اخبار داغ

در کتابخانه مرکزی همدان

سلسله نشست‌های «همدان‎شناسی» با نقد کتاب "تاریخ و فرهنگ مریانج" آغاز شد

سلسله نشست‌های «همدان‎شناسی» با نقد کتاب "تاریخ و فرهنگ مریانج" آغاز شد
نخستین برنامه از سلسله نشست‎های «همدان‎شناسی» با عنوان معرفی و نقد کتاب "تاریخ و فرهنگ مریانج" در همدان برگزار شد.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا به نقل از نافع؛ مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان همدان در این نشست با اشاره به اهمیت مطالعه در ارتقای سطح آگاهی و دانش عمومی با تقدیر از عبدالله مظاهری، مؤلف کتاب تاریخ و فرهنگ مریانج، گفت: سلسله‌نشست‌هایی همدان‌شناسی با موضوع استان همدان در راستای تعمیق اطلاعات و دانش عمومی مردم استان از فرهنگ همدان و آشنایی علاقه‌مندان با تاریخ و جغرافیای پایتخت تاریخ و تمدن ایران زمین، برگزار می‌شود.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, نافع,

عاطفه زارعی افزود: توسعه فرهنگی منجر به خود باوری جامعه می‌شود و این مسئله خود در شکل‌گیری و هویت فرهنگی جامعه نقش مهمی را ایفاء می کند.

,

 

,

, ,

 

,

مؤلف کتاب تاریخ و فرهنگ مریانج در این نشست اظهار کرد: هدف از تدوین این کتاب، نگاهی به فرهنگ و تاریخ مریانج است که مفصل در مقدمه کتاب به صورت مشخص بیان شده است.

,

عبدالله مظاهری با بیان اینکه خردهفرهنگ‌ها و فرهنگ‌های بومی و محلی است که تاریخ یک منطقه و کشور را می‌سازد، افزود: چون خردهفرهنگ‌ها متأسفانه در جامعه در حال نابودی است و همچنین آداب و رسوم و گویش‌های مریانج کمرنگ شده است بر آن شدم که برای ثبت و ضبط این آداب و گویش‌های محلی کتابی با این عنوان بنویسم.

, , ,

وی ادامه داد: از سال‌های 83 ـ 82  این کار را با جمع‌آوری اطلاعات در خصوص فرهنگ و سنت مردم مریانج آغاز کردم، اما چون امکان چاپ این کتاب را نداشتم از طرف شهرداری مریانج مورد حمایت مالی و تشویق قرار گرفتم.

,

مظاهری در مدت دو سال گذشته تاکنون، کار تدوین و چاپ این کتاب انجام شده؛ در خصوص شیوه تحریر این کتاب گفت: بخشی از این کتاب در خصوص جغرافیا، تاریخ و سنگ نوشته‌های تاریخی این شهر و... به صورت مستند آمده که جنبه عامیانه، ضرب‌المثل و روایی دارد و از مردم مریانج جمع‌آوری شده است.

,

وی اضافه کرد: بخشی از کتاب تاریخ و فرهنگ مریانج نیز مربوط به تاریخ محلی مریانج و مسائل اجتماعی به شکلی جامعه‌شناسانه مطرح شده و مورد بررسی قرار گرفته است.

,

مظاهری در خصوص مخاطبان کتاب نوشته شده خاطرنشان کرد: مخاطبان کتاب "تاریخ و فرهنگ مریانج" در نوع عام شامل مردم مریانج هستند که با خواندن این کتاب می‌توانند تغییرات منطقه زندگی خود را با نام گذران زندگی احساس و درک کنند و در این بخش سعی شده با زبان عامیانه و قابل فهم این موارد نوشته شود.

,

وی تصریح کرد: در این کتاب مخاطبان خاص مانند کسانی که اهل جامعه‌شناسی، جغرافیا و تاریخ هستند نیز برای استفاده از کتاب در نظر گرفته شده‌اند.

,

مؤلف کتاب تاریخ و فرهنگ مریانج گفت: در کتاب تاریخ و فرهنگ مریانج علاوه بر روایت ضرب‌المثل در خصوص گویش و سیر تحولات زبان فارسی و تغییرات آن نیز از ابتدا تاکنون مطالبی بیان شده است.

,

وی با بیان اینکه کتاب تاریخ و فرهنگ شهر مریانج در 5 بخش و 6 فصل تدوین شده است، اظهار کرد: سعی شده که این کتاب مورد قضاوت و داوری شخصی مؤلف  قرار نگیرد و این قضاوت به خواننده این کتاب محول شود و باید دانست که این کتاب برای آیندگان و نسل آینده می‌تواند مثمر ثمر باشد.

,

شهردار مریانج نیز گفت: به رغم همه مشکلات شهرداری که بیشتر به کالبد، فیزیک و عمران یک شهر می‌پردازد از سه سال گذشته در سیاست گذاری جدیدی که در شهرداری مریانج انجام شد بر آن شدیم در بخش فرهنگی شهر نیز کارهایی انجام شود.

,

محسن معصوم‌علیزاده خاطرنشان کرد: پس از تشکیل شورای فرهنگی در مریانج و با تلاش محوری نویسنده کتاب "تاریخ و فرهنگ مریانج" در این شورا حفظ آداب و رسوم مریانج و معرفی آن به نسل آینده مورد توجه ویژه قرار گرفت.

,

وی با بیان اینکه باید شهر مریانج در سه حیطه تاریخ مریانج، نقش آن در دفاع مقدس و وجود ظرفیت سرمایهگذاری مورد توجه قرار گیرد، ادامه داد: بخشی از تاریخ مریانج در این کتاب تالیف شده و بخشی دیگر نیز در کتاب علمداران یک، 2 و 3 ارائه می‌شود.

, ,

معصوم‌علیزاده با بیان اینکه برای تالیف این کتاب 6.5 میلیون تومان هزینه شده است، بیان کرد: امیدواریم شهرداری مریانج به عنوان متولی این کار فرهنگی بتواند الگویی در انتقال بخشی از فرهنگ مریانج به نسل آینده باشد.

,

انتهای پیام/م

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه