اخبار داغ

به مناسبت روز صنعت چاپ؛

تکثیر بی مهری مسئولان در استانی که بزرگ‌ترین چاپخانه غرب کشور را دارد

تکثیر بی مهری مسئولان در استانی که بزرگ‌ترین چاپخانه غرب کشور را دارد
در آبان ماه سال ۹۲ وقتی بزرگترین مجتمع چاپ در اراک به بهره برداری رسید هیچ کس تصور نمی کرد که مسئولان و اهالی فرهنگ و هنر استان مرکزی کمترین استقبال را از این مجتمع داشته باشند.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از اراک امروز ؛ در آبان ماه سال ۹۲ وقتی مجتمع چاپ هم کیشان در شهرک صنعتی خیرآباد اراک با حضور مسئولین به بهره برداری رسید از آن به عنوان بزرگ‌ترین چاپخانه غرب کشور در اراک یاد کردند.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, اراک امروز,

 

,

بهره برداری از این شرکت مردم استان مرکزی را متوجه این موضوع کرد که همکاری میان اهالی فرهنگ و هنر و این شرکت می تواند در توسعه فرهنگی شهر نقش بسزایی داشته باشد اما هیچگاه تصور نمی شد که مسئولان و  اهالی فرهنگ و هنر استان  کمترین استقبال را از این مجتمع داشته باشند.

,

 

,

امروز بعد از گذشته بیش از سه سال پای صحبت های محمد کیشانی ‌فراهانی مدیر و سرمایه‌گذار بزرگ‌ترین چاپخانه غرب کشور نشستیم.

,

 

,

مدیر و سرمایه‌گذار بزرگ‌ترین چاپخانه غرب کشور گفت: عملیات احداث این چاپخانه را از سال ۸۹ در زمینی به مساحت دو هزار متر مربع آغاز کردم و تا کنون اعتباری بالغ بر ۲۰ میلیارد تومان برای این مجتمع هزینه شده است.

,

IMG_1522

, IMG_1522, IMG_1522,

کیشانی فراهانی اظهار کرد: این مرکز با زیربنای یک‌هزار و ۱۰۰ متر سالن کاری و ۶۰۰ متر فضای اداری احداث شده است.

,

 

,

وی تصریح کرد: در این چاپخانه دستگاه ماشین SM۵۲ چهار رنگ، ماشین ۴.۵ چهار رنگ KBAو ماشین دو ورقی رولند چهار رنگ نصب شده است.

,

 

,

مدیر و سرمایه‌گذار بزرگ‌ترین چاپخانه غرب کشور افزود: این چاپخانه دارای سیستم تایپ، طراحی، لیتوگرافی، چاپ، صحافی، بسته‌بندی و دیگر سیستم‌های مورد نیاز چاپ و نشر کتاب است.

,

 

,

کیشانی فراهانی بیان کرد: هم اکنون ۴۲ نفر در این مرکز مشغول فعالیت هستند که ۳۷ نفر نیرو اجرایی و مابقی در بخش اداری  فعالیت دارند.

,

 

,

مدیر و سرمایه‌گذار بزرگ‌ترین چاپخانه غرب کشور بیان کرد: در این مجتمع فعالیت ها در سه بخش چاپ اوراق، چاپ لیبل و کار جعبه سازی صنعت بسته بندی از صفر تا ۱۰۰  انجام می شود.

,

۹۰ درصد امور چاپ و نشر استان مرکزی در استانهای دیگر انجام می شود

,

وی ادامه داد: در حال حاضر بیش از ۹۰ درصد امور مربوط به چاپ و نشر کتاب در استان مرکزی با وجود صنعتی بودن این استان در خارج از استان مرکزی و به ویژه در استان‌های قم، همدان و اصفهان انجام می‌شود.

,

IMG_1518

, IMG_1518, IMG_1518,

کیشانی فراهانی افزود: البته این مجتمع بیشتر سفارش های خود را از استان تهران دارد به طوری که در ۸ ماه از سال به صورت یک شیفت و در چهار ماهه پایان سال به صورت سه شیفت فعالیت می کند.

,

 

,

مدیر و سرمایه‌گذار بزرگ‌ترین چاپخانه غرب کشور علت عدم استقبال از این مجتمع توسط ناشران استان را وجود مدیران غیر بومی در راس کار عنوان کرد و گفت: اگر مدیران این استان بومی بودند به این راحتی اجازه نمی دادند توانمندی های داخلی نادیده گرفته شود و در حالی که چنین امکاناتی در استان وجود دارد ادارت بخواهند امور چاپی خود را در خارج از استان انجام دهند.

,

 

,

وی بیان کرد: البته در زمانی که محمد حسین مقیمی استاندار استان مرکزی بودند به اداره امور مالیاتی استان اعلام کرده بود فاکتورهایی که از چاپخانه های خارج از استان تهیه شده را ممیزی نکنند ولی بعد از جابجای استاندار این اقدام نیز متوقف شد.

,

IMG_1521

, IMG_1521, IMG_1521,

مدیر مجتمع چاپ هم کیشان با اشاره به اینکه صنعت چاپ در استان خیلی ضیعف است افزود: تنها چاپخانه مجهز استان با این همه واحد صنعتی با مشکلات متعدد و عدم استقبال مسئولین و اهالی فرهنگ و هنر فعالیت می کند در حالی که در استان قم بیش از ۴۷۰ مجتمع چاپ فعالیت دارند.

,

 

,

کیشانی در خصوص چاپ نشدن نشریات استان در این مجتمع اظهار کرد: مطبوعاتی که در استان منتشر می شوند تیراژ بسیار پایینی دارند.

,

 

,

وی ادامه داد: در حالی که تمام هفته نامه های استان را هم جمع کنید تیراژشان به ۲۰ هزار نسخه نمی رسد و چاپ این تعداد برای مجتمع به صرفه نیست.

,

 

,

IMG_1510IMG_1514IMG_1515IMG_1516IMG_1517IMG_1519

, IMG_1510, IMG_1510, IMG_1514, IMG_1514, IMG_1515, IMG_1515, IMG_1516, IMG_1516, IMG_1517, IMG_1517, IMG_1519, IMG_1519,

۴۱ انتشارات در نقاط مختلف استان مرکزی وجود دارد که از این تعداد تنها ۳۲ انتشاراتی فعالیت مداوم دارند و ۹ انتشارات به کلی تعطیل شده اند.

,

 

,

از ۳۲ انتشاراتی فعال در این استان، کمتر از ۱۰مورد معروف هستند که به همین دلیل نویسندگان نیز رغبت چندانی برای چاپ کتاب های خود از سوی آنان نشان نمی دهند.

,

 

,

۱۴۱ عنوان کتاب در استان مرکزی در سال گذشته به چاپ رسید که ۳۲ عنوان در بخش علمی- فنی و مهندسی، ۱۰ عنوان کودک، ۹ عنوان شعر، ۲۰ عنوان اجتماعی و بقیه نیز در موضوعات مختلف فرهنگی و مذهبی بود.

,

 

,

بیش از ۲۰۰ کتابفروشی، ۷۲ کتابخانه نهادی، هشت کتابخانه مشارکتی و ۴۱ انتشارات در نقاط مختلف استان مرکزی فعالیت می کنند.

,

 

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه