اخبار داغ

در گفت‌وگو با جانشین سازمان بسیج کارگری مطرح شد؛

نقش کارگران در دوران دفاع مقدس؛ از تک‌تیراندازی تا فرماندهی لشکر/کارگران در جنگ نبوغ و ولایت‌مداری خویش را نشان دادند/قشر کارگری 14000 شهید تقدیم انقلاب کرده است

نقش کارگران در دوران دفاع مقدس؛ از تک‌تیراندازی تا فرماندهی لشکر/کارگران در جنگ نبوغ و ولایت‌مداری خویش را نشان دادند/قشر کارگری 14000 شهید تقدیم انقلاب کرده است
ما در جنگ فرمانده تیپ داشتیم که یک کارگر ساده بود. فرمانده لشکر داشتیم که قبل از اینکه وارد جنگ بشود یک حلب زن بوده است، نجار بوده است. اما وقتی وارد جنگ می‌شود نبوغ خود را نشان می‌دهد و تا مرحله فرمانده لشکری پیش می‌رود.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ سبحان محمد‌ علی‌نژاد جانشین سازمان بسیج کارگری کشور در گفتگو با خبرنگار پایگاه اطلاع‌رسانی این سازمان اظهار کرد: رزمندگان قشر بسیج کارگری از مهمترین و تاثیرگذار ترین  اقشار در تاریخ ایران بودند که نقش آنها در دوران قبل از انقلاب اسلامی، مبارزه با رژیم پهلوی، بعد از انقلاب اسلامی، دوران جنگ تحمیلی و پس از جنگ تحمیلی و دوران سازندگی بسیار پررنگ است.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, پایگاه اطلاع‌رسانی,

وی عنوان کرد: ما در زمینه شناساندن یکسری از شهدا اقدامات خوبی انجام داده ایم مثلا در دوردست ترین روستاها شهیدان باکری و زین الدین شناخته شده هستند و نام کوچه به اسم این شهیدان مزین شده است اما توجه تعدادی دیگر از شهدا مغفول مانده است که شایسته است پس گذشتن این همه سال از دفاع مقدس شهدای بزرگ را به مردم بشناسانیم.

,

علی نژاد ادامه داد: بسیج در این زمینه اقدامات خوبی انجام داده است به طور مثال شهید ترکی که هم طراز شهید زین الدین از نظر مقام و مسئولیت و ... بوده است به جامعه شناخته شد یا شهید افضلی که امسال به عنوان شهید شاخص بسیج کارگری است یا شهید کریمی که در ارومیه معرفی کردیم به طوری که خود بچه های سپاه ارومیه ایشان را نمی شناختند در صورتی که الان داستان زندگیش را همه می دانند و اذعان دارند که از داستان بسیار جذاب و خاص زندگی شهید کریمی می شود داستان بسیار زیبای نوشت و یا فیلم سینمایی خیلی خوبی ساخت و اصلا ایشان را در سطح بین الملل مطرح کرد.

,

نقش قشر کارگر قبل از انقلاب و در جریان انقلاب اسلامی

, نقش قشر کارگر قبل از انقلاب و در جریان انقلاب اسلامی,

علی نژاد عنوان کرد: در زمان انقلاب می دانیم که فلج کننده ترین اقدامی که در مقابل طاغوت قرار گرفت اعتصاب کارگران شرکت نفت بود یعنی با اعتصاب کارگران شرکت نفت صادرات نفت حکومت طاغوت فلج شد و با چالش بزرگی روبرو شد. این را می توانیم به عنوان یک نقش اساسی برای جامعه کارگری قلمداد بکنیم. پس از پیروزی انقلاب همین کارگران با احساس مسئولیتی که داشتند برگشتند و آن شیرها را باز کردند و دوباره اقتصاد را به جریان انداختند.

,

وی اضافه کرد: در سطح کشور ابتدا که دانشجویان خط امام و یکسری نهادهای دیگر شکل گرفت جریان جهاد سازندگی راه افتاد که بیش تر در زمینه کشاورزی و امداد رسانی و فقر زدایی و محرومیت زدایی و ... فعالیت می کرد که در آنجا هم باز بازویی اجرایی آنها قشر کارگری بود.

,

, ,

نقش قشر کارگر در دوران قبل از دفاع مقدس

, نقش قشر کارگر در دوران قبل از دفاع مقدس,

وی گفت: در شروع دفاع مقدس گروه هایی بودند که در روستا ها برای لوله کشی آب می آمدند در حالی که قبل از آن در بسیاری از شهرها لوله کشی آب نبود همچنین برای ساخت مدرسه و مسجد و حمام و...؛ اینها حرکتی بود که شروع شده بود برای محرومیت زدایی کشور که متاسفانه بعد از تحمیل جنگ بسیاری از امور ابتر ماند زیرا تمام توان کشور در زمینه جنگ متمرکز شد اگر همان روند ادامه پیدا کرده بود شاهد بودیم که چه اتفاقات خوبی در زمینه فقر زدایی در روستاهای ما و تاسییس مسکن برای فقرا اتفاق می افتاد اما جنگ اجازه آن را نداد و همانطور که می دانید در اکثر بازوی اجرایی این کارها باید قشر کارگری وارد می شد. مثلا لوله کشی را کارگر باید انجام می داد. ساختن حمام ساختن خانه و... را باید جامعه کارگری وارد می شد وایفای نقش می کرد و اکثر این مسائل هم رایگان بود یعنی فرد می آمد و کمک رایگان می داد، در واقع کارگران در بسیاری از این موارد برای حل مشکلات مردم به صورت رایگان وارد می شدند تا انقلاب به تمام مناطق محروم نفوذ پیدا کند و مردم آنجا هم از آن بهره مند بشوند.

,

از کارگران تک‌تیرانداز یا کارگر رزمنده‌ای که مین خنثی می‌کرد

, از کارگران تک‌تیرانداز یا کارگر رزمنده‌ای که مین خنثی می‌کرد,

 جانشین سازمان بسیج کارگری کشور تصیح کرد: با شروع جنگ ابتدا ارتش و مرزداران باید ورود می کردند و از مرزها دفاع می کردند ولی این وضعیت وجود نداشت و شرایط اول جنگ طوری بود که نه ارتش منسجمی داشتیم نه مرزداران منسجمی، گرچه تحرکاتی گزارش شده بود اما نه نیروهای مسلح سازماندهی شده ای داشتیم و نه فرماندهی مناسبی چون مسئولین امر آن زمان به ویژه رئیس جمهور وقت توجهی به این گزارشات نداشتند و این باعث شد که دشمن هجوم کرد، مردمی که در مرز بودند مقاومت کردند و جلوی دشمن را تا حدودی گرفتند تا اینکه سپاه پاسداران اضافه شد که البته باید گفت در آن زمان مجموعه ای به اسم سپاه پاسداران نبود و صرفا گروهی بودند به نام پاسداران که آنها هم وارد جنگ شدند و مملکت دید که باز کفاف نمی کند تا اینکه بسیج عمومی اعلام شد. بسیج عمومی یعنی دعوت همه اقشار. همه اقشار وارد جنگ شدند و به طور متحد هشت سال دشمن را بیرون راندند و آن وعده ای که صدام داده بود که یک هفته ای بیاید تهران در هشت سال هم نتوانست یک وجب از خاک ما را بگیرد!

,

وی افزود: در این هشت سال یکی از اقشاری که نقش خیلی مهمی داشته است و خیلی جاها مغفول مانده است جامعه کارگری و جامعه صنعت و تولید بود. کارگران در جنگ در رده های مختلف حضور داشتند یعنی از رده تک تیر اندازی که پشت خاکریز ایستاده و تیراندازی می کند تا رزمنده ای که مین خنثی می کند و روی مین می رود گرفته تا خاکریز زدن و سنگر سازی و پل زدن و جاده سازی و ... تا رده های بالای فرهنگی.... ما در جنگ فرمانده تیپ داشتیم که یک کارگر ساده بود. فرمانده لشکر داشتیم که قبل از اینکه وارد جنگ بشود یک حلب زن بوده است، نجار بوده است. اما وقتی وارد جنگ می شود نبوغ خود را نشان می دهد و تا مرحله فرمانده لشکری پیش می رود. کارگر داشتیم که فرمانده گردان، فرمانده گروهان، فرمانده محور، فرمانده اطلاعات عملیات و ... بوده اند.

,

وی با اشاره به نقش کارگران در بخش صنعت اظهار داشت: وقتی که جنگ به ما تحمیل شد در بسیاری از امکانات لازم برای جنگ تحریم شدیم حتی امکاناتی که احتمال استفاده از آنها در جنگ بود را هم تحریم شدیم. مثلا خارج ما را در واردات سیم خاردار برای حصار کردن دور باغات تحریم کرد به خطر اینکه کشورهای خارجی احتمال می دادند آن را در جنگ هم استفاده کنیم، حتی برای حلب های گالوانیزه که مردم در آن زمان برای شیروانی استفاده می کردند تحریم شدیم و گفتند ممکن است در جنگ هم استفاده شود، در اینجا نقش اساسی را صنعتگران داخلی ایفا کردند و چگونه حل کردن این نقیصه را آموزش دادند. اگر حل نمی شد شاید سرنوشت جنگ تغییر می کرد، جور دیگری می شد و یا خیلی به زیان ما می شد و شاید اصلا دشمن موفق می شد.

,

, ,

علی نژاد ادامه داد: ما در ابتدای جنگ از کمترین امکانات ساخت تجهیزان محروم بودیم. همه تجهیزات از یک سلاح ژس یا کلاشینکف گرفته تا سلاح های سنگین تر و توپخانه و تانک و این چیزها را  نداشتیم. باید وارد می کردیم، می خریدیم و حتی تسلیحاتی را هم که در انبار ارتش بود طرز استفاده کردنش را بلد نبودیم. چون خیلی از فرماندهان ارتش رفته بودند و تعداد دیگری هم که مانده بودند چندان دل به کار نمی دادند. بخشی از ارتش ما  مانده بود و دلسوزانه کار می کرد که نمونه آن شهید صیاد شیرازی بود اینها هم از تمام امکاناتی که ارتش داشت برای دفاع از ایران استفاده کردند و حتی یکسری از ارتشیان از تمام ذخیره ای که در انبار بود اطلاعات کافی نداشتند و یا حتی اگر اطلاعات کافی هم داشتند وقت نبود آن را در اختیار دیگر افراد یعنی سپاه و مردم بگذارند. حتی در زمان بنی صدر او به طور کلی مخالف بود که این امکانات در اختیار بسیج و سپاه قرار گیرد.

,

قشر کارگری 14000 شهید تقدیم انقلاب کرده است

, قشر کارگری 14000 شهید تقدیم انقلاب کرده است,

وی اضافه کرد: صنعتگران ما در کشور در کارخانه هایشان تغییر کاربری دادند یعنی کارخانه ای که یک وسیله غیر نظامی تولید می کرد مجبور شد بیاید پوسته نارنجک تولید بکند، گلوله تولید کند. لوله خمپاره تولید کند. اینها تغییر کاربری هایی است که به طور خلق و الساعه انجام داند که این خلاقیت صنعتگران ما بود که با حداقل امکانات توانستند مشابه سازی کنند و جوابگوی خیلی از نیازها باشد. شاید باور کردنی نباشد کارخانه ای که لوله آب تولید می کرد برگردد برای شما قبضه خمپاره تولید کند ولی این کار را کرد. بسیار از این تجهیزات را در کارگاه ها فرد به صورت دستی انجام می داد که این مسائل در طول جنگ بود که از این طریق زیربنای تولیدات صنعتی ما را فراهم کردند و زیرساخت موشکی که اکنون داریم را مدیون این افراد هستیم. یعنی این خودباوری را انجام دادند که ما با آن امکانات کم وقتی می توانیم قبضه خمپاره بسازیم پس می توانیم موشک هم بسازیم.

,

وی گفت: کارگران قشر شریف و زحمت کش و پرتلاش هستند و انصافاً هم در آغاز انقلاب اسلامی و در ادامه در 8 سال دفاع مقدس عمق تعهد و فداکاری و ایثارگری خود را هم در عرصه تولی دو هم در عرصه مقابله با استکبار جهانی نشان دادند و 14000 شهید تقدیم به اسلام و انقلاب کردند.

,

علی نژاد تصریح کرد: مطلب دیگر مسئله نقش آفرینی کارگران در خود زمان جنگ است. پل های حساسی که در عملیات های مختلف از جمله علمیات خیبر استفاده شد از خلاقیت های بخش تولید و صنعت ماست. پل های شناور که با عبور تانک از روی این پل ها دشمن اصلا فکرش را نمی کرد بتوانیم از این طریق ترابری داشته باشیم. ساخت قایق هایی که در نبردهای دریایی موازنه را به نفع ما تغییر داد. عملیات هایی مانند خیبر که در منطقه جزایر مجنون ، حورالعظیم که دشمن آنجا باتلاق انداخته بود تا جلوی ایران را بگیرد توسط قایق هایی که کارگران وصنعتگران ساخته بودند پیروز شدیم.

,

نیروی دریایی ما در جنوب اگر با تجهیزات اندکی که داشتیم می خواست با شناورهای عراقی مقابله کند عملا ناکارامد بود اما حضور قایق های عاشورا و تجهیزاتی که در آن نصب شد موازنه را تغییر داد.

,

, ,

نقش کارگران بعد از دوران دفاع مقدس و در زمان سازندگی و بازسازی کشور

, نقش کارگران بعد از دوران دفاع مقدس و در زمان سازندگی و بازسازی کشور,

جانشین سازمان بسیج کارگری کشور گفت: کارگران نقش بسزایی از فروپاشی حکومت طاغوت تا جنگ در دوران دفاع مقدس داشته اند و هم اکنون این جهاد ادامه دارد و پس از دوره دفاع مقدس این قشر زحمت کش نقش برجسته ای دارند . هرکاری که اکنون ما به آن افتخار می کنیم به خاطر نقش جامعه کارگری و صنعت وتولید هست. ما پس از جنگ صدها کارخانه و شرکت و مراکز تولیدی و ... را ایجاد کردیم و در سخت ترین شرایط تحریم توانستیم کشور را اداره کنیم که این مسئله نقش جامعه کارگری را کاملا برجسته می کند. بعضی جاها می شد که کارگرهای ما ده ماه تا یکسال حقوق نگرفتند ولی با همه این سختی ها کار کردند و چرخ اقتصاد را به حرکت درآورند اگرچه خیلی جاها این صبوری ها ومجاهدت ها نادیده گرفته شد.

,

وی گفت:کارگران در دفاع مقدس از مرزها دفاع کردند و هم اکنون در زمان شرایط سخت اقتصادی با تولید داخل و افزایش کیفیت تولید داخل از ارزهای کشورمان دفاع و از خروج آن دفاع می کنند.

,

علی نژاد مدعی شد: در یکی دو سال اخیر در کارخانه هایی که کارگران ماه ها حقوق اصلی شان را نگرفته بودند شیفت های ایثار برگزارکردند یعنی فرد دوباره رایگان آمد اضافه تر کار کرد بدون اینکه حقوقی دریافت کند برای اینکه آن کارخانه کار کند و به این نتیجه رسیدند که اگر قرار باشد این شغل و این تولید پایدار باشد و کشور سرپا باشد این کارخانه نباید بخوابد و باید کار کند.

,

وی افزود: ما در سال گذشته حدود 50 هزار ساعت کار رایگان در سطح کارخانه هایی که زیر نظر بسیج هستند را داشتیم. این همان روحیه ای است که زمان جنگ بود. یعنی فرد می گفت این کار باید انجام شود حالا چه پولش باشد چه نباشد یعنی به این دیدگاه رسیده بودند که کارخانه ای که یک میلیارد بدهکار است اگر کار بکند می تواند بدهی اش را بدهد و اگر کار نکند نمی توانند بدهد و اولین ضرر را خود کارگران می کنند.

,

وی گفت: بنابراین در زمان سازندگی هرگونه ساخت و ساز در کشور بوده همه و همه را  قشر کارگر و جامعه صنعت و تولید  بر عهده داشته و ضررهای آن را هم متحمل شده است. ما اینها را پس از جنگ هم دیدیم و کارنامه خیلی خوبی هم داشتند واین مشکلات اقتصادی خیلی به بخش کارگران و صنعتگران بر نمی گردد بلکه به بخش مدیریت اقتصاد کشوربر می گردد که مشکلاتی هست که باعث می شود تناقض هایی در بحث موازنه تولید و واردات و صادرات به وجود بیاید و دودش در چشم کارگران برود.

,

انتهای پیام/

]

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه