اخبار داغ

اما اگرهای زلزله ۷ ریشتری در خراسان شمالی

اما اگرهای زلزله ۷ ریشتری در خراسان شمالی
وقوع 140 زمین لرزه طی یک ماه گذشته در خراسان شمالی و به خصوص در شهرستان بجنورد زمینه‌ای را برای انتشار شایعات مختلف درباره پیش‌بینی وقوع زمین‌لرزه در روزهای آینده فراهم کرده است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛  به نقل از اترک نیوز، یکی از جالب‌ترین این شایعات که اعلام شده است، پیش‌بینی وقوع زمین‌لرزه‌ای 7 ریشتری در بجنورد تا هفدهم ماه جاری است  که نقل محافل شده است و بسیاری از شهروندان بجنوردی این شب ها تا صبح در بوستان بش قارداش و سایر پارک های مرکز استان به سر می برند. 

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, اترک نیوز,
 در این خصوص رئیس اداره مهندسی و مطالعات اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان خراسان شمالی گفت: گسل ها از عوارض زمین شناسی خراسان شمالی محسوب می شوند و وقوع گسل ها با آزاد شدن انرژی زیادی همراه است و همین انرژی آزاد شده موجب ایجاد زمین لرزه می شود . 
,
بهمن هوشمند اظهار کرد: سرزمین پهناور ایران یکی از پرمخاطره ترین کشورهای لرزه خیز جهان است و سه کمربند زلزله خیز در کشور ما وجود دارند که در امتداد  محورهای کوهستانی زاگرس ، البرز و ارتفاعات شرق ایران واقع شده اند . 
,
هوشمندافزود:  بررسی زلزله های یکصد سال اخیر نشان می دهد که بزرگترین زمین لرزه ها عمدتاً در نیمه شرقی ایران رخ می دهند و استان خراسان شمالی نیز با وقوع در محور کوهستانی البرز شرقی و کپه داغ یکی از لرزه خیزترین استان های کشور محسوب می شود .
,
وی ادامه داد: بطور کلی عمق زمین لرزه ها در مناطق مختلف به ضخامت پوسته زمین و عمق گسلها بستگی دارد و بالغ بر 80 درصد زمین لرزه های ثبت شده ایران در عمق 0 تا 50 کیلومتر اتفاق افتاده اند و بیشتر زمین لرزه های استان خراسان شمالی نیز در عمق کمتر از 35 کیلومتری زمین به وقوع پیوسته اند .
,
هوشمند اضافه کرد:  بر اساس آمار در سده اخیر بالغ بر 13 زمین لرزه با بزرگی بیش از 5/5 ریشتر در مقیاس امواج درونی زمین در استان خراسان شمالی اتفاق افتاده اند و آخرین آنها که در سال 1375 به وقوع پیوست دارای شدتی معادل 6.2 ریشتر بود که در نواحی شمال باختری شیروان و شمال خاوری بجنورد خسارت مالی و جانی زیادی را برجای گذاشت .
,
وی تصریح کرد: بررسی های علمی نشان می دهد که هر چه فرکانس زمین لرزه ها(تعداد زمین لرزه ها در واحد زمان ) بیشتر باشد ، امکان وقوع زمین لرزه های شدیدتر کمتر خواهد شد . زیرا که با افزایش تعداد زمین لرزه ها ، انرژی تجمع یافته در لایه ها به تدریج آزاد می شود و این فرایند تا حد زیادی از تجمع بیشتر انرژی و افزایش شدت زمین لرزه ها جلوگیری می کند . 
,
رئیس اداره مهندسی و مطالعات اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان خراسان شمالی تاکید کرد: آمار منتشره از سوی مرکز لرزه نگاری کشور حاکی از این است که در شش ماهه اخیر حدود 140 زمین لرزه در استان خراسان شمالی ثبت شده که بیشترین آنها دارای شدت کمتر از5 ریشتر بوده است . با این وصف و با توجه به فرکانس زمین لرزه ها در شش ماهه اخیر، از نظر علمی احتمال وقوع زمین لرزه های شدید در منطقه کمتر خواهد بود .
,
هوشمند گفت: علی ایحال زمین شناسان و متخصصین تکتونیک و زلزله شناسی تاکنون قادر به پیش بینی زمان و شدت وقوع زمین لرزه ها نشده اند و لذا اعلام اینگونه مطالب که در فلان روز زلزله ای با این شدت اتفاق خواهد افتاد ، شایعه ای بیش نمی باشد و این نوع اظهار نظرها از لحاظ علمی مردود است .
,
وی ادامه داد: لازم به ذکر است که کانون زمین لرزه های های اخیر بجنورد که حداکثر دارای شدت 5 ریشتر بوده اند، در محدوده باباامان تا نوده و چناران شهرستان بجنورد (حدود 10 تا 15 کیلومتری جنوب و جنوب خاوری بجنورد ) قرار داشته و در عمق 6 تا 12 کیلومتری از سطح زمین اتفاق افتاده اند . 
,
عضو سازمان نظام مهندسی معدن  استان افزود: بررسی نقشه های زمین شناسی نشان می دهد که یکی از گسل های مهم واقع در این محدوده ، گسل راندگی (رانشی ) چهارخروار با روند شمال باختری – جنوب خاوری می باشد و البته چند گسل فرعی و کوچک تر نیز در این منطقه وجود دارند و اما اعلام این مطلب که دقیقاً کدام گسل ها فعال شده و عامل زمین لرزه های اخیر بوده اند، نیاز به بررسی های بیشتری توسط متخصصین مربوطه دارد .
,
هوشمند خاطرنشان کرد:  با این حال رعایت استانداردهای ساخت و ساز و مقاوم سازی ابنیه در مقابل زمین لرزه ها و رعایت حریم گسل ها یک امر کاملاً ضروری بوده و مردم و مسئولین می بایست همواره اقدامات پیشگیرانه و آمادگی لازم را جهت مقابله با بلایای طبیعی مانند زلزله ، سیل و... را داشته باشند .
,
انتهای پیام/م
]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه