اخبار داغ

به مناسبت سالروز تاسیس سازمان تبلیغات اسلامی

بررسی تاریخچه و ساختار سازمان تبلیغات اسلامی

بررسی تاریخچه و ساختار سازمان تبلیغات اسلامی
پس از ایت الله جنتی به ترتیب اقایان محمود محمدی عراقی به مدت 10 سال ریاست این سازمان را برعهده گرفت و در ۱۳۸۰ سیدمهدی خاموشی از طرف مقام معظم رهبری به ریاست این سازمان منصوب شد و تاکنون نیز در این سمت به ادامه فعالیت مشغول است. حکم انتصاب ریاست سازمان از طرف مقام معظم رهبری صادر می‌شود و مدت ریاست پنج ساله است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا، به نقل از کافه حقوق، مسئله تبلیغ و ترویچ آموزه های دینی در جامعه ما موضوعی است که همواره از اهمیت بالایی برخوردار بوده است. به طوری که حتی در سالهای قبل از انقلاب نیز با وجود سختگیری های فراوان رژیم پهلوی بر علما و روحانیون، هرگز مسئله تبلیغ و رساندن پیام اسلام به گوش مردم در نقاط مختلف کشور، متوقف و یا کم رنگ نگردید.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, کافه حقوق,

با پیروزی انقلاب اسلامی ایران در سال  ۱۳۵۷ و استقرار نظام جمهوری اسلامی ایران، شرایطی فراهم گردید تا بار دیگر مسئله تبلیغ و ترویج آموزه های اسلامی ، به صورت متشکل و سازمان یافته دنبال شود.

,

اولین اقدامی که در این راستا صورت میگیرد تشکیل شورای عالی تبلیغات اسلامی در تیر ماه سال ۱۳۶۰ است.این شورا پس از مشورت با جامعه‌ی مدرسین و با همکاری دفتر تبلیغات قم توسط اقایان شهید حقانی، شهید شیرازی، آیت‌الله جنتی، آیت‌الله مهدوی کنی و آیت‌الله امامی کاشانی تاسیس میگردد تا اولین گام در جهت نظم بخشیدن و سازمان یافته کردن این مسئله مهم و ضروری برداشته شود.

,

اعضای شورای عالی سازمان تبلیغات اسلامی در اولین سالگرد تأسیس این سازمان خدمت امام خمینی‌(ره) رسیدند و امام خمینی در این دیدار ضمن تأیید اقدامات این سازمان مواردی را نیز به عنوان وظایف اصلی سازمان توصیه مینماید. (صحیفه‌ی امام، ج ۱۶، ۲۵۴ ـ ۲۵۰)

,

خاموشی

,

خاموشی

, خاموشی,

بعد از تاسیس شورای عالی تبلیغات اسلامی و در طول سال های دهه ۶۰، این سازمان همواره به صورت شورایی اداره میشد تا اینکه سرانجام به دلیل مشکلاتی که در این سالها به دلیل پراکندگی در مدیریت (اداره شورایی) گریبان گیر این سازمان شده بود، امام خمینی(ره) در فروردین ماه سال ۱۳۶۸ در حکمی آیت الله جنتی را به سمت ریاست این سازمان منصوب میدارد و از این پس سازمان تبلیغات اسلامی به عنوان نهادی تحت نظارت مستقیم رهبری به فعالیت خود ادامه داده است.( همان، ۳۳۹) پس از ایت الله جنتی به ترتیب اقایان محمود محمدی عراقی به مدت ده سال ریاست این سازمان را برعهده گرفت و در ۱۳۸۰ دکتر سیدمهدی خاموشی از طرف مقام معظم رهبری به ریاست این سازمان منصوب شدو تاکنون نیز در این سمت به ادامه فعالیت مشغول است. حکم انتصاب ریاست سازمان از طرف مقام معظم رهبری صادر می‌شود و مدت ریاست پنج ساله است.

,

مقام معظم رهبری در تاریخ ۱۱/۴/۱۳۷۱ هیأت امنا را انتخاب فرمودند و از جمله اقدامات اولیه ی هیأت امنا، تصویب وظایف اساسی سازمان بود که توسط مقام معظم رهبری در تاریخ ۲۶/۱۲/۱۳۷۱  به سازمان تبلیغات اسلامی ابلاغ شد. این وظایف در ۲۱ مورد و به تفصیل جهت اجرا از سوی رهبری ابلاغ گردید که به دلیل طولانی بودن به اختصار میتوان این طور بدان اشاره داشت: سیاست گذاری و نظارت بر تبلیغات دینی مردمی، زمینه سازی برای سازمان یافتن نیروهای مؤمن و پیدایش تشکّل های لازم، تأسیس مراکزاطلاع رسانی تخصصی، تبلیغی و سازماندهی و اعزام مبلّغ به نقاط مختلف کشور و حتی خارج از کشور از جمله این موارد است.

,

چارت سازمان تبلیغات اسلامی

, چارت سازمان تبلیغات اسلامی,

همچنین در تاریخ ۱۵/۸/۱۳۸۷ شورای عالی اداری مصوبه ای را به عنوان اساسنامه این سازمان توصیب نمود که اکنون مستند حقوقی و قانونی فعالیت های سازمان است. لذا میتوان با رجوع به این مصوبه ارکان و حدود صلاحیت سازمان را مشخص ساخت. طبق ماده ۲ اساسنامه، این سازمان دارای شخصیت حقوقی مستقل بوده و تحت نظارت مستقیم رهبری به فعالیت میپردازد. همچنین با توجه به ماده ۱۷ هرگونه تغییر و اصلاح در مفاد اساسنامه منوط به تصویب مقام معظم رهبری است.

,

طبق ماده ۷ اساسنامه ارکان سازمان عبارت اند از: هیات امنا که متشکل از ۵ نفر است و با حکم مقام معظم رهبری برای مدت ۵ سال منصوب می‌شوند. همچنین رئیس سازمان که بالاترین مقام اجرایی است و طی حکمی از سوی رهبری برای ۵ سال تعیین میگردد. و در نهایت نیز رکن نظارتی است که از سوی دفتر مقام معظم رهبری معرفی میگردد.

,

هیات امنا این سازمان اختیاراتی در زمینه بررسی و تصویب اساسنامه سازمان‌های وابسته و نیز تشکیلات کلان و تفصیلی آن‌ها را بر عهده دارد. بر همین اساس و باتوجه به گستردگی فعالیت های سازمان و تخصصی شدن امور در بعضی حوزه ها در این سالها تا کنون نهاد های گوناونی جهت تسهیل و اجرای وظایف سازمان در عرصه های مختلف تبلیغی به تصویب هیات امنا رسیده است. موسسانی نظیر ۱ـ مؤسسه‌ی انتشاراتی امیرکبیر، ۲ـ حوزه هنری، ۳ـ روزنامه‌ی تهران تایمز، ۴ـ دارالقران کریم، ۵ـ مؤسسه‌ی فرهنگی و اطلاع‌رسانی تبیان، ۶ـ خبرگزاری مهر، ۷ـ پژوهشکده‌ی باقرالعلوم قم.

]

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه