌های امدادی نهضت را در مواقع منازعات به عهده دارد.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از هرمز؛ در سال 1876 میلادی، دولت عثمانی (ترکیه) به جای استفاده از نشان صلیب سرخ از معکوس رنگ های پرچم خود، یعنی هلال ماه قرمز رنگ (هلال احمر) در زمینه سفید برای جمعیت ملی خود استفاده کرد. از آن به بعد در کشورهای اسلامی به جای صلیب سرخ، هلال احمر به عنوان نماد این سازمان به کار گرفته شد.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, هرمز,

 

,


جایگاه جمعیت هلال احمر از نظر عرف بین‌المللی نیز بسیار حائز اهمیت است.در حال حاضر صلیب سرخ و هلال احمر بین‌المللی بزرگ ترین شبکه بشردوستانه غیرسیاسی و امداد رسانی جهانی را تشکیل می ‌دهد.  امروزه در سطح بین‌المللی یکی از معیارهای سنجش میزان فعالیت های بشردوستانه و غیرسیاسی در هر کشور، وضعیت جمعیت ملی صلیب سرخ و یا هلال احمر و عدم وابستگی و غیرسیاسی بودن آن است.

,
,

 

,

 

,

کمیته بین‌المللی صلیب سرخ که منشأ نهضت بین‌المللی صلیب سرخ و هلال احمر محسوب می‌شود. کمیته بین‌المللی، کار هدایت و هماهنگ‌سازی فعالیت‌های امدادی نهضت را در مواقع منازعات به عهده دارد. همچنین تلاش می‌کند تا با ترویج و تقویت حقوق بین‌الملل بشر دوستانه و اصول بشر دوستانه جهانی، از بروز آلام انسانی جلوگیری کند.

,

 

,

 

,


کمیته بین المللی صلیب سرخ(ICRC )، که مقر آن در ژنو( سوئیس) قرار دارد، سازمانی است بی طرف، بی غرض و مستقل که وظیفه منحصراً بشردوستانه آن عبارت است:

,
,

حفاظت از زندگی و کرامت قربانیان جنگ و نیز خشونت داخلی، و یاری رساندن به آن ها. فعالیت های کمیته بین المللی بر پایه مقررات حقوق بشردوستانه استوار است و در موارد سیاسی، دینی و عقیدتی بی طرف است.

,

 

,

 

,

دولت ایران در سال 1301 جمعیت ملی هلال احمر خود را تأسیس نمود، ولی به جای استفاده از نشان صلیب سرخ و یا هلال احمر، علامت شیر و خورشید سرخ را به عنوان نشان جمعیت خود انتخاب کرد و با تلاش ها و پیگیری متمادی دولت و جمعیت ایران، سرانجام علامت شیر و خورشید در کنفرانس ژنو در سال 1929 به عنوان نشان سوم مورد حمایت بین‌المللی، به تصویب رسید.
از آن پس سه نشان صلیب سرخ، هلال احمر و شیر و خورشید سرخ به عنوان نشانه های رسمی بین‌المللی شناخته شدند. پس از پیروزی انقلاب اسلامی و در سال 1359 ، دولت ایران با ارسال نامه ‌ای به دولت سوئیس به عنوان امین و نگاهدارنده قراردادهای چهارگانه ژنو، اعلام نمود که استفاده از شیر و خورشید سرخ را به تعلیق درآورده و به جای آن از علامت هلال احمر استفاده خواهد نمود.

,
,

 

,

 

,

هم‌اکنون جمعیت هلال احمر در قالب 5  رکن اساسی شامل سازمان امداد و نجات، سازمان داوطلبان، سازمان جوانان،‌ سازمان تدارکات پزشکی و معاونت درمان و توانبخشی وظیفه انجام امدادرسانی به آسیب‌دیدگان حوادث طبیعی و جنگ را برعهده دارد.

,

 

,



در حال حاضر بیشتر فعالیت‌‌های جمعیت حول محور امداد رسانی به‌ آسیب‌دیدگان حوادث طبیعی متمرکز شده در حالی که تاسیس مراکز درمانی و توانبخشی و همچنین تولید دارو و اداره امور جوانان از وظایف کنونی این جمعیت است.

,
,
,

 

,

 

,

جمعیت هلال احمر از بدو تاسیس تا زمان انقلاب اسلامی بیش از 550 بیمارستان و مراکز درمانی تاسیس کرده است که بسیاری از فعالیت‌های درمانی و پزشکی را در مواقع بحرانی سرپرستی می‌کند.

,

 

,

 

,

از جمله فعالیت‌های دیگر این سازمان بزرگ تاسیس پایگاه‌های امداد و نجات جاده‌ای است که هم‌اکنون کلیه جاده‌های بین شهری کشور با فواصلی کوتاه از نعمت این‌گونه پایگاه‌ها برخوردارند تا در صورت بروز هرگونه حادثه جاده‌ای بتوانند سرویس‌های لازم را به مصدومین برسانند.

,

 

,

 

,

پایگاه‌های امداد و نجات ساحلی هم‌اکنون در کلیه سواحل دریای خزر و همچنین خلیج‌فارس به طور دقیق عملکرد امداد و نجات حادثه دیدگان ساحلی را برعهده دارد که در صورت بروز هرگونه اتفاق غیرمترقبه امداد رسانی می‌کنند. نکته قابل توجه در خصوص امدادهای جاده‌ای و ساحلی در کشورمان حضور فعال ناوگان هوایی اعم از هواپیما و بالگرد و ناوگان حمل و نقل زمینی جهت انتقال سریع مصدومین است که در کشورمان به همت سازمان هلال احمر در بهترین وضعیت سرویس‌دهی خود قرار دارد.

,

 

,

 

,

یکی از تکنیک‌های روز امدادرسانی در جهان آمادگی و نگهداری سگ‌های آموزش دیده جهت انجام عملیات تجسس است که کشورمان در طی چند سال اخیر در این زمینه به بالاترین جایگاه رسیده است. امروزه کار تجسس سگ‌ها در همان ساعات اولین به دنبال بلایای طبیعی انجام می‌شود که می‌تواند روند کمک رسانی به‌ آسیب‌دیدگان را تسریع کند. هم اکنون کلیه استان‌های کشور به واحدهای تجسس که شامل سگ و مربی هستند مجهز شده است به طوری که هر استان 5 تا 6 تیم تجسس ویژه دارد. جالب اینجاست که در زمان وقوع زلزله بم که تنها 3 سال از آموزش سگ‌های تجسس و مربیان آنها گذشته بود به مدد این تیم‌های تجسسی بسیاری از هموطنان‌مان که زیر آوار بودند نجات یافتند.

,

 

,

 

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه