اخبار داغ

امام جمعه آشتیان

مانع تراشی مافیای ثروت برای اصلاح قانون بانکداری اسلامی/وعده تحول سیستم بانکی هنوز عملی نشده است

مانع تراشی مافیای ثروت برای اصلاح قانون بانکداری اسلامی/وعده تحول سیستم بانکی هنوز عملی نشده است
امام جمعه آشتیان گفت: متاسفانه مافیای قدرت و ثروت و دلالان مانع تراشی می کنند و مدام این طرح از این مجلس به مجلس بعدی و از این دولت به دولت بعدی می رود تا اقتصاد مقاومتی و صنعتی از بانکداری فعلی متضرر شود.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از سفیر آشتیان، امروزه طرح تحول نظام بانکداری کشور و نگاه های منتقدانه نسبت به سیستم بانکداری کشور موضوع محافل سیاسی و حتی جراید مختلف روز شده است، با نگاهی بی طرفانه نسبت به بانکداری فعلی جامعه نه می توان به صورت یک طرفه قضاوت کرد که اصل و پایه بانکداری اسلامی نیست و نه می توان بگوییم نظام بانکداری امروز کاملا اسلامی است.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, سفیر آشتیان, سفیر آشتیان,

واقعیت امروزه نظام بانکداری کشور در میانه راه است، با کمی تامل می توان گفت که قوانین و مقررات بر پایه دین مبین اسلام است چون در زمان تصویب قوانین آن شورای نگهبان بر اساس شرع و قواعد اسلامی آن را تایید کردند و مراجع آن زمان هم قوانین را تایید کرده اند.

,

حجت الاسلام نیشابوری، امام جمعه آشتیان در گفتگو با خبرنگار سفیر آشتیان با اشاره به  بانکداری اسلامی از نگاه آیات و روایات، گفت: مساله ربا و رباخواری و یا ربا دهی در قرآن کریم به شدت تحریم شده است، ربا خواری و ترویج ربا به عنوان اعلام جنگ با خداست، حرمت ربا در دین مبین اسلام از گناهان کبیره شناخته شده است حتی حرام تر از زنا با محارم نسبی است.

, سفیر آشتیان, سفیر آشتیان,

تصویب بانکداری بدون ربا در سال ۱۳۶۲

, تصویب بانکداری بدون ربا در سال ۱۳۶۲ , تصویب بانکداری بدون ربا در سال ۱۳۶۲ ,

وی با بیان این که مساله ربا  بسیار مهم است، گفت: بانکداری از قبل از انقلاب وارد ایران شد و سیستم بانکی در ابتدا سیتم غربی و اروپایی بود و باید سیستم تغییر می کرد، تغییر سیستم بانکی و تصویب بانکداری بدون ربا در سال ۱۳۶۲،به تصویب رسید.

,

نیشابوری با اشاره به این که بانک ها به درستی به وظایف خود عمل نمی کنند، افزود: بانک ها خون مردم را به شیشه کرده و برای مردم مشکل ایجاد می کنند، در حالی که در قانون بانکداری بیان شده که بانک ها حق ورود به بازار خرید و فروش سکه، طلا، مسکن و .. را ندارند.

,

۸۰ درصد نقدینگی کشور را بانک ها ایجاد می کنند

, ۸۰ درصد نقدینگی کشور را بانک ها ایجاد می کنند , ۸۰ درصد نقدینگی کشور را بانک ها ایجاد می کنند ,

امام جمعه آشتیان یکی از مشکلات اساسی اقتصادی را نقدینگی دانست و افزود: بنا بر گزارشات منتشر شده  ۸۰ درصد نقدینگی کشور را بانک ها ایجاد می کنند ، متاسفانه دولت  نه تنها نتوانسته نقدینگی را کنترل کند، بلکه نقدینگی در سالهای اخیر افزایش پیدا کرده است.

,

تعداد شعب بانک ها در ایران از تمام بانک های اروپایی و شرقی بیشتر است

, تعداد شعب بانک ها در ایران از تمام بانک های اروپایی و شرقی بیشتر است, تعداد شعب بانک ها در ایران از تمام بانک های اروپایی و شرقی بیشتر است,

وی با اشاره به این نکته که هر فساد اقتصادی که در جامعه اتفاق می افتد یک طرف آن به بانک ها بر می گردد، اظهار کرد: امروزه یکی از مشکلات اصلی این است که هر سازمانی برای خودش بانکی دارد، سازمان های دولتی، نظامی و انتظامی، ایران خودرو، پارسیان، بانک شهر و ..، تعداد بانک ها آن قدر زیاد است که گفته می شود تعداد شعب بانک ها در ایران از تمام بانک های اروپایی و شرقی بیشتر است.

,

نیشابوری در مورد قرض الحسنه بودن بانک ها، گفت: گاهی حرف از قرض الحسنه بودن بانک ها زده می شود اما در عمل از قرض الحسنه بودن خبری نیست، مقدار پولی که مردم به عنوان سپرده قرض الحسنه در بانک ها دارند،  ۲۰ برابر بیشتراز مقداری است که بانک ها به مردم قرض الحسنه می دهند.

,

امام جمعه آشتیان یکی از معضلات بانک ها را وام های نجومی با بهره ۱ درصد دانست و اظهار کرد: این نوع وامها مانندحقوق های نجومی موجب ناراحتی و عصبانیت مردم شده است، در ارائه وام های ازدواج و کمک به تولید و صنایع از سوی بانکها همکاری نمی شود و بانکها در پرداخت این قبیل وام ها تعلل می کنند در حالی که به راحتی به بعضی از نورچشمی ها وام های کلان با بهره بسیار اندک می دهند.

,

وی با پاسخ به این سوال که امروزه با این وضع کنونی بانکداری چه باید کرد، گفت: در نظام بانکداری کنونی باید تحولی ایجاد شود، عده ای از نمایندگان مجلس در این راستا اقداماتی انجام دادند، و نتیجه گرفتند که این بانکداری جز ایجاد مشکلات برای مردم چیزی ندارد و با اقتصاد مقاومتی همراه نیست و در پیشبرد اهداف اقتصادی کشور نقشی ایفا نمی کند.

,

وعده دولت یازدهم برای تحول سیستم بانکی هنوز عملی نشده است

, وعده دولت یازدهم برای تحول سیستم بانکی هنوز عملی نشده است, وعده دولت یازدهم برای تحول سیستم بانکی هنوز عملی نشده است,

نیشابوری تصریح کرد: نمایندگان مجلس  تصمیم گرفتند طرحی را تهیه کنند تا طرحی که در سال ۱۳۶۲ به عنوان عملیات بانکداری بدون ربا تصویب شده بود را تغییر دهند، از طرح سال ۱۳۶۲ حدود ۳۲ سال گذشته و این طرح با مرور زمان دیگر نمی تواند نیازهای کشور را تامین کند، رئیس جمهور دولت یازدهم،  وعده تحول در سیستم بانکی را در زمان انتخابات دادند اما متاسفانه عملی نشد.

,

امام جمعه آشتیان افزود: نمایندگان مجلس دو کمیته در تهران و قم با وجود متخصصین اقتصادی تشکیل دادند و طرحی در این زمینه بررسی و تدوین شد اما متاسفانه در مجلس نهم بعضی از دلالان که همواره از ضعف سیستم بانکی ثروت های کلانی را به جیب می زدند اجازه تصویب طرح را ندادند.

,

مانع تراشی مافیای ثروت برای اصلاح قانون بانکداری اسلامی

, مانع تراشی مافیای ثروت برای اصلاح قانون بانکداری اسلامی, مانع تراشی مافیای ثروت برای اصلاح قانون بانکداری اسلامی,

وی اظهار کرد: متاسفانه مافیای قدرت و ثروت و دلالان مانع تراشی می کنند و مدام این طرح از این مجلس به مجلس بعدی و از این دولت به دولت بعدی می رود تا اقتصاد مقاومتی و صنعتی از بانکداری فعلی متضرر شود.

,

اصلاح اقتصاد بدون اصلاح سیستم بانکی ممکن نیست

, اصلاح اقتصاد بدون اصلاح سیستم بانکی ممکن نیست, اصلاح اقتصاد بدون اصلاح سیستم بانکی ممکن نیست,

نیشابوری بیان کرد: اجرای سیاست های اقتصاد مقاومتی ممکن نیست، مگر با اصلاح سیستم بانکی کشور، اصلاح اقتصاد بدون اصلاح سیستم بانکی ممکن نخواهد بود.

,

امام جمعه آشتیان خاطر نشان کرد: امیدواریم مجلس شورای اسلامی و نمایندگان مردم هر چه زودتر به این طرح رسیدگی کنند، با تصویب طرحی جامع و اسلامی بر اساس رهنمودهای رهبری همراه با اقتصاد مقاومتی می توان مشکلات اقتصادی را رفع کرد.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه