اخبار داغ

در نشست تخصصی «ازدواج وافزایش جمعیت درقرآن مطرح شد (بخش دوم)

خزعلی: آرامش، محبت و مودت از برکات ازدواج/ به وعده‌های خدا اعتماد کنیم

خزعلی: آرامش، محبت و مودت از برکات ازدواج/ به وعده‌های خدا اعتماد کنیم
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با بیان اینکه ما به وعده های یک بانک اعتماد می کنیم و سرمایه خود را برای زیاد شدن به آن می سپاریم اما به وعده خداوند که با فرزند آوری برکت در زندگی بیشتر شده، بیماری ها کمتر شده، نشاط بیشتر شده و مسئولین و تحرک پدر بیشتر شده و زندگی رونق می گیرد، اعتماد نمی کنیم! گفت: آرامش، محبت و مودت از برکات ازدواج در زندگی است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از پایگاه خبری تحلیلی طنین یاس، دین مبین اسلام به ازدواج و افزایش جمعیت، توجه ویژه دارد، در آیات و روایات بسیاری بر ازدواج و همچنین افزایش نسل مسلمانان توصیه های مؤکدی شده است. برای نمونه در سوره نور خداوند می فرماید: سوره نور: وَ أَنْکِحُوا الْأَیامى‏ مِنْکُمْ وَ الصَّالِحینَ مِنْ عِبادِکُمْ وَ إِمائِکُمْ إِنْ یَکُونُوا فُقَراءَ یُغْنِهِمُ اللَّهُ مِنْ فَضْلِهِ وَ اللَّهُ واسِعٌ عَلیمٌ (32)؛  « مردان و زنان بى‏همسر خود را همسر دهید، همچنین غلامان و کنیزان صالح و درستکارتان را اگر فقیر و تنگدست باشند، خداوند از فضل خود آنان را بى‏نیاز مى‏سازد خداوند گشایش‏دهنده و آگاه است!» با استناد به این آیه شریف می توان گفت که بهانه هایی مانند فقر و نداشتن خانه و ماشین .. برای عدم تشکیل بنان خانواده و از آن مهم تر فرزندآوری، از منظر دین مبین و آموزه های آن قابل قبول نمی باشد؛ پیامبر در اینباره می فرماید: « خانواده تشکیل دهید، زیرا که آن براى شما روزى‏آورتر است » و در بیانی دیگر می فرمایند: «من در روز قیامت به فراوانی مسلمانان بر دیگر امت ها تفاخر می کنم.»

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا,

در بخش نخست گزارش نشست تخصصی « ازدواج و افزایش  جمعیت در قرآن» به تاریخچه و دلایل اجرای طرح سیاست کاهش جمعیت یا " تنظیم خانواده" پرداختیم در این بخش به ازدواج و افزایش جمعیت از منظر قرآن با توجه به سخنان کبری خزعلی، عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی می پردازیم.

, بخش نخست گزارش نشست تخصصی « ازدواج و افزایش  جمعیت در قرآن», ., ., .,

, ,

کم رنگ شدن شأن مادری و ازدواج نتیجه نگاه روبنایی

, کم رنگ شدن شأن مادری و ازدواج نتیجه نگاه روبنایی, کم رنگ شدن شأن مادری و ازدواج نتیجه نگاه روبنایی,

کبری خزعلی در ادامه این جلسه در خصوص نوع نگاه امروزی جامعه به ازدواج، شأن مادری و فرزندآوری با بیان این نکته که در این قضیه باید به سراغ مبنا ها، مبانی، مبنا، بنا و در آخر رو بنا فکری جامعه برویم، گفت: مبانی تربیتی و فرهنگی ما مطابق با مبانی اسلام است که نگاه عزتمندی به مادر خانه دار دارد؛ اما هنگامی که برخی در جامعه برای یک خانم کارمند اعتبار اجتماعی بالاتری از یک زن خانه دار یا یک مادر قائل می شوند برگرفته از نگاهی روبنایی است  چرا که اگر  اگر مبانی بعد بنا و بعد روبنا را با هم هماهنگ نگاه کنیم، معنی خوشبختی و سعادت را بفهمیم، خواهیم دانست، با معنی اعداد و ارقام بانکی متفاوت است.

,

وی در ادامه افزود: خوشبختی واقعی را کدام خانواده احساس می کند؟ خانواده ای که همه امکانات را دارد و در نهایت فرزندش در تنهایی با حیوان خانگی در خیابان ها می گردد یا خانواده ای که 6-5 فرزند آنها در کنار به مدارج عالی تحصیلی رسیده و خانواده با یک زندگی مرفه آرام نه مرفه غرق در تجملات کنار هم زندگی می کنند.

,

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی بیان کرد: اسلام دو زندگی غرق در اسراف و تبذیر و زندگی در فقر و فشار را رد می کند، گفت: اسلام حد متعادل را تعریف می کند.

,

 وی در ادامه با رد این نظریه که فقر و تنگدستی باعث می شود، تعداد فرزندان یک خانواده کم باشد، اظهار داشت:  دیده نشده که مرفهین پر فرزند بوده و افراد بسیاری فقیر کم فرزند باشند! در واقع مرفهین با رفاه و اسراف و تبذیر آنقدر سرگرم هستند که بچه مزاحم آنهاست! و تفریح برایشان چیزی به غیر از خانواده است اما آنهایی که به خانواده پایبند هستند و شرینی زندگی شان همسر و فرزندانشان هستند در پی بالاتر بردن این لذت بوده و به دنبال رفاهی از نوع گروه اول نخواهند بود.

,

, , , ,

نگاه به اسلام با دو رویکرد!

, نگاه به اسلام با دو رویکرد! , نگاه به اسلام با دو رویکرد! ,

خزعلی در ادامه خاطرنشان کرد: در اسلام دو رویکرد خود را نشان داده است، یک رویکرد خاندان اهل بیت علیهم السلام است که  پافشاری بر احکام، بر اصول، برمبانی و اجرایش تا آخرین حد است را شامل می شود و نمونه کامل الگوی این سبک زندگی را حضرت زهرا سلام الله در ازدواج، همسرداری، مادری، اطلاعت از خدا، حمایت از ولایت و شهادت قرار می داد و این مبنا با سوسیال دموکراسی و  لیبرال دموکراسی متفاوت و ضد هم هستند و نمی توان بالای سر این دو را یکی کرد و لیبرال دموکراسی و سوسیال دموکراسی را یک ذره سلام سرش بگذاریم و  دو تا آیه هم به آن آویزان کنیم ... این بزرگ ترین خطایی است که در این مدت می کنیم.

,

وی تأکید کرد که حفظ اصول و آداب و رعایت آنها زندگی را می سازد اما متأسفانه ما این اصول و آداب را از دست داده ایم، کجا مانند ظهر عاشورا نماز جماعت آنقدر عزیز است، کجا آنقدر حجاب عزیز است که امام حسین فرزندش را روی سینه شان به شهادت رساندند اما هنگامی که به سمت خیمه ها هجوم بردند، فرمودند اگر مسلمان دین ندارید لااقل آزاده باشید.. متأسفانه این ارزش ها را در جامعه گم کرده ایم.

,

عضو شورای عالی انقلاب با اشاره به اینکه مدل دومی که در صد اسلام پیدا شدند و ما هم متأسفانه مدل آنها جلو می رویم ، کسانی بودند که اسلام را ابزاری برای رسیدن به مطامع خود می دانستند، ظهر عاشورا امام به سپاه مقابل می گوید: کلام دیگر روی شما اثر ندارد، چون شکم هایتان از حرام پر شده است؛ اظهارداشت: ما چه قدر مواظب اقتصادی اهمیت داده ایم که می خواهیم مردمان مطابق اسلام عمل کنند.

,

وی با  بیان اینکه ما مسائل اقتصادی را رها کرده ایم، اقتصادی که در آن ربا ،سود، گران فروشی و کم فروشی باشد نمی تواند نیت سالم و عمل صالح برای ما به وجود بیاورد چرا که زیر بنای وجود ما را دارد بهم می ریزد، گفت: در این صورت امر به معروف برایش سخت و زشت می شود وبرایش مهم نیست که جلوی رویش گناه صورت می گیر! اما منکر را که ترویج می کند آمادگی پذیرش را دارد؟

,

خزعلی ادامه داد: این رویکرد دوم می گوید هر کجا اسلام با مصالح و منافع ما  نمی خواند از اسلام باید خرج کرد! و اسلام را مطابق روز تعریف کرد... و در این زمینه بحث فدک را به عنوان نمونه مثال زد.

,

به وعده های خدا در امر ازدواج اعتماد کنیم

, به وعده های خدا در امر ازدواج اعتماد کنیم, به وعده های خدا در امر ازدواج اعتماد کنیم,

این عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: به وعده های یک بانک اعتماد می کنیم و سرمایه خود را برای زیاد شدن به آن می سپاریم اما به وعده خداوند که با فرزند آوری برکت در زندگی بیشتر شده، بیماری ها کمتر شده، نشاط بیشتر شده و مسئولین و تحرک پدر بیشتر شده و زندگی رونق می گیرد، اعتماد نمی کنیم!

,

وی با اشاره به اینکه رفاه همراه با اسراف و تبذیر، باعث دور شدن از ازدواج می شود، گفت: برای این دست افراد فضای رها شده در غرق و فساد عادی شده است و فرد از مسئولیت پذیری می ترسد و به جای اینکه همه جا " من" باشد باید همراهی با فرد دیگری را بپذیرد و صحبت از ما بودن کند.

,

خزعلی در ادامه "منیت" را مهم ترین دلیل عدم ازدواج و مسئولیت پذیری افراد برشمرد و این "منیت" تفاوت و تضاد دو نگاه به زندگی است.

,

این عضو شورای عالی انقلاب با اشاره به آیه 21 سوره نور، گفت: این آیه نمی گوید بعد از ازدواج  به توسعه اقتصادی می رسید بلکه می گوید که بعد از ازدواج به آرامش دست پیدا خواهید کرد و بعد از آن هدیه خدادادی به عنوان مودت و رحمت را دریافت خواهید کرد.

,

وی با اشاره به اینکه امروزه جامعه ما شدت گرسنگی و تشنگی –جنسی- و شدت تحریک وجود دارد، برای اینکه غذاهای مختلف در اختیار فرد هست اما ما می گویم "حرام"  است! فرد به سراغ انواع روش هایی که می بینیم و جامعه به آن مبتلا هست می رود.

,

وی تأکید کرد: اما اسلام می گوید که ازدواج ابتدا برای شما آرامش می آورد و بعد ازدواج برای شما عشق به وجود می آورد.

,

, ,

وظیفه فرد، والدین و جامعه در ازدواج مجردها

, وظیفه فرد، والدین و جامعه در ازدواج مجردها, وظیفه فرد، والدین و جامعه در ازدواج مجردها,

خزعلی در خصوص واجب بودن یا مستحب بودن ازدواج گفت: برای کسی که به گناه می افتد ازدواج کردن واجب است و در این زمینه خانواده مسئولیت دارند و نباید مسائل و تجملات مادی را پیش بکشند؛ خدا در آیه سی دو سوره نور می فرماید: بى‏همسران خود و غلامان و کنیزان درستکارتان را همسر دهید اگر تنگدستند خداوند آنان را از فضل خویش بى‏نیاز خواهد کرد و خدا گشایشگر داناست.

,

 وی اظهارداشت: قرآن در خصوص ازدواج جوانان دستور داده است، اولین دستور خطاب به والدین است و بعد مسئولان است به دولت است.. باید زمینه ازدواج برای همه جوانان فراهم شود و بزرگترین ثواب تسهیل گری  و وساطت در امر ازدواج است.

,

نتایج فردی و اجتماعی  ازدواج

, نتایج فردی و اجتماعی  ازدواج , نتایج فردی و اجتماعی  ازدواج ,

این عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی مهم ترین ویژگی های ازدواج را ، ابتدا آرامش بعد ایجاد محبت و مودت و انس و آرامش دوست داشته شدن و دوست داشتن؛ حفظ عفت و مصونیت از گناه، سلامت جسم و روح، سلامت اخلاق و امنت اجماع و  بقای نسل برشمرد.

,

وی در ادامه با اشاره به اهمیت حفظ حریم های زن و مرد و جلوگیری از اختلاط زن ومرد با یکدیگر گفت:یکی از مسائلی که باعث افزایش طلاق شده است به ویژه برای کسانی که کارمند یا تحصیل کرده هستند این است که فضا را فضای زمینه ساز لغزش کرده ایم و این زمینه سازی برای جلوگیری از لغزش – ازدواج – وظیفه دولت ، خانواده و حتی بسیج است.

,

وی هدف از خلقت را " انسان ها" دانست و افزود: آیه اول سوره مبارکه نسا آمده است: « یا أَیُّهَا النَّاسُ اتَّقُوا رَبَّکُمُ الَّذی خَلَقَکُمْ مِنْ نَفْسٍ واحِدَةٍ وَ خَلَقَ مِنْها زَوْجَها وَ بَثَّ مِنْهُما رِجالاً کَثیراً » یعنی؛ « ای مردم بترسید از پروردگار خود ، آن خدایی که همه شما را از یک تن بیافرید و هم از آن جفت او را خلق کرد و از آن دو تن خلقی بسیار در اطراف عالم از مرد و زن بر انگیخت» و پیامبر می فرمایند که من به تکثیر شما امت افتخار می کنم.

,

وی در پایان مسئولیت امر ازدواج را ابتدا به سمت خود فرد، سپس خانواده و در نهایت زمینه سازی از سوی جامعه دانست.

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه