اخبار داغ

ناگفته های جنگ/ قسمت پنجم

طرح «قطعات روسی» و تأمین سلاح هایِ روسی ارتش بعثی توسط آمریکا

طرح «قطعات روسی» و تأمین سلاح هایِ روسی ارتش بعثی توسط آمریکا
کاخ سفید با کمک سازمان سیا طرحی به عنوان قطعات روسی را ترتیب داد که طبق آن سازمان سیا یا حتی کاخ سفید از کشور ثالثی درخواست کنند تا سلاح های (روسی) مورد نیاز عراق را تامین کند.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛به نقل از صاحب نیوز، چون بیشتر سلاح های عراقی ساخت شوروی بودند، استفاده از قطعات یدکی و مهمات آمریکایی برای این سلاح ها به هیچ وجه ممکن نبود. بنابراین، برای حل این مشکل و ادامه کمک به عراق، کاخ سفید با کمک سازمان سیا(۱) طرحی به عنوان قطعات روسی را ترتیب داد. به طور خلاصه، مفهوم طرح مزبور این بود که سازمان سیا یا حتی کاخ سفید از کشور ثالثی درخواست کنند تا سلاح های (روسی) مورد نیاز عراق را تامین کند. برای نمونه رژیم صهیونیستی انبار بزرگی از تجهیزات و مهمات ساخت شوروی داشت که آنها را در جنگ با اعراب به دست آورده بود. بنابه درخواست امریکا، قرار شد رژیم صهیونیستی این سلاح ها را از طریق کنتراهای(۲) نیکاراگوئه یا مجاهدان افغان به عراق بفرستد. اما  آنچه به رژیم صهیونیستی مربوط می شد باید یک ظاهرسازی انجام می شد؛ زیرا عراقی ها با رویکرد ضد صهیونیستی(ظاهراً) شدیدی که داشتند، قبلاً پیشنهاد کمک این رژیم را رد کرده بودند و دلیلی وجود نداشت که اکنون اوضاع به گونه دیگری شده باشد.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, صاحب نیوز،, (۱), (۲),

حُسن طرح قطعات روسی در این واقعیت نهفته بود که برای صرف درخواست از یک کشور ثالث برای تامین قطعات روسی مورد نیاز عراق نیازی به عملیات مخفی، حکم رئیس جمهور یا گزارش به کنگره نبود.

,

*آمریکا واسطه موشک های ۱۲۲ میلی متری رومانیایی(۳)

, *آمریکا واسطه موشک های ۱۲۲ میلی متری رومانیایی(۳),

فرید من (۴) می گوید: «در سال ۱۹۸۶ رابرت جانسون [از مأموران سیا] زمان زیادی را صرف عملیاتی نمود که هدف آن انتقال مخفیانه تسلیحات به عراق بود … در اوایل نوامبر، رابط های جانسون در سرویس های اطلاعاتی خبر دادند که کاخ سفید از عملکرد ضعیف صدام در جنگ با ایران نگران می باشد و معتقد است که باید تجهیزات نظامی بیشتری به بغداد ارسال شود. جانسون این عملیات را عملیات تکنیکی می نامید؛ با این حال وی باید موشک های زمین به زمین ۱۲۲ میلیمتری ساخت شوروی را به بغداد می برد و این مأموریت عجیبی برای یک آمریکایی محسوب می شد.» وی بعدها توضیح داد «از آنجا که سیستم نظامی عراق مبتنی بر تسلیحات ساخت شوروی بود لذا واردات کل سیستم های جدید از بلوک شرق با صرفه تر از خرید این تجهیزات از آمریکا بود، چرا که آنان با مشکلات مالی متعددی روبرو بودند.» یک دلال اسلحه در رومانی این موشک ها را حاضر کرد و جانسون به همراه آنها عازم بغداد شد.

,  (۴),

پی نوشت:

,

۱-سازمان سیا (CIA):

,

آژانس اطلاعات مرکزی(Central Intelligence Agency) متعلق به کشور آمریکا

,

۲-کنتراها (contras):

,

کنتراها نیروهای شورشی تحت حمایت آمریکا بودند که با دولت چپگرای نیکاراگوئه که طرفدار شوروی بود می جنگیدند.

,

سازمان سیا معمولاً از هواپیماهای قاچاقچیان کوکائین که برای انتقال مواد مخدر از مناطق تحت اشغال کنتراها استفاده می کردند، اقدام به ارسال سلاح برای این گروه شورشی می کرد.

,

پس از سال ۱۹۸۴ که کنگره آمریکا کمک های مالی خود به کنتراها را قطع کرد، بسیاری از رهبران کنترا به قاچاق مواد مخدر روی آوردند.

,

۳-رومانی: از کشورهای بلوک شرق قبل از فروپاشی شوروی

,

۴-توماس لورن فریدمن، مشهور به توماس فریدمن (Thomas Friedman):

,

توماس فریدمن متولد ۲۰ ژولای  ۱۹۵۳، آمریکا(روزنامه نگار، ستون نویس و نویسنده ی) آمریکایی است. فریدمن متخصص مباحث سیاست خارجی، خاورمیانه و مسائل زیست محیطی است و تاکنون سه بار برنده ی جایزه ی پولیتزر(معتبرترین جایزه روزنامه نگاری آمریکا) شده‌است.

,

وی هم‌اکنون هفته‌ای دو بار برای نیویورک تایمز قلم می‌زند.

,

نوام چامسکی(منتقد آمریکایی)، فریدمن و کارفرمایش، نیویورک تایمز، را متهم به جانب‌داری از اسرائیل می‌کند.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه