اخبار داغ

اراک؛ پنجمین شهر املاک گران در کشور

پس لرزه سود بانکی در بازار اجاره نشینی/زخم کاری بازار املاک بر تن رنجور مستأجرها/سوداگرانی که در لباس میش فقط به دنبال سود خود هستند

پس لرزه سود بانکی در بازار اجاره نشینی/زخم کاری بازار املاک بر تن رنجور مستأجرها/سوداگرانی که در لباس میش فقط به دنبال سود خود هستند
در اواخر عمر دولتی که مدام از لزوم امید دادن به مردم دم می زد، نه تنها گشایشی در معیشت مردم رخ نداده است بلکه بازار مسکن نیز که به کمک طرح مسکن مهر به تعادل رسیده بود، آشفته شده و فشارهای زیادی بر اجاره نشینان وارد می کند.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از دیار آفتاب؛ یکی از مشکلات کلانشهر اراک، بازار آشفته خرید و فروش و اجاره بهای مسکن است. از سویی اراک با رشد قارچ گونه برج های لوکس رو به روست و از طرفی افراد کم درآمد جامعه حتی توان خریدن یک خانه 60 متری را هم ندارند.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, دیار آفتاب,
,
, , , ,
,

طبق آمار غیر رسمی، متوسط قیمت معاملاتی یک مترمربع مسکن در بهار سال 95، در حدود 2 میلیون و 100 هزار تومان محاسبه شده است. که از این نظر اراک رتبه پنجم را در بین سایر مراکز استانهای کشور دارد.

اما نوروزی، رئیس اتحادیه مشاوران املاک اراک این رقم را به مقدار یک میلیون و 800 هزار تومان اصلاح کرد و گفت: در اراک 5 درصد املاک به قیمت بالای متری 8 میلیون معامله می شوند، حدود 35 درصد از معاملات املاک بین 4 الی 5 میلیون رقم می خورد، 25 درصد معاملات نیز بین متری 2 الی 3 میلیون و بقیه زیر 2 میلیون تومان معامله می شوند.

در این حالت، یک خانواده اراکی با سطح در آمد متوسط ماهانه یک میلیون و 200 هزار تومان؛ برای خرید خانه ای 75 متری باید 135 میلیون تومان پول پرداخت کند که با این قیمت بالا و نامتناسب با درآمد هر خانوار، گزینه ای دیگری جز اجاره نشینی باقی نمی ماند.

,
,
,
,
,
,
, , , ,

بازار اجاره نشینی کلانشهرها نیز تحت تاثیر تعیین نرخ های غیر اصولی کرایه توسط صاحبان ملک، حق کمیسیون های بالا، دلالی برخی از سوداگران و حتی بالا و پایین شدن نرخ سودهای بانکی قرار دارد.

,

رئیس اتحادیه مشاوران املاک اراک گفت: برخی از افراد پول های سرگردانی داشتند و با ورود به بازار آشفته ملک و حتی با فرار مالیاتی به کمک واسطه و دلال بازی سودهای کلانی به جیب زدند که این دلالان با حکم‌فرمایی رکود بر بازار ملک از این فضا خارج شده اند.

,

از سویی در سال های گذشته صاحبان املاک طالب دریافت پول پیش بیشتر و کرایه کمتر بودند اما اخیرا با توجه به کاهش نرخ سودهای بانکی، صاحب خانه ها به دنبال افزایش نرخ اجاره بها هستند و ودیعه کمتری دریافت می کنند. به همین دلیل اکثر مشاوران املاک و کارشناسان بازار ملک افزایش اجاره بها نسبت به سال گذشته را لمس کرده اند.

,

افزایش 30 درصدی اجاره بها در اراک نسبت به سال گذشته

مظاهریان، معاون وزیر راه و شهرسازی پیرامون وضعیت بازار اجاره معتقد است که مقدار بالارفتن اجاره ها در حد نرخ تورم است و کاهش سود بانکی ممکن است تنها نسبت میان ودیعه و میزان اجاره را تغییر دهد.

وی معتقد است که بازار اجاره روندی مطابق با سال‌های قبل دارد و امسال پیچیدگی بیشتری نسبت به سابق ندارد و هر ساله نرخ اجاره بها حدود نرخ تورم بالا می‌رود که امسال نیز همان طور بوده و اجاره بها حدود 10 درصد افزایش یافت.

, افزایش 30 درصدی اجاره بها در اراک نسبت به سال گذشته, افزایش 30 درصدی اجاره بها در اراک نسبت به سال گذشته,
,
, .,
,
,

این درحالیست که طبق اعلام رئیس اتحادیه مشاوران املاک رقم افزایش اجاره بها در اراک حتی به 30 درصد هم می رسد.

,
,
, , , ,

طبق آمار غیر رسمی، 26.6 درصد خانوارهای اراکی اجاره نشین هستند و با مشکلات این پدیده دست و پنجه نرم می کنند.
 
رئیس اتحادیه مشاوران املاک اراک از افزایش قیمت اجاره مسکن در اراک خبر داد و گفت: مالکین مسکن در اراک از ابتدای امسال قیمت اجاره مسکن را بدون کنترل بالا برده اند که این موضوع بی انصافی از سوی مالکان است.

,
,
, .,

 

,

دولت مسکن مورد نیاز مردم را تامین نمی کند

, دولت مسکن مورد نیاز مردم را تامین نمی کند, دولت مسکن مورد نیاز مردم را تامین نمی کند,

نوروزی کاهش ساخت و ساز مسکن در دو سال اخیر، نیاز به مسکن خانه اولی ها و عدم تامین مسکن توسط دولت و بخش خصوصی را از عوامل افزایش اجاره مسکن در اراک عنوان کرد و ادامه داد: بر این اساس مالکین بسته به سلیقه خود قیمت رهن و اجاره را تعیین می کنند که بسیاری از موارد خارج از عرف هم بوده است.

,

وی با اشاره به این که جای نظارت در میزان افزایش نرخ اجاره بها خالی است ادامه داد: میزان اجاره بهای مسکن در اراک امسال بیش از 30 درصد نسبت به سال قبل افزایش داشته است.

رئیس اتحادیه مشاوران املاک اراک با اشاره به اینکه در خصوص افزایش نرخ اجاره بها نظارت صورت نگرفته است ادامه داد: بر اساس قانون نظارتی در این خصوص برای اتحادیه ها تعریف نشده است.


با این اوصاف علاوه بر هزینه های بالا برای خرید یک واحد مسکونی و همچنین اجاره بها و رهن های غیرمتعارف، چیزی که مسئله را پیچیده کرده است، وجود خانه های خالی در کلانشهر اراک است. که هنوز آمار دقیقی در این باره اعلام نشده است.

در حالیکه برخی خانواده ها سقف 50 متری بالای سرخود ندارند، افراد دیگری هستند که دو یا سه خانه خالی دارند و سر بزنگاه های اقتصادی، بر بازار آشفته املاک موج سواری می کنند.

, .,
,
, .,
,
,
,
,
,

این درحالیست که دولت تدبیر و امید با عدم حمایت از طرح مسکن مهر، تنها امید قشر محروم جامعه برای خانه دار شدن را ناامید کرد.

,

نوروزی، در این باره گفت: طرح مسکن مهر، اقدام بسیار خوبی برای حمایت از افراد کم درآمد جامعه بود که اگر مشکلات نواقص آن برطرف می شد و طرح ادامه میافت، بسیاری از مشکلات اجاره نشینان استان مرکزی رفع می شد. 

,

در این روزها که دولت مدام از امید دادن به مردم دم می زند، نتیجه وعده های پسابرجامی خود را هنوز بر سر سفره و معیشت مردم نمایان نکرده است و در این اوضاعغ اقتصادی، امیدی به بهبود اوضاع مسکن در اراک به چشم نمی خورد.

,


انتهای پیام/

,
]

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه