اخبار داغ

تمجید رئیس جمهور مصر از شخصیت دونالد ترامپ

تمجید رئیس جمهور مصر از شخصیت دونالد ترامپ
رییس جمهوری مصر در جریان مصاحبه با شبکه خبری سی.ان.ان گفت: کاندیدای حزب جمهوری خواهان در انتخابات ریاست جمهوری 2016 آمریکا نباید تردید داشته باشد که می‌تواند رهبری قدرتمند باشد.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ عبدالفتاح السیسی، رییس جمهوری مصر در جریان این مصاحبه با شبکه خبری سی.ان.ان با کم اهمیت شمردن اظهارات دونالد ترامپ، کاندیدای حزب جمهوری خواهان در انتخابات ریاست جمهوری 2016 آمریکا درباره ممنوعیت ورود مسلمانان به آمریکا گفت: در مناظره‌های انتخاباتی همه نوع صحبتی به میان می‌آید اما در جریان زمامداری کشور و پس از پیروزی در انتخابات اوضاع تغییر می‌کند.

خبرنگار شبکه خبری سی.ان.ان از السیسی درباره کاندیداتوری هیلاری کلینتون، از حزب دموکرات‌ها پرسید و گفت: آیا فکر می‌کنید کلینتون می‌تواند رییس جمهوری خوبی برای آمریکا باشد؟

السیسی جواب داد: احزاب سیاسی در آمریکا به کاندیداها اجازه نمی‌دهند به آنچه می‌خواهند برسند مگر آنکه بتوانند برای رهبری چنین کشور بزرگی واجد شرایط باشند.

پیشتر کلینتون مصر را کشوری با دیکاتوری نظامی خوانده بود و این بار السیسی گفت: در مصر شانسی برای دیکتاتوری وجود ندارد چون در کشور قانون اساسی داریم. قانون وجود دارد و مردم اجازه نمی‌دهند تا رهبری با خصوصیات دیکتاتوری در راس بماند.

رییس جمهوری مصر همچنین در مصاحبه دیگری با شبکه خبری PBS آمریکا به روابط استراتژیک میان دو کشور اشاره کرد و گفت: ما اختلاف نظرهایی هم داریم اما این مساله طبیعی است و ما همچنان شرکای با ثبات و قوی هستیم. قاهره از واشنگتن می‌خواهد تا تنها اوضاع کنونی در مصر را به رسمیت بشناسد. واشنگتن باید از این مساله آگاه باشد که مردم مصر به دنبال آزادی و دموکراسی هستند و به حقوق بشر احترام می‌گذارند و در عین حال با تروریسم به سختی مبارزه می‌کنند. ما یک سال قبل مقابله با تروریسم را آغاز کرده‌ایم و با گروه‌های تروریستی در سینا می‌جنگیم. مصر بخشی از ائتلاف بین‌المللی مقابله با تروریسم است.

سیسی در گفت‌وگو با خبرنگار پی.بی.اس

رییس جمهوری مصر درباره اوضاع در دوران ریاست جمهوری برکنار شده مصر محمد مرسی نیز سخن گفت و ادامه داد:‌ مرسی بر ایده گروه اخوان المسلمین تاکید داشت و همین امر باعث ایجاد اختلاف در میان مردم مصر شد. مصری‌ها به این مساله پی بردند که کشورشان با خطر تعصب روبروست. مشکل کشور به حدی بزرگ بود که یک گروه به تنهایی نمی‌توانست از عهده آن برآید و باید همگی مردم مصر در آن دخیل می‌شدند.

السیسی درباره سرنگونی مرسی نیز گفت: در قانون اساسی سابق مصر مکانیسمی به عنوان سرنگونی و محاکمه رییس جمهوری وجود نداشت مگر بواسطه تظاهرات مردمی. اگر خواسته 30 میلیون مصری را کودتا بنامیم آنچه ارتش واقعا انجامش داد تبعیت از این خواسته بود. من از حامیان اخوان المسلمین خواستم تا آزار رساندن به مصری‌ها، بمب گذاری در خیابان‌ها، ایستگاه‌های راه آهن و انتقال برق را پایان دهند. خواسته مردم مصر تعیین کننده ماهیت روابط با این گروه در آینده خواهد بود و به تمایل این گروه برای دست برداشتن از خشونت، عذرخواهی از مردم مصر و پاسخ دادن به درخواست‌های مردم بستگی دارد.

رییس جمهوری مصر درباره آزادی بیان در کشورش نیز گفت: هیچ محدودیتی در این باره وجود ندارد و دولت در یک برنامه کمدی دخالتی نمی‌کند. درباره اخراج روزنامه نگاران و خبرنگاران شبکه خبری الجزیره نیز اصلا نباید چنین مشکلی اتفاق می‌افتاد. عقیده من اخراج این افراد از مصر پیش از دادگاهی آنها بود. در حال حاضر این مساله در دست سیستم قضایی کشور است و من در آن مداخله نمی‌کنم. استقلال سیستم قضایی کشور باید مورد احترام باشد  و این برای همه شهروندان بهتر است.

وی درباره دریافت کمک‌های مالی از سوی کشورهای حوزه خلیج فارس گفت:‌ این کمک نقش ارزنده‌ای ار در جلوگیری از فروپاشی اقتصاد مصر ایفا کرد. مصر با مشکلات عدیده مالی به خاطر کاهش حضور توریست‌ها روبرو بود و حالا وضعیت اقتصادی کشور بهتر از گذشته است.

السیسی درباره نقش خود به عنوان یک فرمانده نظامی در کشور که حالا رییس جمهور شده نیز گفت: نقش من حالا دفاع از مصر و مردم کشور، تامین امنیت و بهتر کردن اوضاع اقتصادی برای بهتر شدن وضعیت زندگی مردم است.

رییس جمهوری مصر درباره سوالاتی در خصوص روابط با حماس نیز گفت: مصر با مشکل تونل‌هایی از جانب این گروه مدت‌هاست که دست و پنجه نرم می‌کند که امنیت کشور را به مخاطره می‌اندازد چون قاچاق از این تونل‌ها صورت می گیرد. مصر گذرگاه رفح را برای مسافران باز می‌کند و اجازه می‌دهد تا کمک های بشردوستانه به فلسطینی‌ها برسد و مشکلی با این مساله ندارد.

السیسی همچنین ادامه داد: مشکل اصلی مربوط به خواسته سیاسی برای پایان یافتن درگیری‌ها میان اسرائیل و فلسطین برمبنای قطعنامه‌های بین‌المللی و ایجاد کشور فلسطین براساس مرزهای 4 ژوئن است. دو طرف باید برای دستیابی به یک راه حل نهایی با یکدیگر دوباره مذاکره کنند.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
, سیسی در گفت‌وگو با خبرنگار پی.بی.اس,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,

 

,

 

,

 

,

 

,

 

,

منبع:ایسنا

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه