اخبار داغ

پذیرش بدون کنکور دانشجو در 8 رشته روزانه و شبانه دانشگاه کردستان

پذیرش بدون کنکور دانشجو در 8 رشته روزانه و شبانه دانشگاه کردستان
معاون آموزشی دانشگاه کردستان گفت: همچنین امسال دانشگاه کردستان در هشت رشته علوم و مهندسی در بخش روزانه و شبانه براساس سوابق تحصیلی و معدل دیپلم، دانشجو می‌پذیرد که همزمان با انتخاب رشته کنکور سراسری ثبت نام در این رشته‌ها نیز آغاز شده است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از کُرددانش, عادل سی‌و‌سه‌مرده شامگاه یکشنبه در مصاحبه با خبرنگاران با ارائه یک آمار مقایسه‌ای در خصوص دانشگاه‌ها و دانشجویان در کشور و استان کردستان، اظهار کرد: دو هزار و 700 دانشگاه و موسسه آموزش عالی در ایران وجود دارد که 140 دانشگاه آن دولتی است و دانشگاه کردستان در زمره این دانشگاه‌ها قرار دارد.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, کُرددانش,

وی خاطرنشان کرد: در کشورمان به ازای هر 500 هزار نفر جمعیت، یک دانشگاه دولتی وجود دارد اما در استان کردستان با یک میلیون و 500 هزار نفر جمعیت تنها دانشگاه کردستان به عنوان دانشگاه دولتی فعالیت دارد.

,

سی‌و‌سه‌مرده همچنین با یادآوری اینکه کردستان دو درصد جمعیت کشور را تشکیل می‌دهد و براین اساس باید 12 هزار و 600 دانشجو در دانشگاه دولتی را داشته باشیم، گفت: اما اکنون 8 هزار و 200 دانشجو در دانشگاه کردستان تحصیل می‌کنند که 70 درصد آنها بومی استان هستند و نسبت به آمار دو درصدی جمعیت، پایین است.

,

معاون آموزشی دانشگاه کردستان اضافه کرد: در کشور 4 میلیون و 800 هزار دانشجو وجود دارد که تناسب آن 6 هزار و 200 دانشجو به ازای هر 100 هزار نفر جمعیت است اما در کردستان به ازای هر 100 هزار نفر جمعیت، 4 هزار و 200 دانشجو مشغول تحصیل است.

,

وی ادامه داد: استان کردستان از لحاظ سرانه دانشجو نسبت به جمعیت نیز جزو سه استان آخر کشور است و این در چند سال اخیر و به دلیل بومی‌گزینی در دانشگاه‌ها، کردستان در رده‌های آخر قرار گرفته است.

,

 سی‌و‌سه‌مرده همچنین به عدم توسعه‌یافتگی آموزش عالی در کردستان اشاره کرد و رتبه 15 کشوری استان در زمینه کیفیت علمی دانش‌آموزان شرکت‌کننده در کنکور و رتبه 27 به لحاظ قبولی در کنکور را بیانگر این موضوع دانست.

,

وی در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به اعلام ظرفیت پذیرش دانشگاه کردستان برای سال جدید آموزشی، گفت: امسال دو هزار و 150 نفر برای روزانه و 500 نفر برای شبانه اعلام ظرفیت کرده‌ایم و این در حالی است که در کردستان حدود 18 هزار نفر در کنکور سراسری شرکت کرده‌اند.

,

معاون آموزشی دانشگاه کردستان یادآوری کرد: 4 درصد دانشجویان دانشگاه کردستان در مقطع دکتری، 23 درصد در مقطع کارشناسی ارشد و 73 درصد در مقطع کارشناسی در 7 دانشکده و 45 گروه آموزشی تحصیل می‌کنند.

,

سی‌و‌سه‌مرده ضمن اشاره به وجود 315 هیأت علمی تمام‌وقت، تعداد رشته‌های کارشناسی را 54 رشته، کارشناسی ارشد 91 رشته و دکتری را 29 رشته عنوان کرد و گفت: متقاضی اخذ 20 رشته گرایش در مقطع دکتری و ارشد نیز هستیم.

,

وی در ادامه با یادآوری افزایش رشته‌های تحصیلی مقاطع مختلف در دو سال اخیر در دانشگاه کردستان، تصریح کرد: رشته زبان و ادبیات کردی، مهندسی علوم صنایع غذایی، بیوتکنولوژی کشاورزی، پژوهشگری اجتماعی، روانشناسی روزانه، علوم اقتصادی، مدیریت جهانگردی، مهندسی ماشین‌های صنایع غذایی و مهندسی فضای سبز در مقطع کارشناسی در طول دو سال اخیر ایجاد شده است.

,

سی‌و‌سه‌مرده همچنین گفت: در مقطع ارشد نیز رشته‌های آموزش زبان انگلیسی، شیمی پولیمر، آبخیزداری، ژئومورفلوژی، زمین‌شناسی و طراحی شهری و سنجش از راه دور و در مقطع دکترا نیز، تربیت بدنی گرایش مدیریت ورزشی، فیزیولوژی ورزشی، نانوشیمی و بیوتکنولوژی کشاورزی ایجاد شده و یا برای سال جدید دانشجو می‌پذیرد.

,

معاون آموزشی دانشگاه کردستان با یادآوری تحصیل 6 نفر دانشجوی خارجی در دانشگاه کردستان، گفت: برای ترم آینده با جذب 45 نفر دیگر موافقت شده که در مجموع تعداد دانشجویان خارجی دانشگاه کردستان به 50 نفر افزایش می‌یابد.

,

وی گفت: همچنین امسال دانشگاه کردستان در هشت رشته علوم و مهندسی خاک، علوم و مهندسی محیط زیست، مهندسی جنگلداری، مهندسی زراعت و اصلاح نباتات، مهندسی شیلات، مهندسی علوم باغبانی، مهندسی علوم دامی، مهندسی مرتع و آبخیزداری در بخش روزانه و شبانه براساس سوابق تحصیلی و معدل دیپلم، دانشجو می‌پذیرد که همزمان با انتخاب رشته کنکور سراسری ثبت نام در این رشته‌ها نیز آغاز شده است.

,

سی‌و‌سه‌مرده در پایان گفت: براساس سند توسعه دانشگاه کردستان و تا سال 1400 باید تعداد اعضای هیأت علمی این دانشگاه به 515 نفر، تعداد رشته‌های کارشناسی به 110 رشته، مقطع ارشد 190 رشته و دکترا به 90 رشته افزایش یابد.

,

انتهای پیام/م

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه