اخبار داغ

برای سرشماری اینترنتی چه اطلاعاتی نیاز داریم؟

برای سرشماری اینترنتی چه اطلاعاتی نیاز داریم؟
هشتمین سرشماری سراسری نفوس و مسکن از امروز شروع شده و همه مردم باید بدانند برای مشارکت در این کار چگونه و چه نوع اطلاعاتی نیازمند هستند.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ سرشماری عمومی نفوس و مسکن در سال 95 در بخش اینترنتی از بامداد امروز شروع شد.

سرشماری عمومی نفوس و مسکن چیست؟

سرشماری کامل‌ترین و مؤثر‌ترین شیوه جمع‌آوری اطلاعات مورد نیاز برای برنامه‌ریزی کشور محسوب می‌شود. سرشماری عمومی نفوس یعنی شمارش تمام افرادی که در یک کشور زندگی می‌کنند. در سرشماری نفوس اطلاعات جمعیت شناختی مهمی در مورد برخی از خصوصیات هر یک از افراد به‌طور جداگانه به دست می‌آید. در بعضی از سرشماری‌‌های عمومی نفوس، علاوه برتعداد افراد و ثبت خصوصیات آنان، اطلاعاتی نیز درباره‌ مسکن خانوارها و تسهیلات آن گردآوری ‌‌می‌شود. این سرشماری‌‌ها را سرشماری عمومی نفوس و مسکن ‌‌می‌نامند.

در سرشماری عمومی نفوس و مسکن 1395 در مورد افراد، خصوصیاتی همچون سن، جنس، دین، تابعیت، وضع سواد، مدرک تحصیلی، وضع مهاجرت، وضع فعالیت، وضع زناشویی و فرزندآوری و پاره‌ای اطلاعات دیگر و در مورد خانوار و واحد مسکونی اطلاعاتی مانند نحوه‌ تصرف واحد مسکونی، مساحت زیربنا و نوع اسکلت و مصالح به‌کاررفته در بنای واحد مسکونی جمع‌آوری ‌‌می‌شود.

اهداف سرشماری عمومی نفوس و مسکن چیست؟

هدف کلی سرشماری عمومی نفوس و مسکن، جمع‌آوری داده‌‌ها و اطلاعات پایه‌ای درباره تعداد، ساختار و ویژگی‌های عمده افراد جامعه و واحدهای مسکونی کل کشور برای برنامه‌ریزان، سیاستگذاران، دولتمردان، پژوهشگران و سایر کاربران است.
تهیه چارچوب آماری مناسب در زمینه خانوار و مسکن برای اجرای طرح‌های آماری یکی دیگر از اهداف اصلی سرشماری می‌باشد.

تاریخچه‌ سرشماری در جهان و ایران

سرشماری یکی از قدیمی‌ترین روش‌های جمع‌آوری اطلاعات برای تصمیم‌گیری است که سابقه اجرای آن در جهان به حدود 6000 سال قبل بر می‌گردد. اولین سرشماری عمومی نفوس و مسکن در ایران در سال 1335 توسط اداره آمار عمومی وابسته به وزارت کشور اجرا شد .پس از تأسیس مرکز آمار ایران در سال 1344، قانون این نهاد را موظف کرد که هر 10 سال یکبار سرشماری عمومی نفوس و مسکن را اجرا کند. به دنبال تصویب این قانون، مرکز آمار ایران از سال 1345 تا سال 1385 هر 10 سال یکبار سرشماری عمومی نفوس و مسکن را اجرا نموده است.

پس از سرشماری 1385، بنا به پاره‌ای ضروریات و بر اساس مصوبه‌ هیئت وزیران فاصله‌ زمانی سرشماری به پنج سال کاهش یافت. به دنبال این مصوبه، مرکز آمار ایران سرشماری عمومی نفوس و مسکن 1390 را اجرا کرد . تاکنون7 سرشماری عمومی نفوس و مسکن در سال‌های 1335، 1345، 1355، 1385،1375،1365، و 1390 اجرا شده است. در سال1395، مرکز آمار ایران هشتمین سرشماری عمومی نفوس و مسکن را اجرا می‌کند.

سرشماری 1395 در چه زمانی و چگونه اجرا می‌شود؟

به‌منظورکاهش هزینه اجرای سرشماری، برای نخستین بار سرشماری عمومی نفوس و مسکن در کشورمان به دو شیوه‌ی مدرن و الکترونیکی زیر ( بدون استفاده از کاغذ) اجرا می‌شود:

روش خودتکمیلی و ثبت اطلاعات توسط خانوار با استفاده از اینترنت در سامانه‌ی سرشماری اینترنتی

سرشماری اینترنتی از 3 لغایت 24 مهرماه سال جاری با مراجعه‌ سرپرست یا یکی از اعضای مطلع خانوار به سامانه‌ی اینترنتی سرشماری عمومی نفوس و مسکن1395 به آدرس www.sarshomari95.ir و تکمیل فرم خانوار اجرا می‌شود. در ضمن خانوارها برای ویرایش اطلاعات خود می‌توانند از 22 تا 24 مهر ماه به سامانه‌ی سرشماری اینترنتی مراجعه و اطلاعات خود را ویرایش کنند.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا,
,
, سرشماری عمومی نفوس و مسکن چیست؟,
,
,
,
,
,
, اهداف سرشماری عمومی نفوس و مسکن چیست؟,
,
,
,
,
, تاریخچه‌ سرشماری در جهان و ایران,
,
,
,
,
,
, سرشماری 1395 در چه زمانی و چگونه اجرا می‌شود؟,
,
,
,
, روش خودتکمیلی و ثبت اطلاعات توسط خانوار با استفاده از اینترنت در سامانه‌ی سرشماری اینترنتی,
,
,

 

,

 

,

 

,

 

,

 

,

منبع:فارس

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه