اخبار داغ

به بهانه سالروز شهادتش؛

شهید چمران، در خدمت به اسلام مرز نمی شناخت

شهید چمران، در خدمت به اسلام مرز نمی شناخت
شهید دکتر چمران، شخصیتی عارف، عاشق و فیزیکدانی بود که توانست با خودشناسی افتخار هر ایرانی و مسلمان نه تنها در کشور خودش که در خارج از مرزها نیز افتخار تاریخ اسلام است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از صبح بردسکن، امروز دوشنبه 31 خردادماه سالروز شهادت استاد بسیجی شهید مصطفی چمران که به پاسداشت شهامتهایی که در راه اعتلای اسلام ناب محمدی(ص) به پیروی از ولایت فقیه داشته است، خداوند نام و یادش را همچون دیگر شهیدان اسلام زنده نگه داشته است.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, صبح بردسکن، ,

سالروز شهادتش، روز بسیج اساتید نامگذاری شد به گرامیداشت خلوص شهید و به حرمت درجۀ علمی که به آن مفتخر شده بود؛ چمرانی که هیچ وقت از جایگاه علمی و اجتماعی اش به سود شخصی خود استفاده نکرد و تمام وقت و انرژی اش را در خدمت به اسلام و در خدمت به محرومان صرف کرد، خدمتی که مرز نمی شناخت و تنها و تنها رضای خداوند بود و اطاعت از ولایت فقیه.

,

شهید مصطفی چمران در کنار زبان فارسی به زبان‌های عربی، ترکی، فرانسوی، انگلیسی و آلمانی مسلط بود و در کنار دانش، به هنر نیز توجه داشت؛ شخصیتی که عارف بود و به اشعار مولوی علاقه مند؛ فیزیکدانی که آثار هنری زیادی را بر جای گذاشت که از جمله آن‌ها می‌توان به تابلوهای نقاشی، مجسمه‌ها و عکس‌ها اشاره کرد.

,

دکتر چمران، فعال سیاسی، وزیر دفاع ایران، نماینده دوره اول مجلس شورای اسلامی که در دانشگاه تهران، تحصیلات خود را در رشته الکترومکانیک با موفقیت به پایان برد، سپس برای ادامه تحصیل به آمریکا رفت و درجه دکتری در فیزیک پلاسما کسب کرد و در آنجا نیز درخشید به گونه‌ای که پایان‌نامه او مرجع بسیاری از مقالات علمی دانش روز در زمینه پلاسما فیزیک شد.

,

او به همراه ابراهیم یزدی، علی شریعتی و صادق قطب‌زاده، شاخه خارج از کشوری نهضت آزادی ایران و همچنین انجمن اسلامی دانشجویان ایران در آمریکا را تأسیس کرد؛ پس از پیروزی انقلاب اسلامی ایران در سال ۱۳۵۷، به ایران بازگشت و مدتی وزارت دفاع ایران را برعهده داشت.

,

پس از گذراندن آموزش‌های نظامی در مصر، به لبنان رفت و به همراه موسی صدر، در تشکیل جنبش امل نقش مؤثری داشت و از فرماندهان آن بود؛ با شروع جنگ تحمیلی از فرماندهان ایران در جنگ ایران و عراق و بنیانگذار ستاد جنگ‌های نامنظم بود.

,

از دیگر کارهای مهم وی ایجاد هماهنگی بین نیروهای ارتش، سپاه و نیروهای داوطلب مردمی بود که در منطقه حضور داشتند؛ مصطفی چمران در ۳۱ خرداد ماه ۱۳۶۰ در مسیر دهلاویه-سوسنگرد بر اثر اصابت ترکش خمپاره به پشت سرش به درجۀ رفیع شهادت نائل آمد.

,

انتهای پیام/رض

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه