اخبار داغ

یادداشتی از حجت الاسلام میرقدیم لاهیجی:

نکاتی درباره برخورد با مواد مخدر و معتادین ومصونیت جوانان از خطرات مواد

نکاتی درباره برخورد با مواد مخدر و معتادین ومصونیت جوانان از خطرات مواد
بنده به عنوان یکی از شهروندان کشور عزیز ایران نکاتی را درباره برخورد با مواد مخدر و مُعتادین و مصونیت بخشیدن به جوانان ما نسبت به خطرات ناشی از آن ارائه می نمایم و امیدوارم که روزی فرا برسد که هیچ خانواده و جوانی در معرض این ماده کثیف و پلید و خانمان برانداز قرار نگیرد.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا به نقل از درسیاهکل، حجت الاسلام سیداصغر سعادت میرقدیم لاهیجی در یادداشت خود نوشت: یکی از مشکلات بزرگ کشور ما مسئله مواد مخدّر و قاچاق آن و باندهای اعتیاد و معتادان است. عموم مردم و خانواده ها پیوسته درباره این بلای خانمانسوز اظهار نگرانی می کنند و از مسؤلین و مقامات مربوطه توقع و انتظار دارند که در برخورد همه جانبه با این پدیده شوم کوتاهی نشود.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, درسیاهکل,

کشور ما یکی از کشورهایی است که مواجه با این مسئله پلید و شوم و ویرانگر است و به جهت همسایگی با کشورهایی هچون پاکستان و افغانستان که از جمله تولید کنندگان مواد مخدر هستند در مَعرض آسیب و خطر می باشد.

,

مواد مخدّر یکی از تهدیدهای جدّی برای امنیت و سلامت کشورها از جهات گوناگون است و کشور ما نیز از این بابت مورد تهدید می باشد. مواد مخدر با انواع و اقسام آن و تنوعّاتِ ویرانگری که پیدا کرده بخش قابل توجّهی از جوانان و خانواده ها را آلوده کرده و متاسفانه با وجود برخی فعالیت ها در مبارزه با باند های قاچاقِ موادِ مخدر، هنوز هم مشکل اعتیاد کنترل نشده است بلکه از جهاتی توسعه نیز پیدا کرده است بطوری که برخی گزارش ها حاکی از آن است که دسترسی به مواد مخدر در کمترینِ زمانِ ممکن انجام می گیرد و برخی آمارها در این رابطه واقعا هولناک و نگران کننده می باشد.

,

با توجه به اینکه مواد مخدر یک مسئله جهانی است و متاسفانه استکبار جهانی نیز به جهت خوی استکباری و نیّات و اهداف پلیدی که دارد در توسعه و گسترش آن در برخی از کشورهای هدف نقش مهمی دارد، انتظار ریشه کَنی آن در کوتاه مدت میسور نمی باشد و اگر کشورهای دنیا و سازمان های جهانی در مبارزه با این بلای جهانی جدی باشند این مشکل زودتر حل خواهد شد ولی متاسفانه به جهت سود آوری ظاهری قاچاق مواد و به سبب اهداف پلیدی که برخی کشور ها از جمله آمریکا و برخی دولتمردان اروپایی و نیز رژیم جعلی صهیونیستی و غیره دارند و همچنین به جهت کارشکنی های عملی آنها تا حال اقدامِ کارساز و جدّی و قاطعی در سطح جهانی و بین المللی در حل بحران اعتیاد صورت نگرفته است و جمهوری اسلامی ایران در میان کشورهای دنیا با دادن شهدای زیاد در مبارزه با اعتیاد و قاچاق آن یکی از کشورهای موفق در این عرصه تلقی می شود و تجارب خوبی نیز در این راه بدست آورده است.

,

مسؤلان و دست اندکاران کشور ما باید برای کنترل و مهار مواد مخدر و حل مشکل اعتیاد و عوارض ناشی از آن با همکاری همه نهاد های تأثیرگذار همّت و اقدامی بیش از گذشته از خود نشان بدهند تا امنیت و آرامش و سلامتی را برای کشور وجامعه و محیط و خانواده ها به ارمغان آورند.

,

بنده به عنوان یکی از شهروندان کشور عزیز ایران نکاتی را درباره برخورد با مواد مخدر و مُعتادین و مصونیت بخشیدن به جوانان ما نسبت به خطرات ناشی از آن ارائه می نمایم و امیدوارم که روزی فرا برسد که هیچ خانواده و جوانی در معرض این ماده کثیف و پلید و خانمان برانداز قرار نگیرد:

,

۱- والدین از فرزندان خود مراقبت آگاهانه داشته باشند و خطرات آلوده شدن به مواد را در فرصت های مناسب به بچه های خود گوشزد نمایند.

,

۲- رسانه های سمعی و بصری و نوشتاری و هنری(رادیو وتلویزیون ومطبوعات و…) به طور پیوسته و منظم در طول سال جهت روشنگری برای مردم درباره خطرات مواد مخدر و آسیب های آن، با استفاده از نظرات کارشناسان مربوطه فعال باشند.

,

۳- کتاب درسی متناسب که بیان کننده خطرات و آسیب های مواد مخدر و راه های خلاصی از آن باشد تدوین گردد تا مورد استفاده دانش آموزان در سطوح مختلف قرار گیرد.

,

۴- آموزش و پرورش در فرصت های مناسب برنامه های ویژه ای برای دانش آموزان و خانواده های آنها درباره خطرات فردی و اجتماعی مواد مخدر و راه های جلوگیری از آسیب های آن، داشته باشد.

,

۵- ایجاد کلاس های مبارزه با مواد مخدر در شهرها و روستاها.

,

۶- به مسئله اشتغال جوانان توجه شود. بیکاری بزرگترین آفت است که آفات دیگر را نیز به همراه خود دارد.

,

۷- نهادهای فرهنگی در آگهی بخشی به جامعه درباره خطرات مواد مخدر و راه های مصونیت از آن ، فعال تر باشند.

,

۸- بسیج وسپاه می توانند به شکل های مختلف نقش خوبی در مقابله با مواد مخدر داشته باشند.

,

۹- برخورد نیروی انتظامی با مواد مخدر و معتادین باید به طور منظم و پیوسته و فراگیر در طول سال باشد. برخوردهای مقطعی خیلی کارایی ندارد.

,

۱۰- اطلاعاتی که مردم در شهر و روستا درباره مکان های توزیع مواد مخدر و محل معتادین به نیروی انتظامی می دهند باید مورد توجه و اهتمام قرار گیرد. گاهی اوقات مردم اطلاعات لازم را به نیروی انتظامی منطقه می دهند ولی برخورد لازم وقاطع انجام نمی گیرد.

,

۱۱- کمپ های ترک اعتیاد با همکاری دولت و مردم زیاد شود و مراقبت لازم در این امر انجام گیرد.

,

۱۲- الگو گیری از شهرهایی که در برخورد با مواد مخدر و معتادین موفق بودند.

,

۱۳- الگوگیری از کشورهایی که در مبارزه با مواد مخدر موفق تر بودند.

,

۱۴- دستگاه ها و نهادهای مبازره با مواد مخدر فعال تر باشند و از سهل انگاری پرهیز کنند.

,

۱۵- نشاط و شادابی مطلوب و امید و امیدواری باید در جامعه و در بین جوانان فراگیر شود. جامعه ای که نسل جوان و مردم آن سرخورده و ناامید باشند و از امید و نشاط لازم برخوردار نباشند در برابر خطرات مختلف آسیب پذیرتر است.

,

۱۶- ائمه محترم جماعات و جمعه ها می توانند نقش بسزایی در رفع مشکل اعتیاد داشته باشند و این عزیزان می توانند از سنگر مساجد و نماز جمعه و نیز از طرق دیگر، نشاط مطلوب و امید و امیدواری را در جامعه بویژه در نسل جوان منتشر نمایند.

,

۱۷- تمسک به قرآن کریم و استفاده از تعالیم حیاتبخش آن و نیز بهره مندی از فرامین اهلبیت علیهم السلام و گفتار بزرگان دینی و مراجع عظام نقش بسیار مثبتی در رشد جامعه و جلوگیری از مفاسد و انحرافات و آفات دارد.

,

۱۸- هر یک روز، پاک بودن، برابر با یک موفقیت است. امید است که جامعه ما و جوانان عزیز ما همیشه پاک و موفق باشند.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه