اخبار داغ

بررسی عملکرد اقتصادی دولت؛

از شرایط بحرانی واحدهای تولیدی تا اقدامات لاک‌پشتی دولت

از شرایط بحرانی واحدهای تولیدی تا اقدامات لاک‌پشتی دولت
به نظر می‌رسد اقدامات اخیر دولت در زمینه مقابله با رکود اقتصادی بیشتر در راستای آمادگی برای انتخابات آتی صورت می‌گیرد و این مسائل نشان دهنده عدم درک صحیح مشکلات ملی کشور و در نتیجه ناکامی در آن است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از سایت خبری «رازق»، این روزها کسی نمی‌تواند از اقتصاد ایران سخن به میان آورد و اشاره‌ای اگرچه کوتاه به شرایط رکودی اقتصاد نکند. بازاریان، اهالی صنایع و آنانی که در بازار مسکن فعال هستند و همه و همه از وضعیت نابسامان اقتصادی کشور می‌نالند. در این شرایط به نظر نمی‌رسد که دولت هم تمایلی به ادامه شرایط رکودی کشور داشته باشد، به ویژه با توجه به اینکه انتخابات ریاست جمهوری در پیش است، دولتی‌ها هم سعی دارند تا بر رکود اقتصادی در کشور فائق آیند.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, سایت خبری «رازق»،,

در ارتباط با تلاش دولت برای خروج از رکود اقتصادی می‌توان به بسته‌های متعدد ضد رکودی دولت در زمینه صنایع، مسکن، عرصه‌های تولیدی و... اشاره کرد. مثلاً؛ دولت در سال 1393، بسته اقتصادی خروج از رکود را مطرح کرد که شرح آن در این مقال نمی‌گنجد.

,

 از سویی دیگر، در سال‌های بعدی دولت ارائه‌ وام‌ها و تسهیلات به مردم را برای تکان دادن بازار مسکن در دستور کار قرار داد. همچنین برخی تسهیلات در قالب کارت‌های اعتباری به مردم ارائه شد تا در قالب آنها به خرید تولیدات داخلی بپردازند و تحرکی در بازارها به وجود آید. امّا؛ نگاهی به شرایط موجود نشان می‌دهد که هیچ‌یک از این سیاست‌ها و بسته‌ها موثر واقع نشد و اقتصاد ایران همچنان با رکود و بی‌تحرکی مواجه است، سوال اینجاست که چرا تلاش‌های دولت برای حل و فصل این مشکل به نتیجه نمی‌رسد.

,

دولت به اندازه کافی متوجه شرایط بحرانی واحدهای تولیدی نیست

, دولت به اندازه کافی متوجه شرایط بحرانی واحدهای تولیدی نیست,

سید کاظم اورعی، استاد دانشگاه استرلینگ انگلیس طی سخنانی اظهار کرده است که دولت ایران، به اندازه کافی متوجه شرایط بحرانی واحدهای تولیدی نیست و برای حل مشکلات آنها به صورت لاکپشت‌وار حرکت می‌کند.

,

به اعتقاد وی، دولت باید از تولید نفت چشم بپوشد و برای حل مشکلات اقتصادی توجهش را به سمت تولیدکنندگان داخلی و حل معضلات آنها متمرکز کند.

,

 اورعی اظهار کرده است که دولت باید تمامی کارهایی را که در گذشته انجام داده و دست و بال تولیدکنندگان را بسته، از بین ببرد تا مجدداً فعال شدن تولیدکنندگان داخلی به تحرک اقتصادی کشور بیانجامد.

,

همچنین اخیراً، هفت کارشناس اقتصادی کشور در گفتگو با خبرنگار "رازق" دلایل عدم موفقیت دولت را در رفع رکود اقتصادی بررسی و اعلام کردند.

,

آنها تصریح کردند که نگاه دولت در بخش اقتصادی به بیرون است و تا وقتی چنین باشد، مشکلات اقتصادی کشور لاینحل باقی می‌ماند. همچنین، فروش بیشتر نفت را افتخار ندانسته و اعلام کردند که این اقدام نمی‌تواند رونق اقتصادی را برای جمهوری اسلامی به ارمغان بیاورد.

,

 از سویی دیگر، معتقدند اقدامات دولت در زمینه مبارزه با رکود اقتصادی، بیشتر به هیاهوی سیاسی و نه  خواسته قلبی دولت برای حل و فصل مشکلات، شبیه است.

,

 مواضع این اقتصاددانان که پس از سخنرانی رئیس جمهور در تلویزیون و اظهارات وی درباره وجود نداشتن بودجه برای حل و فصل مشکلات اقتصادی مطرح شد، حاکی از آن است که مشکل کشور در حال حاضر نه کمبود بودجه، بلکه نبود مدیریت است.

,

دولت به سمت تغییر ساختارهای قدیمی اقتصاد حرکت کند

, دولت به سمت تغییر ساختارهای قدیمی اقتصاد حرکت کند,

از سویی دیگر، عباس دهقانی، کارشناس اقتصادی کشور نیز طی سخنانی اظهار کرده است که دولت باید برای مقابله با شرایط رکودی در کشور شجاعت و شهامت داشته باشد و با اقتدار به سمت تغییر ساختارهای قدیمی اقتصاد حرکت کند.

,

با توجه به تمامی آنچه در بالا گفته شد می‌توان اینگونه نتیجه گرفت که دلیل به نتیجه نرسیدن سیاست‌های ضد رکودی دولت این است که در این زمینه به اندازه کافی جدیت وجود ندارد، نگاهش به تولیدکنندگان داخلی نیست و شهامت لازم را برای به اجرا گذاشتن سیاست‌های مقتدرانه در عرصه اقتصاد ندارد.

,

به نظر می‌رسد، اقدامات دولت در زمینه مقابله با رکود اقتصادی بیشتر در راستای تلاش به منظور آماده شدن برای انتخابات آتی صورت می‌گیرد و این مسائل نشان دهنده عدم درک صحیح مشکلات ملی کشور و در نتیجه ناکامی در آن است.

,

کلام آخر اینکه؛ سیاست‌های ضد رکودی در کشور زمانی به نتیجه خواهد رسید که دولتمردان به دور از قیل و قال‌های جناحی و با جدیت درصدد رفع مشکل برآیند و البته سایر جناح‌ها و سازمان‌ها نیز به کمک دولت بیایند تا این مشکل ملی و نه جناحی حل و فصل شود.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه