اخبار داغ

ناشران آذربایجان غربی از نمایشگاه کتاب ارومیه می گویند؛

از مکاندهی مناسب اداره کل ارشاد و استقبال ضعیف تا خدمات ویژه بانک شهر

از مکاندهی مناسب اداره کل ارشاد و استقبال ضعیف تا خدمات ویژه بانک شهر
چهاردهمین نمایشگاه سراسری کتاب ارومیه به پایان رسید و اروم نیوز به عنوان یکی از برترین رسانه ها در پوشش اخبار و تحولات این رویداد فرهنگی به بررسی محاسن و معایب و زوایای مختلف برگزاری آن پرداخته است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از اروم نیوز، چهاردهمین نمایشگاه سراسری کتاب ارومیه دیروز بدون اجرای مراسم اختتامیه و با سنت شکنی که به جای برگزاری یک هفته در عرض شش روز برگزار شد، پایان یافت.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, اروم نیوز,

در این نمایشگاه در کنار صدها ناشر کشوری و یا ناشران سایر استانها تعدادی از مؤسسات انتشاراتی استانی نیز حضور یافته بودند، مؤسساتی از قبیل ادیبان، یاز، حسینی، بوتا، ایلک آی، شان آی و فرسار.

,

برای اطلاع از کمیت و کیفیت چهاردهمین نماشگاه سراسری کتاب ارومیه به سراغ چهارتن از ناشران استانی حاضر در نمایشگاه رفتیم تا گفت و گویی کوتاه با هرکدام داشته باشیم.

,

.

,

فضای نشر بهتر شده است/ نمایشگاه امسال ضعیف است/مکاندهی مناسب ارشاد و پشتیبانی قوی کارتخوانهای بانک شهر 

,

  نیره محسنی در گفت و گو با خبرنگار اروم نیوز اظهار کرد: امسال نمایشگاه را ضعیف دیدم.

,

وی افزود: پیش از این نمایشگاهها در اواسط مهر برگزار می شد و دانش آموزان می آمدند اما الان اواخر تابستان است و مردم بیشتر در مسافرت بوده و در نتیجه استقبال نیز کم است.

,

مدیرمسئول انتشارات ایلک آی درباره مکان غرفه این مؤسسه نیز گفت: در خصوص مکان غرفه نیز من راضی هستم ولی چون مردم شیخ تپه را شناخته اند تا اینجا هم بین مردم جا بیافتد طول می کشد.

,

محسنی ادامه داد: در این دوره خدمات رسانی و پشیتبانی کارتخوانها نیز خیلی خوب است و  خدمات بانک شهر رضایتبخش است.

,

, ,

وی تصریح کرد: انتظار داریم مسئولان ما را حمایت کنند امروزه  کتاب هایی را که چاپ می کنیم فروش نمی رود.

,

مدیرمسئول انتشارات ایلک آی با اشاره به اینکه فضای نشر بهتر شده و تعداد چاپ نیز افزایش یافته خاطرنشان کرد: در مورد صدور مجوزها و سختگیری ها چون من بیشتر کتب دانشگاهی کار کرده ام ، نمی توانم نظر خاصی داشته باشم.

,

تهویه سالن نمایشگاه کتاب دچار مشکل است/ رمان های تاریخی پر فروشترین کتاب ها/ عدم وجود صفهای طولانی در ارائه بن کارت تخفیف

,

آیین حسین زاده نیز در این باره اظهار کرد: نمایشگاه از لحاظ کیفی خوب بود اما استقبال کم است و انتظار داشتیم بیش تر از این می شد.

,

وی با انتقاد از فضای سالن نمایشگاهی افزود: سالن نمایشگاه در مورد تهویه هوا دچار مشکل است.

,

مسئول غرفه انتشارات شان گفت: استقبال از غرفه ما خوب بوده و در مدت برگزاری نمایشگاه رمان های تاریخی و کتابهایی با موضوع تاریخ آذربایجان بیشترین استقبال را داشتند.

,

حسین زاده تصریح کرد: مسئولان برگزارکننده می توانند روزهای نمایشگاه را افزایش دهند و باید تبلیغات خوبی نیز صورت بگیرد تا شاهد استقبال بهتر از این نیز باشیم.

,

, ,

وی در پاسخ به سؤال اروم نیوز که ناشران چه وظیفه ای در بحث تبلیغ محیطی می توانند داشته باشند و چرا نکرده اند، تصریح کرد: ناشران به اندازه توان خود تبلیغ کرده اند اما مسئولانی که در مورد حمایت از کتاب و فرهنگ کتابخوانی سخنرانی می کنند باید در این مورد  بیشتر ورود کنند.

,

مسئول غرفه انتشارات شان آی خاطرنشان کرد: مردم امسال استقبال خوبی از بن کارت های تخفیف داشته اند و دلیل آن شاید عدم وجود صفهای طولانی در محل توزیع بن کارتها باشد.

,

نمایشگاه خوب بود اما با مورد انتظار فاصله دارد/ پروسه حمایت از مؤلفان به فضای نشر و فروش کتاب کمک می کند/ انجام عملیات بانکی در اسرع وقت و روتین بودن کارها از جمله مزایای نمایشگاه سراسری امسال

,

محمد صبحدل در گفت و گو با خبرنگار اروم نیوز اظهار کرد: نمایشگاه امسال نسبت به سال قبل بهتربود ، اما هنوز با نمایشگاه های مورد انتظار فاصله است.

,

وی اظهار کرد: همزمانی برگزاری با سایر نمایشگاه ها باعث استقبال کمتر شد و اگر چندین نمایشگاه که همزمان در حال برگزاری بودند تجمیع می شدند قطعاً نتیجه بهتری گرفته می شد.

,

مدیرمسئول انتشارات بوتا گفت: استقبال در مقایسه با نمایشگاه های تهران ایده آل نبود اما همین که هنوز رابطه ای با کتاب خوان و تولید کننده کتاب وجود موضوع مهمی است.

,

صبحدل با اشاره به افزایش سرانه مطالعه تصریح کرد: تا زمانی که برای توسعه آن برنامه ای نباشد وضع مناسب نمی شود و  مسئولان می توانند با کارهای علمی و برخورد مناسب با مؤلفان و ایجاد امنیت برای آنها  وضعیت موجود را تا حدودی بهبود بخشند.

,

, ,

وی یادآور شد: اگر پروسه حمایت از مؤلف خوب باشد یعنی ناشر نیز حمایت می شود و ناشر حمایت شد از صنعت نشر و چاپ حمایت شده است.

,

صبحدل تأکید کرد: وضع نشر و صدور مجوزها نسبتا خوب شده  و هم اکنون مشکلات اقتصادی ناشران را اذیت می کند و اگر پیش از این صدور مجوز مؤلفان و ناشران را اذیت می کرد و مسئله اصلی آنها بود، الان مشکل اقتصادی اولویت اول ناشران است.

,

وی ادامه داد: هنوز ارگان هایی که کتاب تهیه می کنند استفاده از ناشران بومی را کنار می گذارند و تمامی خریدهایشان از ناشران تهرانی انجام می دهند چون  سیاست فرهنگی آنها از تهران می آید. 

,

صبحدل اظهار کرد: ویژگی نمایشگاه امسال این است که مکاندهی برای ناشران استانی همانند سال پیش خوب بود و کارها هم روتین انجام گرفت و خدمات بانک شهر نیز بهتر بود به نحوی که در سه ثانیه کارتخوان این بانک به مرکز وصل و در اسرع وقت عملیات بانکی انجام می گرفت.

,

مدیرمسئول انتشارات بوتا با اشاره به اینکه سیاست ها باید معطوف تبلیغ کتاب در همه جا و با استفاده از همه ابزارها باشد، خاطرنشان کرد: تبلیغ فرهنگ کتابخوانی در هفته کتاب یا در حین نمایشگاه کافی نیست بلکه در تمامی ایام سال انجام گیرد و صداوسیما می تواند مهمترین نقش را داشته باشد.

,

مردم به پارک جنگلی عادت کرده اند/ ایجاد پارکینگ های سه گانه، صدور سریع بن کارت های تخفیف بانک شهر و برگزاری نشست های تخصصی کتاب از مزایای نمایشگاه امسال

,

احمد اسدی نیز در این باره اظهار کرد: استقبال امسال با سال گذشته تفاوت معنی داری ندارد اما چون همان استقبال و همان فروش وجود دارد، از این رو اعلام می کنیم که ضعیف است.

,

وی افزود: اداره کل ارشاد استان دو سال پیاپی است که همانند سایر استانها در برگزاری نمایشگاههای سراسری ناشران خود را ارج نهاده و در مکاندهی ارجحیت آنها را مورد احترام قرار می دهد.

,

مدیر داخلی انتشارات یاز گفت: یکی از مشکلاتی که گریبانگیر نمایشگاه کتاب است عادت کردن مردم به نمایشگاههای پارک جنگلی است به نحوی که امسال نیز علیرغم برگزار نشدن در آن مکان، مردم اشتباهی به نمایشگاه فروش پاییزه رفته بودند.

,

اسدی ادامه داد: ایجاد پارکینگ های سه گانه، سیستم نوبت دهی و صدور سریع بن کارت های تخفیف بانک شهر، برگزاری نشست های تخصصی کتاب و مراسم رونمایی از کتاب های استانی از جمله نقاط قوت نمایشگاه کتاب سراسری ارومیه بود.

,

, ,

وی تصریح کرد: امنیت نداشتن کتابهای ناشران مستقر در محوطه نمایشگاه نیز یکی از مهمترین ایرادات این دوره مانند دوره پیشین بود به نحوی که در برابر تغییرات جوی و بارندگی های احتمالی هیچگونه تضمینی برای سالم ماندن کتاب ها نبود و مسئولان تنها به ارائه نایلونی برای کشیدن روی کتاب ها بسنده کرده بودند.

,

اسدی با انتقاد از بازدید نکردن مسئولان استانی و عدم خرید ادارات و سازمانهای مستقر در استان از ناشران و کتابفروشان آذربایجان غربی خاطرنشان کرد: در افتتاحیه نمایشگاه کتاب متأسفانه دیدیم که مسئولان شهرستانی و استانی حتی معاون فرهنگی وزیر ارشاد را که در حال بازدید از نمایشگاه بود را مشایعت نکردند و این خود حاوی پالس های نگران کننده ای برای جامعه است که حامیان و مدعیان گسترش فرهنگ مطالعه و کتابخوانی اینگونه کتاب را مورد بی مهری قرار می دهند.

,

انتهای پیام/

]

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه