اخبار داغ

حقوق‌های نجومی و شفافیت مالی در دولت یازدهم

حقوق‌های نجومی و شفافیت مالی در دولت یازدهم
با وجود موضع‌گیری صریح رهبر انقلاب، باز هم برخورد جدی با عاملان صورت نمی‌گیرد. دولت معتقد است که جرمی اتفاق نیفتاده است
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از مُکریان، همواره کشورهای دنیا، به ویژه کشورهایی که در مسیر توسعه و پیشرفت قرار دارند با یک آفت جدی مواجه هستند و لازم است این آفت مهم و بزرگ را از بیخ و بن برکنند و راه‌های بروز آن را مسدود نمایند تا بتوانند به تمدن آرمانی خویش برسند. ایجاد تمدن نوین اسلامی، متکی به معنویت، چیزی است که مقام معظم رهبری ترسیم کرده‌اند. بدون شک ایجاد چنین تمدنی در فضایی ممکن خواهد بود که مسئولان و مدیران در کنار امت مسلمان راه فساد را ببندند، چرا که وجود فساد برقراری قسط و عدل را که یکی از مهمترین مؤلفه‌های تمدن اسلامی است زیر سؤال خواهد برد.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, مُکریان,

 حالا چرا نجومی؟

, حالا چرا نجومی؟,

می‌دانید چرا برای اعداد سرسام آور و متحیر کننده از اصطلاح نجومی استفاده می‌کنند؟ به این دلیل که در علم نجوم و هوافضا، دانشمندان با اعدادی سروکار دارند که در نرخ زمینی آن برای گفتن و نوشتنش فرصت کافی هم وجود ندارد. مثلاً سال نوری را در نظر بگیرید. نور در یک ثانیه چیزی کمتر از 300 کیلومتر در ثانیه را می‌پیماید، یعنی نور در مدت یک‌سال به صورت گرد شده و حدودی، 9 میلیون میلیارد کیلومتر یعنی عدد 9 با پانزده تا صفر جلویش را طی می‌کند. نزدیک‌ترین ستاره بعد از خورشید به زمین 4 سال نوری با ما فاصله دارد، یعنی این عدد 9 با 15 صفر را ضرب در 4 کنید. دورترین ابر نو اختر شناخته شده از زمین هم حدود 10 میلیارد سال نوری از زمین فاصله دارد، یعنی این عدد 9 با 15 صفر جلویش را ضربدر 10 میلیارد کنید، می‌شود فاصله ی زمین از آن ستاره به کیلومتر! تا همینجا هم کافی است تا درک کرده باشید چرا رسانه‌ها نام نجومی را برای اعداد شگفت انگیز فیش‌های حقوقی انتخاب کرده‌اند.

,

 فیش‌ پشت فیش

, فیش‌ پشت فیش,

در مورد شرح واقعه به اندازه ی کافی در رسانه‌ها پرداخته شده است. آنچه در این زمینه مهم است، برخورد با دریافت کنندگان و مسببان این مبالغ است. در کشور ما حداقل دستمزد 812165 تومان است. این یعنی در کشور ما اکثر کارمندان و کارگرانی هستند که زیر یک میلیون تومان حقوق دریافت می‌کنند. این رقم در مورد کارگران و کارمندان عادی ممکن است در خوش‌بینانه‌ترین حالت تا حدود دو و نیم میلیون تومان وجود داشته باشد. با این میزان حقوق‌ها و در وضعیت رکود اقتصادی، تورم و گرانی در جامعه، مردم با مشکلات مختلف روبرو هستند، این وضعیت برای بیکاران و خانواده‌های آنها خیلی خیلی دردناک‌تر است. در چنین شرایطی می‌توان تصور کرد که وقتی فیش‌های حقوقی برخی از مدیران و مسئولان کشور منتشر می‌شود که در آن میزان حقوق با تعداد بالای اعداد و صفرها درهم آمیخته و چند ده میلیون تومان را نشان می‌دهد مردم چقدر شوکه شوند و نتوانند این میزان دریافتی را برای یک مدیر هضم کنند.

,

 استدلال‌ مدیران

, استدلال‌ مدیران,

اتفاقات تلخ بعد از انتشار این فیش‌ها رخ می‌دهد. مدیران نجومی به دفاع از خودشان در برابر این سروصداها می‌پردازند و طبیعتاً نیاز به استدلال‌هایی دارند که از نظر آنها متقن باشد. برخی از این مدیران اعلام کردند که فیش‌های منتشر شده مربوط به ماه‌هایی است که آنها پاداش و مزایا گرفته‌اند و دریافتی ماهانه ی آنها کمتر از آن مبالغ است، برخی هم ادعا کردند که اگر در بخش خصوصی مشغول شوند خیلی بیشتر از این مبالغ را دریافت خواهند کرد و حتی در تلخ‌ترین اتفاق، دختر یکی از همین مدیران نجومی، در پاسخ به اعتراض رسانه‌ها و مردم نسبت به دریافتی چند ده میلیونی پدرش از تریبون خانه ی ملت، از مکان، زمان، فرصت و امکانات بیت‌المال استفاده کرد تا به جای وظیفه ی نمایندگی مردم، نمایندگی از پدر را به انجام برساند و در خانه ی ملت به دفاع از خانواده و پدر خویش پرداخت و اعلام کرد که او تنها سهم خود را از انقلاب دریافت کرده است!

,

 برخوردها آغاز می‌شود

, برخوردها آغاز می‌شود,

انتشار فیش‌های نجومی جامعه را در می‌نوردد و موجب ناراحتی و عصبانیت مردم می‌گردد. رئیس‌جمهور به معاون اول مأموریت می‌دهد که موضوع فیش‌های نجومی را بررسی کند و با عاملان آنها برخورد کند، اما از همان ابتدا برخورد سیاسی جایگزین برخورد با عاملان فیش‌ها می‌گردد. اسحاق جهانگیری در اولین موضع‌گیری خود پس از مأموریت ویژه‌ای که رئیس جمهور به او می‌دهد، اعلام می‌کند که در زمان دولت قبل، محمود احمدی‌نژاد به مدیران و وزیران خود مدال دولتی و سکه ی بهار آزادی داده است و انتظار دارد تا این موضع‌گیری او تب مردم را برای برخورد با نجومی‌های دولت از بین ببرد، رسانه‌های همسوی دولت نیز روی این ماجرا مانور می‌دهند.

,

از این تاریخ به بعد اسحاق جهانگیری در چندین نوبت دست به افشاگری می‌زند و ادعاهایی را در مورد فساد در دولت دهم مطرح می‌کند، بدون آن که سند و مدرکی ارائه داده شود و یا عاملان فساد به دادگاه معرفی گردند. رسانه‌های همسوی دولت هم تلاش می‌کنند تا با مانور روی گزارش‌های معاون اول در برخورد با فساد، ماجرای فیش‌ها را از یاد مردم ببرند. گویا فراموش می‌کنند که قرار بود با عاملان فیش‌های نجومی برخورد صورت گیرد. البته یکی از مهمترین مشکلات اینجاست که دستور پرداخت این حقوق‌ها توسط سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور صورت گرفته و مدیر ارشد این سازمان یعنی محمدباقر نوبخت مدعی است اتفاق غیرقانونی نیفتاده و چون این ذینفعان از نظر قانونی حق داشته‌اند تا در مورد حقوق و مزایای خود تصمیم بگیرند، اما بی انصافی کرده‌اند و حقوق بالایی را تصویب نموده و دریافت کرده‌اند.

,

 خلاف شرع یعنی حرام!

, خلاف شرع یعنی حرام!,

«موضوع، این حقوق ها و برداشت‌های غیرمنصفانه و ظالمانه از بیت‌المال است -که امروز در بین مردم رایج شده است که خبرش را دهان‌به‌دهان نقل می کنند- این برداشت‌ها نامشروع است، این برداشت‌ها گناه است، این برداشت‌ها خیانت به آرمان های انقلاب اسلامی است. قطعاً در گذشته کوتاهی‌هایی شده است، غفلت هایی شده است، بایستی جبران شود؛ این‌جور نباشد که ما سروصدا کنیم و بعد قضایا را تمام کنیم و به کلّی به دست فراموشی بسپاریم؛ باید دنبال شود. خوشبختانه رئیس جمهور محترم و رؤسای محترم دو قوّه‌ی دیگر متعهّد شده‌اند که این مسئله را دنبال کنند؛ باید با جدیّت دنبال شود؛ دریافت های نامشروع باید برگردانده شود، و اگر کسانی بی‌قانونی کرده‌اند مجازات شوند، و اگر سوءاستفاده‌ از قانون هم شده است بایستی این ها را از این کارها برکنار کنند؛ اینها کسانی نیستند که لیاقت این را داشته باشند که در این مراکز قرار بگیرند/ رهبر انقلاب در خطبه‌های نماز عید فطر 1395».

,

موضع صریح رهبر انقلاب در این مسئله، مردم و رسانه‌های دغدغه‌مند را وا می‌دارد تا موضوع را پیگیری کنند. گرچه برخی از این مدیران همچون مدیرعامل بانک رفاه مدعی بود که اشتباهی مرتکب نشده و حق خویش را دریافت کرده، اما با جدی‌تر شدن مطالبات مردمی و موضع‌گیری صریح رهبر انقلاب برکنار می‌شوند.  در این میان مدیرعامل صندوق توسعه ی ملی به همراه اعضای هیئت مدیره‌اش در یک جلسه‌ی عجیب و غریب با رئیس‌جمهور شرکت می‌کند و بعد رسانه‌ی دولت اطلاع می‌دهد که او و اعضای هیئت مدیره‌اش استعفا کرده‌اند. همه ی رسانه‌ها و مردم می‌دانند کنار رفتن او برای حقوق نجومی بوده که دریافت کرده است، اما محمدباقر نوبخت سخنگوی دولت در مراسم تودیع، او را ذخیره ی نظام می‌خواند و باعث تعجب مردم و رسانه‌ها می‌گردد. ذخیره‌ای که دخترش از تریبون بیت‌المال و وقت مردم در خانه ی ملت استفاده می‌کند تا از دریافتی نجومی او حمایت کند و ذخیره‌ای که بنا بر موضع گیری شفاف رهبر انقلاب، برداشت او از بیت‌المال نامشروع بوده است.

,

 برخورد سیاسی با پدیده ی نامشروع

, برخورد سیاسی با پدیده ی نامشروع,

با وجود موضع‌گیری صریح رهبر انقلاب، باز هم برخورد جدی با عاملان صورت نمی‌گیرد. دولت معتقد است که جرمی اتفاق نیفتاده است. حتی دیگر مدیری هم برکنار نمی‌شود، به گونه‌ای که معاون اول قوه ی قضائیه به طور صریح اعلام می‌کند که دولت تنها 15 مدیر را به عنوان متخلف برکنار کرده که این تعداد نمی‌تواند تعداد واقعی دریافت کننده‌های نجومی باشد و علاوه بر آن هیچ پرونده‌ای تحویل محاکم قضایی نشده است.

,

این را از سخنان معاون حقوقی رئیس جمهور هم می‌شد فهمید. او در هفته ی دولت به استان قزوین سفر کرد و در پاسخ رسانه‌ها در مورد برخورد با حقوق‌های نجومی طفره رفت و گفت اتفاق رخ داده، سوء استفاده از یک قانون بوده که به آنها اجازه داده تا در مورد حقوق خود تصمیم بگیرند و آنها کار غیرقانونی نکرده‌اند، دولت نیز برای برخورد با این پدیده، قانون منع تبعیض را تصویب کرده که بر اساس آن دیگر هیچ ذینفعی نمی‌تواند در مورد خود تصمیم بگیرد. بدون شک این موضوع پاسخ قانع کننده به رسانه‌ها و مردم مبنی بر برخورد با مدیران متخلف و بازگشت برداشت‌های نامشروع به خزانه ی دولت نیست.

,

اما مدیران دولتی و رسانه‌های همسو با آنها همواره تلاش کردند تا ذهن مردم را از موضوع دور کنند. علاوه بر ادعاهای سه سال گذشته و تکرار آنها مبنی بر وجود فساد در دولت دهم که معلوم نیست چرا این ادعاهای دولت تحویل دادگاه نمی‌شود! ادعاهای دیگر نیز روز به روز فضای رسانه‌ها را در می‌نوردد تا موضوع دریافت‌های نجومی به فراموشی سپرده شود. برای مثال جنجال رسانه‌های همسو با دولت در مورد واگذاری املاک نجومی به برخی مسئولان در تهران، به شدت رسانه‌ها را مشغول خود می‌کند. مسئله‌ای که توسط شهرداری تهران تکذیب می‌شود و شهردار تهران در نامه به مقامات قضایی خواستار رسیدگی به اصل ماجرا می‌گردد تا صحت و عدم صحت آن مشخص گردد. اما مسئله اینجاست که چرا دولت و رسانه‌های حامی آن تصور می‌کنند با پیش کشیدن ادعاهای دیگر، موضوع فیش‌های نجومی حل می‌گردد؟ در واقع با توجه به آنچه رهبر انقلاب به طور صریح بیان کرده‌اند، حتی اگر ادعاهای معاون اول رئیس‌جمهور در مورد فسادهای سابق و حتی ادعای رسانه‌های حامی دولت در مورد املاک شهردار صحت هم داشته باشد، آیا تمام این ها دلیل خواهد شد که موضوع فیش‌های نجومی به فراموشی سپرده شود و با مدیران متخلف برخورد صورت نگیرد؟

,

انتهای پیام/ گ

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه