اخبار داغ

بررسی برخی جرائم ویژه زنان در فضای مجازی؛

آسیب ها و خطراتی که زنان را تهدید می کند

آسیب ها و خطراتی که زنان را تهدید می کند
با توجه به پیشرفت فناوری و ارتباطات ، شبکه های مجازی به سرعت در بین مردم جای گرفتند که در این بین زنان و دختران هم از این مسئله مستثنا نیستند و البته خطرات و تهدید های بیشتری در این فضا در کمین آنها می باشد.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از زنان قم، ایران بعد از پیروزی انقلاب اسلامی با پیشرفت چشمگیر علمی و فناوری، خود را در بین کشورهای بزرگ دنیا مطرح کرد و به یکی از قدرت های علمی دنیا تبدیل شد چرا که امروز ایران اسلامی ماهواره به مدار می فرستد، شبیه سازی می کند، پهپاد می سازد و در فناوری هسته ای و نانو به قدری پیشرفت کرده است که لرزه بر اندام کشورهای غربی انداخته است.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, زنان قم,

در واقع می‌توان گفت، برای پیش بینی چنین روزهایی بوده که رهبر کبیر انقلاب اسلامی حضرت امام خمینی (ره) از انقلاب اسلامی با عناوینی چون «معجزه قرن» و «انفجار نور» یاد کرده و همین کلمات برای توصیف عظمت و بزرگی انقلاب اسلامی کفایت می‌کند.

,

انقلاب اسلامی را باید سرآغاز تحولات بزرگ وبنیادین در ایران، منطقه، جهان اسلام و غیراسلام دانست چرا که هم از لحاظ اقتصادی و سیاسی و هم از لحاظ فرهنگی و علمی، تحولی عظیم در ایران و منطقه و حتی جهان ایجاد کرد.

,

این در حالی است که با پیشرفت عرصه های مختلف علمی و فناوری در این عصر ارتباطات اینترنت و فن آوری های نوین ارتباطی هم به پیشرفت های چشمگیری دست یافت که در ایران هم از آنها استفاده می شود. گسترش تبادل اطلاعات سبب شده تا ابزار مختلفی برای سهولت ارتباط بین کاربران ایجاد شود که شبکه های اجتماعی از نمونه های مهم آن می باشد.

,

این روزها شبکه‌های اجتماعی به پدیده‌ای مهم و پرطرفدار در میان تمامی سنین تبدیل‌ شده و حتی کودکان و نوجوانان را نیز درگیر خود کرده‌ است. بدون هزینه بودن و قابلیت های جستجو در این شبکه ها موجب شده تا افراد در سنین مختلف از آن استفاده نمایند.هر چند حضور در شبکه های اجتماعی مختلف  امری اجتناب ناپذیر است چرا که این شبکه ها به راحتی در اختیار افراد قرار دارند.

,

همانطور که گفته شد این فضا به راحتی در اختیار تمامی اقشار قرار دارد و در بین این اقشار زنان و دختران از مسئله مهم مستثنا نیستند؛امروز با گسترش فن آوری های نوین ارتباطی و به ویژه شبکه های اجتماعی، بسیاری از جرایم در اشکال پیچیده و جدید خودنمایی می کنند به طوری که در یک چشم بر هم زدن جرایم هولناکی در فضای مجازی رخ می دهد که گاهی قربانیان را تا پای مرگ می کشاند.

,

بررسی کوتاهی در پرونده های جرایم رایانه ای نشان می دهد که گاهی انتشار تصاویر خصوصی از طریق هک کردن گوشی تلفن همراه و یا دوستی های دروغین در فضای سایبری موجب خودکشی فردی شده است که آبرو و حیثیت خانوادگی خود را در خطر می دید. طبق آمار پلیس فتا جرایم غیراخلاقی در فضای مجازی 30 درصد جرایم در این حوزه را شامل می شود و بعد از کلاهبرداری در ردیف دوم جرایم اینترنتی، قرار دارد. افزایش جرایم غیراخلاقی و به ویژه انتشار تصاویر و فیلم های خصوصی موجب بروز نگرانی های خاصی در خانواده ها شده است و هر لحظه امکان دارد آبرو و حیثیت خانواده ای بر اثر ناآگاهی و یا سهل انگاری و یا دوستی های اینترنتی دختران و پسران جوان در معرض تهدید قرار گیرد.

,

معاون تشخیص و پیشگیری پلیس فتا در این باره می گوید: برخی شبکه های اجتماعی بستری برای ارتکاب جرم شده اند چرا که رصدهای پلیس نشان می دهد بسیاری از جرایم در حوزه شبکه های اجتماعی رخ می دهد به طوری که هتک حیثیت در این فضا به عنوان دومین جرم مطرح است و حجم بیشترین پرونده های پلیس فتا را به خود اختصاص داده است.

,

از همین رو برخی از جرائمی در که در فضای مجازی وجود دارد به طور خاص در کمین زنان و دختران هستند و یا از سوی این طیف در جامعه رخ می دهند؛ انتشار عکس های نامناسب در فضای مجازی(تصاویر بی حجاب، بدحجاب و نامناسب)، انتشار عکس های مبتذل با پوشش های نامناسب ویژه مهمانی های زنانه در پروفایل های شخصی و انعکاس آن در گروه ها ازجرایم زنان در این فضا می باشد که عمدا و سهوا دچار آن می شوند.

,

البته برخی زنان با ایجاد ارتباط های عاطفی با طیف های مختلف و بعضاً ارسال عکس، طعمه هارا انتخاب می کنند، طعمه ها معمولاً از بین کسانی انتخاب می شوند که سن سالی از آنان گذشته، متأهلند و یا از جایگاه اجتماعی ویژه ای برخوردارند که در ادامه از طریق گستراندن دام و گرفتن اطلاعات خصوصی و گاهی از طریق گرفتن عکس از ارتباطاتی که با آنها داشتند وارد فاز اخاذی شده و به طرق مختلف اخاذی می کنند، در برخی موارد حتی در مراحل اولیه هزینه های زیادی برای جلب اعتماد افراد خرج می کنند. به عنوان نمونه که پایگاه پلیس منتشر کرده است; شخصی برای یک مرد بازنشسته روزی ۲۰هزار تومان شارژ ارسال می کرد و برای سالگرد تولد او با اینکه در یک شهر دیگر بوده گوشی هدیه گرفته و ارسال می کرد.

,

دکتر جواد جاویدنیا بازپرس ویژه جرایم رایانه ای کاهبرداری های تلفنی و اینترنتی را نیز جزء سایر جرایم زنان در فضای مجازی دانست و می گوید: برخی باندها با سوء استفاده از حضور خانم ها و ترحمی نسبت به آنها وجود دارد کلاهبرداری های کلان اینترنتی را مرتکب می شوند.

,

وی برقراری روابط عاطفی در فضای مجازی را روشی برای کلاهبرداری اینترنتی دانست و گفت: همچنین در برخی موارد افراد درگیر روابط عاطفی در فضای مجازی می شوند به طور ناخودآگاه درگیر جرایم می شوند، به عنوان مثال; طبق اعتماد ایجاد شده برای طرف مقابل شماره کارت ارسال کرده و رمز دوم اینترنتی را می دهند و یا اینکه سیم کارتی برای او تهیه می کنندکه بعداً در جرایم و کلاهبرداری ها استفاده می شود. این دامی است که افراد شیاد برای زنان طراحی کرده وبا اطمینانی که ایجاد می کنند طعمه ها را به دام می اندازند.

,

اما در این بین بزرگترین دامی که برای دختران و زنان در فضای مجازی از سوی افرادی که مطیع هوا و هوس خود هستند پهن می شود پیشنهاد ازدواج می باشد که در اکثر این موارد زنان و دختران دچار آزار و تجاوزات جنسی شده اند و در برخی از موارد هم فرد آزار دهند از صحنه های ارتباط تصاویر و فیلم هایی تهیه کرده است تا بعد از این عمل بازهم به خواسته های شوم خود ادامه دهد و یا در قبال آن پول در یافت کند.

,

از همین رو قاضی سبحانی به دختران جوان توصیه کرد: دوستی های اینترنتی عاقبتی جز هتک حیثیت ندارد و طبق آمارهای موجود حتی اگر به ازدواج نیز منجر شود این زندگی مشترک دوامی نخواهد داشت و در مدت اندک به جدایی و طلاق می انجامد چرا که افراد هویت واقعی یکدیگر را نمی شناسند و در واقع آن ها «نقابداران اینترنتی» هستند.

,

«قاضی سبحانی» مهار و کنترل هیجانات دوران جوانی و همچنین آموزش احکام دینی و آگاه سازی جوانان را از دیگر راهکارهای پیشگیری از وقوع جرم دانست و تصریح کرد: اعتقادات مذهبی و رعایت احکام دین مبین اسلام نقش بسزایی در این باره دارد و از بروز آسیب های اجتماعی جلوگیری می کند.

,

به هر حال قانون گذار برای کنترل و برقراری امنیت در این فضا و همچنین دفاع از حقوق شهروندان بالاخص زنان و دختران قوانینی را برای فضای مجازی مصوب نموده است که در ادامه به برخی از آنها اشاره می کنیم.

,

جرایم علیه عفت و اخلاق عمومی

,

ماده (۱۴) هرکس به وسیله سیستم های رایانه ای یا مخابراتی یا حامل‌های داده محتویات مستهجن را تولید، ارسال، منتشر، توزیع یا معامله کند یا به قصد ارسال یا انتشار یا تجارت تولید یا ذخیره یا نگهداری کند، به حبس از نود و یک روز تا دو سال یا جزای نقدی از پنج تا چهل میلیون ریال یا هر دو مجازات محکوم خواهد شد.

,

جرم هتک حیثیت

,

ماده (۱۶) هرکس به وسیله سیستم های رایانه ای یا مخابراتی،‌ فیلم یا صوت یا تصویر دیگری را تغییر دهد یا تحریف کند و آن را منتشر یا با علم به تغییر یا تحریف منتشر کند، به نحوی که عرفاً موجب هتک حیثیت او شود، به حبس از نود و یک روز تا دو سال یا جزای نقدی از پنج تا چهل میلیون ریال یا هر دو مجازات محکوم خواهد شد.

,

ماده (۱۷) هرکس به وسیله سیستم های رایانه ای یا مخابراتی صوت یا تصویر یا فیلم خصوصی یا خانوادگی یا اسرار دیگری را بدون رضایت او منتشر کند یا در دسترس دیگران قرار دهد، به نحوی که منجر به ضرر یا عرفاً موجب هتک حیثیت او شود، به حبس از نود و یک روز تا دو سال یا جزای نقدی از پنج تا چهل میلیون ریال یا هر دو مجازات محکوم خواهد شد.

,

جرم نشر اکاذیب

,

ماده(۱۸) هرکس به قصد اضرار به غیر یا تشویش اذهان عمومی یا مقامات رسمی به وسیله سیستم رایانه یا مخابراتی اکاذیبی را منتشر نماید یا در دسترس دیگران قرار دهد یا با همان مقاصد اعمالی را برخلاف حقیقت، رأساً یا به عنوان نقل قول، به شخص حقیقی یا حقوقی یا مقام‌های رسمی به طور صریح یا تلویحی نسبت دهد، اعم از اینکه از طریق یاد شده به نحوی از انحاء ضرر مادی یا معنوی به دیگری وارد شود یا نشود، افزون بر اعاده حیثیت به حبس از نود و یک روز تا دو سال یا جزای نقدی از پنج تا چهل میلیون ریال یا هر دو مجازات محکوم خواهد شد.

,

و...

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه