اخبار داغ

با تردید در صحت انتخابات تبریز و ادامه بازشماری آراء؛

جایِ خالی آن 4 نفر و مظنونی به نام هیئت اجرایی!

جایِ خالی آن 4 نفر و مظنونی به نام هیئت اجرایی!
تعلل هیئت اجرایی و به طول انجامیدن بررسی شکایات موجب شد، بازشماری آراء تا هشتم خردادماه به اتمام نرسد و 4 منتخب حوزه تبریز و یک منتخب حوزه اهر و هریس در افتتاحیه مجلس دهم حاضر نشوند.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا به نقل از آناج، امروز مراسم افتتاحیه دهمین دوره مجلس دهم درحالی برگزار شد که جایِ خالی 6 نماینده آذربایجان‌شرقی در بین منتخبان بیش از همه به چشم می‌خورد.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, آناج,

درگذشت أسف‌بار حسین زاده، منتخب مردم مراغه در اثر سانحه تصادفی موجب شده تا یکی از صندلی‌های بهارستان تا خردادماه سال 96 خالی باقی بماند و در انتخابات میان دوره‌ای تکلیف مردم مراغه معین گردد.

,

از سویی دیگر، نتایج بازرسی شورای نگهبان از حوزه انتخابیه اهر و هریس تاکنون به صورت رسمی اعلام نشده و معلوم نیست کدام کاندیدا بر کُرسی سبز تکیه خواهد زد.

,

در دور دوم انتخابات مجلس دهم طبق اعلام مسئولین هیئت اجرایی بیت اله عبدلهی(نامزد لیست امید) با کسب 32 هزار و 586 رأی به عنوان منتخب مردم اهر و هریس به مجلس دهم راه یافته بود اما به دنبال اعتراض مهدی حسینیان( داوطلب لیست اصولگرایان) صحت انتخابات در این حوزه نیز همچون تبریز زیر سوال رفت.

,

حسینیان که با تحصیل 31 هزار و 10 رأی از خانه ملت بازمانده بود مدعی دخالت هیئت اجرایی در روند برگزاری انتخابات شد و ابراز کرد: "هیات اجرایی انتخابات باید بی طرف و بدون جانب داری فعالیت کند لکن ما شاهد دخالت های مکرر عوامل اجرایی در امر انتخابات بودیم و برای این ادعاهای خود مستندات و مدارک لازم را داریم"

,

آنچه که در شرایط کنونی آذربایجان‌شرقی را متضرر کرده است، عدم حضور 4 منتخب تبریز در بهارستان است؛ شبهه در سلامت انتخابات این حوزه و بروز حاشیه‌های سیاسی در زمان تبلیغات و رأی‌گیری سبب شد تا شورای نگهبان بعد از بازشماری 15 درصد آراء، دستور بازشماری رأی‌های تمام صندوق‌‌ها را صادر نماید و حقیقت را بعد از واکاوی صندوق‌ها مبرهن سازد.

,

در دهم اردیبهشت ماه سال جاری و بعد از اعلام نتایج ناپلئونی، عده‌ای از عدم حضور چهره‌های شاخص در بین منتخبان شوکه شدند و با اعتراضات مردمی، نفر پنجم انتخابات شکایت خود را به مسئول هیئت نظارت تقدیم کرده و خواستار بازشماری آراء شد.

,

بعد از کش‌ و قوس‌های فراوان با بازشماری آراء تنها 5 صندوق، در هجدهم اردیبهشت فرمانداری با تائید صحت انتخابات، بروز هرگونه تخلف را انکار کرد اما ساعاتی بعد نفر پنجم طی مصاحبه‌ای مدعی شد یکی از آراء 5 صندوق مخدوش است و خبر از بازشماری تعدادی صندوق دیگر با حضور اکیپی از تهران داد.

,

در حالی که بعد از شمارش 15 درصد آراء مسئولین هیئت اجرایی همچنان بر عقیده قبلی خود اصرار می‌ورزیدند، خبرهایی از سوی منابع آگاه به بیرون درز یافت که نشان از افزایش آراء نفر پنجم انتخابات و پیشی گرفتن او داشت.

,

محمد اسماعیل سعیدی در این باره طی مصاحبه‌ای که در سی‌ام اردیبهشت ماه صورت گرفت به خبرنگار آناج گفت: "بنده با استفاده از حق قانونی درخواست بازشماری 10 درصد کل صندوق‌ها را دادم اما در کمال تعجب هیئت اجرایی در برابر این تقاضا مقاومت کرد و در نهایت تنها 5 صندوق در وهله اول مورد بازشماری قرار گرفت."

,

وی افزود: "علی‌رغم مخالفت‌های برخی از مسئولین استانی شمارش آراء ادامه یافت و بنده از هیئت نظارت مرکزی مستقر در تهران تقاضا کردم شمارش آراء با حضور نمایندگان آنان صورت گیرد؛ جای بسی تاسف بود که علی‌رغم بروز تخلفات برخی از مسئولین استانی طی مصاحبه‌هایی سعی داشتند صورت مساله را پاک کنند."

,

در قرار جاری، خطر عدم حضور نمایندگان تبریز در کمیسیون‌های تاثیرگذار و هیئت رئیسه مجلس بیش از هر چیزی ملموس است و چنانچه این موضوع به حقیقت نزدیک گردد حداقل در سال نمایندگان مطرح استان در هیئت رئیسه حاضر نخواهند شد.

,

نکته تامل برانگیز ماجرا اینجاست که اکثریت نمایندگان به دنبال عضویت در کمیسیون‌های تاثیرگذاری همچون امنیت ملی، برنامه و بودجه، اقتصادی، صنایع و معادن هستند و در صورت برگزاری زودهنگام انتخابات کارگروه‌ها، برای 5 نماینده آذربایجان‌شرقی کمیسیون‌های نه چندان مهمی باقی خواهد ماند و این درحالیست که اگر نتایج انتخابات تاکنون معلوم می‌شد، نمایندگان استان حتی از شانس ریاست کمیسیون‌های مهم نیز برخوردار بودند.

,

از سویی دیگر با نیم نگاهی به انتخابات کارگروه‌های مجلس در ادوار گذشته می‌توان دریافت، جابجایی نفرات در کمیسیون‌ها امری دشوار است و در 99 درصد موارد نماینده بعد از عضویت در کمیسیونی خاص نتوانسته در ترکیب دیگری قرار گیرد.

,

در این گیرودار انتخابات و بازار داغ شایعات آنچه که مشخص است اگر هیئت اجرایی در بررسی شکایت کاندیداها تعلل نمی‌کرد و از همان روز اول با قبول اعتراضات، طبق مرّ قانون عمل می‌نمود کار به اینجا نمی‌رسید و رسانه‌های محلی برای جذب مخاطب اخبار ضدونقیضی را منتشر نمی‌کردند.

,

قطعا اگر شورای نگهبان با قاطعیت به مسئله ورود نمی‌کرد و منتظر اقدامات هیئت اجرایی می‌شد نتایج انتخابات چندین ماه در حاله‌ای از ابهام باقی می‌ماند چراکه آنطور که از قراین بر می‌آید عزم جدی برای شفاف‌سازی در بین دولتمردان وجود نداشت.

,

این همان نکته‌است که منتخب مردم تبریز در دور اول انتخابات نیز به آن اشاره کرد و صریحا از عدم امانت‌داری مسئولین هیئت اجرایی سخن گفت.

,

احمد علیرضا بیگی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا به جز احتمال تغییر جایگاه نفر چهارم و پنجم، احتمالات دیگری نیز وجود دارد، اذعان داشت: "عرض بنده این است که نتیجه بازشماری آراء خطای فاحشی را نشان می‌دهد و امکان هرگونه احتمالی را به وجود می‌آورد."

,

وی در بخش دیگری از سخنان خود، بیان داشت: "به هر حال چیزی که عملکرد مرحله دوم نشان می‌دهد ما را به این نتیجه می‌رساند که مرحله اول هم می‌توانست محل تردید باشد و در واقع علامت سئوالی در ارتباط با عملکرد مسئولان اجرایی انتخابات به وجود می‌آورد."

,

این نماینده مجلس دهم عنوان کرد: "وقتی آقای استاندار و معاون سیاسی وی به عنوان مجریان برگزار کننده انتخابات همواره علیه یک کاندیدای خاص سخنرانی می‌کنند نشان از فقدان صلاحیت آنها برای برگزاری انتخابات سالم و بی‌طرف دارد؛ نتیجه انتخابات هم این فقدان صلاحیت را آشکار ساخت و موجب شد نمایندگان یک کانون و مرکزیت سیاسی بزرگ در کشور از تصدی مسئولیت‌های مختلف در مجلس شورای اسلامی بازمانند."

,

در وضعیت کنونی فارغ از اینکه تغییر در نتایج انتخابات چه تبعاتی را برای هیئت اجرایی درپی خواهد داشت، باید مسئولین استانی دست به دعا ببرند تا روند شمارش آراء هرچه سریع‌تر به اتمام انجامد و منتخبین مردم به انتخابات هیئت رئیسه و کمیسیون‌ها برسند چراکه اگر غیر از این باشد در کنار خدشه‌دار شدن اعتماد مردم، هزینه‌ای سنگین برای آذربایجانی‌ها به خاطر بازی‌های سیاسی هیئت اجرایی تحمیل خواهد شد.

,

انتهای پیام/م

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه