اخبار داغ

یادداشت؛ شعبانعلی رمضانیان

جهاد کبیر عدم تبعیت از دشمن است/ وظیفه جامعه فرهنگیان در جهاد کبیر چیست؟

جهاد کبیر عدم تبعیت از دشمن است/ وظیفه جامعه فرهنگیان در جهاد کبیر چیست؟
مفهوم جهادکبیر اخیراً توسط مقام معظم رهبری، وارد ادبیات سیاسی - اجتماعی و فرهنگی کشور شده و شایسته است برای تعریف آن، از فرمایشات معظم له استفاده نمائیم.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی سازمان بسیج فرهنگیان، مفهوم جهادکبیر اخیراً توسط مقام معظم رهبری، وارد ادبیات سیاسی - اجتماعی و فرهنگی کشور شده و شایسته است برای تعریف آن، از فرمایشات معظم له استفاده نمائیم.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا,

رهبر انقلاب، در چند مرحله با استناد به آیات قرآن در راستای این موضوع فرمودند: جهاد کبیر یعنی تبعیت نکردن و پیروی نکردن از کفار و مشرکین (دشمنان)، ایستادگی و مقاومت در برابر آنها و پیروی کردن از الگوی خود، در همه عرصه ها به علاوه جهاد فرهنگی و تبلیغی با دشمنان به وسیله قرآن؛ «فلاتُطِع الکافرین و جاهِد هُم به جهادًکبیرا» (فرقان آیه 52)

,

در این بیان چند نکته نهفته است:

,

اولاً: به فرمایش ایشان و طبق آیه قرآن، مسلمانان از تبعیت از دشمن نهی شده‌اند. مسلمان ها بعد از اسلام و رسالت پیامبر بزرگوار(ص) در برطرف کردن جهل و غفلت، دیگر مجاز به پیروی و دنباله روی از دشمن نیستند.

, اولاً: به فرمایش ایشان و طبق آیه قرآن، مسلمانان از تبعیت از دشمن نهی شده‌اند. مسلمان ها بعد از اسلام و رسالت پیامبر بزرگوار(ص) در برطرف کردن جهل و غفلت، دیگر مجاز به پیروی و دنباله روی از دشمن نیستند.,

ثانیاً؛ لازم است مسلمانان، از خود یعنی از قوانین متعالی اسلام تبعیت نمایند و در هر زمینه ای مسلمانان از الگوی اسلامی پیروی کنند.

, ثانیاً؛ لازم است مسلمانان، از خود یعنی از قوانین متعالی اسلام تبعیت نمایند و در هر زمینه ای مسلمانان از الگوی اسلامی پیروی کنند.,

ثالثاً؛ مسلمانان وظیفه دارند به وسیله قرآن کریم و معارف و حقایق الهی آن علیه دشمن جهاد و تلاش فرهنگی و تبلیغی بزرگ انجام دهند (جهاداً کبیرا)

, ثالثاً؛ مسلمانان وظیفه دارند به وسیله قرآن کریم و معارف و حقایق الهی آن علیه دشمن جهاد و تلاش فرهنگی و تبلیغی بزرگ انجام دهند (جهاداً کبیرا),

بنابراین به تعبیر موجز، جهاد کبیر یعنی؛ تبعیت و پیروی نکردن از دشمن، تبعیت از الگوی اسلام و جهاد بزرگ فرهنگی­­_تبلیغی علیه دشمن به وسیله قرآن کریم و معارف آن.

,

این جهاد (جهاد کبیر) با جهاد اصغر و اکبر تفاوت دارد و حد فاصل بین آن دو قرار می‌گیرد، یعنی؛ ما با سه نوع جهاد روبرو هستیم:

, ما با سه نوع جهاد روبرو هستیم:,

جهاد اصغر یا همان جهاد مسلحانه با دشمنان جهادی است که بعضاً از آن به جنگ سخت تعبیر می شود. جهاد اکبر یا همان جهاد با نفس که بالاترین و سخت ترین مرحله جهاد است . جهادکبیر یا همان جهاد فرهنگی و تبلیغی علیه هجمه همه جانبه فرهنگی دشمن و مقابله با الگوهای رفتاری مورد نظر دشمن در حوزه های اعتقادی، اقتصادی، فرهنگی، سیاسی، اجتماعی، هنری و جهادی که با معرفی الگوی اسلامی اجازه پیروی از الگوی دشمن را نمی دهد. جهادی که از جهاد اصغر بزرگتر و سخت تر است اما به بزرگی و سختی جهاد اکبر نیست.

,

الزامات جهاد کبیر کدامند؟

, الزامات جهاد کبیر کدامند؟, الزامات جهاد کبیر کدامند؟,

وقتی جهاد کبیر پیروی نکردن و عدم تبعیت از دشمن است و مسلمان باید از الگوی اسلامی  و قرآنی پیروی کند و با دشمن نیز جهاد تبلیغی و فرهنگی نماید، بنابراین در عمل نیازمند است؛

,

- دشمن را خوب بشناسد.

,

- از اهداف دشمن  با خبر باشد.

,

- برنامه دشمن را مدنظر داشته باشد.

,

- ابزارها و شیوه های دشمنی دشمن را بشناسد.

,

- به اسلام و قرآن و قوانین و برنامه های اسلامی در حوزه های مختلف آگاه باشد.

,

- الگوی عملی و رفتاری اسلام در هر حوزه را در اختیار داشته باشد.

,

- مرزهای فرهنگ خودی و دشمن را بخوبی بشناسد و مراقب باشد هر کجا اقدامات او به مرز خواست و اراده دشمن نزدیک شد، از آن خواسته و آن راه اجتناب کند.

,

- بر اساس الگوهای دینی و اسلامی رفتار کند.

,

- به دیگران آگاهی بدهد و روشنگری نماید.

,

- تلاش و کوشش کند به کمک قرآن و دستورات قرآنی به جنگ و جهاد فرهنگی علیه فرهنگ دشمن برود.

,

- فرهنگ دشمن را به چالش بکشد و نقاط ضعف آنرا عیان کند.

,

- فرهنگ خودی را معرفی کند و نقاط قوت آنرا به جامعه بشناسد و...

,

اینها همه نیازهای جهاد فرهنگی است و جهادگران مسلمان باید برای جهاد کبیر نسبت به آنها اقدام نمایند و لذا الزامات جهاد فرهنگی قبل از ورود به این عرصه و حین جهاد به حساب می آیند.

,

با در نظر گرفتن مسایل و واقعیت های روز، منظور از جهاد کبیر در حوزه های فرهنگی - اقتصادی- سیاسی- هنری - اجتماعی چیست ؟

, با در نظر گرفتن مسایل و واقعیت های روز، منظور از جهاد کبیر در حوزه های فرهنگی - اقتصادی- سیاسی- هنری - اجتماعی چیست ؟,

منظور از جهاد کبیر در حوزه های مختلف این است که وقتی گفته می شود مسلمان نباید از دشمن تبعیت کند و باید از الگو و برنامه کاری (اسلام) پیروی کند در اقتصاد و سیاست و هنر و اجتماع هم  نباید دنباله رو دشمن باشد و باید الگوی اسلامی خودش را مبنای رفتار و عملش قرار دهد و علاوه بر این باید به وسیله قرآن کریم علیه دشمن در همین حوزه ها نیز جهاد تبلیغی و فرهنگی کند، این عمل او  باید صورت عینی پیدا کند.

,

جلوه های عینی جهاد کبیر در عرصه های مختلف عبارتند از:

, جلوه های عینی جهاد کبیر در عرصه های مختلف عبارتند از:, جلوه های عینی جهاد کبیر در عرصه های مختلف عبارتند از:,

جهاد کبیر در حوزه اقتصادی؛ پیروی نکردن از الگوی اقتصاد لیبرالی و سرمایه داری غرب که اصلا هیچ توجهی به عدالت اجتماعی و استقلال اقتصادی کشور ها و ملت ها ندارد.

,

تبعیت از الگوی اقتصادی اسلامی که در حال حاضر توسط ایران اسلامی مطرح شده یعنی الگوی بومی اقتصاد مقاومتی.

,

جهاد کبیر در حوزه فرهنگ؛ پیروی نکردن از فرهنگ مادی و دنیوی غرب که توجیه گر سرمایه داری و اشرافیت است و اعتقاد بر این دارد که سعادت هر انسان بر زندگی، یعنی دنیا او و آن هم به میزان برخورداری و بهره مندی اش از مواهب ختم می شود.

,

تبعیت از فرهنگ غنی اسلامی و قرآنی که به معنی و معنویت اصالت می دهد و مادیات و دنیای مادی را وسیله و ابزار دستیابی به معنویت می شناسد و معتقد است. انسانی سعادت مند است که با تقوی تر و پرهیزگارتر است.

,

جهاد کبیر در حوزه سیاسی؛ پیروی نکردن از الگوی غربی که سیاست و قدرت را برای تسلط بر دیگران و تمنیّات مادی می خواهد و در این راه هر چیزی را مجاز می شمارد ولو با ریختن خون انسان های بی گناه و در نوردیدن مرز های انسانیت و اخلاقیت.

,

پیروی و تبعیت از الگوی اسلامی سیاسی که حکومت و قدرت را می خواهد برای برقراری عدالت، رفع محرومیت و مقابله با ظلم و ستم و استکبار، اقامه نماز و بندگی و امر به معروف و نهی از منکر.

,

جهاد کبیر در حوزه هنری؛ پیروی نکردن از الگوی هنری غرب، تبعیت نکردن از الگوی هنری متکی بر لذت جویی از جنس زن، الگوی مبتنی بر سکس و عریان کردن زن برای مقاصد پست دنیایی و بهره مندی های اقتصادی و افزایش سود و استمرار سرمایه داری.

,

تبعیت از الگوی هنری اسلامی که هنر را جلوه ای از زیبایی ها می داند و آن را در خدمت انسانیت، رشد، تکامل، سعادت و معنویت به کار می گیرد.الگوی هنری اسلامی که حواس مختلف انسان را فعال می کند و برای فهم بیشتر و دقیق تر عالم خلقت و رسالت و مسئولیت انسان به کار می برد.

,

جهاد کبیر در حوزه اجتماعی؛ پیروی نکردن از الگوی اجتماعی غرب که زندگی اجتماعی را به توده تنها تبدیل کرده و برای خانواده، ارتباطات انسانی، ارتباطات اجتماعی و عواطف و نیاز های روحی هیچ برنامه ای ندارد و بجای ازدواج و پیوند زناشویی، ارتباطات نا­ ­­مشروع و آزاد را توصیه می کند و تشکیل خانواده و تولید نسل را امری زائد می داند، طلاق و جدایی زن وشوهر را ارزش تلقی می کند و برای آن جشن می گیرد (جشن طلاق) و آن را ترویج می کند.

,

پیروی کردن از الگوی اجتماعی اسلام که اصالت را به خانواده و محیط صمیمی خانه و دور هم بودن انسان ها می دهد و برقراری ارتباطات و صله رحم، دلجویی و رفع نیازمندی همدیگر را ارزش می شمارد.

,

 وظیفه جامعه فرهنگیان برای ادای این تکلیف شرعی و انقلابی چیست ؟

,  وظیفه جامعه فرهنگیان برای ادای این تکلیف شرعی و انقلابی چیست ؟,  وظیفه جامعه فرهنگیان برای ادای این تکلیف شرعی و انقلابی چیست ؟,

وظیفه جامعه فرهنگیان در جهاد کبیر این است که:

,

الف ، فرهنگیان؛ پیش و بیش از دیگران به الزامات این جهاد پایبند باشند. یعنی به عنوان یک مسلمانِ مومن متعهد بکوشند تا عملا از الگوی دشمن در عرصه های مختلف تبعیت نکنند و پیرو عملی الگوی اسلامی وضوابط و دستورات اسلامی در همه زمینه ها باشند.

,

ب؛ به عنوان فعالان عرصه فکری و فرهنگی، دشمن را خوب بشناسند و به مردم بشناسانند. اهداف، برنامه ها و اقدامات دشمن را به موقع به مردم گوشزد کنند و اجازه ندهند مردم ناخواسته و یا با چشم بسته از دشمن و برنامه های او تبعیت کنند.

,

ج؛ الگوهای رفتاری اسلام را از مبانی دینی و اسلامی استخراج کنند و در اختیار جامعه قرار دهند .

,

دیگران را تشویق و ترغیب نمایند تا ملاک رفتارشان را الگوهای خودی قرار دهند و در اقتصاد به اقتضائات الگوی اقتصاد مقاومتی عمل نمایند، در فرهنگ، الگوی فرهنگی اسلام را مبنا قرار دهند، در سیاست، هنر و اجتماع نیز چنین رفتار نمایند.

,

د؛ دشمن را راحت و آزاد نگذارند، میدان فرهنگی و تبلیغی را رها نکنند. اجازه ندهند دشمن در میدان عمل بلامنازع (مانع) و بدون مزاحم باشد، به مقابله و مبارزه عملی و تمام عیار با فرهنگ دشمن در همه حوزه ها بپردازد.

,

ه؛ فرهنگ خودی ( اسلامی) را در حوزه های مختلف اقتصاد، اجتماعی، فرهنگی، سیاسی و هنری به جامعه عرضه نمایند. الگوهای رفتاری اسلامی را به جامعه به ویژه جوانان معرفی کنند، همگان را تشویق و ترغیب نمایند تا به اسلام عمل کنند . معایب و مضرات فرهنگ غرب را معرفی کنند، محاسن و خوبی های فرهنگ اسلامی را بازگو کنند.

,

و؛ برای روشنگری و بصیرت افزایی جهاد و کوشش نمایند، پیروی نکردن از دشمن و عمل بر اساس الگوی اسلامی را از دیگران مطالبه نمایند و آن ها را راهنمایی نمایند که آن ها نیز از دیگران مطالبه کنند (نهضت روشنگری و مطالبه‌گری).

,

خلاصه آنکه جامعه فرهنگیان بعنوان یکی از میدان­ داران این عرصه باید علم مبارزه را در دست بگیرد و در وسط میدان، دیگران را تشویق و ترغیب نمایند تا ان شاءالله جهاد کبیر محقق شود.

]

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه