اخبار داغ

درپی کمرنگ شدن پوشش های بومی و محلی؛

مرگ بدون شیون لباس های محلی در سایه بی تفاوتی نسل امروز/ لباس های محلی بازنده جدال سنت ومدرنیته

مرگ بدون شیون لباس های محلی در سایه بی تفاوتی نسل امروز/ لباس های محلی بازنده جدال سنت ومدرنیته
حال صنعت نساجی خوب نیست، واین ناخوش احوالی از روزی شروع شد که ایستادیم و مرگ بدون شیون لباس های محلی مان را تماشا کردیم.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از  پایگاه خبری راه فاروج، اینکه امروز زن یا دختری نخواهد شلیته و پیراهن کوتاه بدون دکمه یا قبا و تمبان یا شلیته نیم تنه عیانی سوزن دوزی شده به تن کند، آنقدرها جای سئوال و چرا و چنین ندارد اما اینکه مدل‌های مختلف وارداتی با طرح‌های خاص و بیشتر نازیبا مورد توجه افراد به ویژه خانم‌ها است، سئوال برانگیز است.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, پایگاه خبری راه فاروج,

نوع پوشش هر انسانی نشان فرهنگ، شخصیت، مذهب و ملیت اوست. ثبات و اصالت پوشش فرد نشانه‌ای از استحکام و توانایی درونی و روحی اوست و نوع پوشش هر فردی، نشانی از جهان درون او و معرف اصالت شخصیتش قلمداد می شود. هر چند در عمل هیچ‌چیز آسان تر از تقلید لباس دیگران نیست اما تغییر لباس همواره پیامد تغییر یک فرهنگ است و انسان تا با فرهنگ خود وداع نکند، نمی تواند با لباس خود وداع کند و تا فرهنگ یک قوم را نپذیرد، لباس آنان را به تن نمی کند.

,

پوشش محلی،صنعت،شهرستان فاروج

, پوشش محلی،صنعت،شهرستان فاروج,

فراموشی لباس های گذشته در نتیجه تغییر و تحولی  است  که در اوضاع اقتصادی، سیاسی و اجتماعی ایران در طول سال ها  به وجود آمده است.

,

شهرستان فاروج  ، با وجود  قومیت های فارس، تات، ترک وکرمانج هم از این مسئله مستثنا نبوده است، در دیروزهایی که حالا خیلی به نظر دور می رسد، هر قوم وطایفه ای در این شهرستان  لباسی بومی ومحلی داشته است اما حالا از آن هم تنوع، فقط قومیت کرمانج آنهم نه همیشه، که فقط در مناسبت ها  وصرفا فقط زنانشان لباس محلی خود را استفاده می کنند.

,

صنعت نساجی که تحلیل می رود  چرخ صنایع وابسته اش نیز زنگ می زند، کشاورزی ودامپروری ما را هم تحت الشعاع قرار می دهد.

,

پشم هایی که ریسیده نمی شوند، پنبه های که روی زمین می مانند و...

,

پوشش محلی،صنعت،شهرستان فاروج

, پوشش محلی،صنعت،شهرستان فاروج,

هنرهای دستی که فراموش می شوند، همان هنرهایی زیبایی که به پارچه های تهیه شده با دست، روح می بخشیدند وحالا کمتر کسانی آن را به یاد می آورند ویا انگشتان هنرمندی که دیر زمانی با سوزن زدن های هوشمندانه وهنرمندانه شان، چرخ معیشت خانواده های بسیاری را می چرخاندند حالا خسته از بی توجهی ها، به خواب رفته اند.

,

پارچه هایی که دیگر تولید نمی شوند، رنگ هایی که همآغوشی شان با این پارچه ها، دنیای از زیبایی را می آفرید دیگر جایی  در وقت زنان هنرمند شهرستان  ماندارد.

,

حالا در هر گوشه وکناری که تابلوی فروش وعرضه پوشاک مشاهده می شود، می توان رد  تولیدات چشم بادامی ها را دید وبرندهای به ظاهر ترک، که در اصل وفرع آن ها ونحوه حضورشان در خانه ما، جای سوال وابهام بسیاری است آنهم در شرایطی که بارها شنیده ایم وآمارها گفته اند وارادات پوشاک خارجی افت داشته است

,

افت واردات پوشاک خارجی به کشور در حالی رخ داده که همچنین شاهد فروش و عرضه گسترده پوشاک با برندهای خارجی در سطح بازار هستیم که این نشان دهنده حجم گسترده قاچاق پوشاک به کشور است. بخش وسیعی از پوشاک نیز تحت عنوان تاناکورا و دست دوم از طریق مرزهای غربی وارد کشور می‌شود.

,

پوشاک از اقلامی محسوب می‌شود که بالاترین حجم قاچاق به کشور را دارد.

,

طبیعتا با توجه به تحولات روز جامعه، که محدود به شهر نیست ودر روستاهایی که در گذشته های نه چندان دور، همه چیز در خانه تولید می شد، از خوراک تا پوشاک، ابزار آلات کار و... هم می توان مشاهده کرد، پذیرش پوشیدن لباس های محلی برای بسیاری دیگر آسان نیست که این آسان نبودن هم متاثر از کارهایی است که باید انجام می شد اما نشد وروز به روز نسل جدید با فرهنگ قومیت های خود بیگانه تر شده است.

,

حالا دیگر لباس های رنگارنگ وزیبای قوم کرمانج را فقط در عروسی ها می توان دید یا در مناسبت های رسمی که گاهی خوش سلیقگی برگزار کنندگان این برنامه ها، به این لباس هایی که متناسب با اقلیم منطقه، با مواد اولیه سالم ومفید برای جسم و.... تهیه شده فرصت جولان داده می شود.

,

اما بخشی از این بی مهری، مرتبط با طراحان لباس است که نتوانسته اند سلیقه بازار را با به روز کردن استفاده از طرح های سنتی در لباس ها پیاده کنند .

,

لباس‌های سنتی ـ ایرانی بر اساس نیاز روز طراحی شود

, لباس‌های سنتی ـ ایرانی بر اساس نیاز روز طراحی شود,

مهدی  ثابت حسنی ، کارشناس ارشد جامعه‌شناسی در باب طرح‌های لباس سنتی ـ ایرانی گفت: با توجه به تغییرات در سطح جامعه و متفاوت شدن سبک زندگی، نیاز به تنوع در طرح لباس و نوع پوشش امری طبیعی است و نباید در برابر آن مقاومت کرد.

,

 وی بیان کرد: پوشش و طرح جدید لباس اگر با ارزش‌ها و هنجارهای جامعه هماهنگ باشد حتی اگر در قالب مد قرار بگیرد استفاده از آن هیچ اشکالی ندارد، چراکه انسان طالب زیبایی بوده و بخشی از زیبایی با تنوع در لباس محقق می‌شود.

,

پوشش محلی،صنعت،شهرستان فاروج

, پوشش محلی،صنعت،شهرستان فاروج,

کارشناس ارشد علوم اجتماعی اظهار کرد: در کنار همه این تغییرات پوشش سنتی به‌عنوان یکی از مؤلفه‌های هویتی نباید کنار گذاشته شده و لازم است لباس‌های سنتی ـ ایرانی براساس نیاز نسل امروز طراحی شود.

,

ثابت حسنی بیان کرد: اگر می‌خواهیم طرح‌های لباس مد نظر، بازار فروش داشته باشد باید صنعت طراحی لباس در زمینه نیازسنجی جامعه از علوم انسانی استفاده و بر طبق نیاز روز اقدام به طراحی لباس کنند

,

ضعف سیستم آموزشی  در کمک به طراحی خلاقنه لباس

, ضعف سیستم آموزشی  در کمک به طراحی خلاقنه لباس,

یک طراح لباس هم  مشکل کنونی طراحی لباس در کشور وبه تبع آن استان را ضعف سیستم آموزشی در زمینه خلاقیت  دانست و گفت:  ضعف امکان ارائه و تبلیغ آثار باعث شده است تا طراحان از ارائه آثار  خلاقانه بترسند.

,

اکرم  قلی پور،  درباره تمایل طراحان به ترکیب طرح‌های سنتی ایرانی با آثار مدرن گفت: از نظر من این یک ضعف است و به فقدان خلاقیت در طراحی لباس مربوط می‌شود، طراحان ما به دلیل ضعف سیستم آموزشی در زمینه خلاقیت و اینکه امکان ارائه و تبلیغ آثارشان بسیار ضعیف است از خلاقیت می‌ترسند.

,

به گفته وی برای طراح ایرانی امکاناتی که برای طراحان خارجی وجود دارد فراهم نیست، ممیزی ها و نبود حمایت‌های لازم هم مزید بر علت شده است.

,

پوشش محلی،صنعت،شهرستان فاروج

, پوشش محلی،صنعت،شهرستان فاروج,

او افزود: در تمام دنیا طراحان مد اتفاقات مهمی را رقم می‌زنند، چرا که مد می‌تواند سبک و روش زندگی را تغییر دهد.

,

وی با اشاره به اینکه در دنیا طراحان به دو دسته تقسیم می‌شوند،  طراحان پیشرو و طراحان دنباله‌رو، که  طراحان پیشرو نادر هستند و تعدادشان در دنیا کم است و متاسفانه ما نه تنها در حوزه طراحی لباس طراح پیشرو نداریم بلکه طراح دنباله‌رو هم نداریم و طراحان ما معمولا دنباله‌رو دنباله‌روها هستند! و معمولا آثار شان کولاژی از آثار دیگران است و سبک خاصی در طراحی‌ها دیده نمی‌شود.

,

او همه تقصیرها را هم از جانب طراحان ندانست و گفت:بیشتر طراحان ما در شاخه‌های  مختلف هنری فعالیت دارند و هنرمند هستند، اما متاسفانه زمینه‌های شکوفایی خلاقیت برای آنها هنوز فراهم نیست.

,

این طراح لباس گفت: زمانی می توان طرحی را عرضه کرد که خروجی طرح در معرض دید مردم بوده باشد  و متقاضیان با دیدن خروجی طراحی ها اقدام به سفارش کنند اما زمینه برای این فعالیت ها  فراهم نیست.

,

پوشش محلی،صنعت،شهرستان فاروج

, پوشش محلی،صنعت،شهرستان فاروج,

وی با اشاره به اینکه، همه کشورهای دنیا صرف نظر از مسلمان یا غیرمسلمان بودن، ضوابط خاصی برای لباس پوشیدن دارند بیان داشت:  ما نیز باید ضمن احیای لباس های محلی، به روزرسانی نیز انجام دهیم؛ به این صورت که نکاتی از لباس محلی که امروزه ناملموس هستند، بازسازی  شوند و به این ترتیب لباس محلی را وارد چرخه فرایند تولید پوشاک کشور کنیم

,

     وی گفت: به  آموزش دوخت لباس های بومی سنتی و یا تلفیقی باید بیشتر توجه شود واستان های دارای این نوع لباس ها،باید مراقب مرگ تولید این لباس ها با توجه به کهولت سن، خیاط های قدیم باشند.

,

وی با اشاره به اینکه در سیستم آموزشی مرتبط با رشته های طراحی دوخت، این بخش (طراحی ودوخت لباس های محلی) باید جایگاه ویژه ای داشته باشد افزود: تقاضای خرید لباس‌های سنتی در بازار وجود دارد ولی آموزش طراحی و دوخت در هنرستان‌های فنی و حرفه‌ای‌ به سوی مدل‌های وارداتی کشیده شده است و طراحی و دوخت سنتی جایگاهی در

,

این آموزش‌ها ندارد.

,

داد قلی پور از نبود فرهنگ سازی بلند است که می‌گوید: لباس‌های سنتی از رنگ و طراحی های مطلوبی برخوردار است و پوشش مناسب نیز دارد اما فرهنگ سازی نشده است که از این مدل ها استفاده شود و یا از طرح آنها در طراحی لباس‌های امروزی الگوبرداری صورت گیرد.

,

وی گفت: با ایجاد فرصت های مطالعاتی و شناخت بیشتر، هنرمندان می‌توانند با شناخت و آگاهی کامل نسبت به آنچه فرهنگ گذشته‌ها است، دست به آفرینش طرح‌های جدید بزنند

,

نداشتن برند در تولید پوشاک، مرگ صنعت نساجی را به همراه می آورد

, نداشتن برند در تولید پوشاک، مرگ صنعت نساجی را به همراه می آورد,

یک تولید کننده پوشاک هم گفت: در دنیای امروز، ارزش برندها چهار برابر کارخانه ها قیمت‌گذاری می شوند و این مشکل اساسی صنعت نساجی ایران است.

,

احمد علیزاده افزود: پوشاک بومی ومحلی هر استان را می توان برند سازی کرد، استقبال از لباس های محلی ایرانی در کشورهای دیگر کم نیست، اما تا زمانی که این اقدامات صورت نگیرد شاهد زوال تولید این لباس ها وبه تبع آن استفاده از آن می شویم  وحال صنعت نساجی هم روز به روز نزار تر می شود.

,

پوشش محلی،صنعت،شهرستان فاروج

, پوشش محلی،صنعت،شهرستان فاروج,

وی معتقد است که بایستی در تبلیغات برند، هزینه کرد و صداو سیما طبق قانون باید برای تبلیغات داخلی هزینه ها را کاهش دهد، از سوی دیگر، بایستی در فرآیندهای ثبت برندها و نمایندگی ها تسهیلاتی منظور کرد.

,

تقاضای کم مساوی با گرانی پوشاک سنتی ومحلی

, تقاضای کم مساوی با گرانی پوشاک سنتی ومحلی,

امروزه سایه سنگین گرانی بر لباس‌های سنتی موجب شده است تا خرید این‌گونه طرح‌ها که مبلغ هویت ملی  استان وکشور است، چندان مورد استقبال واقع نشود، لذا لازم بوده دولت تدابیری برای حمایت از تولیدکنندگان داخلی بیندیشد

,

یکی از عواملی که به‌وسیله آن می‌توان به باورها، عقاید دینی و سنت‌های یک ملت پی برد نوع پوشش و طرح لباس مردمان آن سرزمین است. حتی رنگ لباس و نوع ضخامت پارچه‌ای که برای دوخت لباس استفاده می‌شود بسیاری از مفاهیم فرهنگی را منتقل می‌کند، اینها را یک عرضه کننده لباس های سنتی می گوید

,

علی احمدی افزود: استقبال از طرح‌های سنتی بسیار کم است به‌گونه‌ای که، تنها حدود 10 تا 15 درصد مشتریان علاقه‌مند به استفاده از این‌گونه طرح‌ها هستند.

,

پوشش محلی،صنعت،شهرستان فاروج

, پوشش محلی،صنعت،شهرستان فاروج,

وی بیان کرد: برای بسیاری از افراد بیش از متناسب‌ بودن طرح لباس با هویت ملی، مد روز بودن در اولویت قرار دارد و عمده مدهای روز لباس نیز طرح‌های غربی ترویج شده توسط شبکه‌های ماهواره‌ای هستند.

,

این تولید‌کننده لباس اظهار کرد: رسانه‌ها نقش مهمی در ترویج لباس‌های سنتی دارند و اگر مجریان تلویزیون و بازیگران از این گونه لباس‌های استفاده کنند‌ به‌تدریج در جامعه تبلیغ می‌شود.

,

احمدی در باب تفاوت قیمت لباس‌های سنتی ـ ایرانی با سایر لباس‌ها گفت: تفاوت قیمت یک مانتو سنتی با مانتوی معمولی حدود بیست‌هزار تومان است اما در برخی از شهرهای استان، هزینه تمام شده یک مانتوی سنتی تا 300 هزار تومان نیز افزایش می‌یابد.

,

لزوم حمایت دولت از تولیدکنندگان لباس سنتی

, لزوم حمایت دولت از تولیدکنندگان لباس سنتی,

وی افزود: مسئولان ذی‌ربط اگر علاقه‌مند به ترویج لباس‌های سنتی ـ ایرانی هستند باید از تولید‌کننده حمایت کنند تا بتوان لباس‌هایی که نمایانگر هویت ملی است با هزینه مناسبتری تولید کرد و به‌دست مشتری رساند.

,

وی اظهار کرد: متأسفانه بسیاری از کسانی‌که خود در جامعه مطرح هستند مانند برخی از بازیگران و هنرمندان از مدل‌های لباسی که مرتبط با فرهنگ ملی ما نیست استفاده می‌کنند که این مسئله تأثیر معکوس بر گسترش این قبیل لباس‌ها دارد.

,

پوشش محلی،صنعت،شهرستان فاروج

, پوشش محلی،صنعت،شهرستان فاروج,

وی عنوان کرد: قیمت تمام شده یک لباس سنتی گرانتر از لباس ساده است، چراکه به‌طور مثال مشتری ناچار است برای طرح سنتی لباس، ترمه را با متری  30 تا 40 هزار تومان تهیه کند و گاهی یک متر ترمه از یک متر پارچه‌ای که برای دوخت لباس خریداری شده قیمت بالاتری دارد.

,

وی بیان کرد:‌ لازم است بخشی از درآمد ناشی از هدفمند شدن یارانه‌ها برای امور فرهنگی مانند گسترش مدل‌های سنتی ـ ایرانی لباس اختصاص یابد تا هویت ملی در سایه مد‌ل‌های غربی گمرنگ نشود.

,

ایجاد فرصت های شغلی با توجه به تولید پوشاک داخلی برگرفته از طرح های سنتی

, ایجاد فرصت های شغلی با توجه به تولید پوشاک داخلی برگرفته از طرح های سنتی,

معاون هنرهای سنتی و صنایع دستی( اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان خراسان شمالی گفت:

,

تنوع قومیت های مختلف در خراسان شمالی وبه تبع آن شهرستان فاروج،  پوشش های متنوع هم ایجاد کرده بود هرچند اختلاط قومیت ها، تفاوت ها را کمرنگ کرده است.

,

عابدی اظهار داشت: در گذشته نه چندان دور لباس ها هر کدام سفیر یک بخشی از اقوام بودند، واز طایفه ای به طایفه دیگر در رنگ ها وطرح ها تفاوت بود وبخش عمده پوشاک هم  با توجه به در دسترس بودن مواد اولیه، از سوی زنان خانه دار تامین می شد.

,

وی افزود: تغیر شکل  وسطح زندگی، افزایش تنوع پارچه ها و.. بخشی از چرخه تولید لباس را تحلیل برد وامروز به شرایطی رسیده ایم که فقط استفاده از پوشش های سنتی در قوم ترکمن وبخشی از قوم کرمانج باقی مانده وقومیت تات وفارس، دیگر لباس سنتی ندارند  است.

,

پوشش محلی،صنعت،شهرستان فاروج

, پوشش محلی،صنعت،شهرستان فاروج,

این مسئول افزود: موقعیت جغرافیایی، تنوع پوشش گیاهی ووجود گیاهان رنگدانه دار،  و... همه وهمه،  زمینه های رونق صنعت نساجی  را ایجاد کرده است  ومی توان با راه اندازی دوباره کارگاه های پارچه بافی وارتقا آن، روزهای بهتری را برای تولید پوشاک استان با حفط سنت ها وارزش های فرهنگی رقم زد.

,

وی با اشاره به به اینکه، پوشاک در گذشته فقط کاربری پوشش نداشته  واشکال استفاده از آن خود زیبایی وهدفمندی داشته بیان داشت: بر روی لباس زنان ، سکه دوزی هایی انجام می شد که حکم کارت های اعتباری امروز را داشت وزنان در هنگام خرید با جد اکردن  این سکه ها کار خود را تسهیل می کردند.

,

عابدی با اشاره به اینکه زیور آلات  در لباس های سنتی  مکمل این طرح ها بودند بیان داشت: امروز هم   کار برده می شود اما کمتر و از جنس های کم بهاتر در لباس های سنتی استفاده می شود.

,

وی با اشاره به تغیر ذائقه مردم در انتخاب پوشاک بیان داشت: هرچه استفاده از این لباس ها کمرنگ تر شود امکان مسنوخ شدن دوخت  آن بیشتر می شود که به مرگ این هنر ها  که در لباس تات وفارس رخ داده، می انجامد.

,

عابدی با اشاره به اقدامات انجام شده برای حفظ این لباس ها گفت: در مرحله نخست اقدام به شناسایی فعالان در این حوزه شده که برای 30 نفر  فعال در حوزه البسه، کارت صنعتگری صادر شده و بیمه بخشی از این افراد هم انجام شده است.

,

  وی زمینه سازی برای حضور این فعالان در نمایشگاه را از دیکر اقدامات برای معرفی لباس های سنتی استات وترویج وتوسعه دوخت واستفاده از آن عنوان  کرد وبیان داشت: برای توسعه این کسب و وکارها تسهیلات خوبی هم پیش بینی شده  تا با رجوع به گذشته در این حوزه، زمینه حفظ آن فراهم شود.

,

پوشش محلی،صنعت،شهرستان فاروج

, پوشش محلی،صنعت،شهرستان فاروج,

وی افزود: امروز توقع نمی رود لباس های سنتی به همان شکل گذشته استفاده شود، گرنه برداری طرح ونقوش آن بر روی لباس های امروزی، با توجه به اینکه لباس های سنتی چهارچوب مورد تایید آموزه های دینی در خصوص پوشش را دارد می تواند وضعیت پوشش را در جامعه ساماندهی کند.

,

وی افزود: در موزه های مردم شناسی هم نوع پوشش اقوام مختلف استان مستند شده است ویک سری از پوشش ها که در مراسم خاص استفاده می شد مثل لباس کشتی چوخه   وکرباس که منسوخ شده بود، در استان احیا شده است.

,

عابدی با اشاره به اینکه بخش پوشاک حوزه گسترده ای است که  از پاپوش آغاز و تا کلاه و... ادامه دارد و نوع پوشش در زمستان وتابستان اقوام متفاوت بوده بیان داشت: زمانی اقدامات برای حفظ این هنرها اثر گذار است که مردم هم به این بخش با علاقه نشان دادن،  بها بدهند وبا خرید تولیدات داخل، در حفظ وارتقا آن بکوشند.

,

وی افزود: رسانه ها در این بخش،   قسمت مورد غفلت قرار گرفته  را بها بدهند تا دوباره این لباس ها متناسب با نیاز روز احیا شود که احیا دوباره آن، یعنی پویا شدن یک بخش اقتصادی بزرگ که همراه با اشتغال ورونق شرایط زندگی اقشار مختلف دخیل در این موضوع است.

,

پوشش محلی،صنعت،شهرستان فاروج

, پوشش محلی،صنعت،شهرستان فاروج,

وی گفت: با حذف لباس پنبه ای، در واقع صنعت پارچه پنبه ای را نابود  وکشاورزی در این بخش وبسیاری از مشاغال وابسته به آن  را کمرنگ ، بر بیکاری ومشکلات اجتماعی وفرهنگی واقتصادی افزودیم.

,

وی گفت: این فرصت ها قابل برگشت است به شرطی اینکه دستگاه های دخیل همت کنند تا این زنجیره تکمیل شود.

,

انتهای پیام/رض

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه