اخبار داغ

در گفت‌وگوی تفصیلی دانا با حسن غفاری فر استاد و پژوهشگر تاریخ مطرح شد:

چرا رهبری شرایط امروز را همانند جنگ احزاب نامیدند؟

چرا رهبری شرایط امروز را همانند جنگ احزاب نامیدند؟
در سال 88 تمام سه عنصر "یهود صهیونیست" و"مسیحیت صهیونیست" و "مشرکان صهیونیست" و حتی عنصر جدیدی به عنوان "مسلمانان دارای رویکرد صهیونیستی" یعنی افرادی که تظاهر به اسلام می‌کنند اما ادبیاتشان تماماً صهیونیستی است و کسانی که آلت دست جریان فرقه های هستند، دقیقا همانند جنگ احزاب آماده نبرد برای جنگ با جمهوری اسلامی ایران شدند.
[

به گزارش خبرنگار شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ رهبر معظم انقلاب در دیدار اخیر خود با دانشجویان در بخشی از سخنان خود شرایط امروز را شبیه جنگ احزاب نامیدند؛ ایشان در همین رابطه فرمودند:

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, رهبر معظم انقلاب در دیدار اخیر خود با دانشجویان در بخشی از سخنان خود شرایط امروز را شبیه جنگ احزاب نامیدند؛ ایشان در همین رابطه فرمودند:,

«در سوره‌ی احزاب مشاهده می‌کنید: وَ لَمّا رَءَا المُؤمِنونَ الاَحزابَ قالوا هذا ما وَعَدَنَا اللهُ وَ رَسولُه‌و وَ صَدَقَ اللهُ وَ رَسولُه‌و وَ ما زادَهُم اِلّآ ایمانًا وَ تَسلیمًا. قضیّه‌ی احزاب قضیّه‌ی مهمّی بود. یعنی در مقام مقایسه، اگر بخواهیم جبهه‌ی امروز دشمن علیه جمهوری اسلامی را در صدر اسلام مشابه‌سازی بکنیم، میشود جنگ احزاب. امروز خب مشاهده می‌کنید دیگر؛ همه‌ی دنیاپرستان و قدرت‌طلبان و جنایت‌کاران و اهل زور و ظلم و طغیان در سرتاسر عالم، در رده‌های مختلف اقتدار، در مقابل جمهوری اسلامی صف کشیده‌اند و حمله هم کرده‌اند و دارند از همه‌ی جوانب حمله هم میکنند؛ عین همین قضیّه در جنگ احزاب اتّفاق افتاد.»

, «در سوره‌ی احزاب مشاهده می‌کنید: وَ لَمّا رَءَا المُؤمِنونَ الاَحزابَ قالوا هذا ما وَعَدَنَا اللهُ وَ رَسولُه‌و وَ صَدَقَ اللهُ وَ رَسولُه‌و وَ ما زادَهُم اِلّآ ایمانًا وَ تَسلیمًا., قضیّه‌ی احزاب قضیّه‌ی مهمّی بود. یعنی در مقام مقایسه، اگر بخواهیم جبهه‌ی امروز دشمن علیه جمهوری اسلامی را در صدر اسلام مشابه‌سازی بکنیم، میشود جنگ احزاب. امروز خب مشاهده می‌کنید دیگر؛ همه‌ی دنیاپرستان و قدرت‌طلبان و جنایت‌کاران و اهل زور و ظلم و طغیان در سرتاسر عالم، در رده‌های مختلف اقتدار، در مقابل جمهوری اسلامی صف کشیده‌اند و حمله هم کرده‌اند و دارند از همه‌ی جوانب حمله هم میکنند؛ عین همین قضیّه در جنگ احزاب اتّفاق افتاد.»,

در همین راستا شبکه اطلاع رسانی "راه دانا" با "حسن غفاری فر" استاد و پژوهشگر تاریخ و عضو هیات علمی دانشگاه باقر العلوم به گفتگو پرداخته است که در ادامه متن این گفتگو را می‌خوانیم:

, در همین راستا شبکه اطلاع رسانی "راه دانا" با "حسن غفاری فر" استاد و پژوهشگر تاریخ و عضو هیات علمی دانشگاه باقر العلوم به گفتگو پرداخته است که در ادامه متن این گفتگو را می‌خوانیم:, در همین راستا شبکه اطلاع رسانی , ", راه دانا, ", با , ", حسن غفاری فر, ", استاد و پژوهشگر تاریخ و عضو هیات علمی دانشگاه باقر العلوم به گفتگو پرداخته است که در ادامه متن این گفتگو را می‌خوانیم:,

سوال: با سلام و وقت بخیر خدمت استاد. اولین سوال ما از حضرت عالی این است که چرا رهبری شرایط امروز را شبیه شرایط جنگ احزاب نامیدند و برای ما توضیح دهید که شرایط تاریخی آن زمان چه ساختاری داشته است؟

, سوال: با سلام و وقت بخیر خدمت استاد. اولین سوال ما از حضرت عالی این است که چرا رهبری شرایط امروز را شبیه شرایط جنگ احزاب نامیدند و برای ما توضیح دهید که شرایط تاریخی آن زمان چه ساختاری داشته است؟, سوال: با سلام و وقت بخیر خدمت استاد. اولین سوال ما از حضرت عالی این است که چرا رهبری شرایط امروز را شبیه شرایط جنگ احزاب نامیدند و برای ما توضیح دهید که شرایط تاریخی آن زمان چه ساختاری داشته است؟,

 -با سلام و خدا قوت خدمت شما، در خصوص جنگ احزاب بعد از آنکه مشرکین در جنگ بدر، چه در بدر اولی و چه در بدر ثانی و چه در جنگ احد، وقتی ناتوان شدند و دیدند که توان مقابله با جهان اسلام را ندارند، به اصطلاح امروز کفار و صهیونست ها، دست به یک اقدام جهانی مشترک زدند.

,  -با سلام و خدا قوت خدمت شما، در خصوص جنگ احزاب بعد از آنکه مشرکین در جنگ بدر، چه در بدر اولی و چه در بدر ثانی و چه در جنگ احد، وقتی ناتوان شدند و دیدند که توان مقابله با جهان اسلام را ندارند، به اصطلاح امروز کفار و صهیونست ها، دست به یک اقدام جهانی مشترک زدند.,

البته آن اجماع جهانی دقیقاً به معنای  اجماع جهانی امروز نیست؛ یعنی آن روز بحث روم و ایران پیش نیامده بود و با توجه به خرده حکومت های محلی که شیوع داشت و دو حکومت های امپراتوری، خیلی اشراف بر این حکومت ها نداشتند و در این سطح نبودند، اما در این خرده حکومت ها یک نوع اجماعی بوجود آمده بود. یعنی حکومت طائف یک جور بود، حکومت مدینه یک جوردیگر بود، خطه عراق هم یک سبک دیگری داشت؛ اما به جهت شدت گستردگی و عدم امکانات جمعی امروزی، آنقدر منسجم عمل نمی‌کرد.

, البته آن اجماع جهانی دقیقاً به معنای  اجماع جهانی امروز نیست؛ یعنی آن روز بحث روم و ایران پیش نیامده بود و با توجه به خرده حکومت های محلی که شیوع داشت و دو حکومت های امپراتوری، خیلی اشراف بر این حکومت ها نداشتند و در این سطح نبودند، اما در این خرده حکومت ها یک نوع اجماعی بوجود آمده بود. یعنی حکومت طائف یک جور بود، حکومت مدینه یک جوردیگر بود، خطه عراق هم یک سبک دیگری داشت؛ اما به جهت شدت گستردگی و عدم امکانات جمعی امروزی، آنقدر منسجم عمل نمی‌کرد.,

 

,

سوال: برای ما بفرمائید آرایش جبهه دشمن در جنگ احزاب به چه صورت بود؟

, سوال: برای ما بفرمائید آرایش جبهه دشمن در جنگ احزاب به چه صورت بود؟, سوال: برای ما بفرمائید آرایش جبهه دشمن در جنگ احزاب به چه صورت بود؟,

-با توجه به خرده حکومت های موجود و خرده طوایف های تأثیر گذار و حاکم، آن زمان این اجماع حاصل شد و  پنج عنصر به صورت جدی، اجماع کردند. یک عنصر مشرکین که سر حلقه آن قریشی ها بودند؛ یعنی مقتدرترین مشرکان مکه به نام قریش.

, -با توجه به خرده حکومت های موجود و خرده طوایف های تأثیر گذار و حاکم، آن زمان این اجماع حاصل شد و  پنج عنصر به صورت جدی، اجماع کردند. یک عنصر مشرکین که سر حلقه آن قریشی ها بودند؛ یعنی مقتدرترین مشرکان مکه به نام قریش.,

 گروه دوم یهودی ها  بودند که درست در مقابل قریش مکه، قدرتمندترین جریان مذهبی بودند و به ظاهر معتقد به خدا بودند، حتی شاید در مقابل مسیحیت موحد محسوب می‌شدند. اما به دلیل خروج و تحریف  از دین گمراه ترین گروه دین دار عصر ظهور اسلام بودند و همچنین از قدرتمترین گروه های به اصطلاح دینی بودند.

,  گروه دوم یهودی ها  بودند که درست در مقابل قریش مکه، قدرتمندترین جریان مذهبی بودند و به ظاهر معتقد به خدا بودند، حتی شاید در مقابل مسیحیت موحد محسوب می‌شدند. اما به دلیل خروج و تحریف  از دین گمراه ترین گروه دین دار عصر ظهور اسلام بودند و همچنین از قدرتمترین گروه های به اصطلاح دینی بودند.,

وقتی تاریخ را مطالعه می‌کنید این یهود مهاجر، دربه‌در، بی خانه‌مان، پناهنده به مردم مدینه، کارشان به جایی رسیده بود که خود مردم مدینه رو بیچاره کرده بودند و هیچ ثمره ای برای  مردم مدینه از جهت اقتصادی و توانمندی به جامعه نداشتند و مردم مدینه را به ستوه انداخته بودند. یهود در آن زمان  از طریق همین ربا خواری و نظام سرمایه داری امروز، از طریق استثمار اقتصادی، با منطق ربا، حکومت را دچار مشکل کرده بود. به عبارتی دیگر یهودیانی که روزی به عنوان پناهنده در گوشه مدینه بودند امروز خود را مالک مدینه می‌دانستند.

, وقتی تاریخ را مطالعه می‌کنید این یهود مهاجر، دربه‌در، بی خانه‌مان، پناهنده به مردم مدینه، کارشان به جایی رسیده بود که خود مردم مدینه رو بیچاره کرده بودند و هیچ ثمره ای برای  مردم مدینه از جهت اقتصادی و توانمندی به جامعه نداشتند و مردم مدینه را به ستوه انداخته بودند. یهود در آن زمان  از طریق همین ربا خواری و نظام سرمایه داری امروز، از طریق استثمار اقتصادی، با منطق ربا، حکومت را دچار مشکل کرده بود. به عبارتی دیگر یهودیانی که روزی به عنوان پناهنده در گوشه مدینه بودند امروز خود را مالک مدینه می‌دانستند.,

گروه سوم  مسیحیان مدینه بودند.آنها اقتدار و دشمنیشان مانند قریش و یهود نبود، اما در روال جنگ دینی، آرام آرام،  بعد از ظهور اسلام همین مسحیت یکی از دشمنان جدی با اسلام شد.

, گروه سوم  مسیحیان مدینه بودند.آنها اقتدار و دشمنیشان مانند قریش و یهود نبود، اما در روال جنگ دینی، آرام آرام،  بعد از ظهور اسلام همین مسحیت یکی از دشمنان جدی با اسلام شد.,

گروه چهارم  منافقین بودند که  همان ستون پنجم دشمن هستند. همان ریزشی های امروز داخل انقلاب هستند، همان تاکسی برگشتی ها و یا نه معارضین چهره عوض کرده هستند. یعنی نه تنها پیامبر(ص) در بیرون مرز  جنگ اعتقادی و فیزیکی  داشت، بلکه درون مرز هم جنگی اعتقادی و  فیزیکی با یک دشمن با تجربه داشت.

, گروه چهارم  منافقین بودند که  همان ستون پنجم دشمن هستند. همان ریزشی های امروز داخل انقلاب هستند، همان تاکسی برگشتی ها و یا نه معارضین چهره عوض کرده هستند. یعنی نه تنها پیامبر(ص) در بیرون مرز  جنگ اعتقادی و فیزیکی  داشت، بلکه درون مرز هم جنگی اعتقادی و  فیزیکی با یک دشمن با تجربه داشت. ,

 در این میان "ابی ابن کعب" از رهبران این منافقین همانند جریان فتنه 88 که توانست یک عده ای  را جمع کنند. این شخص در مدینه  جایگاه تاریخی  بسیاری داشت. یعنی مدعی نبوت بود. یعنی منتظر بود نبوت بر او نازل شود و مدعی بود مدینه باید تحت رهبری او اداره شود. این منافقین آمدند به ظاهر اسلام آوردند ولی در واقع اسلام نیاوردند بلکه  از ادبیات انقلاب و اسلام مدینه استفاده کردند.یعنی همراهی ظاهری نشون می‌دادند اما با استفاده از ظرفیت تاریخی خود،  ستون پنجمی خود را انجام می‌دادند. این منافقین نقاط ضعف و قوت  رو شناسایی کردند. حتی در یکی از داستان مشهور تاریخی این  افراد  بعدها در بحث تبوک در یک حرکت نظامی به سمت دشمن، یک سوم نیروی های خودی رو از صف بیرون می‌ریزند. بنابراین یک جبهه از درون و سه جبهه از بیرون با هم متحد شدن برای نبرد با پیامبر(ص).

,  در این میان "ابی ابن کعب" از رهبران این منافقین همانند جریان فتنه 88 که توانست یک عده ای  را جمع کنند. این شخص در مدینه  جایگاه تاریخی  بسیاری داشت. یعنی مدعی نبوت بود. یعنی منتظر بود نبوت بر او نازل شود و مدعی بود مدینه باید تحت رهبری او اداره شود. این منافقین آمدند به ظاهر اسلام آوردند ولی در واقع اسلام نیاوردند بلکه  از ادبیات انقلاب و اسلام مدینه استفاده کردند.یعنی همراهی ظاهری نشون می‌دادند اما با استفاده از ظرفیت تاریخی خود،  ستون پنجمی خود را انجام می‌دادند. این منافقین نقاط ضعف و قوت  رو شناسایی کردند. حتی در یکی از داستان مشهور تاریخی این  افراد  بعدها در بحث تبوک در یک حرکت نظامی به سمت دشمن، یک سوم نیروی های خودی رو از صف بیرون می‌ریزند. بنابراین یک جبهه از درون و سه جبهه از بیرون با هم متحد شدن برای نبرد با پیامبر(ص).,

 

,

سوال: چگونه یهود، مسیحیت ، منافقین با اختلافاتی که داشتند توانستند اتحاد داشته باشند و ماموریت هر کدام در جنگ چه بود؟

, سوال: چگونه یهود، مسیحیت ، منافقین با اختلافاتی که داشتند توانستند اتحاد داشته باشند و ماموریت هر کدام در جنگ چه بود؟, سوال: چگونه یهود، مسیحیت ، منافقین با اختلافاتی که داشتند توانستند اتحاد داشته باشند و ماموریت هر کدام در جنگ چه بود؟,

-مسیحیت سابقه انسجام اقتداری نظامی درگیری همانند یهود نداشت، اما  نو، فعال و با نشاط بود، لکن در اثر سوء تقوا اکثریت رهبران مسیحیت به جای آنکه بیایند و از دین جدیدی که اتفاقاً منتظرش هم بودند حمایت کنند با منافقین و یهودیان برای نابودی اسلام پیمان بستند.

, -مسیحیت سابقه انسجام اقتداری نظامی درگیری همانند یهود نداشت، اما  نو، فعال و با نشاط بود، لکن در اثر سوء تقوا اکثریت رهبران مسیحیت به جای آنکه بیایند و از دین جدیدی که اتفاقاً منتظرش هم بودند حمایت کنند با منافقین و یهودیان برای نابودی اسلام پیمان بستند.,

در بحث انتظار پیامبر آخر الزمان، بین یهود و مسیحیت. میسیحیت به مراتب منتظر تر بود از یهود بود. مسیحیان برای انتظار خود به اطراف کوه احد آمده بودند و منتظر منجی آخر الزمان بودند، اما متأسفانه در اثر هوای نفس مثل خیلی از روحانیونی که به نام روحانی شیعه منتظران مهدی(عج)، بعد از انقلاب آمدند و خیانت کردند؛ امسال روز قدس یکی از این رهبران طیف شیعه انگلیسی، به جای روز قدس بیانیه داد تا تظاهرات کنند برای دفاع از حریم عسگرین!؛ یعنی دشمن مشترک اصلی را رها کرده  و بعد به نوچه های همان دشمن اصلی روی آوردند. همین سید شیعه انگلیسی، همین کار را برای رهبران مسیحی در مدینه انجام داد. یعنی به جای اینکه به دوست اصلی کمک کنن و به دشمن اصلی حمله کند آمد به دوست اصلی حمله و با دشمنان اصلی رفیق شدند.

, در بحث انتظار پیامبر آخر الزمان، بین یهود و مسیحیت. میسیحیت به مراتب منتظر تر بود از یهود بود. مسیحیان برای انتظار خود به اطراف کوه احد آمده بودند و منتظر منجی آخر الزمان بودند، اما متأسفانه در اثر هوای نفس مثل خیلی از روحانیونی که به نام روحانی شیعه منتظران مهدی(عج)، بعد از انقلاب آمدند و خیانت کردند؛ امسال روز قدس یکی از این رهبران طیف شیعه انگلیسی، به جای روز قدس بیانیه داد تا تظاهرات کنند برای دفاع از حریم عسگرین!؛ یعنی دشمن مشترک اصلی را رها کرده  و بعد به نوچه های همان دشمن اصلی روی آوردند. همین سید شیعه انگلیسی، همین کار را برای رهبران مسیحی در مدینه انجام داد. یعنی به جای اینکه به دوست اصلی کمک کنن و به دشمن اصلی حمله کند آمد به دوست اصلی حمله و با دشمنان اصلی رفیق شدند., اما متأسفانه در اثر هوای نفس مثل خیلی از روحانیونی که به نام روحانی شیعه منتظران مهدی(عج)، بعد از انقلاب آمدند و خیانت کردند؛ امسال روز قدس یکی از این رهبران طیف شیعه انگلیسی، به جای روز قدس بیانیه داد تا تظاهرات کنند برای دفاع از حریم عسگرین!؛ یعنی دشمن مشترک اصلی را رها کرده  و بعد به نوچه های همان دشمن اصلی روی آوردند. همین سید شیعه انگلیسی، همین کار را برای رهبران مسیحی در مدینه انجام داد. یعنی به جای اینکه به دوست اصلی کمک کنن و به دشمن اصلی حمله کند آمد به دوست اصلی حمله و با دشمنان اصلی رفیق شدند.,

 این سه تا عنصر جا افتاده به انضمام خرده گروه های محلی، صرف نظر از اعتقادات مذهبی یعنی عمدتاً  برایشان  قدرت مهم بود نه انگیزه دینی، با یکدیگر متحد شدند.

,  این سه تا عنصر جا افتاده به انضمام خرده گروه های محلی، صرف نظر از اعتقادات مذهبی یعنی عمدتاً  برایشان  قدرت مهم بود نه انگیزه دینی، با یکدیگر متحد شدند.,

به لحاظ تاریخی جنگ احزاب یعنی اتحاد سه جریان دینی یکی با رویکرد الحاد و دو جریان با رویکرد مدعی الهی. یهود، مسیحیت، منافقین و خرده گرو ها بعد از پنج سال اندی وقتیکه دیدند نمی‌توانند حریف پیامبر(ص) بشوند، آمدند پیمان مشترک نوشتند.  به عبارتی دیگر اجماع منطقه ای ایجاد کردند تا این حکومت نوپای پیامبر(ص) را از پا در بیاروند. این انسجام فقط لسانی نبود یعنی هر کسی در یک جا، یهود در طراحی های خائنانه ید طولانی داشت و انقدر زیرک بود که  مدنی های مالک را اخراج کرد و مالک مدینه شد.

, به لحاظ تاریخی جنگ احزاب یعنی اتحاد سه جریان دینی یکی با رویکرد الحاد و دو جریان با رویکرد مدعی الهی. یهود، مسیحیت، منافقین و خرده گرو ها بعد از پنج سال اندی وقتیکه دیدند نمی‌توانند حریف پیامبر(ص) بشوند، آمدند پیمان مشترک نوشتند.  به عبارتی دیگر اجماع منطقه ای ایجاد کردند تا این حکومت نوپای پیامبر(ص) را از پا در بیاروند. این انسجام فقط لسانی نبود یعنی هر کسی در یک جا، یهود در طراحی های خائنانه ید طولانی داشت و انقدر زیرک بود که  مدنی های مالک را اخراج کرد و مالک مدینه شد.,

مسیحی ها هم چون ادبیات مانوس تر و تألیف قلوب تر و آرامتری داشتند و همچنین  کمتر در افکار عمومی به انسان های ناسالم تظاهر داشتند، همین مسئله باعث گرایش و عدم مقاومت در مقابل آنان می‌شد.

, مسیحی ها هم چون ادبیات مانوس تر و تألیف قلوب تر و آرامتری داشتند و همچنین  کمتر در افکار عمومی به انسان های ناسالم تظاهر داشتند، همین مسئله باعث گرایش و عدم مقاومت در مقابل آنان می‌شد. ,

قریش هم که سابقه تاریخی داشت. وقتیکه  گفتگوی های پیامبر(ص) در جنگ بدر را  نگاه می‌کنید دو تا از رهبران داخل جهان اسلام، که بعدها جز رهبران فرقه ای اسلام شدند. زمان جنگ به پیامبر(ص) می‌گفتند که نجنگید و ما می‌ترسیم، دقیقاً همین ادبیاتی که رایج است مانند آمریکا بمب اسلحه دارد، آمریکا سازمان ملل دارد و... ، دقیقا همین ادبیات را در توصیف قریش به کار می‌بردند.

, قریش هم که سابقه تاریخی داشت. وقتیکه  گفتگوی های پیامبر(ص) در جنگ بدر را  نگاه می‌کنید دو تا از رهبران داخل جهان اسلام، که بعدها جز رهبران فرقه ای اسلام شدند. زمان جنگ به پیامبر(ص) می‌گفتند که نجنگید و ما می‌ترسیم، دقیقاً همین ادبیاتی که رایج است مانند آمریکا بمب اسلحه دارد، آمریکا سازمان ملل دارد و... ، دقیقا همین ادبیات را در توصیف قریش به کار می‌بردند. , وقتیکه  گفتگوی های پیامبر(ص) در جنگ بدر را  نگاه می‌کنید دو تا از رهبران داخل جهان اسلام، که بعدها جز رهبران فرقه ای اسلام شدند. زمان جنگ به پیامبر(ص) می‌گفتند که نجنگید و ما می‌ترسیم، دقیقاً همین ادبیاتی که رایج است مانند آمریکا بمب اسلحه دارد، آمریکا سازمان ملل دارد و... ، دقیقا همین ادبیات را در توصیف قریش به کار می‌بردند. ,

لازم به ذکر است  همان قریش پا برهنه، سوسمار خور، مجلس تصمیم گیری داشت و  در کنار سلسله مراتب نظامی گری، از مجلس اعیان و برجستگان قبایل  برخوردار بود و حتی در کنار فرماندگان قومی، فرماندهان نظامی واقتصادی و  لوجسیتیکی داشت. این ها با پشتوانه میدانی  وارد جنگ شدند.

, لازم به ذکر است  همان قریش پا برهنه، سوسمار خور، مجلس تصمیم گیری داشت و  در کنار سلسله مراتب نظامی گری، از مجلس اعیان و برجستگان قبایل  برخوردار بود و حتی در کنار فرماندگان قومی، فرماندهان نظامی واقتصادی و  لوجسیتیکی داشت. این ها با پشتوانه میدانی  وارد جنگ شدند.,

 

,

سوال: با توجه به این وضعیت چگونه پیامبر(ص) با این افراد مقابله کردند؟

, سوال: با توجه به این وضعیت چگونه پیامبر(ص) با این افراد مقابله کردند؟, سوال: با توجه به این وضعیت چگونه پیامبر(ص) با این افراد مقابله کردند؟,

-همانطور که گفته شد،انسجام و اقتدار دشمن در حد اعلی بود و دشمنان اسلام به طور جدی وحدت در هدف داشتند. به عبارتی دیگر هیچ تخالفی برای برچیده شدن  جمهوری اسلامی مدینه وجود نداشت.

, -همانطور که گفته شد،انسجام و اقتدار دشمن در حد اعلی بود و دشمنان اسلام به طور جدی وحدت در هدف داشتند. به عبارتی دیگر هیچ تخالفی برای برچیده شدن  جمهوری اسلامی مدینه وجود نداشت.,

این جا بود که سره از ناسره و مرد از نامرد مشخص شد.مردم مدینه وحشت بسیاری از این دشمنان داشتنداما بسیاری از انان در جنگ همراه پیامبر بودند.  

, این جا بود که سره از ناسره و مرد از نامرد مشخص شد.مردم مدینه وحشت بسیاری از این دشمنان داشتنداما بسیاری از انان در جنگ همراه پیامبر بودند.  ,

 

,

سوال: وضعیت شهر مدینه در زمان جنگ احزاب به چه شکل بود و چه تفاوتی با جمهوری اسلامی ایران داشت؟

, سوال: وضعیت شهر مدینه در زمان جنگ احزاب به چه شکل بود و چه تفاوتی با جمهوری اسلامی ایران داشت؟, سوال: وضعیت شهر مدینه در زمان جنگ احزاب به چه شکل بود و چه تفاوتی با جمهوری اسلامی ایران داشت؟,

-وضعیت مدینه از لحاظ مدت حکومت سه چهار سال بیشتر نبود. همانند انقلاب اسلامی که در همان ابتدا، جنگ هشت ساله به ایران تحمیل شد،  با این تفاوت که  انقلاب اسلامی یک ریشه تاریخی 1400 ساله در اسلام و در ایران داشت، اما در مدینه چنین فاصله ای وجود نداشت. یعنی جمهوری اسلامی  در هشت سال دفاع مقدس در یک موضع بالاتری بود . اطرافیان پیامبر(ص) در همه ابعاد تازه کار بودند اما درانقلاب اسلامی ایران، مردم ما تنها درحکومت  تازه کار بودند اما در جهت دینداری به لحاظ تشیع سابقه دار بودند.

, -وضعیت مدینه از لحاظ مدت حکومت سه چهار سال بیشتر نبود. همانند انقلاب اسلامی که در همان ابتدا، جنگ هشت ساله به ایران تحمیل شد،  با این تفاوت که  انقلاب اسلامی یک ریشه تاریخی 1400 ساله در اسلام و در ایران داشت، اما در مدینه چنین فاصله ای وجود نداشت. یعنی جمهوری اسلامی  در هشت سال دفاع مقدس در یک موضع بالاتری بود . اطرافیان پیامبر(ص) در همه ابعاد تازه کار بودند اما درانقلاب اسلامی ایران، مردم ما تنها درحکومت  تازه کار بودند اما در جهت دینداری به لحاظ تشیع سابقه دار بودند.,

از طرفی دیگر پیامبر(ص) در محدودیت مطلق از نظر اقتصادی، سیاسی، نظامی بود. اقتدار درونی پیامبر(ص) از همه بیشتر بود. اما اقتدار جهانی نداشت. اما در مقابل مشرکین قریش محبوبیت جهانی داشتند.

, از طرفی دیگر پیامبر(ص) در محدودیت مطلق از نظر اقتصادی، سیاسی، نظامی بود. اقتدار درونی پیامبر(ص) از همه بیشتر بود. اما اقتدار جهانی نداشت. اما در مقابل مشرکین قریش محبوبیت جهانی داشتند.,

 

,

سوال: میگویند در جنگ احزاب مسلمانان غافلگیر شدند؟ غافلگیری دراین جنگ به چه معنا است؟

, سوال: میگویند در جنگ احزاب مسلمانان غافلگیر شدند؟ غافلگیری دراین جنگ به چه معنا است؟, سوال: میگویند در جنگ احزاب مسلمانان غافلگیر شدند؟ غافلگیری دراین جنگ به چه معنا است؟,

-اتحاد دشمن غافلگیرانه بود. دشمن سنگر را آورد در خانه پیامبر، دقیقا مثل فتنه 88 که مرز را آوردند در خیابان آزادی تهران. مرز جنگ را آوردند بیخ گوش پیامبر(ص). پیامبر(ص) که متوجه این موضوع شد، بعد از مشورت دستور داد تا خندق را کندند. پیامبر(ص) راه دیگری هم نداشت، یعنی دشمن او را غافلگیر کرد و دست او را بست و ایشان هیچ راه گریز و تغییر جبهه ای نداشت. این غافلگیری بدین معنا بود که  هیچ حق انتخابی در منطقه جنگی برای پیامبر(ص) وجود نداشت.

, -اتحاد دشمن غافلگیرانه بود. دشمن سنگر را آورد در خانه پیامبر، دقیقا مثل فتنه 88 که مرز را آوردند در خیابان آزادی تهران. مرز جنگ را آوردند بیخ گوش پیامبر(ص). پیامبر(ص) که متوجه این موضوع شد، بعد از مشورت دستور داد تا خندق را کندند. پیامبر(ص) راه دیگری هم نداشت، یعنی دشمن او را غافلگیر کرد و دست او را بست و ایشان هیچ راه گریز و تغییر جبهه ای نداشت. این غافلگیری بدین معنا بود که  هیچ حق انتخابی در منطقه جنگی برای پیامبر(ص) وجود نداشت. , اتحاد دشمن غافلگیرانه بود. دشمن سنگر را آورد در خانه پیامبر، دقیقا مثل فتنه 88 که مرز را آوردند در خیابان آزادی تهران. مرز جنگ را آوردند بیخ گوش پیامبر(ص),

 

,

سوال: برویم سر سوال اصلی این مصاحبه، چرا رهبر انقلاب اسلامی شرایط امروز را همانند جنگ احزاب نامیدند؟

, سوال: برویم سر سوال اصلی این مصاحبه، چرا رهبر انقلاب اسلامی شرایط امروز را همانند جنگ احزاب نامیدند؟, سوال: برویم سر سوال اصلی این مصاحبه، چرا رهبر انقلاب اسلامی شرایط امروز را همانند جنگ احزاب نامیدند؟,

-حالا می‌آییم در جمهوری اسلامی ایران. رهبری جنگ احزاب را از سال 78 مطرح کردند و عین همین جمله اخیر که رهبری  در مورد جنگ احزاب ایراد فرمودند را نزدیک عید 88 سال مطرح کردند. در آن شرایط تمام جهان هم در همه عرصه های اقتصادی، سیاسی، نظامی و  فرهنگی جهان، و هم از جهت درون نظام علیه انقلاب اسلامی فعالیت می‌کردند. یعنی شما می‌بینید که دشمن در همه رده های نظام یار و نیرو دارد، در سال 88 یارانی مانند، مدعی ریاست جمهوری.  عضو شورای تشخیص مصلحت، بعضی از نمایندگان مجلس، برخی از قضات در قوه قضائیه و حتی برخی از نیروهای نظامی و انتظامی و دیگر جاهایی که نمی‌توانم فعلا نام آن ها را ببرم، همگی دست به دست هم داده بودند تا  علیه جمهوری اسلامی ایران اقدام کنند.

, -حالا می‌آییم در جمهوری اسلامی ایران. رهبری جنگ احزاب را از سال 78 مطرح کردند و عین همین جمله اخیر که رهبری  در مورد جنگ احزاب ایراد فرمودند را نزدیک عید 88 سال مطرح کردند. در آن شرایط تمام جهان هم در همه عرصه های اقتصادی، سیاسی، نظامی و  فرهنگی جهان، و هم از جهت درون نظام علیه انقلاب اسلامی فعالیت می‌کردند. یعنی شما می‌بینید که دشمن در همه رده های نظام یار و نیرو دارد، در سال 88 یارانی مانند، مدعی ریاست جمهوری.  عضو شورای تشخیص مصلحت، بعضی از نمایندگان مجلس، برخی از قضات در قوه قضائیه و حتی برخی از نیروهای نظامی و انتظامی و دیگر جاهایی که نمی‌توانم فعلا نام آن ها را ببرم، همگی دست به دست هم داده بودند تا  علیه جمهوری اسلامی ایران اقدام کنند., یعنی شما می‌بینید که دشمن در همه رده های نظام یار و نیرو دارد، در سال 88 یارانی مانند، مدعی ریاست جمهوری.  عضو شورای تشخیص مصلحت، بعضی از نمایندگان مجلس، برخی از قضات در قوه قضائیه و حتی برخی از نیروهای نظامی و انتظامی و دیگر جاهایی که نمی‌توانم فعلا نام آن ها را ببرم، همگی دست به دست هم داده بودند تا  علیه جمهوری اسلامی ایران اقدام کنند.,

یعنی یک منافقیت شکل گرفته مقتدر به مراتب مقتدر تر از  نفاق "ابی ابن کعب" در صدر اسلام بود. با این تفاوت که ابی ابن کعب هیچ سابقه دینداری در درون اسلام نداشت.اما  ابی ابن کعب انقلاب ما سابقه بعثت دارد، سابقه هجرت دارد، سابقه جهاد دارد، سابقه یاوری امام را دارد. اما اکنون آمده دقیقاً نقش "ابی ابن کعب" صدر اسلام را بازی می‌کند. بحث من حقوقی نیست که ایشان دقیقاً نقش حقوقی رهبر منافق مدینه رو بازی می‌کند، به جهت انگیزه می‌بایستی در مسیر تاریخ بیشتر روشن بشود. اما  به جهت ایفای نقش، همان نقش را بازی می‌کند.

, یعنی یک منافقیت شکل گرفته مقتدر به مراتب مقتدر تر از  نفاق , ", ابی ابن کعب, ", در صدر اسلام بود. با این تفاوت که ابی ابن کعب هیچ سابقه دینداری در درون اسلام نداشت.اما  ابی ابن کعب انقلاب ما سابقه بعثت دارد، سابقه هجرت دارد، سابقه جهاد دارد، سابقه یاوری امام را دارد. اما اکنون آمده دقیقاً نقش , ابی ابن کعب انقلاب ما سابقه بعثت دارد، سابقه هجرت دارد، سابقه جهاد دارد، سابقه یاوری امام را دارد. اما اکنون آمده دقیقاً نقش , "ابی ابن کعب" صدر اسلام را بازی می‌کند, ", ابی ابن کعب, ", صدر اسلام را بازی می‌کند, . بحث من حقوقی نیست که ایشان دقیقاً نقش حقوقی رهبر منافق مدینه رو بازی می‌کند،, ., به جهت انگیزه می‌بایستی در مسیر تاریخ بیشتر روشن بشود. اما  به جهت ایفای نقش، همان نقش را بازی می‌کند. ,

یعنی نه تنها در جبهه بیرون انقلاب اسلامی جبهه احزاب قدرتمندی شکل گرفت،  بلکه جریان نفاق در درون انقلاب به مراتب مقتدرتر از زمان پیامبر(ص) بود. به عبارت دیگر تمام منافقین تاریخی داخلی انقلاب آمدند تحت رهبری ابی ابن کعب؛ همان ابی ابن کعبی که درون مدنیه بود و تظاهر به اسلام می‌کرد، حالا به عنوان مسلمان در مقابل پیامبر(ص) جبهه گیری می‌کند.

, یعنی نه تنها در جبهه بیرون انقلاب اسلامی جبهه احزاب قدرتمندی شکل گرفت،  بلکه جریان نفاق در درون انقلاب به مراتب مقتدرتر از زمان پیامبر(ص) بود. به عبارت دیگر تمام منافقین تاریخی داخلی انقلاب آمدند تحت رهبری ابی ابن کعب؛ همان ابی ابن کعبی که درون مدنیه بود و تظاهر به اسلام می‌کرد، حالا به عنوان مسلمان در مقابل پیامبر(ص) جبهه گیری می‌کند. ,

وضعیت پیشنیه مردم ایران در انقلاب به این صورت بود که جمهوری اسلامی  مردمش دارای تجربه دینی تاریخی بسیار بالایی هستند و تجربه هایی مثل، جریان شهید مدرس، آیت الله کاشانی، میرزای شیرازی و.. را دارند و از طرف مقابل هم دشمن تجربه جنگ جهانی، تجزیه پنج انقلاب، فروپاشی انقلاب شوروی را دارد.

, وضعیت پیشنیه مردم ایران در انقلاب به این صورت بود که جمهوری اسلامی  مردمش دارای تجربه دینی تاریخی بسیار بالایی هستند و تجربه هایی مثل، جریان شهید مدرس، آیت الله کاشانی، میرزای شیرازی و.. را دارند و از طرف مقابل هم دشمن تجربه جنگ جهانی، تجزیه پنج انقلاب، فروپاشی انقلاب شوروی را دارد.,

در سال 88 تمام سه عنصر "یهود صهیونیست" و"مسیحیت صهیونیست" و "مشرکان صهیونیست" و حتی عنصر جدیدی به عنوان "مسلمانان دارای رویکرد صهیونیستی" یعنی افرادی که تظاهر به اسلام می‌کنند اما ادبیاتشان تماماً صهیونیستی است و کسانی که آلت دست جریان فرقه های هستند، دقیقا همانند جنگ احزاب آماده نبرد برای جنگ با جمهوری اسلامی ایران شدند.

, در سال 88 تمام سه عنصر "یهود صهیونیست" و"مسیحیت صهیونیست" و "مشرکان صهیونیست" و حتی عنصر جدیدی به عنوان "مسلمانان دارای رویکرد صهیونیستی" یعنی افرادی که تظاهر به اسلام می‌کنند اما ادبیاتشان تماماً صهیونیستی است و کسانی که آلت دست جریان فرقه های هستند، دقیقا همانند جنگ احزاب آماده نبرد برای جنگ با جمهوری اسلامی ایران شدند., در سال 88 تمام سه عنصر "یهود صهیونیست" و"مسیحیت صهیونیست" و "مشرکان صهیونیست" و حتی عنصر جدیدی به عنوان "مسلمانان دارای رویکرد صهیونیستی" یعنی افرادی که تظاهر به اسلام می‌کنند اما ادبیاتشان تماماً صهیونیستی است و کسانی که آلت دست جریان فرقه های هستند، دقیقا همانند جنگ احزاب آماده نبرد برای جنگ با جمهوری اسلامی ایران شدند.,

 جریان نفاق از همه ظرفیت خود استفاده می‌کند. برای نمونه در فتنه 88 حتی قبل از درگذشت  آقای منتظری حتی از پتانسیل قائم مقامی تاریخی او هم استفاده می‌کردند و حتی از نعش او هم نگذشتند و درتشیع جنازه او در قم هم بهره گرفتند. یعنی جبهه احزاب داخلی ایران نه تنها احزاب از تنوع در بیرون برخوردار است بلکه حتی از تنوع صد درصد درون هم برخوردار است و جبهه منافق پیچیده  شکل گرفته با هدایت حمایت نهضت ازادی به خصوص بعد از مرگ بازرگان و انحراف آن ها، دلدادگی منافقین با امریکا صد برابر بیشتر شد.

,  جریان نفاق از همه ظرفیت خود استفاده می‌کند. برای نمونه در فتنه 88 حتی قبل از درگذشت  آقای منتظری حتی از پتانسیل قائم مقامی تاریخی او هم استفاده می‌کردند و حتی از نعش او هم نگذشتند و درتشیع جنازه او در قم هم بهره گرفتند. یعنی جبهه احزاب داخلی ایران نه تنها احزاب از تنوع در بیرون برخوردار است بلکه حتی از تنوع صد درصد درون هم برخوردار است و جبهه منافق پیچیده  شکل گرفته با هدایت حمایت نهضت ازادی به خصوص بعد از مرگ بازرگان و انحراف آن ها، دلدادگی منافقین با امریکا صد برابر بیشتر شد. ,

یکی دیگر از تفاوت های جنگ امروز با جنگ صدر اسلام این است که  امروزه هیچ مرزی وجود ندارد. اگر در همان جنگ احزاب صدر اسلام لااقل پیامبر توانست یک خندقی دور مدینه بکشد، اینجا اصلا امکان هیچ مرز کشی وجود ندارد. تعابیر حضرت آقا را در داخل کاریکاتور انقلاب می‌کردند. در فتنه 88  فتنه گران ، همانند اول انقلاب تصویر امام(ره) را علم کردند؛  مانند اوایل انقلاب بالای پشت بام ها‌ تکبیر می‌گفتند، همانند اوایل انقلاب  روحانیت را جلو انداختند. یعنی منافقین جدید از تمام  نقشه و تجربه خود انقلاب نیز بهره می‌گیرند.

, یکی دیگر از تفاوت های جنگ امروز با جنگ صدر اسلام این است که  امروزه هیچ مرزی وجود ندارد. اگر در همان جنگ احزاب صدر اسلام لااقل پیامبر توانست یک خندقی دور مدینه بکشد، اینجا اصلا امکان هیچ مرز کشی وجود ندارد. تعابیر حضرت آقا را در داخل کاریکاتور انقلاب می‌کردند. در فتنه 88  فتنه گران ، همانند اول انقلاب تصویر امام(ره) را علم کردند؛  مانند اوایل انقلاب بالای پشت بام ها‌ تکبیر می‌گفتند، همانند اوایل انقلاب  روحانیت را جلو انداختند. یعنی منافقین جدید از تمام  نقشه و تجربه خود انقلاب نیز بهره می‌گیرند. ,

اینجا هست که واقعا جنگ احزاب جمهوری اسلامی ایران از همه لحاظ پیچیده تر و سختتر شد. اینجاست که اهمیت  9 دی بیشتر نمایان می‌شود. یادمان نرفته تا قبل از 9 دی، بالای 70 درصد افرادی که امروز در نظام همکاری می‌کنند و مقابل فتنه ایستاده اند، آن زمان بسیاری از آنان در تردید بودند. این پیچیدگی جنگ احزاب انقلاب اسلامی را بیشتر کرده اما برای اینکه  جنگ پیچیده بود و دشمن هم این پیچیدگی رو کامل می‌دانست، وقتی این قلب برگشت و خودش را احیا کرد. دشمن فهمید اوضاع خفقان است و حالا نفوذ کرده درون سیستم؛ آمده در انتخابات خبرگان  لیستی ارائه داده با عنوان لیست انگلیسی! این یعنی شفاف شدن دشمنی دشمن.

, اینجا هست که واقعا جنگ احزاب جمهوری اسلامی ایران از همه لحاظ پیچیده تر و سختتر شد. اینجاست که اهمیت  9 دی بیشتر نمایان می‌شود. یادمان نرفته تا قبل از 9 دی، بالای 70 درصد افرادی که امروز در نظام همکاری می‌کنند و مقابل فتنه ایستاده اند، آن زمان بسیاری از آنان در تردید بودند. این پیچیدگی جنگ احزاب انقلاب اسلامی را بیشتر کرده اما برای اینکه  جنگ پیچیده بود و دشمن هم این پیچیدگی رو کامل می‌دانست، وقتی این قلب برگشت و خودش را احیا کرد. دشمن فهمید اوضاع خفقان است و حالا نفوذ کرده درون سیستم؛ آمده در انتخابات خبرگان  لیستی ارائه داده با عنوان لیست انگلیسی! این یعنی شفاف شدن دشمنی دشمن., یادمان نرفته تا قبل از 9 دی، بالای 70 درصد افرادی که امروز در نظام همکاری می‌کنند و مقابل فتنه ایستاده اند، آن زمان بسیاری از آنان در تردید بودند. این پیچیدگی جنگ احزاب انقلاب اسلامی را بیشتر کرده اما برای اینکه  جنگ پیچیده بود و دشمن هم این پیچیدگی رو کامل می‌دانست، وقتی این قلب برگشت و خودش را احیا کرد. دشمن فهمید اوضاع خفقان است و حالا نفوذ کرده درون سیستم؛ آمده در انتخابات خبرگان  لیستی ارائه داده با عنوان لیست انگلیسی! این یعنی شفاف شدن دشمنی دشمن.,

 در 9 دی 88 دشمن درون و بیرون کاملاً فهمیدند که این انقلاب دیگر همانند انقلاب دهه 60 نیست. این تعبیر که آقا مرتباً از  15 سال پیش که می‌ فرمایند نسل سوم و چهارم بهتر از نسل قدیم است و استدلال هم می‌آورند، شما سخنرانی دیدار اخیر آقا با دانشجویان را ببینید آقا می‌فرمایند: روزهای اول انقلاب چیزی به نام منظومه فکری امام(ره) اصلا قابل فهم نبود. می‌گفتیم مگر امام منظومه فکری دارد؛ امروز جوان مومن، متدین انقلابی چه دانشجو و چه غیر دانشجو، مطالبه‌گر منظومه فکری امام و رهبری است.

,  در 9 دی 88 دشمن درون و بیرون کاملاً فهمیدند که این انقلاب دیگر همانند انقلاب دهه 60 نیست. این تعبیر که آقا مرتباً از  15 سال پیش که می‌ فرمایند نسل سوم و چهارم بهتر از نسل قدیم است و استدلال هم می‌آورند، شما سخنرانی دیدار اخیر آقا با دانشجویان را ببینید آقا می‌فرمایند: روزهای اول انقلاب چیزی به نام منظومه فکری امام(ره) اصلا قابل فهم نبود. می‌گفتیم مگر امام منظومه فکری دارد؛ امروز جوان مومن، متدین انقلابی چه دانشجو و چه غیر دانشجو، مطالبه‌گر منظومه فکری امام و رهبری است. ,

دشمن در سال 88 دقیقا آمد درون سیستم. همان شد که تظاهرات چند هزار نفری به نام تقلب راه افتاد و سوء استفاده کردند از نام خمینی(ره). شما کتاب عبور از بحران سال 60 هاشمی رفسنجانی رو بخوانید، با امضای پنج شخصیت، شهید بهشتی، شهید باهنر، آقای موسوی اردبیلی، مقام معظم رهبری و هاشمی رفسنجانی؛ در آنجا تصریح دارند که در آن نامه به امام که احمد پسندیده اشراقی، حسین مصطفوی، که همه سنشان بیشتر از سید حسن الان است؛ همه این ها تصدویق می‌کنند که خطا کردند و به لیست بنی صدر منافقین رفتند و جبهه دشمن را تقویت کردند.اما امروز همه این آقا، جنگ خمینی با انقلاب را راه می‌اندازد. می گویند حسن خمینی ثبت نام می کند، بیت خمینی ثبت نام می‌کند. باید به آنها گفت ایت الله پسندیده با آن همه علم خودش اعتراف می‌کند که خطا می‌کند،آنوقت حسن خمینی 15 ساله زمان امام خمینی(ره)، که بعد ها  زیر دست شما بزرگ شده، دیگر اشتباه نمی‌کند!

, دشمن در سال 88 دقیقا آمد درون سیستم. همان شد که تظاهرات چند هزار نفری به نام تقلب راه افتاد و سوء استفاده کردند از نام خمینی(ره). شما کتاب عبور از بحران سال 60 هاشمی رفسنجانی رو بخوانید، با امضای پنج شخصیت، شهید بهشتی، شهید باهنر، آقای موسوی اردبیلی، مقام معظم رهبری و هاشمی رفسنجانی؛ در آنجا تصریح دارند که در آن نامه به امام که احمد پسندیده اشراقی، حسین مصطفوی، که همه سنشان بیشتر از سید حسن الان است؛ همه این ها تصدویق می‌کنند که خطا کردند و به لیست بنی صدر منافقین رفتند و جبهه دشمن را تقویت کردند.اما امروز همه این آقا، جنگ خمینی با انقلاب را راه می‌اندازد. می گویند حسن خمینی ثبت نام می کند، بیت خمینی ثبت نام می‌کند. باید به آنها گفت ایت الله پسندیده با آن همه علم خودش اعتراف می‌کند که خطا می‌کند،آنوقت حسن خمینی 15 ساله زمان امام خمینی(ره)، که بعد ها  زیر دست شما بزرگ شده، دیگر اشتباه نمی‌کند! , می گویند حسن خمینی ثبت نام می کند، بیت خمینی ثبت نام می‌کند. باید به آنها گفت ایت الله پسندیده با آن همه علم خودش اعتراف می‌کند که خطا می‌کند،آنوقت حسن خمینی 15 ساله زمان امام خمینی(ره)، که بعد ها  زیر دست شما بزرگ شده، دیگر اشتباه نمی‌کند! ,

در  واقع باید گفت در جنگ احزاب ایران همچنان که جبهه خودی تجربه تاریخی 1400 ساله دارد، جبهه دشمن هم تجربه 1400 ساله دارد. و با همه سرمایه تاریخی خود به میدان امده است.

, در  واقع باید گفت در جنگ احزاب ایران همچنان که جبهه خودی تجربه تاریخی 1400 ساله دارد، جبهه دشمن هم تجربه 1400 ساله دارد. و با همه سرمایه تاریخی خود به میدان امده است.,

 

,

سوال :رمز پیروزی مسلمانان در جنگ احزاب چه بود و وظیفه ما در نبرد کنونی چیست؟

, سوال :رمز پیروزی مسلمانان در جنگ احزاب چه بود و وظیفه ما در نبرد کنونی چیست؟, سوال :رمز پیروزی مسلمانان در جنگ احزاب چه بود و وظیفه ما در نبرد کنونی چیست؟,

-سه عنصر آنجا نقش داشت. یکی بحث بصیرت است. بصیرت آن روز این بود که سلمانی پیدا بشود و بگوید باید حضور دشمن در شهر را به تأخیر بیندازیم  تا اگر خدای نکرده اگر بخواهد اتفاقی بیفتد و جلویش را بگیریم. یعنی ما باید قبل از اینکه به فکر شکست مطلق دشمن باشیم، اول باید از شکست خودمان جلوگیری کنیم. این یعنی بصیرت داشتن. بعد از ان حضرت سلمان تئوری حمله را دادند.

, -سه عنصر آنجا نقش داشت. یکی بحث بصیرت است. بصیرت آن روز این بود که سلمانی پیدا بشود و بگوید باید حضور دشمن در شهر را به تأخیر بیندازیم  تا اگر خدای نکرده اگر بخواهد اتفاقی بیفتد و جلویش را بگیریم. یعنی ما باید قبل از اینکه به فکر شکست مطلق دشمن باشیم، اول باید از شکست خودمان جلوگیری کنیم. این یعنی بصیرت داشتن. بعد از ان حضرت سلمان تئوری حمله را دادند., صیرت آن روز این بود که سلمانی پیدا بشود و بگوید باید حضور دشمن در شهر را به تأخیر بیندازیم  تا اگر خدای نکرده اگر بخواهد اتفاقی بیفتد و جلویش را بگیریم. یعنی ما باید قبل از اینکه به فکر شکست مطلق دشمن باشیم، اول باید از شکست خودمان جلوگیری کنیم. این یعنی بصیرت داشتن,

عنصر بعدی برای شکست دشمن "جان کندن" است، وقتی می خواهند خندق را بکنند، با  مشقت اقتصادی های فراوانی مانند مشقت های اقتصادی، تکلونوژی و فنی مواجه بودند. اما پای همه هزینه ها ایستادند تا پیروز شوند.

, عنصر بعدی برای شکست دشمن "جان کندن" است، وقتی می خواهند خندق را بکنند، با  مشقت اقتصادی های فراوانی مانند مشقت های اقتصادی، تکلونوژی و فنی مواجه بودند. اما پای همه هزینه ها ایستادند تا پیروز شوند. ,

سومین عنصر اطاعت از رهبری بود. پیشنهاد خندق از طرف حضرت سلمان  بود. این خندق در عرب هیچ سابقه نداشت.ولی وقتی رهبری بر آن صحه گذاشتند، اطرافیان حضرت اطاعت کردند. نیامدند با پیشنهاد های احتمالی خودشان، این طرح را به هم بزنند. الان هم طرح هایی که به رهبری مشاوره داده می‌شود و رهبری هم در قالب سیاست گذاری ارائه می‌دهند، ما بایستی دقیق باشیم که این ها حرف های رهبری است و آن‌ها را لازم الجرا بدانیم،  هم من عندالله، هم من عند التجربه و هم من عند المومنین.

, سومین عنصر اطاعت از رهبری بود. پیشنهاد خندق از طرف حضرت سلمان  بود. این خندق در عرب هیچ سابقه نداشت.ولی وقتی رهبری بر آن صحه گذاشتند، اطرافیان حضرت اطاعت کردند. نیامدند با پیشنهاد های احتمالی خودشان، این طرح را به هم بزنند. الان هم طرح هایی که به رهبری مشاوره داده می‌شود و رهبری هم در قالب سیاست گذاری ارائه می‌دهند، ما بایستی دقیق باشیم که این ها حرف های رهبری است و آن‌ها را لازم الجرا بدانیم،  هم من عندالله، هم من عند التجربه و هم من عند المومنین. , پیشنهاد خندق از طرف حضرت سلمان  بود. این خندق در عرب هیچ سابقه نداشت.ولی وقتی رهبری بر آن صحه گذاشتند، اطرافیان حضرت اطاعت کردند. نیامدند با پیشنهاد های احتمالی خودشان، این طرح را به هم بزنند. الان هم طرح هایی که به رهبری مشاوره داده می‌شود و رهبری هم در قالب سیاست گذاری ارائه می‌دهند، ما بایستی دقیق باشیم که این ها حرف های رهبری است و آن‌ها را لازم الجرا بدانیم,

در واقع هم مشورت مومنین و هم تجربه شخصی رهبری، و هم  عنایت حضرت حجت و خدا  ایشان را وادار می‌کند که دست به تصمیم هایی بگیرد و ما  بایستی بصیرت داشته باشیم، زحمت بکشیم و امر او را  اطاعت کنیم. بصیرت امروز ما را رهبری تعیین می‌کند.

, در واقع هم مشورت مومنین و هم تجربه شخصی رهبری، و هم  عنایت حضرت حجت و خدا  ایشان را وادار می‌کند که دست به تصمیم هایی بگیرد و ما  بایستی بصیرت داشته باشیم، زحمت بکشیم و امر او را  اطاعت کنیم. بصیرت امروز ما را رهبری تعیین می‌کند.,

دیروز هم ‌آن‌ها پای خندق تا آخرین نفس،تا پای جان ایستادند و گشنگی چندین ساعته را تحمل کردند و با مشقت خندق را کندند؛ امروز هم اگر به شکممان سنگ بندیم بایستی زحمت بکشیم و تقوا داشته باشیم، دانش داشته باشیم  و خستگی را تحمل کنیم و از رهبری اطاعت کنیم تا پیروز شویم.

, دیروز هم ‌آن‌ها پای خندق تا آخرین نفس،تا پای جان ایستادند و گشنگی چندین ساعته را تحمل کردند و با مشقت خندق را کندند؛ امروز هم اگر به شکممان سنگ بندیم بایستی زحمت بکشیم و تقوا داشته باشیم، دانش داشته باشیم  و خستگی را تحمل کنیم و از رهبری اطاعت کنیم تا پیروز شویم. ,

مسیر ما با سرعت زیاد به سمت جلو در حال پیشرفت است است. این سرو صدا هایی که می‌بینیم همانند وقتی است که وقتی ماشینی با سرعت زیاد حرکت می‌کند اگر یک پشه به شیشه آن برخورد کند، صدا رو میشنویم ولی چیزی نمی‌شکند، این سر و صدا ها همان پشه هایی هستند که با ماشین برخورد می‌کنند؛ اما اگر شیشه را باز کنیم، سرعت را هدایت شده نبریم و تابلو ها رو دقت نکنیم، همان پشه کوچک از کوچک‌ترین منفذ به داخل ماشین می‌آید و ما را اذیت می‌کند. سهم دشمن در حد پشه است و  انقلاب مانند ماشینی است که با قدرت و سرعت بسیار بالا در حال حرکت به سمت جلو است و بیشترین خطرهم از جانب  نفوذ است.

, مسیر ما با سرعت زیاد به سمت جلو در حال پیشرفت است است. این سرو صدا هایی که می‌بینیم همانند وقتی است که وقتی ماشینی با سرعت زیاد حرکت می‌کند اگر یک پشه به شیشه آن برخورد کند، صدا رو میشنویم ولی چیزی نمی‌شکند، این سر و صدا ها همان پشه هایی هستند که با ماشین برخورد می‌کنند؛ اما اگر شیشه را باز کنیم، سرعت را هدایت شده نبریم و تابلو ها رو دقت نکنیم، همان پشه کوچک از کوچک‌ترین منفذ به داخل ماشین می‌آید و ما را اذیت می‌کند. سهم دشمن در حد پشه است و  انقلاب مانند ماشینی است که با قدرت و سرعت بسیار بالا در حال حرکت به سمت جلو است و بیشترین خطرهم از جانب  نفوذ است.,

 

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه