اخبار داغ

گزارشی از روند صعودی آلونک نشینان؛

رشد 17 درصدی حاشیه نشینی در کشور/ زندگی 11 میلیون ایرانی در حاشیه فقر و بیکاری

رشد 17 درصدی حاشیه نشینی در کشور/ زندگی 11 میلیون ایرانی در حاشیه فقر و بیکاری
خشکسالی، فقر و بیکاری بسیاری از مردم روستاها و شهرهای کوچک کشور را راهی شهرهای بزرگ کرده تا نه تنها آمار آلونک نشینان کشور روند صعودی به خود بگیرد بلکه بیماری و زشت شدن چهره شهرها هم دستاورد این مهاجرت ها شود.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از عصرهامون، این روز ها در کمتر شهر بزرگی از کشور است که حاشیه نشینانی در حاشیه شهر نباشند.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, عصرهامون,
به گفته کارشناسان بیکاری ، فقر و خشکسالی های سال های اخیر سبب شده  که تا بسیاری از مردم برای کسب درآمد راهی شهرهای بزرگ شوند و به این شکل معضلی به نام حاشیه نشینی را رواج دهند.
,
علی ای حال این معضل در سال های اخیر به عنوان دغدغه جدی مسئولان بوده با این حال تا کنون راهکار جدی برای حل این مشکل اندیشیده نشده و این موضوع نه تنها در سال های اخیر کاهش نیافته است بلکه روند صعودی به خود گرفته است.
 
,
,
رشد 17 درصدی حاشیه نشینی در ایران
, رشد 17 درصدی حاشیه نشینی در ایران,
 
,
اگرچه قرار بود طبق برنامه چهارم و پنجم توسعه دولت ها هر ساله 10 درصد از معضل حاشیه نشینی را رفع تا این معضل به طور کلی در کشور ریشه کن شود و شاخص های استان های محروم به میانگین کشوری نزدیک شود اما بی توجهی به این معضل سبب شد که به گفته محجوب نماینده مردم تهران در مجلس مهاجرت حاشیه‌نشین ها به کلانشهرها نسبت به سال 61، 17 برابر افزایش پیدا کرده و 17 برابر صدمات‌اجتماعی جبران ناپذیری به کشور‌ وارد کند.
,
, ,
به گفته محمدرضا  رستمی معاون ساماندهی امور جوانان وزارت ورزش و جوانان در حال حاضر 11 میلیون حاشیه نشین در کشور داریم که سه میلیون نفر از آنان را جوانان تشکیل می دهند.
,
وزیر کشور نیز با تاکید بر وجود حدود 11 میلیون نفر حاشیه نشین در کشور تاکید کرده است که  حدود دو هزار و 700 محله حاشیه نشین هم در کشور وجود دارد  که نیازمند مراقبت، کنترل و حمایت هستند.
 
,
,
زندگی 11 میلیون ایرانی در حاشیه فقر و بیکاری
, زندگی 11 میلیون ایرانی در حاشیه فقر و بیکاری,
براساس بررسی های نمایندگان مجلس بیکاری، فقر و تورم سبب شده که تعداد قابل توجهی از حاشیه نشینان امنیت غذایی نداشته باشند، همچنین  نمایندگان مجلس تاکید کردند که حاشیه نشینی و مهاجرت باید ریشه یابی شده و پرداخت تسهیلات مناسب و ارائه آموزش های لازم  به مناطق محروم، روستایی وکم برخوردار باید مورد توجه قرار گیرد تا جوانان روستایی و مناطق محروم بتوانند در روستا و مناطق خود مشغول به کار شده و به حاشیه نشینی روی نیاورند.
,
 به گفته امینی فرد باید به مساله بهداشت ودرمان حاشیه نشینان توجه ویژه داشت و خدمات درمانی و بهداشتی متناسب با نیازهای حاشیه نشینان ارایه شود.
,
, ,
وی مهمترین مشکلات حاشیه نشینان را موضوع بهداشت ودرمان آنها برشمرد وگفت: معمولا حاشیه نشینان در وضعیتی نیستند که خود به دنبال رفع مشکلات بهداشتی و درمان خود باشند بلکه مسئولان باید در پی رفع مشکلات درمانی آنها باشند.
 
,
,
لزوم توجه به مساله بهداشت ودرمان حاشیه نشینان
, لزوم توجه به مساله بهداشت ودرمان حاشیه نشینان,
نماینده مردم ایرانشهر در مجلس شورای اسلامی عمده مشکل حاشیه نشینان مسائل درمانی، بهداشتی و همچنین کمبود امکانات مناسب عنوان کردو افزود: درکنار این موارد افزایش  جمعیت شیوع بیماری های خاصی را در این سکونتگاه های غیررسمی رقم زده که این موضوع نیاز به مطالعات عمقی و دقیق دارد بنابراین باید به صورت جدی آسیب های اجتماعی، درمانی و بهداشتی حاشیه نشینان را مورد توجه جدی قرار دهیم.
,
امینی فرد بر لزوم پیشگیری از بیماری‌های خاص در مناطق حاشیه‌نشین تاکید کرد و یادآور شد: در کنار ارئه خدمات بهداشتی به حاشیه نشینان باید اقدامات مناسبی برای پیشگیری از بروز بیماری‌ها داشته باشیم به گونه ای که مانع گسترش بیماری های شویم.
,
, ,
وی با بیان اینکه معضل حاشیه نشینی در کلانشهرهای کشور به معضلی جدی تبدیل شده، تصریح کرد: وزیر کشور گزارش مبسوطی در رابطه با این معضل به مجلس ارائه کردند که در حال طراحی و تدوین  طرح هایی در وزارت کشور هستند؛ معضل حاشیه نشینی هر چند در اکثر کلانشهرهای کشور وجود دارد اما به دلیل تراکم جمعیت پایتخت تبعات این معضل در این کلانشهر نمود بیشتری دارد.
 
,
,
خدمات درمانی و بهداشتی متناسب با نیازهای حاشیه نشینان ارایه شود
, خدمات درمانی و بهداشتی متناسب با نیازهای حاشیه نشینان ارایه شود,
نماینده مردم ایرانشهر در مجلس دهم، با تاکید بر اینکه باید تعریف مناسبی از ارائه خدمات بهداشتی و درمانی به حاشیه‌نشینان داشته باشیم، تصریح کرد: خدمات درمانی و بهداشتی  باید متناسب با نیازهای حاشیه نشینان تعریف شود.
,
سخنگوی کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی، بر لزوم توجه به مساله بهداشت و درمان حاشیه نشینان تاکید کرد و افزود: نمی توان به مسائل حاشیه نشینان بی توجه بود بلکه باید در راستای گسترش بحث بهداشت و  درمان در این مناطق اقدام کرد هر چند به دلیل افزایش جمعیت در این سکونت گاه های غیررسمی در رابطه با خدمات رسانی با مشکلات زیادی مواجه هستیم.
,
انتهای پیام/
]

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه