اخبار داغ

به همت خیران

بنیاد فرزانگان در استان زنجان راه اندازی می شود/ نبود حمایت های لازم از جمعیت 8 هزار نفری سالمندان زنجان

بنیاد فرزانگان در استان زنجان راه اندازی می شود/ نبود حمایت های لازم از جمعیت 8 هزار نفری سالمندان زنجان
معاون امور توانبخشی بهزیستی استان زنجان با بیان اینکه تامین نیازهای درمانی و دارویی عمده مشکلات سالمندان استان است گفت: بنیاد فرزانگان با هدف تامین نیازهای فرهنگی و اجتماعی سالمندان در زنجان راه اندازی می ‎شود که هم اکنون اساسنامه آن تایید شده است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از موج رسا, بر اساس آخرین آمار منتشر شده در کشور بیش از 8.2 درصد از جمعیت کشور را سالمندان تشکیل می‎دهند که این میزان به تناسب جمعیت استان بالغ بر 8 هزار سالمند را شامل می‎شود که با توجه به روند جمعیتی کشور به سمت سالمندی روز به روز بر جمعیت بالای 60 سال استان اضافه می‎شود که هشداری برای مسئولان و برنامه‎ریزان استان در خصوص توجه به رفع نیازهای جمعیتی این قشر است که لزوم برنامه ریزی جدی و دقیقی را برای سال‎های آینده ضروری می‎سازد.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, موج رسا, , بر اساس آخرین آمار منتشر شده در کشور بیش از 8.2 درصد از جمعیت کشور را سالمندان تشکیل می‎دهند که این میزان به تناسب جمعیت استان بالغ بر 8 هزار سالمند را شامل می‎شود که با توجه به روند جمعیتی کشور به سمت سالمندی روز به روز بر جمعیت بالای 60 سال استان اضافه می‎شود که هشداری برای مسئولان و برنامه‎ریزان استان در خصوص توجه به رفع نیازهای جمعیتی این قشر است که لزوم برنامه ریزی جدی و دقیقی را برای سال‎های آینده ضروری می‎سازد.,

قشر سالمندی نیز بخشی از عمر ما انسان ها است که اگرشرایط رفاهی و درمانی مطلوب برای این اقشار فراهم شود این دوران نیز لذت بخش و توام با نشاط خواهد بود اما نگاهی به وضعیت سالمندان بویژه سالمندانی که تحت پوشش بیمه‎های بازنشستگی نیستند عکس این موضوع را نشان می‎دهد چرا که این افراد حتی با وجود کهنسالی و ناتوانی مجبور به تامین مخارج زندگی خود هستند که اگر حمایتی از این افراد نشود حتی در تامین مایحتاج روزانه خود مانده‎اند.

,

 

,

*جمع آوری ضایعات شغلی جدید برای پیرمردهای سالخورده

, *جمع آوری ضایعات شغلی جدید برای پیرمردهای سالخورده,

امروزه دیدن پیرمردهایی که با تکیه بر چارچرخ ها راهی خیابان‎های شهر شده‎اند تا با جمع آوری نان خشک و ضایعات امرار معاش کنند به صحنه‎ای عادی در سطح خیابان‎های زنجان تبدیل شده است که در بسیاری از موارد با دلسوزی مردم و کمک آنان در آمد ناچیزی را روزانه بدست می آورند.

,

شاید سرپرست خانواده‎ای چند نفره باشند که این موضوع کار کردن آنها را اجباری می‎کند اما دیگر توان گذشته در آنها وجود ندارد و تنها شغلی که بتوانند از پس آن بر آیند همین کار باشد گاهی به شوخی می‎توان گفت این چرخ‎ها هستند که این افراد را بدنبال خود می کشند و عصایی دست آنان در این روزگار پیری شده‎اند.

,

اما اینکه در استان تا چه حدی دستگاه‎ها برای این قشر خدمات ارائه داده‎اند جای سوال است که بر اساس گفته فرهاد میرزایی،معاون امور توانبخشی بهزیستی استان زنجان 15 دستگاه عضو شورای سالمندی استان زنجان هستند که هر ساله نیز با برگزاری جلسات به دنبال وضع مصوباتی هستند که نتایج آن افزایش رفاه و راحتی درهمه ابعاد را برای این عزیزان فراهم کند اما آنچه در عمل دیده می‎شود متناسب با وضعیت سالمندان استان نیست.

,

 

,

*هشدار برای افزایش جمعیت 8 هزار نفری سالمندان استان

, *هشدار برای افزایش جمعیت 8 هزار نفری سالمندان استان,

جمعیتی 8 هزار نفری سالمندان استان که هر روز نیز به تعداد این جمعیت اضافه می‎شود حتی برای حضور در مکان و فضاهای عمومی و تردد در خیابان‎های شهر نیز با مشکل مواجه هستند که این وضعیت در سایر شهرستان‎ها و روستاها نیز با مشکلات بیشتری همراه است.

,

در طول سال‎های اخیر اقداماتی برای مناسب سازی فضاهای شهری برای استفاده عموم انجام شده است اما همچنان موانع جدی را در فضاهایی که بیشتر مورد استفاده این قشر است می‎بینیم.

,

در این خصوص با تشکیل ستاد مناسب سازی در استان و ایجاد کمیته مناسب سازی فضاهای شهری در شورای شهر زنجان استانداردها و در سطح وسیعی از پیاده‎روها و معابر استان عملیات اجرایی آغاز شده است اما مشکل اساسی همچنان در اماکن عمومی و بویژه فضاهای درمانی وجود دارد به طوری که برای استفاده فرد سالمند از این فضاها نیازمند کمک و همکاری با مشکلات جدی مواجه هستیم.

,

پریسا شعبانی رئیس کمیته مناسب سازی فضاهای شهری شورای اسلامی شهر زنجان با بیان اینکه استانداردها و الزامات در قالب قوانین پایان کار و موارد اجرایی تهیه و در حال اجرا است تاکید می‎کند: در ساخت ساختمان های عمومی سازندگان ملزم به اجرای استانداردهای مناسب سازی هستند و اجرای این استانداردها در صدور گواهی پایان کار برای این واحدها نیز الزامی شده است.

,

 

,

 

,

*مناسب سازی فضاهای شهری بستری برای ورود افراد معلول وسالمند به جامعه

, *مناسب سازی فضاهای شهری بستری برای ورود افراد معلول وسالمند به جامعه,

وی با بیان اینکه در طول دو سال گذشته روند مناسب سازی در شهر زنجان با سرعت و شدت بیشتری در حال انجام است می‎گوید: اقدامات مناسبی از طرف شهرداری زنجان برای مناسب سازی پیاده روها و معابر عمومی انجام شده است که اجرای این برنامه‎ها در طول امسال نیز پیگیری می‎شود تا بتوان با ایجاد مناسب سازی فضاهای شهری بستر را برای ورود افراد معلول، سالمند، کودکان را به این فضاها بیشتر و راحت‎تر کرد.

,

رئیس کمیته مناسب سازی فضاهای شهری شورای اسلامی شهر زنجان شورا مصوبات قابل توجهی برای رفع موانع موجود در ورودی‌های بازار، مناطق تجاری و ورودی بازار زنجان داشته استو روند الکترونیکی کردن امور احصا می‌شود.

,

 

,

*15دستگاه عضو شورای سالمندی استان هستند

, *15دستگاه عضو شورای سالمندی استان هستند,

میرزایی رفع مشکلات و ارائه خدمات را تنها وظیفه یک دستگاه و یا دو دستگاه حمایتی بهزیستی و کمیته امداد نمی‎داند و می‎گوید: در این شورا بر همکاری و تعامل و ارائه خدمات توسط 15 دستگاه تاکید شده و هر یک از این دستگاه‎ها به نوبه خود باید امکانات و خدماتی را به قشر سالمند ارائه کنند.

,

معاون امور توانبخشی بهزیستی استان زنجان می‎گوید: افراد بالای 60 سال به عنوان سالمند خطاب می‎شوند که این افراد نیز به دو دسته "سالمند وابسته و سالمند فعال" دسته‎بندی می‎شوند.

,

وی بیان می‎کند: اولویت نخست این افراد با توجه به افزایش سن آنها فراهم کردن نیازهای درمانی، توجه به پوشش‎های بیمه‎ای است که بتوان خدمات رایگان درمانی و در کنار آن تامین هزینه‎های دارویی آنها را به صورت رایگان برای این افراد فراهم کرد.

,

میرزایی توجه به ایجاد نشاط و جلوگیری از افسردگی این افراد را از دیگر مواردمورد توجه در حمایت از قشر سالمندان می‎داند و تاکید می‎کند: ایجاد فضاهای عمومی و گسترش فضاهای سبز در سطح استان و ایجاد بنیاد خیرین فرزانگان در استان می تواند جوابگوی بسیاری از نیازهای فرهنگی و روحی این عزیزان باشد که هم اکنون با همت برخی از بازنشستگان اساسنامه این بنیاد تصویب شده است.

,

وی خدمات ارائه شده به سالمندان توسط بهزیستی استان زنجان را طیف وسیعی از خدمات می‎داند و می‎گوید: خدمات توسط بهزیستی در قالب خدماتی از قیبل پرداخت مستمری، ارائه خدمات توانبخشی، نگهداری از سالمندان در مراکز ارائه می‎شود.

,

توجه به افزایش خدمات و ایجاد بسترهای لازم برای ورود تعداد رو به افزایش جمعیت پا به سن گذاشته به دوران بازنشستگی نیز باید مد نظر قرار گیرد و برای این تعداد افراد و خانواده‎های آنان خدمات مطلوب توسط صندوق‎های بازنشستگی و تامین اجتماعی برقرار شود.

,

 

,

*30هزار نفر مستمری بگیر تامین اجتماعی در استان وجود دارد

, *30هزار نفر مستمری بگیر تامین اجتماعی در استان وجود دارد,

در این باره مسعود علیاری، مدیرکل تامین اجتماعی استان زنجان جمعیت تحت پوشش تامین اجتماعی استان را 53 درصد از جمعیت استان می‎داند و با تاکید بر اینکه30هزار نفر مستمری بگیر تامین اجتماعی در استان وجود دارد، می گوید: میزان پرداخت شده به مستمری بگیران تامین اجتماعی در سال گذشته به صورت ماهانه 450 میلیارد ریال و در قالب 18 نوع خدمت در بخش‎های بیمه‌ای بوده است.

,

وی بیان می‎کند: امسال براساس برنامه‌ریزی‎های انجام شده برای ارایه 18 نوع خدمت 550 میلیارد ریال ماهانه اختصاص یافته است که این موضوع افزایش هزینه‎ها برای ارایه خدمات به بازنشستگان و مستمری بگیران را نشان می‎دهد.

,

وی اضافه می‎کند: 17 هزار نفر به عنوان بازنشسته سازمان تامین اجتماعی معرفی شده‌اند که این میزان با افزایش بازنشستگی‎ها با پرداختی 10 ساله و بازنشستگی‎های مشاغل سخت و زیان آور با رشد بیشتری همراه شده است که در آینده امکان ارائه خدمات توسط این سازمان را با مشکلاتی مواجه می‎کند که باید راهکارهایی جدی برای این خصوص تدارک دیده شود.

,

مدیرکل تامین اجتماعی استان زنجان با بیان اینکه 12 هزار نفر در طول 60 سال خدمت سازمان تامین اجتماعی بازنشسته شده‌اند، تاکید می‎کند: این در حالی است که از سال 88 به بعد در راستای اجرای قانون سخت و زیان‌آور مشاغل پنج هزار نفر از این سازمان بازنشسته شده‌اند که ارائه خدمات مطلوب به این افراد نیازمند فراهم کردن امکانات و زیر ساخت‎های لازم است.

,

علیاری با اشاره به اینکه اجرای قانون سختی و زیان‌آوری مشاغل هزینه‎های قابل توجهی به سازمان وارد کرده و سرمایه در گردش شرکت را کاهش داده است، یادآوری کرد: این امر به عنوان تهدیدی برای صندوق بازنشستگی استان مطرح است.

,

در کنار افزایش بازنشستگان توجه به افراد بازنشسته با حقوق ناچیز بازنشستگی نیز بخشی از مشکلات سالمندان استان است که چرخاندن زندگی را با تورم رو به افزون با مشکل مواجه می‎کند که پرداخت این میزان حقوق بازنشستگی و مستمری کفاف تامین هزینه های این افراد و خانواده های آنان را نمی‎کند.

,

انجام همه این کارها تامین رفاه نسبی برای افراد سالمند جامعه را فراهم می‎کند سالمندانی که بنا به فرموده پیامبر گرامی اسلام حضرت محمد (ص) احترام به آنان به منزله احترام به خداوند بیان شده است.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه