اخبار داغ

850 هزار تومان، بهای خانه ابدیت ما /پایان آرامستان سنندج با 40 هزار غزل خداحافظی

850 هزار تومان، بهای خانه ابدیت ما /پایان آرامستان سنندج با 40 هزار غزل خداحافظی
مرگ ایستگاه اخر است، سکویی برای پرتاب به حیاتی دیگر، درست مثل لبه پرتگاهی از بهشت محمدی که از آنجا شهر سنندج زیر پاهایت خودنمایی می کند...
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از آفتاب دل، ﺳﮑﻮﺕ ﮐﻦ! ﻫﻨﮕﺎﻣﯿﮑﻪ ﻧﻤﯿﺪﺍﻧﯽ ﭼﻪ ﺑﮕﻮﯾﯽ، ﭼﻪ ﭘﺎﺳﺦ ﺩﻫﯽ ﻭ ﯾﺎ ﭼﻄﻮﺭ ﺑﮕﻮﯾﯽ, ﻓﻘﻂ ﺳﮑﻮﺕ ﮐﻦ! ﮔﺎﻫﯽ ﻧﮕﻔﺘﻦ ﺷﯿﺮﯾﻦ ﺗﺮ ﺍﺯ ﮔﻔﺘﻦِ ﺳﺨﻨﺎﻥِ ﺁﺷﻔﺘﻪ ﺍﺳﺖ ﮐﻪ ﺩﺭ ﻟﺤﻈﻪ ﺗﻮ ﺭﺍ ﺳﺒﮏ ﻣﯿﮑﻨد اما وقتش که برسد چه بخواهی که بگویی چه نخواهی باید برای همیشه سکوت کنی، سکوتی که دیگر از اعماق وجود انسان نایی برنمی خیزد که بگویی ، آری سخن از وادی خاموشان است که زود یا دیر، پیر یا جوان ، کودک و بزرگ را به هنگام و غیر هنگام به کام خود می کشاند.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, آفتاب دل,

 

,


گورستان، قبرستان و اینک آرامستان. نام محلی است که اموات در آن دفن می شوند. در جامعه ای که گفته می شود انسانها با شکوه می میرند و به خاک می روند. می گویند معتقدین به دینی که می گوید مرده حرمت دارد و نباید پشت سرش حرف زد و نباید روی زمین بماند.

,
,

 

,


با اینکه اغلب شلوغ است و پرهیاهو اما همچنان تنها مامن و پناهگاه آدمهایی است که سرگشته از دود و دم و شلوغی های شهر بدانجا پناه می برند. شاید فقط مختص سنندج باشد این نام. «بهشت محمدی». یکی از نامهای بهشت. جایی که سازمان آرامستانهای شهرداری سنندج در آنجام مستقر است و بیش از 34 سال است پذیرای جسم بی جان درگذشتگان شهر است.

,
,

, ,


مرگ ایستگاه اخر است. سکویی برای پرتاب به حیاتی دیگر. درست مثل لبه پرتگاهی از بهشت محمدی که از آنجا شهر سنندج زیر پاهایت می ماند.

,
,

 

,


یکی از کارهای مهم شهرداری رایگان بودن هزینه دفن و کفن برای افراد بی بضاعت، که توسط شهرداری شهر به تصویب رسیده و چندین سال است که به مرحله اجرا در آمده  و به موجب آن مصوبه پس از فوت فرد که هیچ کس را به عنوان ورثه یا آشنا نداشته باشد توسط شهرداری کفن و دفن می شود. تازه فهمیدم چرا می گویند میت روی زمین نمی ماند! ولی یک سئوال اساسی که اینجا مطرح می شود این است که هزینه برداشتن میت از روی زمین چقدر است؟

,
,

 

,


از زمان های قدیم رسم و رسوم در بعضی از روستاهای اطراف کردستان بر آن است که تا سه روز همسایه ها نهار و شام در خانه تهیه کرده و به منزل صاحب عزا برده و از تمامی مهمانان مجلس پذیرایی می کردند که این یک عمل خدا پسندانه است که تسکینی بزرگ برای خانواده عزادرا محسوب می شود.

,
,

, ,


فوت 954 سنندجی در 5 ماهه نخست سال جاری
توفیق سرافراز مدیر عامل سازمان آرامستان های شهرداری سنندج در گفتگو با خبرنگار آفتاب دل با اشاره به آمار متوفیان شهر سنندج در 5 ماهه اول سال95 گفت:  در این مدت 945 نفر در شهر سنندج فوت کرده اند که 495 نفر از آنها در بهشت محمدی سنندج دفن شده  و از این تعداد 297 نفر مذکر و 198 مونث  را شامل شده و کمترین فوت شدگان مربوط به گروه سنی 1 تا 20  سال است.

,
,
,

 

,


وی بیشترین تعداد افراد فوت شده را در فروردین ماه با 125 نفر و کمترین تعداد فوت شدگان را در خرداد ماه با 89 نفر عنوان کرد.

,
,

 

,


هزینه مردن یک سنندجی 850 هزار تومان آب می خورد
وی در خصوص علت گرانی قبور در آرمستان های کشور، عنوان کرد: قبور بسته به موقعیت و جایگاه خود قیمت متفاوتی دارند، و یکی از محاسن آرامستان شهر سنندج این است که فقیر و غنی یک قیمت برای قبر پرداخت می کنند.
 وی در خصوص هزینه های خدمات رسانی مربوط به دفن وکفن نیز گفت: تمامی خدمات متوفی نظیر حمل و نقل، شست و شو، کفن و دفن و .. 850  هزار تومان است و برای افراد تحت پوشش کمیته امداد و بهزیستی تخفیف 25 درصدی در نظر گرفته شده ،  بنابراین حداقل هزینه های ممکن که مردم توان پرداخت آن را داشته باشند درنظرگرفته شده است.

,
,
,
,

 

,


نقطه پایانی 40 هزار نفر سنندجی در حال مرگ است
 سرفراز با بیان اینکه از سال 61 تا به امروز حدود 40 هزار نفر در بهشت محمدی سنندج آرام گرفته اند افزود: متاسفانه این گورستان با تمام داستان هایش در حال مرگ است و زمینی برای آن باقی نمانده است و ساخت آرامستانی جدید در مکانی دیگر عملاً غیر ممکن است که در ان راستا قطعه زمینی مخصوص سپاه وجود دارد که با پیگیری های آقای شهردار قرار است به بهشت مجمدی اختصاص داده شود.

,
,
,


سرفراز به وسعت 16هکتاری آرامستان بهشت محمدی سنندج اشاره کرد و افزود: این آرامستان با کمبود شدید زمین روبرو است و از دستگاه های مرتبط درخواست همکاری و تعامل بیشتری داریم.

,
,

, ,


استقرار دفاتر پزشکی قانونی و ثبت احوال در آرامستان بهشت محمدی سنندج
سرفراز از همکاری و تعامل ادارات کل پزشکی قانونی و ثبت احوال استان با سازمان آرامستان ها قدردانی کرد و افزود: در سایه این تعامل و به منظور رفاه حال مردم مدیریت واحد خدمات رسانی به مردم در حوزه آرامستان ها اعمال شده است.

,
,
,


وی با اشاره به اینکه پزشکی قانونی و ثبت احوال در مکان هایی دور از آرامستان بهشت محمدی واقع شده بود گفت: مشکلات مربوط به تردد و دوری مکان در زمان انتقال اجساد به بهشت محمدی همواره از دغدغه های مردم سنندج بوده است.

,
,


وی با بیان اینکه  مرکز پزشکی قانونی سنندج در مرکز شهر واقع شده و شهروندان هنگام فوت یک نفر شاهد صحنه های ناخوشایندی از حالات روحی نزدیکان متوفیان هستند از این رو انتقال این مرکز به بهشت محمدی سنندج امری منطقی و در راستای رفاه حال مردم است.

,
,


مدیرعامل سازمان آرامستان های شهرداری سنندج از اختصاص مکان برای استقرار مرکز پزشکی قانونی و ثبت احوال در بهشت محمدی سنندج خبر داد و گفت: سالنی برای تشریح و دفتری برای ثبت احوال اختصاص یافته است.

,
,

 

,


نکته ای پایانی ...
 می گویند روزی بهلول در قبرستان بغداد کله های مرده ها را تکان می داد ، گاهی پر از خاک می کرد و سپس خالی می نمود شخصی از او پرسید: بهلول ! با این " سر های مردگان " چه می کنی؟

,
,
,



گفت: می خواهم ثروتمندان را از فقیران وحاکمان را از زیر دستان جدا کنم، لکن می بینم همه یکسان هستند.

,
,
,


 پس یادمان نرود در این دنیا ما همانند بازیگرانی هستیم که چند صباحی را باید در صحنه نقش بازی کنیم پس تا می توانیم زیباترین نقش را ایفا کنیم تا یادی که از ما در خاطرها به یادگار باقی بماند و ماندگارترین باشیم.

,
,



انتهای پیام/م
 

,
,
,
]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه