اخبار داغ

علل افزایش آمار طلاق در جامعه

علل افزایش آمار طلاق در جامعه
کارشناس مشاور خانواده در اداره بهزیستی شهرستان فامنین، طی ارسال مقاله ای به علل افزایش آمار طلاق در جامعه پرداخت.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از آوای فامنین، سمیرا عقیقی در تدوین مقاله ای با عنوان علل افزایش طلاق در جامعه را بررسی کرد، در این مقاله آمده است: روند رو به رشد طلاق در دهه اخیر و متعاقب آن افزایش تعداد زنان و مردانی که تجربه طلاق داشته اند لزوم توجه به این امر را بیش از پیش آشکار می نماید.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, آوای فامنین,

پژوهش حاضر به منظور بررسی پیشایندها و پیامدهای عاطفی، اجتماعی و اقتصادی برای مردان و زنان در مراحل قبل، حین و پس از طلاق انجام شده است. روش تحقیق از نوع مروری می باشد و یافته های محققان پیشین در این پژوهش جمع آوری گردیده است. یافته های پژوهش به این شرح می باشد:

,

بیشترین آمار طلاق در زنان در سن 02-02 ساله اتفاق می افتد.
بیشترین آمار طلاق در مردان در سن 02-02 ساله اتفاق می افتد.
بیشترین آمار طلاق مربوط به زوجینی است که کمتر از 5 سال است که ازدواج کرده اند.
برنامه های پیشگیرانه تاثیر بسیار مفیدی بر کیفیت زندگی زوجین و کاهش آمار طلاق داشته است.

,
,
,
,

کلیدواژه: طلاق، پیامدهای طلاق،  علل طلاق مقدمه بیان مساله

,

آسیب ها یا مشکلات خانوادگی مجموعه رخدادها یا حوادثی هستند که بر یک یا چند تن از اعضای خانواده یا همه آنها یا به طور کلی بر پیکره خانواده  تحمیل میشوند و همه اعضای خانواده را تحت تاثیر قرار میدهند. برخی از این مشکلات مانند طلاق و مشکلات والدینی به مسایل ارتباطی خانواده مربوط میشوند و برخی دیگر به علت حوادث غیرمنتظره از جمله بیماری، معلولیت و تصادف بروز میکنند. همچنین جوان یا مسن بود ،نداشتن شغل و درآمد کافی همگی مشکلات خاص خود را به وجود می آورند) استریت ،2030(.

,

مطالعات مختلف نشان می دهند که روند افزایش طلاق در نیم قرن اخیر یک روند جهانی است و معلول تغییرات اقتصادی، جمعیتی، حقوقی، ارزشی و فرهنگی است. در این راستا جامعه ایرانی نیز در دو دهه اخیر به رغم تمام سیاست گذاری های اجتماعی و برنامه ریزی های فرهنگی به سمتی در حال حرکت است که روز به روز بر تعداد طلاق هایش افزوده می گردد. طبق آمارهای ثبت احوال کشور )2032( فقط در 22سال اخیر نزدیک به یک میلیون طلاق در در ایذان روی داده است که در نتیجه آنحدود دو میلیون زن و مرد فقط در همین دهه گذشته واقغه طلاق را در ایران تجربه کرده اند. از سویی نتایج بسیاری از تحقیقات در کشورهای مختلف گویای آن است که طلاق تاثیرات و پیامدهای منفی گوناگونی بر  افراد درگیر در آن میگذارد) صادقی،2032(.

,

بر این اساس مطالعه عمیق از تبعات مختلف این واقعه بر افرادی که به آن درگیر شده اند و نحوه مواجهه آنان با این تغییرات و پیامدهااز اهمیت بسزایی برخوردار است. بر این اساس این پژوهش به دنبال پاسخ به این مسائل می باشد:

,

شناسایی عوامل پیش بینی کننده طلاق.

,

شناسایی پیامدهای طلاق بر والدین، کودکان و نوجوانان.

,

شناسایی راههای پیشگیری از طلاق.

,

شناسایی راههای افزایش سازگاری افراد مطلقه.

,

ادبیات و پیشینه تاریخچه طلاق:

,

قدمت طلاق تقریبا به اندازه قدمت ازدواج های ناموفق است. اما روشهای آن تغییر یافته است.

,

 در اوایل طلاق یک تصمیم شخصی بود که بوسیله افراد گرفته می شد و قانون و مذهب در آن دخالتی نداشت با گسترش مسیحیت کلیسا کنترل ازدواج و طلاق را بر عهده گرفت و طلاق تحت کنترل کلیسا درآمدو نتیجه آن این حکم کلیسا بود که دولت باید قوانین قاطعی برای کنترل کردن طلاق وضع کند. این دوران برای زوج هایی که میخواستند طلاق بگیرند دوران ظلمت بود.

,

در قرن 21 و 21 در انگلستان طلاق تنها برای مردانی امکان داشت که همسرشان عقیم بود.به تدریج دراروپا و ایالتهای امریکا کنترل ازدواج و طلاق از کلیسافاصله گرفت و دولت آنرا در اختیار مراجع محلی قرار داد. این انتقال قدرت باعث شد در محله های جغرافیایی مختلف سهولت طلاق به طور اساسی فرق کند و این آغازی بود برای طلاق مهاجرتی. برای نمونه در قرن 23 و 23 زوج های انگلیسی به اسکاتلند میرفتند و 22 روز در آنجا می ماندند تا شرایط اقامت را کسب کنند و یک طلاق اسکاتلندی بگیرند. گرچه متقاضیان طلاق باید سفر دورتری را داشته باشند اما دلسرد نمی شدند و میزان طلاق در قرن 02 به طور روزافزونی افزایش یافت. در سال 2352 دلایل قانونی برای طلاق  تغییر یافت و اکثر قانونگذاران ایالتی یک یا چند دلیل بدون عذر برای طلاق تصویب کردند نظیر حماقت و ناسازگاری. 

,

تغییرات اجتماعی دهه 2312 جنبش اصلاح در امر طلاق را به اوج رساند و در سال 2313 با امضای حکومتی لایحه قانونی خانواده کالیفرنیا اولین ایالتی شد که طلاق بدون مقصر را پذیرفت.

,

امروزه طلاق سریعتر و ساده تر انجام می شود و به طور نسبی در همه ایالتها یکسان است. ما تا اینجا یک دور کامل زده ایم )کلارک ،0221( .

,

انواع طلاق:

,

طلاق عاطفی:

,

شامل دوره ای است که هریک از زوجین نسبت به دیگری تصور خوبی ندارد. این طلاق زمانی بوجود می اید که هریک از زوجین بپذیرد که آینده خوشی با همسر خود ندارد. در این وضعیت فرد به اهداف و امیال همسر خود توجه ندارد. طلاق عاطفی معمولا 0 تا 5 سال قبل از طلاق قانونی اتفاق می افتد )زارعی محمودآبادی ،2032( .

,

طلاق قانونی: 

,

جدایی زن و مرد از زندگی مشترک و رها شدن از قید نکاح) همان( .

,

طلاق اقتصادی: 

,

دوره ای که زوجین منابع اقتصادی خود را از یکدیگر جدا میکنند.اگرچه زنان طلاق عاطفی را بهتر از همسران خود پشت سر می گذارند اما آنها در طلاق اقتصادی بازنده هستند و در بهترین حالت سطح استاندارد زندگی زن به  10 درصد از آنچه قبل از طلاق بوده کاهش می یابد. زنانی که در طول زندگی مشترک کار کرده اند و حرفه ای داشته اند از لحاظ اقتصادی مشکلی ندارند)همان( .

,

طلاق والدینی: 

,

زمانی که والدین تصمیم می گیرند حضانت فرزند با چه کسی باشد اتفاق می افتد و اثرات زیانباری بر فرزندان دارند. بچه ها منزوی خواهند شد و هنگام بلوغ و مستقل شدن مشکلات آنها ظهور خواهد کرد)همان(.

,

طلاق اجتماعی: 

,

طلاق نقش های فرد را در جامعه ای که وابسته به ازدواج است قطع می کند) همان( .

,

مراحل طلاق:

,

2( جدایی یا قطع روابط جنسی:

,

اولین جدایی در روابط جنسی است که به تدریج آغاز  می شود و زوجین هیچ گونه روابط جنسی با یکدیگر ندارند.

,

0( جدایی احساسی و عاطفی:

,

زوجین در این مرحله از خواسته ها و نیازهای همسر خود صرف نظر می کنند. این نوع زندگی مشترک سرد و خالی از احساس است.

,

0( جدایی مادی:  

,

در این مرحله هرکدام از زوجینبه فکر تامین نیازهای مادی خود هستند. معمولا مردان سعی می کنند نیازهای مادی خانواده را تامین کنند و بعضی از امکانات مالی و اقتصادی خود را مخفی می نمایند.زن نیز اگر شاغل باشد به همین گونه رفتار خواهد کرد.

,

2( جدایی ارتباطات:

,

در این مرحله زن و شوهر به تدریج ارتباطات اجتماعی و خانوادگی خود را که قبلا به طور مشترک داشته اند به تنهایی انجام می دهند.

,

5( جدایی مکان زندگی:

,

در مراحل بعد این امکان وجود دارد که زن یا شوهر  یا هر دو تصمیم بگیرند در دو مکان مجزا به زندگی خود ادامه دهند. که معمولا به خاطر فرزندان این کار را انجام می دهند.

,

1( طلاق) جدایی قانونی(:

,

زمانی اتفاق می افتد که زن و شوهر به این نتیجه میرسند که ادامه زندگی مشترک به هر شکل برایشان امکان پذیر نیست و بجز رنج و غم نتیجه ای ندارد)زارعی محمودآبادی، 2032( .

,

برخی از مشکلاتی که پیش بینی کننده هایی قوی برای بروز طلاق هستند :

,

 مهمترین پیش بین طلاق ارتباطات آشفته است) برک ،0222(. 

,

ازدواج در سنین پایین:

,

رابطه بین سن کم و ازدواج و بی ثباتی زناشویی در مقالات پژوهشی به طور مکرر اثبات شده است. بنابراین قویترین عامل پیش بینی کننده تزلزل و عدم ثبات زناشویی، سن کم به هنگام ازدواج است ) لارسون و هلمن  ،

,

2332 به نقل از زرگر  2031(.

,

آمار طلاق در بین دخترانی که در سنین 22-21 سالگی ازدواج  می کنند 0 برابر بیشتر از دخترانی است که در سنین 23- 23 سالگی ازدواج می کنند. اضطراب  و هیجان دوران نوجوانی و مشکلات زندگی مشترک درهم می آمیزد و خیلی زود همسران را به طلاق می کشاند ) حقانی، حسین ، 2012( .

,

 

,

 تقابل سنت و مدرنیته:

,

جامعه در حال گذار و هنجارهای متفاوت سردرگمی خاصی را در روابط زن و شوهر ایجاد نموده است مثل: مرد نان آور بوده  اما حالا هردو نان آور هستند و مسائل مربوط به تساوی حقوق زن و مرد مطرح است ) همان(.

,

عوامل اقتصادی: مشکلات مالی به عنوان یکی از مهمترین عوامل اختلاف زناشویی در بسیاری از تحقیقات شناسایی شده است) میلر و همکاران ،0220 به نقل از زرگر  2031(.  توقعات آرمانی بدون نگاه کردن به شرایط خود و طرف مقابل باعث بروز مشکلات می شود.

,

عوامل ارتباطی و دخالت دیگران: عوامل ارتباطی شامل ارتباط با خانواده همسر و نگرش نسبت به این ارتباطات است. شاید بتوان این عامل را از مهمترین علل اختلافات زناشویی دانست. تا جایی که گاهی زوجین باهم اختلافی ندارند اما مسائل مربوط به خانواده همسرمشکلات فراوانی ایجاد می کند. اعتیاد. ) حقانی، حسین ، 2012( .

,

زرق و برق زندگی: اگر همسران به زرق و برق زندگی بیش از حد اهمیت بدهند برای تهیه این زرق و برق ها از هم  غافل می شوند و به اختلافات دامن می زنند. )زارعی محمودآبادی، 2032( .

,

بی نظمی و عدم مسولیت پذیری

,

عدم همکاری در امور خانه و نقش برابر جنسیت عقیمی و نارایی ) همان(. 

,

مشکلات جنسی: یک ارتباط جنسی مشکل آفرین ممکن است بر تعامل زن و شوهر تاثیر زیان آوری داشته باشددر عمل ممکن است چرخه معیوبی رخ دهد که در آن ناهماهنگی زناشویی با عملکرد موفقیت آمیز جنسی تداخل نموده و نابهنجاری های جنسی موجب بروز ناسازگاری زناشویی بیشتر گردد. هنری و میلر )0222( مشکلات جنسی را با فراوانی 3/00% از رایج ترین مشکلات زناشویی زوجین میانسال ذکر کرده اند

,

) رحمت الهی ،2035(.  

,

یکنواختی در زندگی: اختصاص ندادن زمان برای تفریح و لذت بردن از زندگی )زارعی محمودآبادی، 2032(. عدم آشنایی با نیاز های زنان و مردان ) همان(.  

,

خستگی جسمی و روانی)فرجاد،2010(.

,

اختلالات عاطفی و روانی ) همان(.

,

تغییر در قوانین مربوط به طلاق، افت مذهب و اعتقادات مذهبی در کشورهای توسعه یافته، تغییر نگرش ها نسبت به نقش های جنسیتی، استقلال اقتصادی زن، خشم و پرخاشگری ، ذهنیت قربانی، اعتیادبه کنترل دیگران، ازلحاظ روحی غیرقابل دسترس، تفاوت سنی  فاحش، تفاوت دینی، اجتماعی، قومی و تحصیلی. ) دی آنجلیس، باربارا(.

,

فریب یادروغ، و عدم استقلال درزندگی. ) صفایی ،2010(. 

,

پیامد های طلاق برای والدین:

,

مردان و زنان بلافاصله بعد ازجدایی افسرده ومضطرب می  شوند و رفتار تکانشی وضد اجتماعی نشان میدهند.

,

مطلقه ها گاهی با پیامدهایی مثل سرکوب، تحقیر ، طرد ازسوی خانواده و دوستان، آشنایان وحتی محیط کاری فرد روبرو می شوند و این طرد گاهی تا آنجا پیش می رود که فرزندان آنها نیز ازاین عوارض درامان نیستند )عسکری فر،2032(.

,

دیگر پیامدهای طلاق عبارتند از:

,

تغییردرشبکه های اجتماعی:

,

قبل از هر چیز همسر از دست می رود علاوه بر این خانواده همسر نیز از دست می رود و تماس با خانواده همسر قبلی آشکارا کم می شود. علاوه بر این به طور متوسط 0 تا از دوستان خود را از دست می دهند بخصوص اگر رابطه دوستی در طول مدت ازدواج شکل گرفته باشد.

,

تغییرنقشها:

,

طلاق در نقش افراد تغییرات بنیادی ایجاد می کند. طلاق نقش زنان خانه دار را به نقش نان آور تبدیل می کند.

,

کارهای پرمشقت خانه داری و مدیریت خانه) که قبلا بین دو نفر تقسیم شده بود ( به  همراه کار بیرون فشار زیادی را به افراد تحمیل می کند.

,

مشکلات روانشناختی:

,

اکثر مردان و زنان طلاق عصبانیت و اضطراب و افسردگی  و احساس تنهایی دارند. طلاق آشفتگی عاطفی و گاهی بیماری روانی ایجاد می کند.

,

علائم جسمانی:

,

مشکلات سلامت جسمی افراد مطلقه در مقایسه با افراد متاهل بیشتر است. افراد مطلقه و متارکه کرده سلولهای مقاوم کمتری در مقابل تومرها و باکتری ها دارند) شاید به دلیل استرس زیاد( و رفتار های بهداشتی افراد  مطلقه در مقایسه با افراد متاهل نیز متفاوت است. مثلا اینکه بیشتر سیگار  مصرف می کنند و کمتر ورزش می کنند.

,

مشکلات اقتصادی: 

,

مشکلات اقتصادی بخصوص برای زنان وجود دارد . طلاق درآمد آنها را به طور متوسط 03 درصد کاهش داده است)کلارک، 0221( .

,

پیامدهای مثبت طلاق:

,

طلاق هم دوره ضربه است هم دوره رشد،کسانی که این دوره را با موفقیت پشت سر می گذارند شکیباتر میشوند، از بلاتکلیفی رها می شوند، عزت نفس بالاتری را تجربه می کنند و مهارتهای بین فردی آنها بهبود می یابد. افراد ممکن است در نتیجه طلاق استعدادهای تازه ای پیدا کنند، از اشتباهات گذشته درس بگیرند، به تحصیل روی بیاورند و جایگاه شغلی شان را بهبود بخشند. این افراد خودمختاری بیشتر و رشد شخصی را تجربه می کنند )کلارک ،0221( .

,

تاثیر طلاق بر کودکان:

,

فرزندان از پیامدهای طلاق آسیب های زیادی می بینند )منادی، 2035(. کودکان دبستانی نمی توانند مسئله طلاق را از ذهنشان دور نگه دارند به همین دلیل اغلب در مدرسه مشکلاتی دارند و تفاوت آشکاری در پیشرفت تحصیلی با بچه های خانواده های سالم دارند. بعلاوه آنها نامنظم تر هستند. از لحاظ اجتماعی قابلیت چندانی ندارند. معلمان این دانش آموزان را پرخاشگر تر و سرکش تر می دانند.

,

تحقیق دیگری نشان می دهد این بچه ها مشکلات رفتاری بیشتری ماتتد خشمگین شدن ناگهانی، دزدی، دعوا ،شکستن اشیاء و دروغگویی دارند، کمتر از دیگران اجتماعی هستندو از لحاظ تحصیلی هم چندان مهارتی ندارند )کلارک ،0221( .

,

 و ایجاد رابطه مثلثی با والدین نیز از دیگر پیامدهای اختلافات خانوادگی و طلاق است.

,

تاثیر طلاق بر نوجوانان:

,

اوایل دوران نوجوانی اوج آسیب پذیری نوجوانان است. به عهده گرفتن مسئولیت اضافی مانند نگهداری از خواهر و برادر کوچکتر ، مسئولیت خانه و خرید و حتی گاهی برای والدین خود نقش والد را ایفا می کنند. چون این وظایف برای آنها فشار زیادی به همراه دارد  بسیار خشمگین می شوند و احساس عصبانیت می کنند. به همین دلیل ممکن است مجذوب رفتارهای خطرناکی مثل رابطه جنسی، مصرف دارو و الکل شوند.

,

اغلب نوجوانان طلاق مشکلات رفتاری مثل پرخاشگری و رفتارهای ضد اجتماعی دارند. خود این نوجوانان اظهار می کنند مرتکب جرم های بیشتری شده اند، از جمله دزدی از مغاز ها، خسارت وارد کردن به اموال مدرسه ،مجروح کردن اشخاص به طوری که به باند پیچی نیاز داشته باشند، دوغ گفتن درباره مسائل مهم، سیگار کشیدن ،  مصرف دارو ، روی آوردن به روابط جنسی و باردار شدن.

,

این نوجوانان بیشتر از نوجوانان خانواده های سالم نگران ، گوشه گیر و افسرده هستند.  

,

سازگاری با طلاق:

,

سازگاری با طلاق به وضعیت وحالتی گفته می شود که در آن افراد مطلقه ارزیابی مثبتی از خود داشته باشند و احساس مدیریت شخصی دارند)کلارک ،0221( .

,

 

,

 

,

پیش بینی کننده های سازگاری بزرگسالان با طلاق

,

 

,

 

,

 

,

عوامل موثر بر سازگاری کودکان پس ازطلاق: 

,

بعضی کودکانی که طلاق والدین را تجربه کرده اند مشکلات مهمی ندارند درحالی که بعضی دیگر متزلزل و شکست خورده اند. در این مورد عوامل مربوط به تاب آوری مطرح است، عواملی مثل هوش بالا، عزت نفس ،شایستگی اجتماعی و خلق و خوی آرام و همچنین بوسیله روابط حمایتی از سوی خانواده، معلمان و همسالان نیز محافظت می شوند و منابع اقتصادی و خدمات اجتماعی موثری دارند)کلارک ،0221( .

,

دیگر عوامل موثر بر سازگاری کودکان پس ازطلاق: 

,

امنیت اقتصادی

,

سلامت روانشناختی والد سرپرست

,

کیفیت مراقبت والدینی

,

مشارکت والدین در سرپرستی کودک حمایت اجتماعی

,

تماس کودک با والد غیر سرپرست نقاط قوت شخصی کودک ) تاب آوری( سیاستهای کاهش طلاق:

,

انعطاف پذیری شغلی: کار پاره وقت و کار با ساعات انعطاف پذیر به افراد متاهل اجازه می دهد  برنامه هایشان را تنظیم کنند ، به نیاز های خانواده شان توجه بیشتری داشته باشند، توجه به خانواده استرس را کاهش می دهد و به اجتناب از بحران کمک می کند.

,

آموزش خانواده ها: آموزش خانواده ها از طریق کتابها، کارگاه ها، برنامه ها و سخنرانی ها به پیشگیری از ایجاد اختلاف و در مرحله بعد به تقویت خانواده های آسیب دیده کمک می کند) همان(.

,

آموزش پیش از ازدواج:

,

متخصصان علم خانواده درباره کارامد بودن آموزشهای قبل از ازدواج اطمینان دارند و آنرا رویدادی ارزشمند می دانند) خمسه،2030(. 

,

نتایج پژوهش امیدوار و همکاران)2033( نشان داد آموزش پیش از ازدواج انتظارات زناشویی دانشجویان در آستانه ازدواج را به طور معناداری بهبود بخشیده است.

,

آماده سازی افراد برای ازدواج: سیاست های مربوط به آماده سازی افراد برای ازدواج نیز ممکن است به کاهش طلاق بیانجامد.مثلادر اوکلاهما اگر زوج ها برنامه ارتباط پیش از ازدواج ) PREP( ر اگذرانده باشند در هزینه های ثبت ازدواج تخفیف می گیرند. آنهایی که از این امکان مفید بهره مند شده باشند، مهارتهای ارتباطی پیداکرده ،رضایت ازدواجی بالاتری را تجربه می کنند و نرخ طلاق در میان آنها کمتر است. درمدستو، کالیفرنیا وکانزاس سیتی به عنوان بخشی از سیاست ازدواج دراجتماع، روحانیون مراسم ازدواج را برگزار نمی کنند، مگر اینکه مشاوره های پیش از ازدواج را گذرانده باشند. در این شهرها نرخ طلاق 12 درصدکاهش یافته است.

,

کندکردن روندازدواج: به عنوان یک راه حل برای کند شدن روند یک ازدواج و ژرف اندیشی بیشتر، دوره های انتظار پیشنهاد گردید. زیرا ازدواج های عجولانه در معرض خطر طلاق هستند)کلارک ،0221( ..

,

سیاست های کاهش اثرات طلاق:

,

اگر طلاق اجتناب ناپذیر است، پس باید برای کمک به کسانی که طلاق می گیرند تدابیری اندیشیده شود.زوج هایی که طلاق میگیرند نیازمند حمایت، راهنمایی و آگاهی هستند تا به آنها و بچه هایشان کمک شود با پیچیدگی های همراه با جدایی کنار بیایند.

,

برخی از سیاست های کاهش اثرات طلاق شامل:

,

 کمک به حل تعارضات در موردحل موضوعات روزمره  آموزش مهارتهای ارتباطی به والدین

,

دادن اطلاعاتی به والدین در مورد چگونگی آماده سازی بچه ها برای جدایی  و حمایت شغلی) همان(.

,

پیشینه پژوهشی

,

روند روبه رشد طلاق در جامعه ایرانی خصوصا از میانه دهه 12 تا به امروز منجربه افزایش توجه محققان به این پدیده گردیده است . این در حالی است که عمده مطالعات صورت گرفته در این حیطه تا به امروز بیشتر معطوف به کشف و بررسی علل  و زمینه های وقوع طلاق بوده است تا پیامدهای پس از آن. اما با گسترش روزافزون این پدیده و افزایش  تعداد زنان و مردان مترکه کرده و فرزندان طلاق سمت و سوی این مطالعات در چند سال اخیر بسوی پژوهش در زمینه پیامدهای طلاق نیز گرایش پیدا کرده است. اخوان تفتی) 2030( در پژوهشی که به شیوه ای پیمایشی یر زنان و مردان طلاق گرفته صورت داد بر آسیب پذیری بیشتر زنان از پیامدهای اجتماعی طلاق نمود) صادقی ،2032(.

,

در مورد علل طلاق یافته های پژهشی نشان میدهد: سن کم به هنگام ازدواج عامل پیش بینی کننده تزلزل و عدم ثبات زناشویی میباشد ) لارسون و هلمن  ،2332 به نقل از زرگر  2031(. یافته های هنری و میلر )0222( نشان میدهند مشکلات جنسی را با فراوانی 3/00% از رایج ترین مشکلات زناشویی زوجین میانسال ذکر کرده اند.

,

در مورد پیامدهای طلاق کلارک)  0221( به این نتیجه رسیده است که اکثر مردان و زنان طلاق عصبانیت و اضطراب و افسردگی  و احساس تنهایی دارند. طلاق آشفتگی عاطفی و گاهی بیماری روانی ایجاد می کند.

,

تعاریف 

,

تعریف طلاق: طلاق مکانیسمی است که زن وشوهر از طریق آن به زندگی مشترک خویش پایان داده و پیوندزناشویی را میگسلند) آقا جانی ،2031(.

,

اهمیت و ضرورت

,

چند سالی است که اختلافات زناشویی در جامعه ما بیشتر شده و به دنبال آن درصد طلاق رو به افزایش است. بنابراین طلاق به مفهوم دورکیمی به یک پدیده اجتماعی تبدیل شده استف بدین معنی که قشر یا گروهی را نمیتوان یافت که از شیوع طلاق در امان باشد) منادی ،2035(. و با توجه به پیامدهای طلاق لازم است این پدیده و عوامل هشدار دهنده آن به طور صحیح شناسایی و درجهت کاهش آن اقدام شود.

,

روش

,

این مطالعه از نوع توصیفی و مطالعه ای مروری میباشد.

,

بحث و نتیجه گیری  

,

باتوجه به اینکه طلاق پیامدهای ناگواری برای زوجین، فرزندان و جامعه دارد و با توجه به یافته های پژهش های پیشین مبنی بر علل و پیشایندهای طلاق لازم است به این علل و عوامل توجه کافی مبذول گردد و نیز با توجه به یافته های کلارک )0221( مبنی برتاثیر بسیار زیاد و مثبت آموزش پیش از ازدواج مسئولین باید بر آموزش پیش از ازدواج را برای زوجین اجباری نمایند.  

,

 

,

 

,

منابع

,

2( استریت. ای. ) 2030(. مشاوره خانواده؛ نظر و عمل در نگرش سیستمی ) ترجمه تبریزی و علوی نیا(، تهران؛ فراروان.

,

0( اخوان تفتی، مهناز. پیامدهای طلاق درگذار از مراحل آن. فصلنامه مطالعات زنان،سال اول، شماره سوم، زمستان 2030.

,

0(       امیدوار،ب؛فاتحی زاده،م؛ واحمدی،س) 2033( . بررسی تاثیر اموزش پیش از ازدواج بر انتظارات زناشویی دانشجویان درآستانه ازدواج درشهرشیراز.  فصلنامه خانواده پژوهی. سال پنجم،شماره 23 تابستان 2033.

,

2(     آقاجانی مرسا،حسین ) 2031(. جامعه شناسی همسرگزینی، ازدواج وطلاق،تهران،نشرعلم.

,

5(     برک،لوراای)0222(. روانشناسی رشد. ترجمه سیدمحمدی ،یحیی)2030( ،تهران، نشرارسباران.

,

1(       زارعی محمودآبادی، حسن وهمکاران)2032( . پیشگیری ازطلاق وجدایی ) مفاهیم، نظریه ها وکاربست مدل بومی (،یزد، انتشارات دانشگاه یزد.

,

1( زرگر،فاطمه،ونشاط دوست، حمید )2031( . بررسی عوامل موثر در بروز طلاق در شهرستان فلاورجان.

,

فصلنامه خانواده پژوهی. سال سوم، شماره22،پاییز2031.

,

3(      دی آنجلیس، باربارا. آیا تو آن گمشده ام هستی؟ . ترجمه هادی ابراهیمی

,

3(     حقانی،حسین. طلاق یا فاجعه انحلال خانواده، تهران، دفتر نشر فرهنگ اسلامی.

,

22(    خمسه،ا. )2030(. آموزش پیش از ازدواج. تهران،دانشگاه الزهرا،پ ژوهشکده زنان.

,

22(   فرجاد،محمدحسین )2010(. آسیب شناسی اجتماعی،خانواده و طلاق، تهران، انتشارات منصوری.

,

20(     قیاثی ،پروین؛ معین، لادن وروستا، لهراسب. بررسی علل اجتماعی گرایش به طلاق در بین زنان مراجعه کننده به دادگاه خانواد هشیراز. فصلنامه زن وجامعه، سال اول،شماره سوم،پاییز 2033. 

,

20(     کلارک، آلیسون. برن تانو، استوارت وکرنلیا) 0221(. طلاق،علل وپیامدها. ترجمه سعیدصادقی، مجتبی ناجی، محمود محمدزاده، نفیسه کریمیان)2032( . اصفهان،انتشارات پیغام دانش.

,

22( صادقی فسایی؛ سهیلا، ایثاریف مریم)2032( . تحلیل جنسیتی از زندگی پس از طلاق: مطالعه کیفی ،فصلنامه زن در توسعه و سیاست. دوره 22، شماره 0 ، پاییز 2032. 

,

25(    صفائی، مسعود)2010(. ریشه های طلاق.

,

21( عسکری فر،حسین)2032(. نقش بهداشت روان در ازدواج، زندگی زناشویی، طلاق. تهران، انتشارات گفتگو.

,

21( منادی،مرتضی ) 2035(. جامعه شناسی خانواده: تحلیل روزمرگی و فضای درون خانواده . تهران،نشردانژه.

,

23(  نوابی نژاد، ش. ) 2032(. مشاوره ازدواج و خانواده درمانی. تهران، انجمن اولیا و مربیان

,

23(    مجموعه سخنرانی های دکترفرهنگ پیرامون ازدواج موفق.

,

02(    جزوه آموزش زندگی خانواده.

,

 02(  http://www.sabteahval.ir          

, http://www.sabteahval.ir ,

انتهای پیام/م

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه