اخبار داغ

غلامشا زیارتی

ایام فراغت نوروز را چگونه بگذرانیم

ایام فراغت نوروز را چگونه بگذرانیم
روزهایی که به آن عید گفته می شود از آن جهت است که در آن روزها شرایطی پیش می آید که شاهد تغییر و تحول هستیم و از وضعیت موجود به وضعیت دیگری بازگشت می کنیم.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی دانا، به نقل از   "سپاس"  مثلاً در تبیین عید فطر به معنای بازگشت به فطرت پاک انسانی وخدادادی است. عید نوروز هم که طبیعت پس از خشک شدن و فصل پاییز ، زیبا ، سرسبز و با طراوت می شود به معنای بازگشت اوضاع طبیعت به حالت قبلی خود است. نوروز سمبل تحول و تغییر است ، تحول به سمت خوبیهاوبهتر شدن ها. در دعای تحویل سال می  گوییم : « یا مقلب القلوب و الابصار یا مُدَّبر اللّیل و النّهار ، یا مُحَوَّلَ الحَولِ و َ الاَحوال ، حوَّل حالنا الی اَحسن ِ الحال »
ای برگرداننده دلهاودیده ها ، ای تدبیر کننده شب وروز ، ای گرداننده حول و احوال ، حال ما را به نیکوترین حال برگردان .
با توجه به این دعای زیبای تحویل سال که نوع درخواست واقعی انسان در سال جدیدی را ادامه مسیرزندگی از دگرگون کننده اصلی عالم هستی بیان می کند، نکاتی در خصوص چگونگی گذران ایام نوروز و وظیفه انسان در گامهای بعدی زندگی و فرصتهایی که خداوند در اختیار بندگانش قرار می دهد بیان می دارم.
1-    فردایی بهتر از امروز: در دین حیاتبخش اسلام ومکتب اهل بیت سکون و راکد ماندن  و دست به تغییر و تحول نزدن و در یک وضعیت کسل کننده باقی ماندن به شدت مورد ملامت قرار گرفته است. امام کاظم(ع) می فرماید:« مَن ِاستوی یوماهُ فَهُوَ مَغبون» هرکس دو روزش یکسان باشد اوضرر کرده است. ( بحار  الانوار – ج 75 ص 327)
2-    بهترین راه را انتخاب کنیم پس از آنکه تغییر و تحولی در زندگی روزمره خود انجامدادیم و قبول کردیم که تغییر لازمه زندگی است و بدون آن زندگی سرد خواهدبود، بایدبهترین ونیکوترین راه را برگزینیم چرا که اگر این تغییر و تحرک موجب شیوه ای بهتر از دیروز نشود و فردایمان همانند دیروزمان باشد تغییری حاصل نشده است و چنین افرادی مورد ملامت  خواهند بود. رسول گرامی اسلام (ص) می فرماید:« مَن کانَ غَدُهُ شَرّاً مُن یَومِهِ فَهُوَ ملعونْ» کسی که فردایش بدتر از آن امروزش باشد ملعون است .( همان منبع )
3-    جبران بدیها به خوبیها : زیباترین و موثرترین نوع تحول این است که انسان کوشش کند خطاها و غفلتها را جبران کند و در قَبِل آن بدیها را به خوبیها تبدیل نماید. دگرگونیها بایددرجهت اصلاح فرد و جامعه قرار گیرد. قرآن کریم می فرماید:« فَمَن تابَ مِن بَعد ظُلِمِه و اَصلَحَ فاِنّ الله یَتوبُ علیه اِنّ الله غَفورُ  رَحیم » آن کس که پس از ستم کردن، توبه وجبران نماید، خداوندتوبه او را می پذیرد که خداوند آمرزنده ومهربان است ( مائده -39)
در دعای ماه مبارک رمضان می خوانیم : « اَللهُمَّ غَیّر سُوءَ حالِنا بِحُسنِ حالِک»
خدایا حال بد ما را به حال نیکویت تغییر بده .
فرصتهای طلایی وغیر فابل برگشت در دوران عمر در اختیار انسان قرار می گیرد که متاسفانه از آن غفلت می کنیم وبهره شایسته ، مفید و آینده محور و آخرت گرا نمی گیریم . تعطیلات نوروزی از همین فرصتهای ناب و بهترین زمان جبران کوتاهی‏ها است . بعضی ها فقط به پوشیدن ، خوردن ، آشامیدن، تفریح و سرگرمیهای کاذب و افراط وتفریهایی می پردازند که بعد از گذر چند روزی از تعطیلات هیچ چیز عایدشان نخواهد شد. ای برادران ایمانی ، ای ایرانیان عزیز و افتخار آفرین بیایید در ایام عید با انتخاب دوستان و رفقایی که بر علم ، معرفت و اخلاق و زندگی بهتر ما می افزایند، مسیرهایی را بپیمائیم و مکانهایی را انتخاب کنیم و عملکردی را از خود نشان دهیم که پس از آن  مغبون نشویم و در پیشگاه حضرت احدیت روسفید باشیم  .
در ایام نوروز به چه مکانهایی برویم
برادران وخواهران ایمانی ! اگرچه ایام عیدفرصتی است برای رفع خستگیهای گذشته که با دوستان ، اقوام و خویشان به مکانهای گوناگون زیبای طبیعت می رویم و در کنار یکدیگر ساعاتی می گوییم و می خندیم که براستی بسیار شیرین و لذتبخش است. اما باید خیلی مراقب بود باگفتار وکردارمان و شادیهای مردم به گناه ومعصیت مبتلا نشویم . امام علی (ع) می فرماید: عید ما روزی است که گنا ه نکنیم .مبادا با عصیان وسرپیچی از دستورات الهی دل آقا امام زمان را به درد آوریم . پیامبر گرامی اسلام (ص) می فرمایند: امت من گناه می کند من در عرش الهی شرم می کنم وسرم را به زیر می اندازم .
1-    بازدید از ارحام : صله ارحام از واجبات الهی است و قطع ارتباط با خویشاوندان از گناهان کبیره است . انسان هرگز و تحت هیچ بهانه ای نباید پیوندعاطفی خود را با خویشان قطع کند. قرآن کریم در سوره بقره آیه 27 می فرماید« الذین ینقضون عهدالله مِن بعدمیثاقه و یقطعون ما اَمَر الله بِهِ اَن یوصل ویفسدُون فی الارض اُولئک هُم الخاسرون » (فاسقان آنها هستند که ) پیمان خدارا با آنکه محکم بستند ، می شکستند و پیوندهایی راکه خدا دستور داده برقرار سازند، قطع می نمایند.و در زمین فساد می کنند، اینها زیان کارانند.
علی (ع) صله ارحام را شرط  دینداری معرفی کرده و می فرماید: « اِنّ لِاَ هلِ الدین علامات یُعرِفون بها .... و صِلةالاَرحام ..» بدرستی که برای اهل دین علاماتی است که به آنها شناخته می شوند .. که یکی از آن علامتها صله ارحام است ( تحف العقول - ص 211)
روایات زیادی در خصوص نیکی و آمد و رفت با اقوامان و پرهیزاز دوری وقهر کردن با آنها وجود دارد که در این مقاله از آن صرف نظر می کنیم .. مع الوصف در ایام فراغت عید نوروز یکی از بهترین راههای ایجاد شادی و طراوت دید و بازدید از ارحام وجویای احوال آنها شدن به ویژه افرادی که مشکل مالی دارند و دوست دارند که همانند دیگران در این ایام به سفر زیارت و تفریح بروند، می باشد.
2-    اماکن علمی ، تاریخی و زیارت قبور علما و دانشمندان
یکی از مکانهایی که می توان در اوقات فراغت مورد بازدید قرار گیرد مکانهایی است که می توان با بازدید از آنها تغییرو تحول بسیار خوبی در رفتارانسان ایجاد کند. آری وقتی به عنوان نمونه از تخت جمشید و یا بیشابور کازرون ومکانهایی که سلاطین و پادشاهان مدتهایی در آنها جولان می داده اند بازدید می شود ، انسان از ظلم ، ستم ، بی عدالتی  ثروت و سرمایه های کلان ظالمان و ستمگران وکاخ های ویران شده آنان عبرت می گیردو با خود سخن می گویدکه کجایند آنانی که غیر خودو زور و بازو و یکه تازی خود را به سلطه در آوردن مستضعفان را نمی شناختند. همه سالهای سال با خاک یکسان شده اند و امروز باید در دادگاه عدل الهی پاسخ دهند. لذا دیدن این مناظر انسان به خودمی آیدو از خداوند می خواهد که پروردگارا ما را در صراط مستقیم و رضایت خود هدایت فرما.
علاوه بر آن واز طرف دیگر زیارت قبور علما ، اندیشمندان و شاعران نامدار تاریخ این حالت به انسان دست می دهد که باید من هم تلاش کنم همانند آن چهره های ماندگار تاریخ به بشریت خدمت کنم. لذا از نمونه های ارزشمند سفر که باعث تحول وتغییر در روحیات انسان می شود مسافرت به شهرهایی است که افتخار میزبانی این شخصیت های همیشه جاوید تاریخ دارند.  دراین سیر سیاحت ها هدف آموختن درسهای زندگی است که اگر چنین انگیزه وجود داشته باشد مسافر اجر مجاهد در راه خدا خواهد داشت . امام علی (ع) می فرماید:« الشّاخِصَ فی طلب العلم کَالمجاهِدِ فی سبیل الله » کسی که برای آموختن و کسب دانش مسافرت کند مانند مجاهد درراه خداست ( بحارالانوار- ج 1 ص 179)
3-    مکان های مقدس : حضور بر سر قبور ائمه هدی و توجه و توسل به آن بزرگواران از مهم‏ترین اسباب موفقیت وتغییر و تحول در گفتار و کردار انسان است. خداوند بزرگ توصیه کرده است برای تقرب با وسیله به سوی من بیایید . این وسایل غیر از خوبان عالم ، پیامبران و اهل بیت عصمت و طهارت علیهم السلام ، کسانی دیگر نیستندو این توجهات و توسلات در تهذیب نفس وترک گناهان ورفع گرفتاریها و ایجاد شادی ماندگار به انسان توحیدی کمک می کند  اماکن مقدسه ای چون مسجد ، حرم امام زادگان ، حرم ائمه معصومین علیهم السلام که محل تردد ملائکه الله و مومنان مقرب می باشند مورد عنایت ویژه پروردگار عالم است.  
علما وبزرگان دین برای تزکیه نفس و حفظ خود و ایجاد ثبات قدم در مسیر حق ، حضوردر مشاهد مشرفه جزو برنامه های اصلی و مداوم و مستمر خود قرار می دادند. امام خمینی (ره) در دوران اقامت خود در نجف اشرف هرگز زیارتش درهیج شبی ترک نمی شد. علامه طباطبایی عامل موفقیت خود را توسل به اهل بیت می دانست و در ماه رمضان روزه خود را بوسه بر ضریح مقدس حضرت معصومه علیهم السلام افطار می کرد. بنابراین شایسته است مومنین به هنگام تحویل سال در مساجد و قبور ائمه  و فرزندان پاکشان و یا در کنار قبور مطهر کسانی که در راه حق و عزت و سربلندی اسلام و مسلمین و رهایی میهن اسلامی از چنگال چپاولگران جان خویش را نثار کردند حضور یافته و راز ونیاز با حضرت دوست بپردازیم.
نکته قابل توجه آنست که دین مبین اسلام برای سفر اهمیت ویژه ای قائل شده اما باید دقت کرد هر سفری دارای ارزش نیست بلکه طبق احادیث وارده سفری با ارزش است که در راستای توشه گیری برای آخرت یا تقویت اقتصاد زندگی ویادستیابی به لذتهای مشروع باشد . سفری که دین انسان را به خطر نیندازد و از انجام وظایف دینی خویش باز ندارد. امام علی (ع) می فرماید: « لایَخرُجُ الرّجُلُ فی سفرٍ یخافُ فیه علی دینِهِ و صلاتِهِ » انسان نباید به سفری که می ترسدبه دین یا نمازش آسیب برسد، قدم بگذارد .( بحارالانوار ج 1 ص 179 )
توجه به گذر عمر
عید نوروز و آغاز سال جدید زنگ بیدارباش برای انسان است که ای غافل ! یکسال از عمرت کاسته شد ویا از عمرت سپری شد . برای خود چه کرده ای و چه توشه ای همراه داری؟  
رسول خدا (ص) به ابوذر فرمود: بر عمر خویش بخیل تر از درهم و دینار باش .
امام علی (ع) می فرماید: شخص بصیر کسی است که بشنود وبیندیشد ، نگاه کند وعبرت گیرد و از آنچه موجب عبرت است ، نفع برد.

غلامشا زیارتی
عضو شورای حزب موتلفه اسلامی شهرستان بوشهر

, شبکه اطلاع رسانی دانا,   "سپاس",
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه