اخبار داغ

چاهک هایی با قدمت دو هزار ساله/ ده ها چاه باستانی در سال جاری ثبت ملی می شوند

چاهک هایی با قدمت دو هزار ساله/ ده ها چاه باستانی در سال جاری ثبت ملی می شوند
چاهک ها آنقدر در نزد مردمان این منطقه مهم محسوب می شد که با تغییر حکومت ها و همچنین گذر زمان همواره آنها را مرمت و از آنها در جهت آبیاری مزارع کشاورزی استفاده می نمودند.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از  ندای هیرمند؛ شمال استان سیستان و بلوچستان با وجود شهر سوخته و بناهای تاریخی متعدد در گوشه و کنار آن تمدن پیشرفته این سرزمین را همواره به جهانیان ثابت نموده است.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, ندای هیرمند,

منطقه سیستان نیز در دوران آبادانی خود به دلیل وجود دریاچه آب شیرین بزرگ و همچنین جنگل های انبوهی که محل مناسبی برای شکار بودند بسیاری از مردم را به سمت این مکان جذب می نمود تا علاوه بر سکنا گزیدن در این منطقه بتوانند از طبیعت زیبای آن استفاده کنند.

,

تاریخ 5 هزار ساله سیستان نشان از آن دارد که مردم این منطقه با توجه به اینکه اولین چشم مصنوعی را ساختند در طبابت ظرافت خاصی داشته اند، اما در این بین بنا های زیبا و پیچیده ای در آثار باستانی سیستان به چشم می خورد که این خود بیان گر معماران خوش ذوق سیستانی بوده است.

,

آبیاری زمین های کشاورزی از طریق چاهک ها رسمی دیرینه است که اکنون نیز در بسیاری از مزارع سیستان انجام می شود، اما قدمت برخی از چاهک های باستانی در منطقه سیستان به دو هزار سال قبل باز می گردد تا وجود رونق کشاورزی در میان مردمان این منطقه را بیانگر باشد.

,

چاهک هایی که آنقدر در نزد مردمان این منطقه مهم محسوب می شد که با تغییر حکومت ها و همچنین گذر زمان همواره آنها را مرمت و از آنها در جهت آبیاری مزارع کشاورزی استفاده می نمودند.

,

 

,

, ,

عکس مربوط به مادر چاه تاریخی روستای عنایت است که طبق شواهد از دوران اشکانی تا دوره های اسلامی مورد استفاده بوده و در دوره های مختلف تاریخی لایروبی و مرمت گردیده است.

,

رضا بارانی رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان هیرمند گفت: این چاهک با قدمتی دو هزار ساله نشان از وجود نظام آبیاری مترقی در دوره های مختلف تاریخی این منطقه  دارد.

,

وی افزود: وجود مادر چاه در کنار تعدادی چاهک و ارتباط این مجموعه چاه ها به هم باعث می شده که یک مادر چاه صد ها سال مورد استفاده قرار گیرد، مادر چاه تاریخی روستای عنایت یکی از زیبا ترین چاه های تاریخی منطقه سیستان است که تا کنون به حیات خود ادامه داده و سند معتبری بر مهندسی تاریخی مردمان دانشمند و دانش پرور خطه زر خیز سیستان است.

,

بارانی بیان داشت: بررسی باستان شناسی مدون و گسترده و در امتداد آن ثبت موردی دهها چاه باستانی شهرستان هیرمند در سال جاری در دستور کار سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری قرار گرفته و برنامه ریزی هایی نیز در خصوص احیای چرخ های بادی که در گذشته وسیله کشیدن آب از چاه بوده، در دستور کار قرار دارد.

,

 

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه