اخبار داغ

اولین دوره بازی های بومی محلی بومیان کیش برگزار شد

اولین دوره بازی های بومی محلی بومیان کیش برگزار شد
اولین دوره بازیهای بومی محلی بومیان کیش (ویژه پسران زیر 16 سال ) در جزیره کیش با حضور امام جمعه اهل سنت و جمعی از بومیان جزیره برگزار شد.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از کیش پرس، محمد جاسم پور، کارشناس  مسائل اجتماعی و یکی از بومیان جزیره کیش هدف از برگزاری این دوره از بازی های بومی محلی را حفظ، احیاء و آموزش بازی های محلی به  کودکان و نوجوانان عنوان کرد.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا,  کیش پرس,

وی افزود:  این مسابقات توسط خانه مردم شناسی بومیان کیش و با همکاری موسسه فرهنگی هنری نور سفین از تاریخ 1/6/95 به مدت 3 روز برگزار شد.

,

جاسم پور توضیح داد: بازیهای بومی محلی کیش با مشارکت 6 تیم در سه رده سنی  8 تا 10، 11 تا 12، 13 تا 15 سال در محل سفین قدیم و خانه بومیان کیش برگزار شد.

,

به گفته جاسم پور در روز افتتاحیه این بازیها که با حضور حاج یعقوب شمس امام جمعه اهل سنت کیش و جمعی از بومیان برگزار شد دو تیم سفین و ماشه در سه بازی مقصی، قبه صطع، قبه دایره با هم رقابت کردند که در پایان تیم سفین در هر سه بازی پیروز میدان شد، این بازیها از اول  تا روز سوم شهریور 95 ادامه داشت و در پایان به تیم های برتر جوایزی از طرف خانه بومیان کیش اهدا شد.

,

گفتنی است قبل از شروع بازیها به مدت یک هفته تمامی قوانین و مهارت های لازم برای بازی، به کودکان و نوجوانان شرکت کننده در مسابقات بومی محلی آموزش داده شد.

,

جزیره کیش در جنوبی ترین بخش از ایران اسلامی و نگین خلیج فارس دارای 91 کیلومتر مساحت و نزدیک به 30 هزار جمعیت است که تنها 10 درصد از این جمعیت از ساکنان بومی این جزیره مرجانی هستند.

,

مردم بومی همچنان سبک زندگی سنتی خود را حفظ کرده و هم اکنون خانه بومیان کیش در منطقه سفین به همت تعدادی از بومیان به عنوان یک موزه و نماد سبک زندگی بومیان آماده پذیرایی از ساکنان و گردشگران است تا با نحوه زندگی و سنت های بومیان بیشتر آشنا شوند.

,

در تقویم جهانی 9 آگوست (19 مرداد) به عنوان روز جهانی بومیان ثبت شده است. توجه جوامع بومی به منابع طبیعی به عنوان مهمترین اهرم توسعه، موجب شده تا مجامع علمی جهانی توجه بیشتری به دانش بومی نشان دهند.

,

روز جهانی بومیان، به منظور بزرگداشت یاد هزاران نفر از زنان و مردان بومی وفادار به آداب و رسوم و سنت‌های خود از سوی مردم کشورهای مختلف گرامی داشته می شود. در ونزوئلا، پرو، بولیوی، اکوادور، پاراگوئه، مکزیک و سایر کشورهای آمریکای لاتین و حوزه کارائیب روز جهانی بومیان به سبک ویژه‌ای جشن گرفته شد.

,

 

,

انتهای پیام/

,

 

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه