اخبار داغ

وضعیت کشت گیاهان دارویی در لرستان؛

جوشانده ای برای تسکین اقتصاد لرستان

جوشانده ای برای تسکین اقتصاد لرستان
استان لرستان همواره به عنوان یکی از استان های محروم و توسعه نیافته کشور شناخته شده و ورشکستگی کارخانه و کارخانه جات صنعتی، این استان را با رکود مواجه کرده است به طوری که سالیانه تعداد زیادی از جوانان این استان برای یافتن شغل و بهبود شرایط اقتصادی خود راه مهاجرت را انتخاب می کنند.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از سفیرافلاک؛استان لرستان همواره به عنوان یکی از استان های محروم و توسعه نیافته کشور شناخته شده و ورشکستگی کارخانه و کارخانه جات صنعتی، این استان را با رکود مواجه کرده است به طوری که سالیانه تعداد زیادی از جوانان این استان برای یافتن شغل و بهبود شرایط اقتصادی خود راه مهاجرت را انتخاب می کنند و بار سفر به استان های صنعتی را می بندند.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, سفیرافلاک؛,

 

,

درحالی وضعیت بیکاری در این استان بیداد می کند که به زعم بسیاری از کارشناسان راه نجات اقتصاد استان توجه به منابع خدادادی و ظرفیتی به نام حوزه کشاورزی است چرا که وجود چهار اقلیم نیمه خشک، نیمه مرطوب معتـدل، نیمه مرطوب سرد و اقلیم ارتفاعات باعث شده که شرایط منحصر به فردی برای تبدیل شدن این استان به قطب کشاورزی کشور و افزایش تولیدات صادراتی ایجاد شود؛ این در حالی است که در سند چشم انداز در افق 1404  به حوزه اقتصادی و تولید ملی توجه ویژه ای نیز شده است.

,

 

,

از طرفی در سال اقتصاد مقاومتی اقدام و عمل که توسط مقام معظم رهبری نامگذاری شد؛ خوشبختانه لرستان به عنوان پایلوتاقتصاد مقاومتی انتخاب شد، فرصتی که اگر مسئولین از آن استفاده کنند شاید بتوان بخش عمده ای از عقب ماندگی این استان را جبران کرد.

,

 

, ,

یکی از همین فرصت ها توجه ویژه به بخش کشاورزی و ترویج پرورش گیاهان دارویی است.

,

 

,

دکتر اسفندیار حسنی ­مقدم؛ محقق و پژوهش‌گر علوم باغبانی و گیاهان دارویی مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی منابع طبیعی استان در گفت وگو با سفیر افلاک می گوید: کشور ایران دارای اقلیم های آب و هوایی متفاوتی است به طوری که به گفته متخصصین از 13 اقلیم آب و هوایی جهان، 11 اقلیم آن در کشور ما قرار دارد.

,

 

,

وی  می گوید: از هشت هزار گونه گیاهی در کشور، دو هزار و 700 گونه آن دارویی است به طوری که 40 هزار هکتار از زمین های کشورمان سطح زیر کشت گیاهان دارویی  قرار دارند و نزدیک به 100 هزار تن برداشت گیاهان دارویی داریم.

,

 

,

این محقق مرکز تحقیقات با بیان اینکه گیاهان دارویی توسط 6 هزار عطاری در سطح کشور توزیع می شود می افزاید: در استان لرستان به استناد به آخرین آمار 425 عکتار زمین زیر سطح کشت گیاهان دارویی وجود دارد  که از آن ها پنج هزار و 300 تن محصول برداشت می شود.

,

 

,

وی لرستان را دارای اقلیم های سردسیری و گرمسیری عنوان می کند و اظهار می کند: شهرستان های بروجرد، ازنا، الیگودرز و نورآباد جز اقلیم های سرد و کوهستانی، خرم آباد معتدل و شهرستان های جنوبی استان مانند پلدختر اقلیم گرمسیری دارند به همین دلیل این شرایط باعث شده است که این استان وضعیتی مساعد برای کشت گیاهان دارویی داشته باشد.

,

 

, ,

حسنی مقدم ادامه می دهد: به گواه متخصصین بیش از هزار 750 گونه گیاهای در لرستان شناسایی شده است که 300 گونه آن دارویی است.

,

 

,

این پژوهشگر مرکز تحقیقات می گوید: آب و هوا، خاک حاصل‌خیز و نیروی کار جوان در لرستان از جمله فرصت هایی هستند که با استفاده صحیح از آن ها می توان به پیشرفت خوبی در حوزه کشت گیاهان دارویی دست یافت.

,

 

,

وی با انتقاد از عدم سیاست گذاری های مناسب در این حوزه می گوید: متاسفانه سیاست گذاران در حوزه کشاورزی کشور سیاست های خوبی را پیاده نکرده اند و بسیاری از مردم با کشت گیاهان دارویی آشنا نیستند از طرفی نبود بازار تضمینی برای فروش محصولات باعث شده است هنوز بسیاری از کشاورزان به این سمت کشیده نشوند.

,

 

,

حسنی مقدم در خصوص فروش گیاهان دارویی در بازار های جهان بیان می کند: در سال 2015؛ 125 میلیارد دلار حجم گردش پول در حوزه فروش گیاهان دارویی بود که  سهم کشور ما کمتر از نیم درصد بود.

,

 

,

این محقق مرکز تحقیقات با تاکید بر ایجاد کارخانه هایی فراوری گیاهان دارویی تصریح می کند: اگر به دنبال دستیابی به سند چشم انداز 1404 یعنی ایجاد یک میلیون اشتغال و 500 هزار هکتار سطح زیر کشت گیاهان دارویی هستیم باید بازار فروش مطمئنی را برای کشاورزان ایجاد کنیم و از طرفی به سمت تولید محصولات فراوری شده مانند داروهای گیاهی، اسانس ها، عرقیچات و... برویم.

,

 

,

مریم رمضانی کارشناس گیاهان دارویی استان نیز در این خصوص به سفیر افلاک می گوید:  لرستان از رویشگاه های مساعدگیاهان دارویی است که به دلیل داشتن اقلیم گرمسیری و سردسیری گونه های مختلفی در آن رویش می کنند.

,

 

,

وی می افزاید: توسعه کشت گیاهان دارویی از پتانسیل ها و مزیت های زیر بخش باغبانی استان محسوب می شود که در این خصوص مطالعات کامل استان برای توسعه کشت گیاهان دارویی با همکاری دفتر گل و گیاهان دارویی و زینتی وزارت متبوع انجام گرفته است.

,

 

,

رمضانی در خصوص میزان سطح کشت گیاهان دارویی لرستان بیان می کند: در سال 94؛ 574 هکتار با تولید پنج هزار و 298 تن گیاه دارویی داشته ایم.

,

 

,

کارشناس گیاهان دارویی استان با اشاره به برخی از گیاهان دارویی قابل کشت در استان تصریح می کند: گونه های زیر کشت شامل: آویشن، بیدمشک، ترخون، نعنا فلفلی، به سیو، گل گاوزبان، رز ماری، مریم گلی، موسیر، شوید، کدو تخم کاغذی، کاسنی، آلوئه ورا، بادرنجبویه، مرزنجوش، مرزه خنو، نعنا و... است که دو مرکز تبدیل گیاهان دارویی به داروهای گیاهی با پتانسیل تولید داروهای موثر و صاحب برند تجاری از مراکز فعال در زمینه گیاهان دارویی استان هستند.

,

 

, ,

وی چالش مهم تولید گیاهان دارویی را خاص بودن بازار محصول می داند و می گوید: انعقاد قرار داد مراکز تولید و تبدیل فراورده های گیاهان داروی با کشاورزان تضمین خرید را به نحو احسن ممکن می کند.

, گیاهان دارویی,

 

,

شمس بیراوند مسئول بسیج جامعه پزشکی لرستان نیز در این خصوص به سفیر افلاک می گوید: تولید گیاهانی دارویی راهی برای کمک به اقتصاد استان است.

,

 

,

وی می افزاید: باتوجه به ظرفیت خدادادی و طبیعی لرستان، این استان  می تواند قطب تولید گیاهان دارویی وپیشتاز دراقتصاد مقاومتی باشد.

,

 

,

مسئول بسیج جامعه پزشکی لرستان ادامه می دهد: در حال حاضر 2 تا 3 شرکت دارویی فعال در سطح استان وجود دارد که با همت مسئولین استان ظرفیت افزایش آن ها وجود دارد.

,

 

,

شمس بیرانوند می گوید: روی آوردن کشاورزان به تولید گیاهان دارویی علاوه بر اینکه اقتصاد استان را می توانند از رکود خارج کند می تواند  بخش صادرات را فعال و علاوه بر کارآفرینی به حوزه درمان نیز کمک کند.

,

 

,

به هر حال باید گفت استفاده بهینه از منابع طبیعی که بسیار کم هزینه تر از صنایع با ریسک بالا است ضمن اینکه می تواند نسخه شفابخشی برای اقتصاد بیمار استان و ایجاد یک توسعه پایدار باشد بلکه می تواند لرستان را به قطب تولید گیاهان داروییو اشتغال بسیاری از جوانان به خصوص فارغ التحصیلان حوزه کشاورزی نیز شود تا هرساله به جای تعطیلی کارخانه جات متعدد شاهد شکوفایی اقتصادی در این استان باشیم و به جای تبدیل شدن به یک استان با درصد بالای مهاجرت به یک استان با درصد پایین بیکاری تبدیل شویم.

,

فرزانه صادقی فرد

,

 

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه