اخبار داغ

یادداشت؛

مقاومت و پایداری رمز پیروزی/انقلابی‌گری تحقق نخواهد یافت مگر با صبر

مقاومت و پایداری رمز پیروزی/انقلابی‌گری تحقق نخواهد یافت مگر با صبر
وقتی انسان موحّد و خداباور شد، برای تعمیق و گسترش این عقیده با مشکلات،مصائب، کارشکنی و آزار مواجه می‌شود؛ در این‌صورت به‌جای عقب‌نشینی، رهاسازی، یأس، سرخوردگی، پایداری و استقامت را برگزیده و برای رسیدن به‌هدف،از هیچ‌گونه سعی و تلاشی دریغ نمی‌ورزد.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا به نقل از ناب نیوز؛ یکی از واژه‌هایی که در قرآن کریم زیاد تکرار شده، کلمه صبر و استقامت است؛ مانند: صَبرَُواْ، فَاصْبرِْ، اسْتَقَامُواْ، صَّابرِِینَ، اصْبرُِواْ وَ صَابِرُواْ، فَاسْتَقِمْ، یَصْبرِْ، فَاصْبرِْ کَمَا صَبرََ أُوْلُواْ الْعَزْمِ و... . یکی از سنت‌های الهی که ثابت و تغییرناپذیر است، پیروزی اهل صبر و مقاومت می باشد.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, ناب نیوز؛ , ناب نیوز,

لفظ صبر مانند انتظار واژه‌ای فعال، محرک، پیش‌رونده و دارای بار معنایی مثبت است و از سکوت، جمود و انفعال که یک نوع خموشی و منفی‌نگری است به‌دور است. وقتی که انسان موحّد و خداباور شد، برای تعمیق و گسترش این عقیده با مشکلات،مصائب، موانع، کارشکنی و اذیت و آزار مواجه می‌شود. در این‌صورت به‌جای عقب‌نشینی، رهاسازی، یأس و نومیدی، سرخوردگی و شکست، پایداری و استقامت را برگزیده و برای رسیدن به‌هدف، از هیچ‌گونه سعی و تلاشی دریغ نمی‌ورزد. امام صادق‌ (علیه‌السلام) در تشبیهی مؤمن را شدیدتر از آهن گداخته می‌داند؛ چون آهن گداخته در آتش تغییر می‌کند ولی مؤمن اگر کشته شود، سپس زنده شود و مجدداً  کشته شود، تغییری در ایمان و اعتقاد او ایجاد نخواهد شد؛ إِنَّ الْمُؤْمِنَ أَشَدُّ مِنْ زُبَرِ الْحَدِیدِ إِنَّ زُبَرَ الْحَدِیدِ إِذَا دَخَلَ النَّارَ تَغَیَّرَ وَ إِنَّ الْمُؤْمِنَ لَوْ قُتِلَ ثُمَّ نُشِرَ ثُمَّ قُتِلَ لَمْ یَتَغَیَّرْ قَلْبُهُ (بحارالأنوار    64    303    باب 14).

, علیه‌السلام),

در روایت دیگری امام صادق‌(علیه‌السلام) مومن را از کوه مقاوم‌تر و استوارتر معرفی کرده است: الْمُؤْمِنُ أَصْلَبُ مِنَ الْجَبَلِ؛ الْجَبَلُ یُسْتَقَلُّ مِنْهُ وَ الْمُؤْمِنُ لَا یُسْتَقَلُّ مِنْ دِینِهِ شَیْ‏ءٌ (االکافی     2  241) یعنی مؤمن از کوه سخت‌تر و مقاوم‌تر است. زیرا کوه وقتی در معرض حوادث قرار می‌گیرد، دچار فرسایش می‌شود  ولی مؤمن در برابر بلاها هیچ سایشی ندارد؛ سختی‌ها سبب می‌شود، بر ایمانش افزوده ‌شود.

, علیه‌السلام),

در قرآن، ادعیه و زیارات از ثبات قدم (ثَبِّتْ أَقْدَامَنَا؛  ثَبِّتْ قَلْبِی) زیاد یاد شده است که انسان موحد از خدا می‌خواهد او را در رسیدن به هدف، ثابت قدم و پایدار نگه دارد. البته صبر، پایداری و مقاومت آنچنان سخت و دشوار است که پیامبرعظیم‌الشأن اسلام (صل‌الله‌علیه‌و آله‌و‌سلم) می‌فرماید: سوره هود مرا پیر کرد زیرا خداوند در آن نه تنها مرا بلکه پیروان و همراهان با من را به صبر و استقامت توصیه نمود. شَیَّبَتْنی هُود؛ فَقیلَ لهُ فی ذَلک؛ فَقالَ قَولُهُ فَاسْتَقِمْ کَما أُمِرْتَ (شرح‏نهج‏البلاغة    11    213    ص : 181).

, صل‌الله‌علیه‌و آله‌و‌سلم),

پیری پیامبر (صل‌الله‌علیه‌و آله‌و‌سلم) و دشواری عمل از دستور به استقامت مربوط به صبر و ایستادگی امت است که مسأله بسیار مهمی است. چنان‌که در صدر اسلام پس از رحلت پیامبر( صل‌الله‌علیه‌و آله‌و‌سلم) مسلمانان نتوانستند بر مرام و منش پیامبر (صل‌الله‌علیه‌و آله‌و‌سلم) استوار بمانند و از مسیر غدیر که برای آنها ترسیم شده بود، به واسطه عواملی نظیر قدرت‌طلبی، هواپرستی و دنیاخواهی خارج شدند و به آداب جاهلیت برگشتند که امام باقر علیه‌السلام می‌فرماید: ارْتَدَّ النَّاسُ بَعْدَ النَّبِیِّ إِلَّا ثَلَاثَةَ نَفَرٍ. بعد از رحلت پیامبر اُمت از مسیر حق منحرف شدند مگر سه نفر.

, (صل‌الله‌علیه‌و آله‌و‌سلم), صل‌الله‌علیه‌و آله‌و‌سلم), (صل‌الله‌علیه‌و آله‌و‌سلم), علیه‌السلام,

خداوند به مسلمانان اعلام نموده است که نصرت و امداد غیبی که فرستادن پنج هزار فرشته است در صورتی شامل شما می‌شود که متصف به صبر و تقوا گردید. بَلىَ  إِن تَصْبرُِواْ وَ تَتَّقُواْ وَ یَأْتُوکُم مِّن فَوْرِهِمْ هَذَا یُمْدِدْکُمْ رَبُّکُم بخَِمْسَةِ آلافٍ مِّنَ الْمَلَائکَةِ مُسَوِّمِینَ(آل‌عمران؛ 125). در آیه دیگری خداوند مسلمانان را أمر به پایداری می‌کند و با تأکید می‌فرماید: وَاصْبرُِواْ  إِنَّ اللَّهَ مَعَ الصَّابرِِینَ(انفال؛ 46)بدرستی‌که خدا با پایداران و صابران است.

,

در جای دیگری الگو و نمونه پایداری و صبر را پیامبران اولوالعزم قرارداده؛ فَاصْبرِْ کَمَا صَبرََ أُوْلُواْ الْعَزْمِ مِنَ الرُّسُلِ...... (احقاف؛ 35) که داستان أذیت و آزار پیامبران و صبر و پایداری آنها قصه پُر غصه‌ای است که در این نوشتار نمی‌گنجد.

,

حضرت یحیی علیه‌السلام را با اره سر آن بزرگوار را دو نیمه کردند. در قرآن پیامبر می‌فرماید ما أوُذیَ نَبیٌ مثْلَ مَا أوُذیتُ؛ پیامبری همانند من آزار و اذیت نشد تا جائیکه سختی‌ها، تهمت‌ها و مشکلات بر پیامبر به‌حدی رسید که همراهان پیامبر به تردید افتادند و زبان به‌اعتراض گشودند که کجاست یاری خدا!!؟  ...مَّسَّتهُْمُ الْبَأْسَاءُ وَ الضَّرَّاءُ وَ زُلْزِلُواْ حَتىَ‏ یَقُولَ الرَّسُولُ وَ الَّذِینَ ءَامَنُواْ مَعَهُ مَتىَ‏ نَصْرُ اللَّهِ  أَلَا إِنَّ نَصْرَ اللَّهِ قَرِیبٌ(بقره؛ 214).

, علیه‌السلام,

پیامبری نیامد؛ مگر مردم او را تکذیب کردند و با او به مخالفت برخاستند اما آنها در برابر تکذیب‌ها و اذیت‌ها صبر کردند تا پیروزی و نصرت خدا رسید. وَ لَقَدْ کُذِّبَتْ رُسُلٌ مِنْ قَبْلِکَ؛ فَصَبَرُوا عَلى‏ ما کُذِّبُوا وَ أُوذُوا حَتَّى أَتاهُمْ نَصْرُنا .....(انعام؛ 34).

,

آنان که گفتند موحدیم، مسلمانیم و برای اقامه دین خدا و اجرای دستورات اسلام قیام کردند و انقلاب اسلامی را شکل دادند، باید هم‌چون پیامبران و اولیای الهی، ثابت قدم بمانند و از تهمت‌هایی نظیر تندروی، دلواپسان، بیسوادان، افراطی‌ها و ... نهراسند. إِنَّ الَّذِینَ قالُوا رَبُّنَا اللَّهُ ثُمَّ اسْتَقامُوا فَلا خَوْفٌ عَلَیْهِمْ وَ لا هُمْ یَحْزَنُون‏؛ و در پیمودن مسیر حق هیچ ترس و اندوهی به‌خود راه ندهند. عده ای در صددند با تقسیم افراد به تندرو و میانه‌رو، انقلابی‌ها را تندرو معرفی نموده و کسانی که از پیمودن راه انقلابی‌گری به‌عللی خسته شده‌اند، را معتدل و میانه‌رو معرفی کند که مقام معظم رهبری این نقشه شیطانی را خنثی نموده وفرمودند: فرزندان انقلابی‌ام را تندرو نخوانید؛ به آنها برچسب افراطی نزنید؛ این افراد بنده حقیر را هم تندرو می‌خوانند و.....؛ البته طبیعی است افرادی تدریجاً از قطار انقلاب جدا شوند. اینها کسانی هستند که ایمان و اعتقادشان به انقلاب عاریه‌ای است. اگر این ایمان و اعتقاد در فرد استقرار یابد، هم‌چنان انقلابی و پایدار باقی می‌ماند.

,

الْمُسْتَقَرُّ مَا اسْتَقَرَّ الْإِیمَانُ فِی قَلْبِهِ فَلَا یُنْزَعُ مِنْهُ أَبَداً وَ الْمُسْتَوْدَعُ الَّذِی یُسْتَوْدَعُ الْإِیمَانَ زَمَاناً ثُمَّ یُسْلَبُهُ وَ قَدْ کَانَ الزُّبَیْرُ مِنْهُمْ(بحارالأنوار    66    222    باب 34)؛ کسانی که ایمان‌شان استقرار یافته، هرگز ایمان از آنها جداشدنی نیست. برخلاف افرادی مانند زبیر که ایمانشان ودیعه‌ای و عاریه‌ای است و چنین ایمانی گاهی هست و گاهی هم از انسان سلب می‌شود.

,

امام صادق(علیه‌السلام) می‌فرماید: إِنَّ الْعَبْدَ یُصْبِحُ مُؤْمِناً وَ یُمْسِی کَافِراً؛ فردی ممکن است صبح مؤمن باشد و شب کافر گردد.

, علیه‌السلام),

نباید از ریزش‌های انقلاب تعجب کرد؛ کسانی بودند که قبل از انقلاب انقلابی بودند، زندان رفتند، شکنجه شدند، پس از پیروزی انقلاب در کنار امام بودند، در دفاع مقدس مسئولیت‌هایی داشتند به منصب‌های مهمی در کشور دست پیدا کردند اما به‌جهت این‌که یک‌جایی خواسته آنها تأمین نشد، حاضر شدند نظام و انقلاب را به آتش بکشند و فتنه شدید و عمیق سال 1388 را کلید بزنند و نظام را متهم به تقلب و دروغگویی کنند و آبروی سی و چند ساله جمهوری اسلامی را در دنیا ببرند.

,

باید امروز از الفاظ بی معنا و تابلوهای بی‌محتوا مانند: چپ و راست، اصولگرا و اصلاح‌طلب و ... دست برداشت و به طریق حق و مستقیم که انقلابی‌گری است روی آورد. آن چیزی که رهبر معظم انقلاب بر آن تأکید دارند که باید حوزه انقلابی، دانشگاه انقلابی، مدیر انقلابی، خبرگان انقلابی، جوان انقلابی و ... داشته باشیم و باید بر این نکته تأکید کرد که انقلابی‌گری تحقق نخواهد یافت مگر با صبر، استقامت و پایداری و این وعده الهی است  وَ بَشِّرِ الصَّابرِِینَ که پایداری تا پای دار می‌رود ولی بالای دار نمی‌رود.

,

حجت الاسلام والمسلمین حسین جلالی

, حجت الاسلام والمسلمین حسین جلالی,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه