اخبار داغ

مصاحبه با تولید کننده جوان در خراسان شمالی؛

طرحی که در دانشگاه رد شد در بازار صنعت به ثمر نشست/تحقق اقتصاد مقاومتی با تولید دستگاه خشک کن

طرحی که در دانشگاه رد شد در بازار صنعت به ثمر نشست/تحقق اقتصاد مقاومتی با تولید دستگاه خشک کن
اسماعیل کرمانی، تولید کننده دستگاه های خشک کن تحت خلاء میوه، سبزیجات و گیاهان دارویی بیش از دو سال است که در خراسان شمالی به عرصه تولید این دستگاه ها برای واحدهای صنعتی و شاغلان خانگی کشور وارد شده است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از  اترک نیوز، اسماعیل کرمانی یکی از تولید کنندگان خراسان شمالی در حال حاضر در یکی از سوله های شهرک صنعتی شماره یک بجنورد به تولید دستگاه های خشک کن میوه، سبزیجات و گیاهان دارویی مشغول است و او امروز به حلقه ای از زنجیره تولید مشاغل خانگی و صنعتی کشور تبدیل شده است.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا,  اترک نیوز،,
او که تحصیلات دانشگاهی خود را تا مقطع کارشناسی ارشد در رشته مکانیک در شاخه ماشین آلات کشاورزی نه با ترسیم هدفگذاری برای آینده ادامه داد، موضوع پایان نامه اش را به تشویق اساتیدش در زمینه طراحی دستگاه خشک کن انتخاب کرد.
,
 
,
او برای طراحی دستگاه خشک کن، ابتدا نوع و کارکرد دستگاه های خشک کن موجود در بازار را شناسایی و بررسی کرد و متوجه شد آنچه که در بازار موجود است اغلب دستگاه های چینی هستند و کارکرد درستی نیز ندارند.
,
او پس از این بررسی تصمیم گرفت که برای پایان نامه خود دستگاه خشک کن تحت خلاء ای را طراحی کند که بومی سازی شده، باشد.
,
 
,
اسماعیل کرمانی، دانشجوی مقطع کارشناسی ارشد رشته مکانیک شاخه ماشین آلات کشاورزی با طراحی و تولید نمونه آزمایشگاهی این دستگاه یاد شده، نمره عالی برای پایان نامه خود اخذ کرد و این نمونه آزمایشگاهی را نیز به ثبت اختراع رساند و آن را در سال 91 در نمایشگاه علم تا عمل به رقابت گذاشت و سرانجام برگزیده جشنواره شد.
,
 
,
او که پس از فارغ التحصیلی در رویای رفتن به آن ور آب بود اما به علت اینکه شرایط رفتن برایش مهیا نشد به مدت سه سال به تدریس در دانشگاه ها مشغول شد در عین حال، به بررسی تولیدات کارخانجات این دستگاه ها در کشور پرداخت و متوجه شد که این کارخانجات بزرگ، کپی کار هستند و محصولات آنها به روز نیستند.
,
 
,
, ,
 
,
او پس از سه سال تدریس، رویای رفتن به خارج کشور را کنار گذاشت و تصمیم گرفت آستینی برای خود بالا بزند و کارگاهی را برای تولید دستگاه های خشک کن صنعتی و خانگی البته با کارکرد جدیدی تری راه اندازی کند.
,
 
,
او هر چند که برای راه اندازی این کارگاه به سراغ بانک ها رفت تا تسهیلاتی را دریافت کند اما از سوی بانک ها نیز جز بی مهری چیزی دریافت نکرد سرانجام با اعتماد بر طراحی دستگاه آزمایشگاهی ای که داشت همچنین با حمایت پارک علم و فناوری و سپس حمایت سپاه کار را آغاز کرد.
,
 
,
او که فکر نمی کرد روزی این نمونه طراحی آزمایشگاهی اش وارد مدار تولید و صاحب مشتری شود سرانجام توانست با ترجیح ماندن بر رفتن، موضوع پایان نامه اش را به خط تولید تبدیل کند.
,
 
,
اترک نیور نیز با این تولیدکننده درباره چگونگی امکان پذیر شدن راه اندازی این خط تولیدی در استان و ماندگاری او در این بازار نامساعد اقتصادی مصاحبه ای را انجام داد که می خوانید.
,
 
,
 
,
در کارگاه خود چه دستگاهی با چه کارکردی را تولید می کنید؟
,
در کارگاهی در شهرک صنعتی شماره یک بجنورد دستگاه های خشکن کن تحت خلاء میوه، سبزیجات و گیاهان دارویی تولید می کنم.
,
 
,
از چه سالی این واحد تولیدی آغاز به کار کرد؟
,
بنده در سال 91 برای این خط تولیدی شرکتی را تاسیس کردم و در همان سال عضو پارک علم و فناوری استان شدم اما به صورت رسمی از سال 93  وارد مدار تولید شدم و قبل از آن به صورت آزمایشگاهی نمونه کار تولید می کردیم.
,
 
,
در مورد ظرفیت اسمی و واقعی خط تولید کارگاه خود توضیح دهید؟
,
در حال حاضر ظرفیت اسمی خط تولید این کارگاه، تولید سه دستگاه خشک کن برای واحدهای صنعتی همچنین تولید 10 دستگاه خشک کن برای مشاغل خانگی در طول یک ماه است و درصورتیکه دستگاه صنعتی تولید نکنیم باید در ماه 20 دستگاه خشک کن برای مشاغل خانگی تولید شود.
,
 
,
اما در مورد تولید واقعی خط تولید این کارگاه نیز باید بگویم که تولید کنونی این کارگاه در هر ماه متغییر است که در سال گذشته طی شش ماه سه سفارش دریافت و محصول را تولید کرده و آنها را فروختم.
,
 
,
به طور کلی تاکنون طی این دو سال و اندی 15 دستگاه خشک کن برای واحدهای صنعتی و 15 دستگاه خشک کن برای شاغلان خانگی در کشور تولید کرده و فروخته ام. 
,
 
,
, ,
 
,
درباره آغاز به کار این واحد تولیدی توضیح دهید؟
,
بنده در ابتدا برای آغاز به کار این خط تولیدی دو دل بودم چون هزینه تولید این دستگاه ها بسیار بالا بود.
,
 
,
در همان زمانی که تصمیم به راه اندازی این کارگاه گرفتم معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری تسهیلات 100 میلیونی تومانی با بازپرداخت یکساله و کارمزد صفر درصد در اختیارم قرار داد که البته ریسک هزینه کردن آن نیز بالا بود، بنابراین تصمیم گرفتم که تا مدتی تدریس در دانشگاه را انجام دهم.
,
 
,
در عین حال، در همین مدت نیز درصدد برآمدم تا نمونه دستگاه آزمایشگاهی را که ساخته بودم در چند نمایشگاه کشوری عرضه کنم که با حضور در این نمایشگاه ها متوجه شدم خط سفارش این دستگاه در کشور خوب اما ریسک تولید این دستگاه ها بالا است.
,
 
,
در چه زمینه ای از انجام کار ریسک بالا بود؟
,
قیمت هزینه تولید این دستگاه ها بالا بود و احتمال داشت که نتوانم دستگاه را پس از تولید به موقع بفروشم همچنین باید اقساط تسهیلات را نیز می پرداختم، سرمایه ای هم نداشتم.
,
 
,
با این وجود، می دیدم که برخی از شرکت های داخلی در کشور دستگاه های خشک کنی را تولید می کنند که به روز نیستند بنابراین با تشویق یکی از استادهایم یک نمونه دستگاه آزمایشگاهی جدید صنعتی را ساختیم.
,
 
,
پس از آن تصمیم گرفتم که وارد خط تولید شوم و در همان ابتدای کار پارک علم و فناوری استان به طور رایگان یک سوله در شهرک صنعتی یک در اختیارم گذاشت و به تولید دستگاه خشک کن پرداختم و پس از آن تولیدات خود را در نمایشگاه ها عرضه می کردم که البته با استقبال مشتریان نیز روبرو شد.
,
 
,
 وضعیت جذب سفارشات چگونه بود؟
,
با حضور در نمایشگاه ها به این باور رسیدم که نمونه تولیدی کارگاهم از نمونه های موجود در بازار داخل کشور خیلی بهتر و بالاتر است، پس از دوندگی های بسیار بالاخره توانستم یک سفارش جذب کنم.
,
 
,
در عین حال باید خاطر نشان کنم با توجه به اینکه در این بازار تازه کار بودم تا مدت یکسال به شدت در زمینه جذب مشتری با چالش جدی روبرو شدم.
,
 
,
در این باره باید بگویم که هر یک از مشتریان که با ما تماس می گرفتند، اول سوال می کردند که مشتریان قبلی شما کدام شرکت ها هستند تا از آنها درباره کیفیت دستگاه های شما پرس و جو کنیم و این در حالی بود که خط تولیدی تازه کار ما نیز مشتری نداشت اما با دوندگی های بسیار کم کم توانستیم مشتری جذب کنیم.
,
 
,
همچنین باید عنوان کنم بنده کار را با حجم تولیدی کم شروع کردم و ریسک کار را پایین آوردم که به حمد الهی نتایج این تصمیم خود را می بینم و از شرایط کنونی نیز راضی هستم.
,
 
,
, ,
 
,
در زمان دفاع از پایان نامه خود اساتید شما چه نظری نسبت به طرح شما داشتند؟
,
اساتید بنده در موقع دفاع از پایان نامه ام به شدت طرحم را رد کردند و گفتند که این دستگاه در داخل ایران قابل ساخت نیست بنابراین قرار شد که بنده نمونه آزمایشگاهی این دستگاه را بسازم تا اجازه دفاع از طرحم را بدست آورم.
,
 
,
چرا اساتید شما به طراحی شما اعتماد نمی کردند؟
,
متاسفانه دانشگاه ها فقط تئوریزه هستند اما تجربه واقعی در بازار کار است و تولید کنندگان شرایط بازار را رصد می کنند درحالیکه دانشگاه ها فقط مقاله تولید می کنند.
,
 
,
چطور به پارک علم و فناوری استان متصل شدید؟
,
وقتی معاونت فناوری نهاد ریاست جمهوری داشت طرح بنده را رد می کرد، دستم از زمین و زمان کوتاه شده بود پارک علم و فناوری به طرح بنده اعتماد کرد و سوله ای را به صورت رایگان در اختیارم قرار داد.
,
 
,
چطور شد که نهاد سپاه به سراغ شما آمد؟
,
هدف آنها کمک بود.
,
 
,
این نهاد نیز در معرفی خط تولیدی این کارگاه بسیار به بنده کمک کرد و وقتی که مشتریان به سراغ کارگاه بنده می آمدند حتی این نهاد حاضر شد که به این مشتریانم وام دهد تا تولیدات کارگاهم را خریداری کنند.
,
 
,
در شرایط رکود بازار کنونی، تا چه اندازه احتمال ماندن و یا رفتن از این عرصه را می دهید؟
,
پیش بینی ام از اوضاع بازار آینده خوب است و در حال حاضر دارم بر روی طراحی دستگاه های خشک کن صنعتی جدیدی تر کار می کنم و البته برای مشاغل خانگی نیز طراحی برای نمونه های جدیدی تری را دارم انجام می دهم.
,
 
,
چند نفر در کارگاه شما مشغول به کار هستند و چند نفر بر روی طراحی های جدید خط تولیدی شما وقت می گذارند؟
,
در این کارگاه یک تیم 9 نفره هستیم که چهار نفر آنها کارگر هستند و بنده به همراه دو نفر دیگر در بخش فنی این کارگاه بر روی تولید نمونه و  طراحی های جدید مشغول به فعالیت هستیم.
,
 
,
سطح رقابت دستگاه های تولیدی کارگاه شما به لحاظ کارکردی در مقایسه با نمونه های داخلی و خارجی موجود در بازار کشور چطور است؟
,
کیفیت دستگاه های این کارگاه بالا است اما موضوع مهم ایجاد اعتماد در مشتریان است.
,
 
,
متاسفانه تولیدات این کارگاه تحت الشعاع محروم بودن استان قرار گرفته است و مشتریان برای بازدید از خط تولیدی این کارگاه خیلی سخت تمایل پیدا می کنند که به خراسان شمالی سفر کنند و بنده نیز مجبور هستم که تلفنی آنها را قانع کنم تا به خراسان شمالی سفر کنند.
,
 
,
حتی برای ارتقای کارکرد محصولات خود درصدد برآمدم که یک برنامه جدید کنترل از راه دور بر روی محصولات خود قرار دهم تا ارائه خدمات پس از فروش از راه دور امکانپذیرتر شود.
,
در عین حال برای جلب نظر مشتریان حتی قیمت فروش محصولات  تولیدی خود را برای آنها کاهش داده ام.
,
 
,
, ,
 
,
وضع کنونی خط تولید شما چطور است؟
,
وضع ما الان خوب است اما می توانست بهتر از این باشد.
,
 
,
در حال حاضر بازار سفارش پذیری محصولات شما کدام مناطق هستند؟
,
علاوه بر اینکه از بازار داخل کشور سفارش پذیری داریم، آسیای میانه نیز از محصولات این کارگاه استقبال کرده است.
,
 
,
 در حال حاضر سودزایی خط تولید شما چگونه است؟
,
در حال حاضر خوب است البته اگر این چنین ادامه پیدا کند.
,
 
,
چه توصیه ای را برای افرادی که قصد ورود به عرصه تولید را دارند، دارید؟
,
توصیه می کنم که کار تولیدی را با ظرفیت کم شروع کنند چون آغاز کار با حجم کم ریسک تولید را کاهش می دهد و البته باید در نظر داشته باشند آن چه را که می خواهند، تولید کنند باید مورد نیاز بازار باشد تا از فروش آن به سود برسند و سودی را که بدست می آورند نیز حتما برای ارتقای کارکرد محصولات جدیدتر و توسعه واحد تولیدی خود هزینه کنند و کمتر بر روی تامین تسهیلات وقت بگذارند.
,
 
,
انتهای پیام/رض
]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه