اخبار داغ

گزارش ویژه/

نارضایتی کشاورزان میانه از بیمه محصولات کشاورزی/ از عدم پرداخت به‌موقع خسارات تا اعتمادی که به صندوق بیمه سلب شده است

نارضایتی کشاورزان میانه از بیمه محصولات کشاورزی/ از عدم پرداخت به‌موقع خسارات تا اعتمادی که به صندوق بیمه سلب شده است
بررسی ها حاکیست پرداخت نشدن به موقع و کامل خسارات، مراجعه و اعلام نظر دیرهنگام کارشناسان برای برآورد خسارت و همچنین نا‌آشنایی بهره بردارن با نحوه ی فعالیت وحمایت‌های بیمه از مهم ترین دلایل رغبت نه چندان مطلوب بهره برداران از بیمه کشاورزی در شهرستان میانه است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا به نقل از میانا، بهار و تابستان که از راه می‌رسد کشاورزان هم خوشحال می‌شوند و هم نگران؛ خوشحال از مشاهده خوشه‌های به بار نشسته کار و تلاش چند ماهه خود و ناراحت و نگران بابت از بین رفتن محصولات زراعی و باغی به دلیل هجوم گاه و بیگاه آفات، بارش‌های بی‌موقع و خسارت‌زا و وقوع سیل و سرمازدگی؛ اندوهی که تنها مرهم آن شاید بیمه محصولات کشاورزی باشد، اما این بیمه هم مثل دیگر بیمه‌ها پاسخگوی نیاز کشاورزان نیست.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, میانا,

بیمه محصولات کشاورزی به‌عنوان یکی از راهکارهای نوین برای مقابله با خطرات غیرمترقبه و غیرقابل کنترل فعالیت‌های کشاورزی و در نتیجه کاهش نوسانات درآمدی کشاورزان طی سال‌های اخیر مورد توجه و تاکید قرار گرفته و صندوق بیمه محصولات کشاورزی نیز با همین هدف تشکیل شده تا تولیدکنندگان متناسب با حق بیمه پرداختی، از خدمات بیمه‌ای بهره‌مند شوند، هرچند این صندوق تاکنون نتوانسته رضایت کشاورزان و باغداران بیمه شده را جلب و سایر کشاورزان را به بیمه کردن محصولات خود ترغیب کند.

,

به گفته کارشناسان، مواردی همچون پرداخت نشدن بموقع و کامل خسارات، مراجعه و اعلام نظر دیرهنگام کارشناسان برای برآورد خسارت و همچنین نا‌آشنایی بهره‌برداران با نحوه فعالیت و حمایت‌های بیمه، از مهم‌ترین دلایل بی‌رغبتی بهره‌برداران از بیمه کشاورزی در شهرستان میانه و به تبع آن در سایر نقاط کشور است.کم بودن میزان اعتبارات بیمه محصولات کشاورزی نیز از دیگر علل این بی‌رغبتی عنوان می‌شود.

,

 

,

نارضایتی کشاورزان میانه از بیمه محصولات کشاورزی/ از عدم پرداخت به‌موقع خسارات تا اعتمادی که به صندوق بیمه سلب شده است

, نارضایتی کشاورزان میانه از بیمه محصولات کشاورزی/ از عدم پرداخت به‌موقع خسارات تا اعتمادی که به صندوق بیمه سلب شده است, نارضایتی کشاورزان میانه از بیمه محصولات کشاورزی/ از عدم پرداخت به‌موقع خسارات تا اعتمادی که به صندوق بیمه سلب شده است,

در این رابطه یکی از کشاورزان گفت: اگر به این رویه پیش برود ما دیگر محصولات خود را بیمه نخواهیم کرد.

,

وی افزود: پرداخت نشدن به موقع خسارت از سوی صندوق بیمه محصولات کشاورزی و غرامت پایین و با توجه به هزینه های بالا کاشت، داشت و برداشت و غرامت میوه با قیمت پایین از سوی صندوق، مشکلات فرا روی ما کشاورزان است.

,

این کشاورز در ادامه گفت: اگر این رویه پیش رود ما دیگر تمایلی به زیر پوشش قرار گرفتن بیمه محصولات کشاورزی خود نداریم و استقبال نکردن کشاورزان مشکلات را دو چندان هم برای کشاورز و دولت خواهد بود.

,

شهرستان میانه به عنوان وسیع ترین شهرستان استان آذربایجان شرقی و شمالغرب کشور به لحاظ دارا بودن آب و هوای معتدل  و خاک حاصلخیز شرایط مناسبی برای کشت انواع محصولات کشاورزی دارد. در مقابل حوادث طبیعی بسیاری نیز سالانه بخشی از این محصولات کشاورزی را دچار آسیب می‌کند که در این میان وجود یک بیمه مناسب می‌تواند برای جبران خسارات کشاورزان راهگشا باشد.

,

متوسط بارش سالانه در این شهرستان ۳۲۰ میلی‌متر در نقاط کم ارتفاع جنوب شرقی و در بالای ارتفاعات بز گوش از ۳۹۳ تا ۶۰۰ میلی‌متر متغیر و متوسط دمای سالانه شهرستان میانه نیز سه تا الی ۵.۱۴ درجه سانتی‌گراد در مناطق مختلف آن گزارش‌شده و ازنظر پوشش گیاهی، دارای انواع و اقسام گیاهان خودرو است که حدود ۴۰ رقم انواع گیاه را دربر می‌گیرد.

,

علاوه بر این ویژگی‌ها برخورداری از رودخانه‌های پر آب و پراکنده‌ای چون رودخانه شهر چای، با ۱۳۰ میلیون مترمکعب، قارلانقو چای با ۵۱۰ میلیون مترمکعب، رودخانه آیدوغموش با ۱۵۰ میلیون مترمکعب، رودخانه قزل اوزن با ۱۲۵۰ میلیون مترمکعب و گرمه چای (گرم رود) با ۳۰۰ میلیون مترمکعب در منطقه، وجود سد آیدوغموش و شهریار (سد بتنی)، سطح بالا زیر کشت اراضی زراعی آبی، سرمایه‌گذاری عظیم در شبکه آبیاری و زهکشی رودخانه قزل اوزن و توانایی کشاورزان در امر کاشت محصولات متنوع کشاورزی به‌ویژه محصولات استراتژیک، شهرستان میانه را به یکی از قطب‌های تولید انواع محصولات کشاورزی و باغی تبدیل کرده است.

,

بیشترین خساراتی که سالانه در بخش کشاورزی این شهرستان ایجاد می‌شود، ناشی از باران، سیل، سرمازدگی و خشکسالی است و به نظرمی‌رسد بیمه محصولات کشاورزی مهم‌ترین راهکار برای جبران خسارت‌های احتمالی و پشتوانه‌ای محکم برای بهره برداران بخش کشاورزی میانه باشد.

,

شهرستان میانه در حال حاضر قطب تولید محصولات استراتژیکی همچون گندم و برنج و محصولات باغی همچون  سیب و زرد آلو و سایر اقلام میوه می باشد.

,

 

,

نارضایتی کشاورزان میانه از بیمه محصولات کشاورزی/ از عدم پرداخت به‌موقع خسارات تا اعتمادی که به صندوق بیمه سلب شده است

, نارضایتی کشاورزان میانه از بیمه محصولات کشاورزی/ از عدم پرداخت به‌موقع خسارات تا اعتمادی که به صندوق بیمه سلب شده است, نارضایتی کشاورزان میانه از بیمه محصولات کشاورزی/ از عدم پرداخت به‌موقع خسارات تا اعتمادی که به صندوق بیمه سلب شده است,

یکی از باغداران سیب در این شهرستان در گفتگو با خبرنگار میانا، گفت: من به عنوان یک باغدار با ۴۵۰ درخت سیب نمی توانم خسارت خود را از بیمه بصورت ماهانه و مستمر دریافت کنم.

,

وی گفت: بیمه آنطور که بایدبه مشکلات ما باغداران رسیدگی نمی کند و در مقابل وجهی که از ما دریافت می کند، خسارات باغات ما را بصورت جزئی پوشش می دهد.

,

به‌طور حتم اصلی‌ترین متضرر نبود مدیریت صحیح در بحث بیمه و حمایت از باغداران میانه‌ای که به امید کسب درآمد و تأمین نیازهای خود و خانواده طول سال را در باغات خود زحمت‌کشیده و با خون‌دل اقدام به تولی می‌کنند، متوجه خود شهرستان و دور ریز محصولات و عدم استقبال کشاورزان به افزایش تولید و گسترش حرفه به علت سهل انگاری و عدم پرداخت خسارت بیمه در مواقع وارد شدن خسارت به آن ها است.

,

به گفته کشاورزان منطقه صاحبان باغ‌هایی و زمین هایی که تحت پوشش بیمه محصولات کشاورزی هستند، یا هنوز موفق به دریافت خسارت نشده اند و یا میزان خسارت برآورد شده توسط کارشناسان بیمه به حدی پایین است که هزینه های اولیه باغداران را نیز تأمین نمی‌کند و نمی تواند مرحمی بر زخمهای بر جای مانده از تگرگ بر جان  درختان سیب منطقه باشد.

,

بر همین اساس شهرام نریمانی مدیر صندوق بیمه محصولات کشاورزی آذربایجان شرقی ضمن تأیید این ادعاها خاطرنشان کرد: در استان ما ۱۷۰ میلیارد تومان خسارت مصوب شده بود تا به باغداران، کشاورزان، مرغداران و زنبور داران پرداخت شود که از این مبلغ ۱۲۸ میلیارد تومان پرداخت شده ولی ۴۲ میلیارد تومان که مربوط به بخش باغ‌ها می‌باشد پرداخت نشده است.

,

وی بیان داشت: دولت در سال ۹۴ مصوب کرده بود که مبلغ هزار و ۱۵۴ میلیارد تومان به عنوان حق بیمه، سهم دولت پرداخت کند که فقط ۲۱۰ میلیارد تومانش را پرداخت کرد.

,

نریمانی با بیان اینکه ۲۰ تا ۳۰ درصد از حق بیمه‌ها را از مردم دریافت می‌کنیم، افزود: طبق اساس نامه دولتی باید ۷۰ تا ۸۰ درصد حق بیمه باقی مانده توسط دولت پرداخت شود که تا به این لحظه چیزی پرداخت نشده است.

,

وی در پایان گفت: تا زمانی که دولت تعهداتش را در خصوص حق بیمه حق دولت عملی نکند نخواهیم توانست حق بیمه های خسارت دیده‌ها را پرداخت کنیم زیرا توان مالی ما به حد صفر رسیده است.

,

بدون شک صنعت بیمه یکی از فرآینده های تاثیر گذار در هنگام بروز مخاطرات و آسیب ها است که موعد و نحوه محاسبه و میزان پرداخت غرامت از مهمترین و تاثیرگذارترین مسائلی است که باعث میل به بیمه نمودن کالا یا محصول می شود و از سوی عمل به تعهدات است که زمینه اعتماد دوباره را جهت بیمه فراهم می نماید.

,

عدم پایبندی به سقف تعهدات و در برخی موارد نیز عدم پرداخت مطالبات و خسارت به کشاورزان میانه ای باعث شد که نوعی بی اعتمادی مردم به بیمه محصولات کشاورزی پیدا کنند و امسال تعداد کمی اقدام به بیمه نمودن محصولات خود کردند .

,

انتهای پیام/م

]

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه