اخبار داغ

یاقوتهای سرخ در دل کوههای تالش

مراقب دشتهای شقایق وحشی باشیم

مراقب دشتهای شقایق وحشی باشیم
دشتهای شقایق وحشی از جمله دیدنی های بسیار زیبای منطقه تالش است که همه ساله با آغاز گلدهی در ماه خرداد ، جلوه منحصر به فردی از شقایقهای وحشی در دامنه های کوهستانی این منطقه سیمای بی نظیری می آفریند.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از مریان خبر، در این ایام دامنه کوهستان های تالش در بخشهای مرکزی و اسالم در مناطقی به صورت خودرو خلعت زیبای شقایق بر تن کرده و تلفیق سبزی و سرخی دشت در کنار آبی آسمان ، پدیده حیرت انگیز طبیعی را در مقابل هر بیننده ای به نمایش می گذارد.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, مریان خبر,

دامنه های کوهستانی تالش در ارتفاعات کرمان جاده اسالم ، سوباتان در بخش کرگانرود ، لوراهونی در بخش مرکزی تالش ، هر سال با دامنی گسترده از گلهای وحشی کوهستان و به خصوص شقایق ، جذب کننده هزاران گردشگر است ، اما با روند کنونی تخریب طبیعت ، در آینده نزدیک دیگر نمی توان امیدی به مشاهده این خرمن های زیبا داشت.

,

این روزها کافی است در یک روز تعطیل به سمت ارتفاعات در جاده اسالم در حرکت باشی و کمتر خودرویی را خواهی دید که توسط گلهای چیده شده شقایق آذین بندی نشده باشد.

,

این رفتار ناملموس و غریب با طبیعت که اغلب توسط مسافران غیربومی دیده می شود، باعث تخریب دشت های شقایقی می شود که به نوعی ثروت طبیعی و جذابیت منطقه به شمار می رود.

,

متاسفانه چیدن بیش از حد گلهای شقایق توسط گردشگران که به نوعی شکل تخریب به خود گرفته، این روزها عمر طبیعی این گونه زیبای شقایق وحشی را به حداقل رسانده است.

,

عمر طبیعی شقایق های وحشی به کمتر از یک ماه نیز نمی رسد حال آن که اگر چیده شوند ، در عرض کمتر از دو ساعت پلاسیده شده و از بین خواهند رفت.

,

چیدن و تخریب بیش از حد این موهبت طبیعی نه تنها مطابق با اصول گردشگری طبیعت و یا اکوتوریسم نیست بلکه نام آن را باید تخریب طبیعت گذاشت.

,

سیل ورود مسافران به منطقه که با خودروهای خود خرمن های شقایق را تخریب می کنند ، علاوه بر تخریب خاک و محیط زیست ، در عمل امکان رشد گیاهان را از بین می برد.

,

باید به نوعی فرهنگ سازی شود تا از تخریب رویشگاه این گلها جلوگیری شود چرا که جای تعجب دارد عده ای این چنین ناجوانمردانه به خرمنهای شقایق حمله کرده و آنها را تخریب کنند.

,

متاسفانه با این حجم تخریب ، تا چند سال آینده از دشت های شقایق منطقه اثری نخواهد بود.

,

هر کسی به این منطقه سفر می کند ، به جای مشاهده طبیعت و لذت بردن و فیلمبرداری و عکاسی ، با هجوم به میان گلها به چیدن شقایق پرداخته و رویشگاه این موهبت طبیعی را تخریب می کند.

,

لازم است که مسئولان امر در این خصوص تدابیری اتخاذ کنند تا این ثروت طبیعی منطقه از خطر رهایی یابد.

,

در سالیان اخیر همواره توجه به گردشگری در استان گیلان به عنوان یک اولویت نخست سرمایه گذاری مطرح بوده و باید در این راستا ضوابط و الزامات حفاظت پایدار طبیعت نیز فراهم شود چرا که در غیر این صورت طبیعت فعلی با جذابیت های گردشگری منحصر به فرد ، با روند تخریبی شتابنده مواجه خواهد شد.

,

برای حفاظت از این عرصه های ناب طبیعت ، باید منابع طبیعی ، محیط زیست و سایر نهادهای مسوول با برنامه ریزی خاص وارد عمل شوند تا هر مجموعه با اجرای اولویتهای حفاظتی خاص خود ، در نهایت بقای دشتهای شقایق وحشی را تضمین کنند.

,

گفتنی است؛ شقایق گیاهی علفی یکساله، زیبا و به ارتفاع ۲۵ تا ۹۰ سانتی متر است و در مزارع،اماکن سایه دار، دشتها و دامنه های کم ارتفاع کوهستانی وجود دارد. برگهای شقایق پوشیده از کرک و دارای پهنکی منقسم است. گلهایی به رنگ قرمز و زیبا و منفرد در قسمت انتهایی ساقه دارد.

,

عمر گل های شقایق بازشده کمتر از ۱۰ساعت است به‌طوری‌که گل های در اوایل صبح بازشده و دشت را یکپارچه به‌صورت فرشی قرمز مفروش می‌کنند و در ساعات پایانی روز بیشتر گل های بازشده ریخته می‌شوند و مجدداً غنچه‌های جدید در روز بعد خودنمایی می‌کنند.

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه