اخبار داغ

افزایش واردات گوشت منجمد،صنعت دامداری را از دور خارج کرده است

تعطیلی بیش از ۴۰ واحد بزرگترین مجتمع دامپروری کشور/پروار بندی صنعتی برای دامداران توجیه اقتصادی ندارد+تصاویر

تعطیلی بیش از ۴۰ واحد بزرگترین مجتمع دامپروری کشور/پروار بندی صنعتی برای دامداران توجیه اقتصادی ندارد+تصاویر
مجتمع دامداران تلخاب با ۱۲۸ عضو فعال و ظرفیت پرورش شش هزار و ۱۵۰ راس دام سنگین به عنوان بزرگترین مجتمع دامپروری کشور ایجاد شد که در سالهای گذشته با چالش های جدی مواجه و در حال حاضر بیش از ۸۰ واحد آن تعطیل شده است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از فراهان خبر؛ مجتمع دامداران تلخاب فراهان با ۱۲۸ عضو فعال و ظرفیت پرورش شش هزار و ۱۵۰ راس دام سنگین به عنوان بزرگترین مجتمع دامپروری کشور در سال ۸۴ به بهره برداری رسید، این مجتمع در سالهای گذشته با چالش های جدی مواجه شده است.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, فراهان خبر, فراهان خبر,

, ,

مجتمع دامداری تلخاب یک مجتمع تولیدات دامی است که طرح ساخت آن در سال ۱۳۷۶ ریخته شد و گروه مکان یاب این مجتمع گروهی از دانشگاه شهید بهشتی بودند که به ریاست دکتر لشکری و چند تن از دانشجویان ارشد رشته برنامه ریزی شهری کار مکان یابی این طرح بزرگ را بر عهده داشتند.

,

, ,

کلنگ ساخت این طرح در سال ۱۳۸۲ توسط استاندار استان مرکزی زده شد و عمده هدف آن خارج ساختن واحدهای دامداری داخل روستا به بیرون از روستا بود که در ایجاد نظافت روستا امر حیاتی بشمار می رفت، ساخت این مجموعه عظیم با اعتبار بالغ بر ۳.۵ ملیارد تومان در سال ۱۳۸۴ به پایان رسید.

,

, ,

اکنون بعد از گذشته یک دهه از افتتاح این مجتمع ۱۲۳ واحدی، ۸۰ واحد این مجموعه فعال و یا نیمه فعال است و مابقی این واحدهای تولیدی به دلیل مشکلات صنعت دامداری تعطیل شده است.

,

دولت در سال ۹۲ با تزریق ۲۲۰ میلیارد ریال تسهیلات صندوق حمایت بخش کشاورزی سبب شد که بهره برداران این بخش حرکت دوباره ای را آغاز کنند اما معضلات و مشکلاتی که این صنعت با آن روبه رو است اجازه فعالیت به دامداران را نداد.

,

کمبود سرمایه اولیه و سود پایین حاصل از فروش، باعث ضرر برخی دامداران شد

, کمبود سرمایه اولیه و سود پایین حاصل از فروش، باعث ضرر برخی دامداران شد, کمبود سرمایه اولیه و سود پایین حاصل از فروش، باعث ضرر برخی دامداران شد,

, ,

مراد تلخابی یکی از دامداران مجتمع دامداری در گفتگو با خبرنگار فراهان خبر با اشاره به اینکه ۳۰ سال است که در بخش دامداری فعال هستم، گفت: حدود ۸ سال است که در این مجتمع دامپروری به پرورش گوساله گوشتی مشغول هستم، دولت در ابتدای کار تسهیلات ۱۰ میلیون تومانی برای ساخت دامداری و ۱۵ میلیون تومانی برای خرید دام به فعالان این مجتمع دامداری ارائه داد.

, فراهان خبر, فراهان خبر,

وی افزود: تسهیلات ۱۰ میلیونی برای ساخت واحد دامداری کم بود و به ناچار تسهیلات خرید دام را در ساخت دامداری در مجتمع هزینه کردم و با تسهیلات باقی مانده امکان خرید دام برای ما نبود و مجبور به خرید دام و خوراک دام به صورت نسیه و چکی شدیم.

,

تلخابی اظهار کرد: نداشتن سرمایه اولیه و سود پایین حاصل از فروش گوساله سبب شد تا برخی از دامداران مجتمع ضرر کنند اما دامدارانی که وضع مالی بهتری داشتند با وجود مشکلات به سختی دامداری خود را سرپا نگه داشته اند.

,

با افزایش واردات گوشت منجمد،صنعت دامداری دوام نمی آورد

, با افزایش واردات گوشت منجمد،صنعت دامداری دوام نمی آورد, با افزایش واردات گوشت منجمد،صنعت دامداری دوام نمی آورد,

دامدار تلخابی گفت: عدم حمایت دولت از صنعت دامداری سبب تعطیلی مجتمع های دامداری شده است، در حالی که دولت واردات گوشت منجمد گاو را دو برابر کرده است، چطور صنعت دامداری می تواند سرپا بماند؟

,

وی افزود: دهستان تلخاب با ۱۲۸ واحد دامداری به عنوان قطب تولید گوشت قرمز استان مرکزی بوده است اما به دلیل عدم حمایت دولت از دامداری ها،این قطب تولیدی در حال نابودی است.

,

تنها نیمی از ظرفیت واحدهای فعال در مجتمع دامپروری تلخاب به کارگیری شده است

, تنها نیمی از ظرفیت واحدهای فعال در مجتمع دامپروری تلخاب به کارگیری شده است, تنها نیمی از ظرفیت واحدهای فعال در مجتمع دامپروری تلخاب به کارگیری شده است,

, ,

تلخابی یکی دیگر از اعضای هیئت امنای مجتمع دامداری تلخاب با اشاره به وضعیت مجتمع دامپروری تلخاب گفت: واحدهای دامداری این مجتمع با نیمی از ظرفیت دامی خود فعال هستند، نبود تسهیلات برای ادامه تولید، عدم سهمیه در توزیع کنسانتره یارانه ای، رکود بازار فروش برای دامدار و ... از جمله مشکلاتی است که دامداران را درگیر خود کرده است.

,

تسهیلات گران قیمت و بازپرداختهای کوتاه مدت دست دامداران را خالی کرده است

, تسهیلات گران قیمت و بازپرداختهای کوتاه مدت دست دامداران را خالی کرده است, تسهیلات گران قیمت و بازپرداختهای کوتاه مدت دست دامداران را خالی کرده است,

, ,

عضو هیئت امنای مجتمع با بیان اینکه در ابتدای ساخت مجتمع ۹۰ میلیون وام با سود هفت درصد به دامداران پرداخت شد، افزود: در گذشته تسهیلات ارزان قیمت به تولید کنندگان و دامداران داده می شد که دامدار با تمدید تسهیلات و تامین سرمایه در گردش، به تولید خود ادامه می دادند اما تسهیلات گران قیمت با اقساط بازپرداخت بالا دست دامدار را خالی کرده است.

,

وی با اشاره به رکود حاکم بر بازار فروش گوساله گوشتی اظهار کرد: هم اکنون برای فروش گاو در بازار مشکل داریم و استقبالی برای خرید گاو نیست، دامدار گوساله را کیلویی ۲۰ هزار تومان می خرد و بعد از ۱۸ ماه پرورش گوساله گوشتی کیلویی ۱۰ هزار تومان می فروشد.

,

سود پرورش گوساله به جیب قصاب می رود

, سود پرورش گوساله به جیب قصاب می رود, سود پرورش گوساله به جیب قصاب می رود,

تلخابی با اشاره به اینکه سود پرورش گوساله سر از جیب قصاب درمی آورد، گفت: هر کیلوگرم گوشت قرمز دام زنده درب دامداری ۱۰ هزار و ۵۰۰ تا یازده هزار و ۵۰۰ تومان اما در قصابی کیلویی ۳۵ هزار تومان عرضه می شود و دامداری که بیش از یک سال برای پرورش گوساله زحمت کشیده است ۵۰۰ هزار تومان سود می برد اما قصاب ۱ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان سود یک روزه به جیب می زند.

,

پرواربندی دام گوشتی صنعتی توجیه اقتصادی ندارد

, پرواربندی دام گوشتی صنعتی توجیه اقتصادی ندارد, پرواربندی دام گوشتی صنعتی توجیه اقتصادی ندارد,

عضو هیئت امنای مجتمع افزود: ‌با این قیمت ها کار پرواربندی دام گوشتی صنعتی توجیه اقتصادی ندارد، بیش از نیمی از ظرفیت های واحدهای پرواربندی خالی است و در واحدهای پرواربندی صنعتی شرایط برای ادامه فعالیت به علت اختلاف قیمت تولید تا عرضه، مناسب نیست.

,

عدم نظارت دولت بر بخش دامداری تعطیلی واحدهای تولیدی را درپی داشته است

, عدم نظارت دولت بر بخش دامداری تعطیلی واحدهای تولیدی را درپی داشته است, عدم نظارت دولت بر بخش دامداری تعطیلی واحدهای تولیدی را درپی داشته است,

, ,

تلخابی یکی دیگر از فعالان بخش دامداری مجتمع دامپروری تلخاب با اشاره به اشتغالزایی واحد دامداری خود گفت: در این مجتمع ۲ فرزندم و ۲ کارگر به همراه خودم مشغول کار هستیم و در هر دوره ۵۰ تا ۶۰ گوساله پرورش می دهیم.

,

وی افزود: از سال ۸۴ در این مجتمع کار را شروع کردم، در این سالها نوسان قیمت گوساله و  بیماریهای دامی سبب ضرر برایمان شده است اما با تمام مشکلات توانسته ایم تاکنون دامداری را سرپا نگه داریم.

,

تلخابی اظهار کرد: هر دوره به انتظار آینده بهتری برای صنعت دام هستیم اما هر دوره نه تنها وضع بهتر نمی شود بلکه شرایط برای ادامه کار سخت تر می شود و بسیاری از همکاران هم در این مجتمع به دلیل عدم نظارت دولت بر بخش دامداری کار را رها کرده اند.

,

سرازیر شدن سود پرواربندی به جیب دلالان

, سرازیر شدن سود پرواربندی به جیب دلالان, سرازیر شدن سود پرواربندی به جیب دلالان,

فعال بخش دامپروری با بیان اینکه با این شرایط پرواربندی توجیه اقتصادی ندارد گفت: وجود دلالان و واسطه ها در فاصله تولید تا عرضه سبب شده است، سود سرشاری به جیب آنها سرازیر شود و دامداران چیزی جز ضرر و زیان عایدشان نشود.

,

فاصله دامدار تا بازار مصرف کاهش یابد

, فاصله دامدار تا بازار مصرف کاهش یابد, فاصله دامدار تا بازار مصرف کاهش یابد,

وی افزود: مراکز عرضه مستقیم دام در مناطق مختلف شهرهای بزرگ ایجاد شده است اما این اماکن فراگیر نیست و باید برای حضور دامدار در بازارهای داخلی و کاهش فاصله آنها با مصرف کننده ، تلاش بیشتری شود.

,

تلخابی اظهار کرد: اگر در خرید گاو و گوشت قرمز از دامدار اقدامی مانند خرید تضمینی گندم اما اصولی صورت می گرفت، دامدار متضرر نمی شد و سود حاصل به جیب دلالان نمی رفت.

,

بیمه دام مقرون به صرفه نیست

, بیمه دام مقرون به صرفه نیست, بیمه دام مقرون به صرفه نیست,

وی با اشاره به اینکه بیمه دام مقرون به صرفه نیست، خاطر نشان کرد: بیمه برای دام ۳ میلیونی ۶۰۰ هزار تومان هزینه خسارت به دامدار می دهد و دامدار برای دریافت هزینه خسارت از بیمه باید بارها به بیمه مراجعه کند تا بتواند خسارت بیمه را دریافت کند.

,

انتهای پیام/

]

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه