اخبار داغ

«کمیجان؛ سرزمین شگفت‌انگیز تات‌ها و مادها» بازنویسی می شود

«کمیجان؛ سرزمین شگفت‌انگیز تات‌ها و مادها» بازنویسی می شود
نویسنده کتاب «کمیجان سرزمین شگفت‌انگیز تات‌ها و مادها» گفت: این اثر شامل ۴۷ آیین نمایشی سنتی مردم در ۶۷ روستای شهرستان کمیجان و میلاجرد است و در دسته انسان‌شناسی هنر قرار دارد، آیین‌هایی که بیشتر آن‌ها دیگر اجرا نمی‌شوند.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از سلام کمیجان، کتاب ((کمیجان سرزمین شگفت انگیز تات ها و مادها)) ضمن ارائه مطالعاتی درباره مردم‌شناسی و نمایش‌های مردمی به آیین‌های نمایشی سنتی شهرستان کمیجان پرداخته و این آیین‌ها را در چند بخش دسته‌بندی کرده است، یکی از بخش‌ها به معرفی آیین‌های نمایشی بلاگردانی و درمان بیماری‌ها پرداخته که اشاره به رسومی در کمیجان دارد که با اجرای این آیین‌ها بیماری‌ها دفع می‌شد.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, سلام کمیجان,

 

,

در بخش دیگری از معرفی آیین‌ها به آیین‌هایی اشاره دارد که برای حاصلخیزی، باروری طبیعت و انسان‌نگاری خانواده انجام می‌شده که این آیین‌ها نیز در مواقعی مثل نباریدن باران اجرایی می شد، همچنین در بخش بعدی این کتاب آیین‌های نمایشی پیشگویی، پیش‌کشی و هدیه دادن معرفی شده که در اجرای این آیین‌ها نیز هدف؛ آرزوی خوب برای افراد است که نگارنده آیین نمایشی عَلَم کِشی محرم را نیز در این بخش آورده است.

,

, ,

 

,

محمد عارف نویسنده کتاب «کمیجان سرزمین شگفت‌انگیز تات‌ها و مادها» که چندی پیش از چاپ سوم این کتاب خبر داده بود، گفت: این اثر سومین کتاب تخصصی‌ام در زمینه انسان‌شناسی هنر محسوب می‌شود، «کمیجان سرزمین شگفت‌انگیز تات‌ها و مادها» در کتابخانه‌های دانشگاههای لایپزیک آلمان، پنسیلوانیای امریکا و شرق‌شناسی ارمنستان لیبل خورده و مورد توجه دانشگاهیان قرار گرفته است.
 
عارف ادامه داد: این کتاب حاصل ۹ سال مطالعات میدانی و کتابخانه‌ای است.

,
,
,

 

,

وی تصریح کرد: کتاب «کمیجان سرزمین شگفت‌انگیز تات‌ها و مادها» شامل ۴۷ آیین نمایشی سنتی مردم در ۶۷ روستای شهرستان کمیجان و میلاجرد است و در دسته انسان‌شناسی هنر قرار دارد، آیین‌هایی که بیشتر آن‌ها دیگر اجرا نمی‌شوند از طریق گفتگوهایی با ۱۱۹ سالمند آن منطقه گردآوری، دسته‌بندی، تحلیل و تفسیر شده است.

,

 

,

, ,

 

,

نویسنده کتاب «کمیجان سرزمین شگفت‌انگیز تات‌ها و مادها» گفت: ناخور گتیرمک(گله گاو آوردن) و نی چالماک(نی‌درمانی) از این آیین‌ها هستند که در گذشته‌ای بسیار دور در فرهنگ مردم کمیجان مرسوم بوده و در نیمه دوم قرن بیستم با عنوان موسیقی درمانی در دانشگاه‌ها و اماکن هنری مطرح و رایج شده است، موسیقی درمانی از آیین‌های نمایشی سنتی مردم کمیجان به شمار می‌آید و از کارکردهایی علمی و فرهنگی و دینی و اجتماعی برخوردار است.

,


پیش از این کتاب‌های دیگری چون «باران و بوران»، «درخت گیان» هم در حوزه انسان‌شناسی و انسان‌شناسی هنر به قلم محمد عارف منتشر شده بود. «کمیجان سرزمین شگفت‌انگیز تات‌ها و مادها» را انتشارات طهوری منتشر کرده است.

,
,

 

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه