اخبار داغ

مانع اصلی ثبت ملی شدن آثار تاریخی گلپایگان، عدم رضایت مالکین است

مانع اصلی ثبت ملی شدن آثار تاریخی گلپایگان، عدم رضایت مالکین است
نوبخت تصریح کرد: شاید تخریب یک بنای تاریخی و ساخت برج به لحاظ موقعیت و قیمت زمین، در نگاه اول برای مالک مطلوب تر باشد، لیکن اگر این فرهنگ و باور ایجاد شود که حفظ یک بنا و مرمت آن با شکل و سیاق سنتی، ضمن ایجاد یک بعد فرهنگی برای شهر، صنعت گردشگری پایدار و در کنار آن اشتغال زایی برای قشر جوان ایجاد می کند، مالکین به ثبت اثر راغبتر می شوند.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از دیار عالمان، تاریخ گواه عزت و اقتدار ایرانیان در قرن های گذشته می باشد.
ایرانیان، از دیرباز خالق احساس و شوق بوده اند. شکوه معماری، ظرافت هنر و آب و هوایی دلنشین، در کنار نعمت های بیکران الهی و معادن و مخازن، اقلیمی بی نظیر را برایمان ایجاد نموده است.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, دیار عالمان,
,

لیکن مردمی که روزگاری اجدادشان، سلطان دانش، استاد هنر و خالق عظیم ترین و با شکوهترین بناهای جهان بوده اند، امروز عزت و اعتماد به نفس را در تکرار جملات بعضا بی معنی و بی مفهوم اندیشمندان ظاهری غرب و انکار هویت اجدادیشان جستجو می کنند و چه دردناک است که در غفلت مسئولان و البته ما رسانه ها، چه راحت و بی دغدغه افرادی بی ریشه با رایج کردن پیام های مخرب در فضاهای مختلف، خنجر بی هویتی را بر قلب عزت نفس ایران وارد می کنند.
در زمانی که غرب تلاش می کند از هیچ برای خود تاریخ و فرهنگ بسازد، بعضی از ما به روز شدن را در تغییر تمام ابعاد زندگی جستجو می کنیم و در این مسیر گاه شکوه معماری و اهمیت نگه داری از یک بنای تاریخی آنقدر برایمان بی ارزش می شود که حاضریم با پتکی به جان فرهنگمان بیفتیم تا شاید در ورای آن برجی سر در بیاورد که زندگیمان را دگرگون کند.
برایم عجیب است که در شهر تاریخی من، گلپایگان تنها بیست و پنج اثر ثبت ملی شده وجود دارد. مگر می شود شهری در مسیر جاده ابریشم بوده باشد و در مقابل تنها چند اثر شاخص معماری را درون خود جای داده باشد؟
با کوله باری از سوال به سراغ سرپرست نمایندگی میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی گلپایگان می روم تا ذهن کنجکاوم را، آرام کنم.

چه تعداد اثر تاریخی در گلپایگان، وجود دارد؟
در گلپایگان تا امروز، ۳۵۰ اثر تاریخی با ارزش شناسایی شده است ضمن اینکه همواره در تلاش برای شناسایی آثار تاریخی بیشتر هستیم. در هر حال تاکنون ۲۵ اثر ثبت ملی شده است.

اقدامات شما در سال جاری، برای افزایش تعداد آثار ثبت شده به چه منوال است؟
در سال جاری اقدامات لازم جهت ثبت ملی ده اثر شناسایی شده دیگر در دستور کار قرار گرفته است.
ثبت روستای تاریخی وانشان به عنوان یک روستای گردشگری در فهرست ملی آثار گردشگری بزرگ از اقدامات دیگری است که ان شاء الله عملی گردد.

آثاری که در اولویت ثبت ملی شدن، قرار دارند، کدامند؟
قلعه نیوان، قلعه کمربندی گوگد، پل سعید آباد، پل سرآور، منطقه تاریخی آذر آباد، قلعه تیموری، قلعه دختر ،قلعه جمال و دوازده منطقه تاریخی، گردشگری عربستان به سمت تیکن، که با اسم های مختلفی مشهور است از آثاری است ک در تلاش برای ثبت آن هستیم.
ضمن اینکه در روستای وانشان به تنهایی، بیش از ده اثر تاریخی شامل آب انبار، کبوتر خانه، قنات دو طبقه، مسجد قدیمی، قلعه تاریخی و غیره وجود دارد که در تلاش برای انجام عملیات بازسازی این آثار و ثبت آن هستیم.

موانع اصلی برای ثبت ملی شدن یک اثر تاریخی چیست؟
با وجود تعداد زیاد آثار تاریخی شناسایی شده در گلپایگان، موانع زیادی در ثبت آن ها وجود دارد.
اولین مرحله برای ثبت یک مکان تاریخی خصوصی، رضایت مالک است و عدم رضایت مالکین عامل اصلی عدم ثبت اثر می باشد.متاسفانه بسیاری از مالکان بناهای تاریخی بر این باورند که ثبت شدن یک بنا به منزله ایجاد مالکیت برای میراث فرهنگی است در حالیکه این موضوع صحت ندارد و بعد از ثبت اثر، مالکیت مادی اثر در اختیار خود مالک باقی می ماند و تنها کمک در حفظ ساختار تاریخی و معنوی اثر بر عهده میراث فرهنگی خواهد بود.
در همین خصوص، خانه های قدیمی زیبایی با مالکیت خصوصی در جاهای مختلف شهرستان به عنوان مثال در حسن حافظ وجود دارد که مالک برای ثبت اثر رضایت نمی دهد.

چه انگیزه ای می تواند مالک را برای ثبت اثر، ترغیب نماید؟
متاسفانه در حالیکه در برخی شهرهای اطراف، اشتیاق مالک برای مرمت سنتی و ثبت اثر به قدری است که باعث ایجاد صف می شود، در گلپایگان این مقوله هنوز به خوبی تبیین نشده است و نیاز به فرهنگ سازی توسط رسانه های محلی و مسئولین را می طلبد.
امروزه طرح بوم گردی دولت، از طرح های موفق سازمان میراث فرهنگی است و ایجاد منطقه گردشگری سبب به وجود آمدن پتانسیل درآمد زایی برای منطقه می گردد.در واقع به ازای ایجاد هر منطقه گردشگری، به طور متوسط ۱۵ شغل مستقیم ایجاد می شود و ایجاد این ذهنیت مستلزم فرهنگ سازی است.
شاید تخریب یک بنای تاریخی و ساخت برج به لحاظ موقعیت و قیمت زمین، در نگاه اول برای مالک مطلوب تر باشد، لیکن اگر این فرهنگ و باور ایجاد شود که حفظ یک بنا و مرمت آن با شکل و سیاق سنتی، ضمن ایجاد یک بعد فرهنگی برای شهر، صنعت گردشگری پایدار و در کنار آن اشتغال زایی برای قشر جوان ایجاد می کند، مالکین به ثبت اثر راغبتر می شوند.

,
,
,
,
,
, چه تعداد اثر تاریخی در گلپایگان، وجود دارد؟,
,
,
, اقدامات شما در سال جاری، برای افزایش تعداد آثار ثبت شده به چه منوال است؟,
,
,
,
, آثاری که در اولویت ثبت ملی شدن، قرار دارند، کدامند؟,
,
,
,
, موانع اصلی برای ثبت ملی شدن یک اثر تاریخی چیست؟,
,
,
,
,
, چه انگیزه ای می تواند مالک را برای ثبت اثر، ترغیب نماید؟,
,
,
,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه