اخبار داغ

یادداشت/میثم حسن پور؛

لزوم تنویر افکار عمومی در موضوع FATF از سوی دولت

لزوم تنویر افکار عمومی در موضوع FATF از سوی دولت
گرچه مقامات عالی رتبه دولتی راجع به توافق با FATF فعلا واکنشی نشان نداده اند اما سوال به حق افکار عمومی جامعه و به خصوص امت حزب الله و انقلابی ایران از مقامات دولتی این است که هدف پیوستن به FATF در حال حاضر چیست لذا امیدواریم مقامات دولتی هرچه زودتر نسبت به تنویر افکار عمومی در این موضوع اقدامی انجام دهند.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از ندای گناباد، FATF مخفف نهادی به نام اتحادیه بین المللی مبارزه با پول شویی می باشد که در سال 1989 زیر نظر گروه  G7 به منظور مبارزه با پول شویی در عرصه بین المللی تاسیس و 29 کشور ازجمله کشورهای عضو G7 به همراه هم پیمانان آنها عضو این اتحادیه بین المللی هستند.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, ندای گناباد,

علاوه بر اهداف اولیه، از سال 2001 مسئله مقابله با تروریسم به ماموریت این اتحادیه اضافه شد و طی سال های بعد توصیه هایی از سوی این نهاد برای مقابله با جرائم مالی و تامین مالی تروریسم ها منتشر شده است.

,

این سازمان بین المللی گرچه ظاهری فنی و کارشناسی دارد اما در عمل رفتار و اهداف سیاسی آن کاملا مشهود است به نحوی که خیلی ها معتقدند این نهاد مانند آژانس بین المللی انرژی اتمی ابزاری است برای سرکوب مخالفان با سلطه غربی ها و به ویژه آمریکا. بر اساس معیارها و توصیه های منتشر شده از سوی این اتحادیه بین المللی، کشورهای جهان به سه بخش تقسیم می شوند. کشورهایی که کاملا بر توصیه های این نهاد پای بند هستند یا کشورهای توسعه یافته G7. کشورهایی که در حال پیشرفت و تطبیق با استانداردهای مشخص هستند مانند اکثر کشورهای در حال توسعه و گروه سوم کشورهایی که با این گروه همراهی نداشته و لذا از لحاظ این سازمان دارای خطر پول شویی و تامین مالی تروریست ها هستند که این گروه خود شامل دو دسته می شود کشورهایی که علیه آنها اقدام متقابل صورت نمی گیرد و دسته دوم کشورهایی که علاوه بر قرارداشتن در لیست سیاه، علیه شان باید اقدام متقابل صورت گیرد که تا چند روز گذشته تنها ایران و کره شمالی جزء دسته آخر بوده اند.

,

شاید تا قبل از چند هفته اخیر خیلی از ایرانیان حتی نام این اتحادیه بین المللی را نشنیده بودند و قرارداشتن این جزء لیست سیاه این اتحادیه با توجه به خوی استکباری سردمداران آنها مسئله قابل اهمیتی جلوه نمی کرد؛ اما در پنجم تیرماه جاری این اتحادیه طی بیانیه ای اعلام کرد محدودیت های نظام پولی و مالی ایران از سوی این کارگروه به مدت دوازده ماه برای بررسی پیشرفت های ایران در عملیاتی کردن یک برنامه اقدام توافق شده بین ایران و این نهاد به تعلیق درآمده است. به عبارت ساده تر و به صورت خلاصه تر ایران طبق توافقی آمادگی خود را برای عمل به توصیه های این نهاد را پذیرفته است.

,

این بیانیه در حالی صادر شد که تا پیش از آن خبری از مقدمات توافق با این نهاد از سوی مقامات دولتی کشورمان اعلام نشده بود اما متن بیانیه نشان دهنده توافق دولت ایران با این اتحادیه است لذا می توان نتیجه گرفت توافق بین مقامات دولتی کشور و این اتحادیه صورت گرفته اما مقامات دولتی تمایلی برای انتشار خبر آن نداشته اند.

,

درباره چرایی اصرار مقامات دولتی به محرمانه بودن مذاکرات می توان به توصیه و عملکرد این اتحادیه اشاره کرد، بر اساس مفاد FATF، کشورهایی که با این نهاد همکاری دارند باید حساب های مالی خود را برای بررسی در اختیار آنها قرار داده تا از صحت اقدامات و عدم کمک آنها به گروه های تروریستی مد نظر این نهاد، مطمئن شوند.

,

نکته قابل تامل و دقیق همینجاست، بر اساس تعاریف این اتحادیه گروه هایی که سازمان ملل آنها را تروریسم معرفی کرده جزء خط قرمزهای بازرسی این نهاد است، گروه هایی چون حزب الله، انصار الله، حماس، جهاد اسلامی و حتی سپاه قدس جمهوری اسلامی ایران.

,

گرچه مقامات عالی رتبه دولتی راجع به اتفاقات اخیر فعلا واکنشی نشان نداده اند اما سوال به حق افکار عمومی جامعه و به خصوص امت حزب الله و انقلابی ایران از مقامات دولتی این است که هدف پیوستن به FATF (با اوصاف ذکر شده) در حال حاضر چیست؟ می دانیم که برنامه آمریکا پس از برجام، برجام دیگری است که خود آنها نام برجام منطقه ای را بر آن گذاشته اند و هدف نهایی آن دست کشیدن حمایت جمهوری اسلامی از محور مقاومت در منطقه است. امیدواریم مقامات دولتی هرچه زودتر نسبت به تنویر افکار عمومی در این موضوع اقدامی انجام دهند.

,

انتهای پیام/رض

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه