اخبار داغ

استاد حوزه و دانشگاه:

روز مباهله، گواه حقانیت پیامبر و اهل بیت(ع)/ برای مباهله باید جشن گرفته شود

روز مباهله، گواه حقانیت پیامبر و اهل بیت(ع)/ برای مباهله باید جشن گرفته شود
استاد حوزه و دانشگاه قیداری گفت: روز بیست و چهارم ذی الحجه، روز مباهله پیامبر(ع) با مسیحیان نجران است که در نزد مسلمانان، اهمیت دارد، چرا که گواه حقانیت و درستی دعوت پیامبر و عظمت شأن اهل بیت مکرم اوست.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ حجت الاسلام فیضی استاد حوزه و دانشگاه قیداری در گفت و گو با اشراق۲۴ درباره مباهله اظهار کرد: مباهله در اصل از «بَهل» به معنی رها کردن و برداشتن قید و بند از چیزی است، اما مباهله به معنای لعنت کردن یکدیگر و نفرین کردن است و کیفیت مباهله به این گونه است که افرادی که درباره مسئله مذهبی مهمی گفتگو دارند در یک جا جمع شوند و به درگاه خدا تضرّع کنند و از او بخواهند که دروغ گو را رسوا سازد و مجازات کند.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, اشراق۲۴ ,

وی افزود: مباهله پیامبر با (ص)مسیحیان نجران، در روز بیست وچهارم ذی الحجّه سال دهم هجری اتفاق افتاد که در این روز پیامبر (ص)طی نامه ای ساکنان مسیحی نجران را به آیین اسلام دعوت کرد. مردم نجران که حاضر به پذیرفتن اسلام نبودند نمایندگان خود را به مدینه فرستادند و پیامبر (ص)آنان را به امر خدا به مباهله دعوت کرد.

,

استاد حوزه و دانشگاه ادامه داد: وقتی پیامبر(ص) خدا با توکل به ایمان ناب و استوارشان تنها با چهار نفر از خاصان ونزدیکانشان در مقابل دیدگان همه مباهله را پذیرفتند بیش از پیش حقانیت دین اسلام  در دعوت به پرستش خدای یکتا و دوری از شک و تردید بر همگان به ویژه اعراب و مسیحیان آشکار گشت.

,

وی تصریح کرد: مباهله با مسیحیان نجران کار ساده ای نبود که با هر زن و مرد عادی بتوان آن را به اجرا درآورد بلکه افراد شرکت کننده در مباهله باید به درجه ای از حق و یقین رسیده باشند که خدای متعادل درخواست آنان را پاسخ گوید، این که حضرت صدیقه طاهره علیهاالسلام در مراسم مباهله شرکت داشته، حاکی از عظمت شخصیت ایشان است.

,

فیضی خاطرنشان کرد: آیه مباهله بر صداقت و عصمت گفتاری و رفتاری اصحاب کساء دلالت دارد، به اعتراف دانشمندان فریقین، روایات متواتری وجود دارند که پیامبر گرامی (ص) به جای «انفسنا»، حضرت علی(ع) را و به جای «نسائنا»، حضرت فاطمه (ع) را و به جای «ابنائنا» حضرت امام حسن(ع) و حضرت امام حسین(ع) را برای مباهله با نصارای نجران به عنوان گواه نبوت از میان همه امت به همراه بردند.

,

وی در پایان سخنان خود با بیان اینکه برای روز مباهله باید جشن گرفته شود اظهار کرد: در کتاب شریف مفاتیح الجنان، اعمال مخصوصی بدین شرح برای این روز ذکر شده است: اول،غسل، که نشان پالایش ظاهر از هر آلودگی و آمادگی برای آرایش جان و صفای باطن است؛دوم، روزه، که سبب شادابی درون است؛سوم،دو رکعت نماز؛چهارم،دعای مخصوص این روز که به دعای مباهله معروف است و شبیه دعای سحر ماه رمضان است،هم چنین در این روز خواندن زیارت امیرالمؤمنین(ع) به ویژه زیارت جامعه روایت شده است و احسان به فقرا و محرومان به تأسّی از مولی الموحدین علی (ع)  که در رکوع نمازش به نیازمند احسان فرمود، سفارش شده است.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه