اخبار داغ

ماجرای پروژه تعویض چمن ورزشگاه یادگار امام تبریز؛

بازی با اعتماد مردم به بهانه «اقتصاد مقاومتی»/ چه کسی پاسخگوی عدم موفقیت پروژه خواهد بود؟

بازی با اعتماد مردم به بهانه «اقتصاد مقاومتی»/ چه کسی پاسخگوی عدم موفقیت پروژه خواهد بود؟
مرحله پایانی عملیات بازسازی چمن ورزشگاه یادگار امام تبریز بسیار پیچیده‌تر از آن است که مطرح می‌شود و معلوم نیست چه کسی عواقب و مسئولیت عدم موفقیت این پروژه را به عهده خواهد گرفت.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از آناج، آغاز مرحله نصب چمن‌های ورزشگاه یادگار امام ره تبریز و انتشار تصاویر آن در صفحات مجازی و همچنین در ادامه اظهارات متفاوت مسئولان در خصوص زمان پایان این طرح، موفقیت‌آمیز بودن پروژه تعویض چمن ورزشگاه را با تردید روبرو ساخته و بی اعتمادی هواداران را نسبت به مسئولین در پی داشته است.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, آناج,

در همین راستا، شنیده می‌شود چمن نصب شده در ورزشگاه یادگار امام مورد تایید هیچ کدام از کارشناسان نیست و پروژه‌ای که از آن به عنوان طرحی ماندگار در بخش ورزش کشور یاد می‌شد، با نصب این چمن بی‌کیفیت وارد مرحله جدیدی شده است.

,

طبق اخبار رسیده، مهندسی چمن رول محمد، فروشنده این نوع چمن در کشور است و این شرکت طی نامه‌ای به پیمانکار پروژه مخالفت خود را در خصوص استفاده از این نوع چمن در ورزشگاه یادگار امام اعلام و عنوان کرده است زیر بار تبعات آن نخواهد رفت.

,

این شرکت 4 دلیل را برای مخالفت خود مطرح کرده که به شرح زیر است:

,

1- بذر استفاده شده برای مناطق گرمسیری مناسب است و با توجه به قرار گرفتن تبریز در منطقه سردسیری و کوهستانی، بنابراین این چمن به هیچ عنوان برای ورزشگاه یادگار امام توصیه نمی‌شود

,

2- مهاجرت رس به علت آبیاری فراوان به لایه‌های زیرین (چمن مورد استفاده بستر رسی دارد)

,

3- تراکم برگشت ناپذیر رس به علت غلطک زنی پس از نصب

,

4- توسعه سطحی ریشه به علت ظرفیت نگهداری متفاوت آب در لایه‌های بستر و زیر بستر

,

علاوه بر موارد فوق، زیرسازی انجام شده برای سیستم هیتینگ و آبیاری هوشمند در ورزشگاه یادگار امام بر اساس سیستم sand base بوده و چمن نصب شده به هیچ عنوان با این سیستم سازگاری ندارد و نه تنها در این چمن از سیستم هیتینگ و آبیاری هوشمند استفاده نمی‌شود بلکه عملاً بستر رُسی چمن مورد اسفاده سبب آسیب به زیر ساخت‌های آن نیز خواهد شد.

,

موضوع دیگری که این پروژه را با مشکل مواجه می‌سازد، زمان ایجاد خزانه یا همان محل کشت چمن نصب شده در ورزشگاه است چراکه کارشناسان بهترین زمان ایجاد خزانه را هفته آخر شهریور و دو هفته ابتدایی مهر ماه عنوان می‌کنند و این درحالی است که هنوز محل آن در ورزشگاه یادگار امام مشخص نشده است.

,

همچنین این پروژه زمانی به اتمام می‌رسد که چمن کشت شده در خزانه، جایگزین چمن‌های نصب شده رُسی گردد و بدین ترتیب از موقتی بودن چمن نصب شده در ورزشگاه یادگار امام نیز که بگذریم، هزینه برآورد شده برای تعویض مجدد چمن و ایجاد خزانه به منظور تولید چمن جایگزین بیشتر از هزینه چمن وارداتی از ترکیه بوده و کاملاً مغایر با اقتصاد مقاومتی است که این روزها مسئولان از تحقق آن در ورزشگاه یادگار امام سخن می‌گویند.

,

البته باید به این نکته نیز اذعان کرد که از زمان آغاز عملیات بازسازی زمین چمن ورزشگاه یادگار امام تبریز مسئولان استانی و کشوری بارها و بارها بر وارداتی بودن چمن جایگزین تأکید داشتند و حتی شخص استاندار آذربایجان‌شرقی به عنوان مدیریت عالی استان، هماهنگی‌های لازم را برای ورود هر چه سریعتر آنها انجام داده بود و نیز گفته می‌شود با وجود مخالفت شدید سازمان نباتات با استفاده از این نوع چمن، مسئولان استان در پی جلب رضایت این سازمان به منظور قرنطینه کردن چمن‌ها در خود ورزشگاه بودند. 

,

حال علامت سوالی بزرگ در مورد تصمیم استفاده از چمن با بذر خارجی کشت داخل در ورزشگاه یادگار امام تبریز به جای چمن وارداتی از ترکیه ایجاد شده و آن هم این است که چه کسی مسئولیت عدم موفقیت پروژه‌ای را که هم فروشنده، هم پیمانکار و هم سازمان توسعه و نگهداری اماکن ورزشی کشور با استفاده از این نوع چمن مخالفت کرده است، بر عهده خواهد گرفت؟!

,

در پایان مقایسه نحوه نصب چمنی که قرار بود از ترکیه وارد و در ورزشگاه یادگار امام پهن شود و چمنی را که اکنون در این ورزشگاه نصب می‌شود را ملاحظه می‌کنید:

,

وعده

,


 

, ,
,

واقعیت

,

, ]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه