اخبار داغ

رقابتی سخت، برای قبولی در کنکور انتخاب رشته تحصیلی

رقابتی سخت، برای قبولی در کنکور انتخاب رشته تحصیلی
در چنین شرایطی باید منتظر باشیم و نگران از اینکه، دانش‌آموزی که هیچ علاقه‌ای به یک رشته ندارد چگونه می‌تواند با موفقیت در آن رشته تحصیل کند.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از آوای فامنین، با شنیدن مشکلاتی که برای انتخاب رشته دانش آموزان پیش آمده و والدینی که نگران از وضعیت آینده فرزند خود هستند. پاسخ مسئولین آموزش و پرورش را در این باره بررسی کردیم و متوجه شدیم که انتخاب رشته تحصیلی دانش آموزان بر اساس ملاک هایی که در آیین نامه مربوطه مطرح شده است در پایان دوره اول متوسطه انجام می شود.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, آوای فامنین,

این ملاک ها برای انتخاب، شامل این موارد است: نمرات درسی با ۳۵ امتیاز و امتیازات مشاوره‌ای با ۶۵ امتیاز که جزییات آن نیز بدین صورت است: نظر والدین با ۵ امتیاز، نظر مشاوران مدارس با ۱۰ امتیاز، نتایج آزمون‌های استعدادسنجی با ۳۰ امتیاز، نمرات تحصیلی دانش‌آموز با ۳۵ امتیاز و نظر معلمان ۱۰ امتیاز و نظر دانش‌آموز ۱۰ امتیاز.

,

بیاد داریم در سال های گذشته انتخاب رشته تحصیلی از سوی مشاوران به دانش آموزان تحمیل می شد و دانش آموزان مجبور می شدند یکی از رشته های پیشنهادی را قبول کنند. اما امروز والدین و خود دانش آموز با توجه به درامد بعضی مشاغل به فکر انتخاب رشته ای است که بتواند در آینده شغل مناسبی داشته باشد. به همین دلیل اکثر دانش آموزانی که معدل بالایی کسب کرده اند، می خواهند در رشته تجربی شرکت کنند. بنا به آمار ثبت نام در کنکور در رشته ی تجربی بیش از 60 درصد است و مابقی شامل رشته های دیگر می شود.

,

با توجه به آئین نامه جدید هدایت تحصیلی، برخی از دانش آموزان با معدل بالای ۱۹ به رشته‌های فنی‌وحرفه‌ای یا علوم انسانی هدایت شده‌اند و این امر موجب اعتراض به مدیران و کارکنان آموزش و پرورش شده است.

,

با توجه به نزدیک شدن به پایان مهلت ثبت نام اکثر اولیاء خواستار رسانه ای شدن این مسئله و نارضایتی آنان است. کار هدایت تحصیلی و انتخاب رشته دانش‌آموزان پایه نهم از ۱۹ تیر آغاز شده است و آنها فرصت دو هفته‌ای دارند تا با حضور در مدرسه و استفاده از راهنمایی‌های مشاور، رشته تحصیلی خودشان را انتخاب کرده و برای ثبت‌نام در پایه دهم اقدام کنند.

,

چند دانش آموز و از خانواده آنان در این موضوع با بیان اینکه تمام دوسال قبل با معدل 20 و در سال جاری با معدل 19/77 قبول شده است ولی مجوز ثبت نام در رشته تجربی را ندارد و باید در رشته فنی حرفه ای ثبت نام نماید.

,

رئیس شورای بخش مرکزی فامنین نیز به درخواست عده ای از والدین و دانش آموزان خبر داد: انتخاب رشته سوم راهنمایی معضلی شده است و آموزش و پرورش بر اساس آماری، خود اقدام به انتخاب رشته کرده است، غافل از اینکه عادت براین بود که خود دانش آموز با کمک پدر ومادر یا دوستان انتخاب می کرد. دو روزه والدین جمع شدند بروند آموزش پرورزش مانع شدیم . منتظر پاسخ مسئولین در مدارس مناطق روستایی هستیم.

,

با توجه به اینکه این موضوع در جلسه شورای آموزش و پرورش شهرستان فامنین، با حضور مسئولین نقد و بررسی شد و این مسئله دستورالعملی هست که بخشنامه شده و کسی دخالتی مبنی بر تغییر شرایط انتخاب رشته نداشته است.

,

یکی از کارشناس آموزش و پرورش توضیحات کاملی در این باره ارائه کردند. شیوه جدید با گذشته فرقی نکرده‌ است و بنا به استعداد دانش آموز و کسب نمرات آزمون و نظر والدین که ثبت شده است اقدام به انتخاب رشته شده است.

,

اگرچه مسئولان آموزش‌وپرورش در برابر انتقادات دانش‌آموزان عنوان می‌کنند، انتخاب رشته تحصیلی صرفاً براساس نمره انجام نمی‌شود بلکه نتایج تست‌های سنجش استعداد و رغبت در آن تاثیرگذار است اما بعضی از مسئولین عنوان کردند تا چه حد این تست ها صحیح بوده و اینکه آیا توانسته در شرایط مناسب دانش‌آموزان را بسنجد؟ آیا دانش آموز هنگام پاسخ به سوالات آزمون در شرایط مناسبی بوده است؟ یا آگاهی و توجهی به اثرات این آزمون نداشته است؟

,

از سوی دیگر یکی از اصلی ترین مشکلات هدایت تحصیلی محدود بودن ظرفیت رشته ها در مناطق مختلف است یعنی عملا علاقه، معدل و استعداد خیلی مطرح نبوده و دانش آموزان در هر رشته بر اساس بالاترین امتیاز، در ثبت نام پذیرفته می شوند.

,

این هم موردی از قوانین جدید در آموزش و پرورش است که در سال های متوالی شاهد آن بوده ایم. در چنین شرایطی باید منتظر باشیم و نگران از اینکه، دانش‌آموزی که هیچ علاقه‌ای به یک رشته ندارد چگونه می‌تواند با موفقیت در آن رشته تحصیل کند. یکی از دانش آموزان دختر به طنز بیان می کرد من رشته آشپزی را در کنار مادرم انتخاب می کنم چون هیچ مربی مثل مادرم آشپزی نخواهد کرد.

,

با امید به آینده روشن جوانان و آینده سازان نظام جمهوری اسلامی ایران

,

یادداشتی از طاهره حاجیلو

,

 

,

, ,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه