اخبار داغ

یادداشت/نویسنده:اسماعیل کفاشی -مدرس دانشگاه؛

اهداف مهم دشمنان در جنگ نرم تغییر سبک زندگی اسلامی

اهداف مهم دشمنان در جنگ نرم تغییر سبک زندگی اسلامی
آرایش جبهه دارد تغییر می کند و به تعبیر دقیق تر از جنس شبیخون و تهاجم فرهنگی به سمت ناتوی فرهنگی و جنگ نرم تغییر می کند. در واقع از جنس حرکات پارتیزانی به آرایش جنگی تغییر می کند.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از بجنا،با کمی جستجو در فضای مجازی در خصوص اولویت های فرهنگی سخنان رهبر معظم انقلاب، به این مطالب خواهیم رسید :

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, بجنا,

- آرایش جبهه دارد تغییر می کند و به تعبیر دقیق تر از جنس شبیخون و تهاجم فرهنگی به سمت ناتوی فرهنگی و جنگ نرم تغییر می کند.در واقع از جنس حرکات پارتیزانی به آرایش جنگی تغییر می کند.

,

- امروز شاید ندانیم چه اتفاقی دارد برایمان می افتد ولی به صورت ناخودآگاه یک کششی پیدا کرده ایم و تبدیل به یک عنصر بی تفاوت و حتی متفاوت شده ایم، مانند مرده ای که هر چه به او سوزن می زنیم، واکنشی نشان نمی دهد. اولین نقطه هدف حمله کنندگان جنگ نرم، باورهای مردم است.

,

- آگاه سازی مردم، اولین راه مقابله با جنگ نرم دشمن است. دشمنان ایراناسلامی در اتاق های فکر خود به این مهم رسیده اند که تنها راه شکست نظام جمهوریاسلامیایران، تضعیف و از بین بردن سه رکن انقلاب اسلامی ایران یعنی ولایت فقیه، ایمان و باورهای دینی و وحدت و مشارکت ملت است. آنان با ناامن کردن کشورهای همسایه و با فرقه سازی در جهت تهاجم به ارزش های اسلامی و همچنین با عرضه مدل های رنگارنگ بی حجابی و بی عفافی و تبلیغ آن در هزاران سایت اینترنتی، شبکه های ماهواره ای و شبکه های اجتماعی، جهت تضعیف باورهای دینی و اعتقادی ملت ایران گام های جدی برداشته اند.

,

- در مقابل جنگ نرم دشمن، اقدامات نرم را باید انجام داد و می طلبد که با همدلی و همیاری همه دستگاه ها و مردم ولایت مدار ایران اسلامی در جهت خنثی سازی توطئه ها و تهدیدات دشمن به خصوص در بحث عفاف و حجاب گام برداریم .

,

- یکی از اهداف مهم دشمنان در جنگ نرم تغییر سبک زندگی اسلامی، فرهنگ ایثار و شهادت به سبک زندگی غربی و جایگزین کردن فرهنگ برهنگی ست ، که متاسفانه با عنایت شواهد موجود ، میتوان این تاثیرات را به اکثریت جامعه ، علی الخصوص قشر جوان ، تعمیم داد که به تدریج درحال گسترش است.

,

اینها برگزیده ای از سخنان رهبر معظم انقلاب اسلامی حضرت آیت الله العظمی خامنه ای (مد ظله العالی)است که نه تنها هشدار دهنده است بلکه فراتر از هشدار ، آستانه خط قرمز جبهه فرهنگی و خطرات آن را نشان می دهد ... وقتی ولی جامعه به طلاب و روحانیون دستور ورود به فضای مجازی را می دهد و می فرماید که در این فضا ، دین (مذهب) و جوان جامعه شما به خطر افتاده است ... تو خود حدیث مفصل بخوان از این مجمل ...

,

برآن شدیم تا با مطالعه ای هرچند اندک اما عمیق ، به بررسی این فرآیند بپردازیم تا در مسیر کلام ولایت گامی هرچند کوچک برداشته باشیم ..

,

 

,

اما این جنگ نرم چیست ...

, اما این جنگ نرم چیست ...,

این نوع جنگ از فروپاشی شوروی شروع و تاکنون ادامه داشته و متکی بر تهدیدات نرم و قدرت نرم فرهنگی و اجتماعی است.آمریکایی ها با استفاده از این نوع جنگ تاکنون موفق به تغییر چندین رژیم سیاسی در کشورهای مورد نظر شدند. انقلاب های رنگی که در چندین کشور بلوک شرق و شوروی سابق رخ داد،در واقع نمونه ای از جنگ نرم است. آمریکایی ها با استفاده از قدرت نرم موفق به تغییر رژیم های سیاسی در کشورهایی چون لهستان،گرجستان، چک اسلواکی، اوکراین و تاجیکستان گردید. در تمامی این دگرگونی های سیاسی بدون استفاده از ابزار خشونت و صرفا با تکیه بر قدرت نرم و ابزار رسانه، با تغییر در ارزش ها و الگوهای رفتاری از رژیم های سیاسی حاکم مشروعیت‏زدایی گردید و از طریق جنبش‏های مردمی و ایجاد بی ثباتی سیاسی، قدرت سیاسی جابجا شد.

,

جنگ نرم در قالب‏های مختلف مثل : انقلاب مخملی ، انقلاب های رنگی (انقلاب نارنجی و...)، عملیات روانی ، جنگ رسانه‏ای، با استفاده از ابزار رسانه‏ای ( رادیو ، تلویزیون، روزنامه و امثال آن) و ... توانست نظام سیاسی بعضی از کشورها ـ مانند اوکراین و گرجستان  را تغییر دهد.

,

جنگ نرم را می توان هرگونه اقدام نرم، روانی و تبلیغات رسانه ای که جامعه هدف را نشانه گرفته و بدون درگیری و استفاده از زور و اجبار به انفعال و شکست وا می دارد. جنگ روانی، جنگ سفید، جنگ رسانه ای، عملیات روانی، براندازی نرم، انقلاب نرم، انقلاب مخملی، انقلاب رنگی و... از اشکال جنگ نرم است .

,

در یک تعریف کامل تر می توان گفت، جنگ نرم یک اقدام پیچیده و پنهان متشکل از عملیات های سیاسی، فرهنگی و اطلاعاتی توسط قدرت های بزرگ جهان برای ایجاد تغییرات دلخواه و مطلوب در کشورهای هدف است.

,

 

,

دلایل استفاده از جنگ نرم :

, دلایل استفاده از جنگ نرم :,

انتشار مقاله مشهور «جوزف نای» نظریه پرداز آمریکایی تحت عنوان «قدرت نرم» power Soft در فصلنامه آمریکایی foreign policyدر سال ۱۹۹۰ دیدگاه جدیدی را به مخاطبان ارائه کرد که براساس آن ایالات متحده به جای آن که از طریق بکارگیری آنچه که قدرت سخت می نامند به انجام کودتای نظامی در کشورهای رقیب اقدام کند؛ تلاش خود را بر ایجاد تغییرات در کشورهای هدف از طریق تأثیر گذاری بر نخبگان جامعه متمرکز می کند.

,

براین اساس آمریکا می توانست بجای سرمایه گذاری میلیارد دلاری بر تئوری جنگ ستارگان به منظور مقابله با آنچه تهدید شوروی خوانده می شد، به سرمایه گذاری بر نخبگان جامعه شوروی از طرق مختلف اقدام کند. پس از فروپاشی شوروی جوزف نای مقاله دیگری تحت عنوان «کاربرد قدرت نرم» در فصلنامه فارن پالسی در سال ۲۰۰۴ منتشر ساخت که تکمیل کننده نظرات قبلی او متناسب با تغییرات جهان در سال های پس از فروپاشی شوروی و بویژه تحولات ناشی از واقعه یازده سپتامبر در روابط بین الملل بود.

,

بنابراین جنگ نرم، امروزه مؤثرترین، کارآمدترین و کم هزینه ترین و درعین حال خطرناک ترین و پیچیده ترین نوع جنگ علیه امنیت ملی یک کشور است، چون می توان با کمترین هزینه با حذف تهاجم خود قرار می دهد.

,

جنگ نرم به روحیه، به عنوان یکی از عوامل قدرت ملی خدشه وارد می کند، عزم و اراده ملت را از بین می برد، مقاومت و دفاع از آرمان و سیاست های نظام را تضعیف می کند، فروپاشی روانی یک ملت می تواند مقدمه ای برای فروپاشی سیاسی- امنیتی و ساختارهای آن باشد. جوزف نای قدرت نرم را شیوه غیرمستقیم رسیدن به نتایج مطلوب بدون تهدید یا پاداش ملموس می داند. این شیوه غیرمستقیم رسیدن به نتایج مطلوب قدرت است. بر این پایه یک کشور می تواند به مقاصد موردنظر خود در سیاست جهانی نایل آید، چون کشورهای دیگر، ارزش های آن را می پذیرند، از آن تبعیت می کنند، تحت تأثیر پیشرفت و آزاداندیشی آن قرار می گیرند و در نتیجه خواهان پیروی از آن می شوند. در این مفهوم آنچه مهم تلقی می شود، تنظیم دستورالعملی است که دیگران را جذب کند. بنابراین جنگ نرم از یکسو توانایی کسب آنچه که می خواهید از طریق جذب کردن نه از طریق اجبار و یا پاداش می باشد ( و از سوی دیگر نشان دهنده ، تفاوت های عمده آن با جنگ سخت می باشد.

,

 

,

جنگ نرم اهدافی دارد که مهم ترین آنها عبارتند از :

, جنگ نرم اهدافی دارد که مهم ترین آنها عبارتند از :,

1- استحاله فرهنگیدر جهت تأثیرگذاری شدید بر افکار عمومی جامعه مورد هدف با ابزار خبر و اطلاع رسانی هدفمند و کنترل شده که نظام سلطه همواره از این روش برای پیشبرد اهداف خود سود جسته است.

,

2- استحاله سیاسیبه منظور ناکارآمد جلوه دادن نظام مورد هدف و تخریب و سیاه نماییارکان آن نظام.

,

3- اختلاف افکنی در صفوف مردم و بر انگیختن اختلاف میان مقام های نظامی و سیاسیکشور مورد نظر در راستای تجزیه سیاسیکشور.

,

4- بی تفاوت کردن نسل جوان به مسائل مهم کشور.

,

5- تبلیغات سیاه (با هدف براندازی و آشوب) به وسیله شایعه پراکنی، پخش تصاویر مستهجن، جوسازی از راه پخش شب نامه ها و...

,

6- تقویت نارضایتی های ملت به دلیل مسائل مذهبی، قومی، سیاسی و اجتماعی نسبت به دولت خود به طوری که در مواقع حساس این نارضایتی ها زمینه تجزیه کشور را فراهم کند.

,

 

,

جنگ نرم به ابزارها و امکاناتی نیازدارد تا بتواند به اهداف خود جامه عمل بپوشاند.

, جنگ نرم به ابزارها و امکاناتی نیازدارد تا بتواند به اهداف خود جامه عمل بپوشاند.,

مهمترین ابزار جنگ نرم رسانه ها هستند که اکنون دسته بندی های گسترده ای دارند و نیز تعدد و کثرت و تنوع آنها باعث شده تا در راستای کنترل ، تاثیرگذاری و ... بسیار موثر واقع شوند و این تاثیر بصورت علی الخصوص بر روی نسل جوان می باشد همچنان که رهبر معظم انقلاب فرمودند جامعه ای که جوانان آن دچار غفلت و یا اسیر دنیا و شهوات آن شوند ، در هاضمه ابرقدرتها هضم و حل خواهد شد .

,

اگر بخواهیم به شکل گسترده تر به بررسی موضوع بپردازیم می توانیم در خصوص افراد و تشکل های هدف این جنگ به موارد زیر اشاره کنیم :

,

همه افراد جامعه می‏توانند بخش های مشخصی باشند که مورد نظر راه اندازان جنگ نرم قرار گرفته اند و البته این موضوع وابسته به هدفی است که بانی جنگ نرم آن را دنبال می کند. اقشار مورد نظر بانیان جنگ نرم بستگی به هدف آنها دارد که میان مدت است یا عمومی و با توجه به هدف اقشار را تحت نظر می گیرند اما در حالت کلی می توان گفت که گروه های هدف در جنگ نرم، رهبران، نخبگان و توده های مردم هستند. نخبگان نیروهای میانی را تشکیل می دهند و می توانند به عنوان تصمیم گیران و تصمیم سازان یک حکومت مطرح باشند. نخبگان جامعه مدنی مانند رهبران احزاب و... هم با آشفتگی ذهنی خود، می توانند ترس را به ذهن مردم انتقال دهند، وحشت ایجاد کنند و روحیه ملت را درهم بشکنند.

,

در بعضی موارد برای رسیدن به اهداف مورد نظر خود گروه ها و اشخاص خاص و تأثیرگذار را مورد هدف قرار می دهند و از آن گروه یا فرد برای رسیدن به اهداف خود استفاده می کنند. مانند استفاده از قومیت های مختلف یا خواص و نخبگان فرهنگی وعلمی.

,

با توجه به اینکه در جنگ نرم از ابزارهای رسانه ای، فرهنگی و علمی استفاده می شود پوشش آن برای طبقات مختلف بیشتر و متفاوت تر است. جنگ رسانه ای می تواند توده های مردم را تحت تأثیر قرار بدهد و به همین شکل در جنگ علمی نخبگان را مورد هدف قرار دهد. افراد مورد نظر جنگ های نرم وابسته به هدف جنگ های نرم نیستند بلکه به دلیل اینکه در جنگ نرم ابزارهای مختلفی مورد استفاده قرار می گیرد در نتیجه افراد بیشتری درگیر می شوند اما در جنگ سخت که تنها ابزار مورد استفاده ابزار نظامی است تنها گروه های نظامی (و در موارد معدودی غیر نظامیان) در طرف مقابله قرارمی گیرند.

,

در جنگ نرم علاوه بر استفاده از ابزارهای رسانه های، فرهنگی و علمی برای نفوذ در طبقات و اقشار مختلف از تاکتیک های متنوعی مختلفی استفاده می شود.

,

 

,

تاکتیک های جنگ نرم :

, تاکتیک های جنگ نرم :,

در خصوص تاکتیک های پیاده شده در جنگ نرم ، کثرت و تنوع زیادی وجود دارد اما مهمترین آنها که در جامعه ما کاربرد زیادی دارد عبارتند از :

,

1- برچسب زدن: بر اساس این تاکتیک، رسانه ها، واژه های مختلف را به صفات مثبت و منفی تبدیل کرده و آنها را به آحاد یا نهادهای مختلف نسبت می دهند . این مورد در کشور ما بسیار تاثیرگذار است .

,

2- تلطیف و تنویر: از تلطیف و تنویر (مرتبط ساختن چیزی با کلمه ای پر فضیلت) استفاده می شود تا چیزی را بدون بررسی شواهد بپذیریم و تصدیق کنیم.

,

3- شایعه: شایعه در فضایی تولید می شود که امکان دسترسی به اخبار و اطلاعات موثق امکان پذیر نباشد. تاثیر پذیری جامعه ایرانیان نسبت به این فرآیند به شکل خارق العاده و محیرالعقول زیاد است .

,

4- پاره حقیقت‏گویی: گاهی خبر یا سخنی مطرح می شود که از نظر منبع، محتوای پیام، مجموعه ای به هم پیوسته و مرتب است که اگر بخشی از آن نقل و بخشی نقل نشود، جهت و نتیجه پیام منحرف خواهد شد.

,

5- قطره‏چکانی: در تاکتیک قطره‏چکانی، اطلاعات و اخبار در زمان های گوناگون و به تعداد بسیار کم و به صورتی سریالی ولی نا منظم در اختیار مخاطب قرار می گیرد تا مخاطب نسبت به پیام مربوطه حساس شده و در طول یک بازه زمانی آن را پذیرا باشد.

,

6- حذف و سانسور: در این تاکتیک سعی می شود فضایی مناسب برای سایر تاکتیک های جنگ نرم به ویژه شایعه خلق شود تا زمینه نفوذ آن افزایش یابد. در این تاکتیک با حذف بخشی از خبر و نشر بخشی دیگر به ایجاد سوال و مهمتر از آن ابهام می پردازند و بدین ترتیب زمینه تولید شایعات گوناگون خلق می شود.

,

7- جاذبه های جنسی: استفاده از غریزه‏ی جنسی و نمادهای اروتیکال از تاکتیک‏های مهم مورد استفاده رسانه های غربی است به طوری که می توان گفت اکثر قریب به اتفاق برنامه های رسانه های غربی از این جاذبه در جهت جذب مخاطبان خویش به ویژه جوانان که فعالترین بخش جامعه هستند، بهره می‏گیرند.

,

8- ماساژ پیام: در ماساژ پیام، از انواع تاکتیک های گوناگون (حذف، کلی گویی، پاره حقیقت گویی، زمان بندی، قطره چکانی و...) جنگ نرم استفاده می شود تا پیام بر اساس اهداف تعیین شده شکل گرفته و بتواند تصویر مورد انتظار را در ذهن مخاطب ایجاد کند. در واقع در این متد ، پیام با انواع تاکتیک ها ماساژ داده می شود که از آن مفهوم و مقصودی خاص برآید.

,

9- ایجاد تفرقه و تضاد: ازجمله اموری که در فرآیند جنگ نرم مورد توجه واقع می شود، تضعیف از طریق تزریق تفرقه در جامعه هواداران و حامیان حریف است. ایجاد و القاء وجود تضاد و تفرقه در جبهه رقیب باعث عدم انسجام و یکپارچگی شده و رقیب را مشغول مشکلات درونی جامعه حامیان خود می کند و از این طریق از اقتدار و انرژی آن کاسته و قدرتش فرسوده شود.

,

اما حال که نسبت به این جنگ ، شناخت بهتری پیدا کرده ایم ، چگونه در مقابل دشمن در این صحنه جنگ ، صف ارایی کنیم ... مهمترین بخش این مقاله به این نکته اشاره دارد که راهکارها و اصول مقابله با دشمن در جنگ نرم چیست ؟

, اما حال که نسبت به این جنگ ، شناخت بهتری پیدا کرده ایم ، چگونه در مقابل دشمن در این صحنه جنگ ، صف ارایی کنیم ... مهمترین بخش این مقاله به این نکته اشاره دارد که راهکارها و اصول مقابله با دشمن در جنگ نرم چیست ؟,

برای مقابله با جنگ نرم، نخست باید ویژگی‌های این نوع جنگ را آنالیز کرده و خوب بشناسیم و بدانیم که جنگ نرم با جنگ سخت، چه تفاوت‌هایی دارد. آنچه در جنگ سخت مورد هدف قرار می‌گیرد، جان انسان‌ها، تجهیزات، امکانات و بناهاست که معمولا در این مواقع با استفاده از همین مسائلی که مورد هدف قرار گرفته است، افکار عمومی علیه دشمن فعال می‌شود، در حالی که در جنگ نرم آن چه هدف قرار می‌گیرد، افکار عمومی است.

,

برای دستیابی به این هدف، باید بیش از گذشته رسانه‌ها را مورد توجه قرار دهیم و افکار عمومی داخلی و جهانی را نسبت به دروغ‌پردازیرسانه‌های خارجی، آگاه کنیم.

,

این دو مهم فقط با تقویت رسانه‌های خودی و تلاش برایبین‌المللی کردن این رسانه‌ها، میسر است. دیپلماسیرسانه‌ای در سیاست خارجی هر کشور به دو صورت تحقق می‌یابد؛ یکی مدیریت رسانه‌ها توسط سازمان‌هایدیپلماتیک رسمی کشور و دیگری به صورت خودجوش و در راستایسیاست‌هایکلانکشورها.

,

هر ملتی و کشوری دارای منابع قدرت نرم است که شناسایی و تقویت و سازماندهی آن ها می تواند براساس یک طرح جامع تبدیل به یک فرصت و هجوم به دشمنان طراح جنگ نرم شود. به عنوان مثال، منابع قدرت نرم در ایران را می توانیم «ایدئولوژی اسلامی»، «قدرت نفوذ رهبری»، «حماسه‏آفرینی‏ها» و «درجه بالایوفاداری ملت به حکومت» برشمریم.

,

برخی راه‏های دیگر مقابله با جنگ نرم :

, برخی راه‏های دیگر مقابله با جنگ نرم :,

1. گسترش دامنه و شمول فعالیت‏های فرهنگی بسیجی و جهادی علی الخصوص آشنا کردن جوانان با فعالیتهای جهادی که باعث می شود تا روحیه جهادی جایگزین روحیه غفلت در جامعه جوان کشور گردد .

,

2. افزایش محصولات فرهنگی تأثیرگذار بر جامعه و جوانان.

,

3. ایجاد راه‏های مشروع برای ارضاء نیازهای مردم.

,

4. استفاده از دیپلماسی عمومی.

,

5. عملیات روانی متقابل: در مقابله با جنگ نرم نبایستیمنفعلانه عمل کرد. عاملان تهدید نرم از انواع تبلیغات، فنون مجاب سازی روش های نفوذ اجتماعی و عملیات روانی به منزله روش های تغییر نگرش ها، باورها و ارزش های جامعه هدف استفاده می کنند. انجام تبلیغات هوشمندانه، سریع با قدرت منطق و اندیشه و احاطه ذهنی بر مخاطبان جنگ نرم می تواند یکی از روش‏های مقابله باشد.

,

6. و اما مهمترین بخش که نقش بسیار پررنگی در این حوزه دارد ، افزایش سواد رسانه ای است ... اینکه به مردم و جوانان آموزشها لازم بابت عدم تاثیرپذیری از هر پیام داده شود تا ناخواسته و ناآگاهانه هر پیامی را منتشر نکرده و یا به هر پیامی پاسخی ندهند و یا هر پیامی را مورد توجه خویش قرار ندهند و در نهایت تاثیرات پیام های مخرب و تاثیرگذار را به حداقل ممکن برسانند .

,

 

,

بررسی میدانی موضوع :

, بررسی میدانی موضوع :,

حال که شناخت از جنگ نرم و فضای حاکم بر جامعه در چنینی فضایی بصورت مجمل صورت گرفت به بررسی میدانی و مصداقی موضوع و راهکارهای ممکن می پردازیم .

,

در بررسی های بعمل آمده از کاربران شبکه های اجتماعی ، شنوندگان و بینندگان رسانه های جمعی و خوانندگان روزنامه ها و صفخات اینترنتی ، نکات زیر بدست آمده است :

,

1-     کاربرات این قبیل رسانه ا ، باتوجه به اینکه هیچ شناختی از این دسته از فضاها ندارند قطعا با نگاه بسیار مثبت و به قصد استفاده از کارکردهای مختلف و جذابیت های رسانه های جدید ، اقدام به استفاده از این سامانه های می کنند و به هیچ عنوان در این قضایا نگاه دفاعی و جنگ نرم وجود ندارد ، از این جهت همانند کسی است که خبری از جنگ ندارد و در خط مقدم جبهه حضور دارد و در معرض هرگونه خطر احتمالی قرار دارد .

,

2-     عدم آگاهی از شیوه های جنگ نرم ، اهداف و تاکتیک های آن باعث گردیده تا نقشه های شوم استکبار و دشمن در این صحنه به شکل گسترده و فزاینده ای پیشرفت داشته باشد و خطرات نفوذ در عمق جان و دل و اعتقادات مردم ، روز به روز بیشتر نمایان شده و تاثیرات آن در رفتارو گفتار مردم نمود بیشتری پیدا می کند .

,

3-     تاثیر پذیری مصداقی کاربران صفحه های اجتماعی علی الخصوص در برابر شایعه پردازی های اتفاق افتاده در این فضا باعث شده تا در این زمینه باعث شده تا در این زمینه آسیب پذیری های گوناگونی رخ عیان کنند که از آن جمله می توان به ایجاد بدبینی به نظام و انقلاب ، بدگمانی به علم پزشکی در زمینه های مختلف و ... و عدم استقبال از فرهنگ و سبک زندگی ایرانی اسلامی اشاره نمود.

,

4-     جذابیت های فریبنده این عرصه و نیز بزک کردن اکاذیب آمیخته شده به بعضی حقایق و واقع نمایی اخبار کذب و مخلوط برای مخاطب که با شیوه ها و تاکتیک های مختلف صورت می گیرد ، هم باعث جذب مخاطب بیشتر به این موارد شده و هم شدت و حدت تاثیرگذاری روی مخاطب را مدیریت می کند که این امر نقش بسیار مهمی در نهاد تصمیم سازی نزد مخاطب دارد .

,

5-     به مصداق حدیث شریف حضرت امام صادق علیه السلام که از آیت الله محمدتقی بهجت نقل شده که فرمودند (( یک تبسم به اهل گنه که باعث تشویق آنها به گناه شود ، گناه کبیره است )) توجه بیشتر و ارایه آموزش های لازم در این عرصه خصوصا به جوانان مورد لزوم است زیرا شاهد اتفاقاتی از این دست مانند تایید اطلاعات (Like) منتشر شده از سوی دیگر کاربران ، بازنشر (Share) مطالب دریافتی بدون درنظر گرفتن شرایط ، پیروی کردن (follow) از بعضی رفتارها و گروهها و کمپین های خاص و ... حتی بدون قصد و نیت خاصی و با توجه به عدم آگاهی نسبت به عمق فاجعه و بدون درک شرایط و موقعیت ها و ... هستیم . حال آنکه ممکن است این تایید و یا بازنشر و حتی پیروی نمودن از این مطالب ، خطرات و آسیب های اجتماعی و فردی گسترده ای را ایجاد نماید .

,

6-      مورد بسیار مهم دیگر که از آسیب هایذ این جنگ به شمار می رود و اکنون گریبان گیر جامعه ما علی الخصوص کاربران شبکه های اجتماعی و رسانه های جمعی شده است ، دریافت اطلاعات مهندسی شده در اذهان ناآماده می باشد . در شرایطی که تمامی اخبار منتشر شده در این فضا ، مهندسی شده و دارای بار تاثیرگذاری بالا هستند و با انواع تکنیک های ماساژ خبری آماده و پخته شده اند تا با ورود به ذهن مخاطب ، وی را به یک ماشین متحرک در جهت اهداف شوم خود ، تبدیل نمایند ، مخاطب را به یک عنصر بی حس و سِر ، تبدیل می کنند بطوریکه دیگر نه احساس واکنش مثبت از وی میرود و نه منفی . این آسیب خطرناک عامل سلب احساس مسئولیت فردی و اجتماعی ، سلب حس وطن دوستی و حتی باعث از دست دادن غیرت ملی و دینی نیز می شود تا جایی که بسیاری از افرادی که تاکنون در فضای جامعه در مقابل هرگونه توهین به مقدسات واکنش های سریع از خود نشان می دادند ، در فضای مجازی و در برابر این دست اتفاقات ، سکوتی مرگبار را تجربه می کنند ، حال آنکه دامنه وصول این خبر و عمق تاثیرگذاری این مطلب در فضای مجازی به مراتب گسترده تر و عمیق تر از فضای واقعی جامعه است .

,

7-     درگیر کردن افراد به زندگی دوم یا آواتاریسم (Avatarism) ، آسیب دیگری است که در حوزه سبک زندگی گریبان گیر مردم جامعه شده است. اینکه کاربران روز خویش را با تغییر عکس پروفایل خود در این رسانه های آغاز کنند و یا هر واقعه اتفاق افتاده (حتی خصوصی ترین اتفاقات روزمره خویش)را در وبگاههای مختلف منتشر و توئیت نمایند ، اینکه علیرغم وجود حقایق و واقعیات ، امکان نشر اکاذیب فراوان ، معرفی خود با شخصیت های دوم و سوم ، امکان درج اطلاعات خلاف واقع از خود که بیشتر جنبه آمال و آرزوهای شخصی کاربر را دارد به جای واقعیات رخ داده در زندگی واقعی وی ، وجود دارد ، باعث ورود انسان به خلصه ای از علاقمندی ها و آمال و آرزوها می شود که به اذعان تمامی روانشناسان ، حداقل آسیب آن ارضای این حس خواستن در جهت نیل به آن علاقمندی ، آرزو و خواسته و عدم وصول به آن در آینده خواهد بود ، جدا از تاثیرات گسترده ای که این عمل در شخصیت مخاطب و در نسل آینده بصورت تدریجی خواهد گذاشت و سبک زندگی وی را دچار تغییراتی به سبک غربی خواهد کرد . و این تغییر سبک زندگی همان استحاله فرهنگی تدریجی است که دغدغه اصلی امام راحل عظیم الشان (قدس سره الشریف) و مقام معظم رهبری (مدظله العالی) در طی سالیان متمادی از شروع انقلاب تاکنون بوده است ، همانطور که ایشان در مراسم ارتحال حضرت امام (ره) در حرم مطهر خمینی کبیر فرمودند : (( اگر راه امام ، اگر هدف امام مورد غفلت واقع شود یا به فراموشی سپرده شود ، ملت ایران سیلی خواهد خورد .))

,

باشد تا رفتار و گفتار و کردار مان ، در مسیر فرمایشات و اوامر ولایت و مرضی رضای حضرت ولی عصر (اواحنالتراب مقدمه الفداء)و خداوند متعال ، باشد .

,

انتهای پیام/رض

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه