اخبار داغ

نماینده مردم دزفول در مجلس شورای اسلامی:

بخش اعظمی از شهر مقاومت فاقد امکانات اولیه زندگی/بی‌برنامگی دولت‌ها جایگاه کشاورزی را نابود کرده است

بخش اعظمی از شهر مقاومت فاقد امکانات اولیه زندگی/بی‌برنامگی دولت‌ها جایگاه کشاورزی را نابود کرده است
پاپی زاده با اظهار تاسف از رسیدگی های کم به مناطق جنگ زده گفت: در شهر دزفول محدوده ای داریم که هفتاد درصد شهر دزفول را تشکیل می دهد و با وجود گستردگی منطقه متاسفانه فاقد هر گونه جاده، برق، تلفن، آب آشامیدنی، بیمارستان، مراکز بهداشتی و دکل جهت آنتن دهی موبایل است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از بسیج مهندسین کشاورزی و منابع طبیعی، دفاع مقدس یک موضوع دفعی که تنها در یک مقطع زمانی بر جامعه و کشور اثر گذاشته باشد نیست. جنگ تحمیلی پدیده ای بود که آثارش تا دهه ها پس از اتمامش، چه در عرصه های فیزیکی شهری و مناطق جنگ زده و چه فرهنگ ایثاری که با خود به همراه آورد، مشهود و قابل توجه است.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, بسیج مهندسین کشاورزی و منابع طبیعی,

عباس پاپی‌زاده بالنگان نماینده مردم شریف دزفول در مجلس شورای اسلامی و سخنگوی کمیسیون کشاورزی مجلس، یکی از نسل سومی هاست که زخم های به جا مانده از جنگ تحمیلی بر شهر موشک ها را از نزدیک دیده است. با وی به گفتگو نشستیم تا از آثار جنگ و کارهایی که برای مرتفع کردن مشکلات این مناطق صورت می گیرد بیشتر مطلع شویم.

,

جایگاه استان خوزستان

, جایگاه استان خوزستان,

مهندس پاپی زاده با اشاره به جایگاه مهم استان خوزستان گفت: با توجه به این که خوزستان تامین کننده 80% نفت کشور و از طرفی قطب کشاورزی کشور است، و همچنین 25% آب شیرین کشور در این استان جاری است و ویژگی های بارز دیگری که دارد، این استان خوزستان از اهمیت ویژه ای برخوردار است. به همین دلیل هم دشمن برای منفک کردن این بخش  از ایران برنامه ریزی دقیق کرده بود که اولین هدف آن هم جدا کردن استان خوزستان بود که ایران را با یک چالش حقیقی مواجه کند.

,

خرابی های جنگ همچنان باقی است

, خرابی های جنگ همچنان باقی است,

نماینده شهر موشک ها در مجلس گفت: اولین بمبارانی که اتفاق افتاد در فرودگاه شهر دزفول بود. مردم در این شهر بسیج شدند و فرودگاهی که آسیب جدی دیده بود با دست خالی اصلاح کردند و تا آخر شب، علیرغم پیش بینی های صورت گرفته شده موفق شدیم  هواپیماهای جنگی را آماده پرواز کنیم و حمله غافلگیر کننده ای را انجام دادیم. این امر نشان دهنده این بود که مردم کشور ما در بدترین شرایط پای نظام و انقلاب ایستاده اند.

,

وی با اشاره به تخریبی که جنگ تحمیلی بر شهرهای مرزی کشور وارد کرد، گفت: آسیب هایی که جنگ تحمیلی به استان خوزستان وارد کرد خسارات شدیدی به زیر ساخت های  استان وارد کرد. بسیاری از جاده ها به طور کل نابود شدند؛ یا بخش هایی از مسیر های راه آهن در زمان جنگ تخریب شده اند و تا کنون بازسازی نشده اند به صورتی که نهایت سرعت حرکت به جنوب 40 کیلومتر بر ساعت  میباشد و این خیلی ضعیف است به حدی که شاید حتی در کشور های خیلی عقب تر از کشور خودمان نیز چنین کاهش سرعتی را در حرکت قطار بین شهری مشاهده نکنیم.

,

وی با اشاره به مقاومت مردمی در شهر دزفول گفت: به پالایشگاه های استان آسیب های جدی ای وارد شد و در کنار این ها در خود شهر ها تخریب های شدیدی صورت گرفت و خمپاره ها و مین گذاری ها باعث شد خیلی از شهر ها از سکنه خالی شود. اما یکی از معدود شهرهایی که از سکنه خالی نشد و مردم شهر را ترک نکردند شهر دزفول بود و مردم با حضورشان شادابی را در این شهر زنده نگه داشتند. حتی ما منازلی را در شهر دزفول داریم که در طی خود هشت سال دفاع مقدس سه بار بازسازی شده است. یعنی دشمن بمباران میکرد و مردم دوباره از نو میساختند. این استقامت و پایداری بیش از حد مردم دزفول به مردم ایران ثابت شد. این اتفاقات را مردم با رهبری بینظیر حضرت امام(ره) رقم زدند. بعد از جنگ هم به عنوان شهر نمونه و الگو در همین راستا به  " شهر مقاومت و پایداری" نامگذاری شد.

,

برمودای فراموش شده

, برمودای فراموش شده,

مهندس پاپی زاده با اظهار تاسف از رسیدگی های کم به مناطق جنگ زده گفت: در شهر دزفول محدوده ای داریم که هفتاد درصد شهر دزفول را تشکیل می دهد و با وجود گستردگی منطقه متاسفانه فاقد هر گونه جاده، برق، تلفن، آب آشامیدنی، بیمارستان، مراکز بهداشتی، و دکل جهت آنتن دهی موبایل است.

,

وی با اشاره به نقش بسیج در بازسازی مناطق گفت: انصافا بسیج سازندگی در منطقه حضور پیدا کرد و در حد توان خدماتی را که امکان انجام آن را داشت برای مردم منطقه فراهم ساخت. در برخی مناطق آب رسانی صورت گرفته است اما کم است و ما نیازمند آن هستیم که به پاس مقاومت و پایداری مردم شهر دزفول هم که شده همگی کمک کنیم و شهر را دوباره به بهترین شکل بسازیم. دولت هم ان شاء الله در مباحث زیر ساختی مثل جاده و راه ها، مخابرات و بهداشت کمک کند تا حداقل های لازم را برای مردم فراهم کنیم. مردم شهر را رها نکردند؛ اما الان برای معاش مردم زندگی سخت شده و مهاجرت مشاهده میشود.

,

ضعف دولت در اقتصادی کردن کشاورزی

, ضعف دولت در اقتصادی کردن کشاورزی,

سخنگوی کمیسیون کشاورزی مجلس گفت: ما اقلیم خوب و توانمندی به لحاظ دانش و مردم زحمتکش و تلاشگری داریم که از مولفه های اصلی و خوب ما در موفقیت ما در حوزه کشاورزی هستند. اما واقعیت این است که متاسفانه کشاورزی مان در حد معیشتی باقی مانده است در صورتی که حتما باید به سمت کشاورزی اقتصادی پیش برویم. یعنی باید پس اندازی برای مردم داشته باشد.

,

وی با اشاره به نادیده گرفته شدن جایگاه کشاورزی در سیاستگذاری ها گفت: علت اصلی آن از نظر من بی برنامه گی دولت هاست در اقتصادی کردن کشاورزی. ما در این بحث قانون داریم اما دولت هیچ تعیین تکلیفی برای این وضعیت و این قانون نمیکند. هیچ عملیات جدی ای در این عرصه صورت نگرفته است.

,

وی افزود: در بحث صنایع تبدیلی، یا بحث سردخانه ها، همچنین بازار رسانی دچار مشکل جدی هستیم و گاهی در دلالی دیده شده شانزده برابر قیمت محصول به فروش میرسد و سود زحمت کشاورز از بین می رود .

,

مهندس پاپی زاده گفت: قدم بعدی برای ما صادرات است. این موضوع برای رسیدن به حالت اقتصادی برای کشور ما بسیار حائز اهمیت است. در حال حاضر ما در شهر دزفول یکی از بزرگترین صادر کننده های محصولات کشاورزی در کشور های همسایه هستیم علی الخصوص کشورهای حوزه قفقاز و آسیای مرکزی و روسیه. سالانه محصولات کشاورزی مثل شوید، کلم، کاهو و سایر محصولاتی که از شهر دزفول به روسیه صادر میشود، شهر دزفول را در روسیه به یک برند تبدیل کرده است. و این اتفاق در حالی می افتد که محصولات کشاورز حتی فاقد بسته بندی مشخصی است. حداقل انتظار ما از دولت این است که یارانه ای را به کشاورز تعلق دهد تا کمک حال کشاورزان برای خدمات بهتر باشد.

,

وی با اشاره به مشکلات صادرات گفت: محصولات کشور ترکیه از لحاظ کیفی از درجه پایین تری برخوردار است اما در شش یا نهایتا هشت ساعت آن را به مسکو میرساند و محصول ما که از کیفیت خیلی بالاتری برخوردار است ظرف پانزده الی بیست روز به روسیه میرسد! که خب محصولات کشاورزی ماندگاری پایینی دارد و عملا پس از طی این ساعت طولانی کیفیت خود را از دست میدهد و دچار مشکلات جدی ای خواهد شد.

,

با سهم خواهی از انقلاب مردم را دلسرد نکنیم

, با سهم خواهی از انقلاب مردم را دلسرد نکنیم,

این نماینده مجلس با اشاره به سهم خواهی برخی از سفره انقلاب گفت: ما همین که خدا به ما لطف کرده است و در کشوری زندگی میکنیم که نعمات زیادی در سایه انقلاب اسلامی در آن فراهم است باید قدر دان باشیم. عزیزانی که انقلاب را پشت سر گذاشتند، فرزندان خود را به جبهه فرستادند و اموال خود را هم در پشت جبهه ها برای کمک به رزمندگان ارسال کردند، ندیدیم که دنبال سهمی باشند بلکه با در اختیار قراردادن فرزندان و جان و سلامت خود سهم خود را به انقلاب ادا کردند.

,

وی افزود: اگر همه بدانند که به نوعی باید دین خودشان را به انقلاب، اسلام، کشور، مردم و خانواده شهدا ادا بکنند قطعا این ادبیات شکل نخواهد گرفت که ناشی از رقابت و منفعت طلبی است. متاسفانه اگر این ادبیات اشتباه بین مردم گسترش پیدا کند انقلاب و کشور آسیب خواهد دید.

,

اقتصاد مقاومتی یعنی تامین عزت

, اقتصاد مقاومتی یعنی تامین عزت,

مهندس پاپی زاده گفت: اقتصاد مقاومتی یعنی تکیه بر توان و دانش داخلی و استفاده از منابع موجود داخلی برای این که نیاز ما به خارج از کشور به حداقل برسد. و این اتفاق باعث خواهد شد که کشور را از فشارها و تنش های اقتصادی و سیاسی مصون خواهیم کرد. به عنوان مثال اگر ما در مذاکرات سیاسی بخواهیم محکم بایستیم و دفاع کنیم باید ابتدا بازار خودمان را از این نیازمندی خارج کنیم تا دیپلمات های ما بتوانند به محکمی حرف بزنند. کشوری که نیازمند باشد و نتواند نیازهای خودش را برطرف سازد باید مرتبا به طرف مقابل امتیاز بدهد. بنابراین در همین راستا، اقتصاد مقاومتی یعنی تامین عزت، تامین نیاز مردم بگونه ای که استقلال دارند.

,

عضو کمیسیون کشاورزی مجلس گفت: اولین مولفه مهم در اقتصاد مقاومتی تامین امنیت غذایی مردم است. و این از ابتدایی ترین نیازهاست و امنیت غذایی در گرو گسترش کشاورزی و محصولات آن است و همچنین خودکفایی در محصولات اساسی مثل گندم، برنج، روغن نباتی است.

,

واردات بی رویه و دستگاه های موازی با وزارت جهادکشاورزی، بلای جان تولیدکننده

, واردات بی رویه و دستگاه های موازی با وزارت جهادکشاورزی، بلای جان تولیدکننده,

وی افزود: دولت برای امنیت غذایی باید کشاورزان را حمایت کند. کشاورزان در این سال ها نشان داده اند که این قابلیت را دارند که به خود کفایی برسند در صورتی که دولت هم از آن ها در مباحث تکنولوژی و به سازی شرایط حمایت بکند.

,

وی در پایان با اشره به واردات محصولات کشاورزی در زمانهای نامناسب گفت: ما چون به خود کفایی نرسیدیم به واردات نیاز داریم اما در این رابطه قانون داریم که اولا اختیارات هر گونه واردات از دستگاه های غیر مرتبط جمع آوری شود و به وزارت جهاد کشاورزی که متولی این بحث است منتقل گردد. دوم اینکه  واردات در زمانی غیر از زمان برداشت صورت بگیرد که متاسفانه میبینیم برخی از دستگاه ها مانند وزارت صنعت، معدن و وتجارت و یا نهادهای وابسته، موازی کاری میکنند و مجوزاتی را پیگیری میکنند که همزمان میشود با زمان برداشت و باعث زیان و آسیب کشاورز داخلی و محصولات می شود.

]

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه