اخبار داغ

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس:

پیوستن به پیمان نامه چندجانبه پولی نیاز به مصوبه هیئت دولت دارد

پیوستن به پیمان نامه چندجانبه پولی نیاز به مصوبه هیئت دولت دارد
عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس گفت: در خصوص پیوستن ایران به پیمان نامه چندجانبه پولی نیاز به مصوبه هیئت دولت داریم و در حال حاضر مبنای ما برای مراوده با کشورهای دیگر، براساس نرخ دلار است و باید این روند تغییر کند.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ محمدحسینی عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی در گفتگو با خبرنگار « تهران نیوز» با اشاره به سخنان اخیر رهبرانقلاب در خصوص اینکه پیمان دو جانبه پولی بهترین روش و راهکاری برای حذف دلار است، اظهار داشت: سالهاست که نوع ارز داخلی کشورمان براساس دلار محاسبه می شد که به دلایل سیاسی و تحریم های بانکی از سوی آمریکا،  به ناچار به سمت یورور پیش رفتیم اما با توجه به شرایط دنیا و دادوستدهای ایران و کشورهای آسیایی،نیاز است که بدون دخالت دلار بتوانیم با کشورهایی همچون چین و هند مراوده داشته باشیم و برای این کار، پول دو کشور مرجع قرار بگیرد نه دلار.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, تهران نیوز,

وی ادامه داد: اگر چنین فضایی به وجود بیاید که بدون دخالت دلار بتوانیم با سایرکشورها همکاری دوجانبه پولی داشته باشیم،مهمترین گام را در جهت کاهش قدرت و آقایی دلار برداشته ایم و در این صورت آمریکا نمی تواند در هر شرایط، قدرتی به نام تحریم پولی و بانکی بر علیه ایران داشته باشد و قطعا این روش از نظر اقتصادی هم برای کشورمان مطلوب است.

,

حسینی تاکید کرد: در حال حاضر محاسبه نرخ بودجه در داخل کشورمان براساس دلار است و باید این فضا هم شکسته شود.

,

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس دهم در ادامه با اشاره به اثرات مثبت پیوستن به پیمان نامه چندجانبه پولی،خاطر نشان کرد: پیمان پولی دوجانبه، روشی در پرداخت های بین المللی است که در آن به جای استفاده از یک ارز واحد همچون دلار و یورو، از دو ارز ملی کشورهای طرف معامله استفاده می گردد و در حقیقت در این روش، طرفین با حساب دقیق ارز ملی، بدون نیاز به دلار، و بدون تحمل خسارت ناشی از کاهش نرخ ارز، به مبادلات اقتصادی می پردازند.

,

وی تاکید کرد: میزان دلاری که در داخل کشورمان وجود دارد، محدود است و اگر در بازار همه ارزها خرید و فروش شوند، شاهد اقتصادی پویاتر خواهیم بود.

,

حسینی گفت: در خصوص پیوستن ایران به پیمان نامه چندجانبه پولی نیاز به مصوبه هیئت دولت داریم و در حال حاضر مبنای ما برای مراوده با کشورهای دیگر، براساس نرخ دلار است و باید این روند تغییر کند.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه